Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78810

Hankkeen nimi: Matkailu- ja palveluyritysten kansainvälisyysvalmennus

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2023 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Cursor Oy

Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 0727178-6

Jakeluosoite: Kyminlinnantie 6, PL 14

Puhelinnumero: 040 1902500

Postinumero: 48601

Postitoimipaikka: Kotka

WWW-osoite: http://www.cursor.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Luomi Marjo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Koordinaattori, kehittämishankkeet

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: marjo.luomi(at)cursor.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401902575

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Covid 19 -pandemia muutti kuluttajien matkustustottumuksia ja -käytäntöjä. Yleisesti matkailualalla on huomioitu, että matkailun elpyminen alkaa lähimarkkinoilta. Myös kestävän matkailun periaatteet nostavat entisestään merkitystä matkailualalla. Lähimarkkinoille panostaminen tukee myös kestävän matkailun periaatteita, koska matkailijoiden ei tarvitse valita lentämistä matkustusmuotona, vaan kohde saavutetaan muilla kulkuvälineillä.

Kohderyhmämaaksi on tässä tapauksessa valittu Viro ja erityisesti virolaiset kuluttajat sekä vapaa-ajan ryhmämatkat. Hankkeen tavoitteena on parantaa mikro- ja pk-yritysten kyvykkyyttä tavoittaa Viron lähimarkkinan matkustajaryhmät. Samalla Kymenlaakson alueesta saadaan entistä tunnetumpi virolaisten matkailijoiden matkakohteena. Viro on tunnistettu potentiaaliseksi maaksi mm. hyvien kulkuyhteyksien johdosta ja alueemme matkailupalvelut sekä tarjonta soveltuvat hyvin virolaisille matkustajille. Alueellamme on uutuusarvoa matkailijoille ja virolaisten matkailijoiden osuus näkyy matkailutilastoissa. Useat palvelutuottajat ovat itse kuvailleet, että he kokevat Viron mielenkiitoiseksi kohdemaana.

Hankkeessa valitut matkailu- ja palvelualan yritykset osallistuvat Viron myynti- ja markkinointitoimenpiteisiin osallistumalla matkailualan messuille Virossa. Yrityksille tarjotaan hankkeen aikana valmennusta asiakasryhmien kohtaamisesta messuilla ja/tai myyntitilaisuudessa sekä miten matkanjärjestäjien kanssa rakennettaan yhteistyötä. Lisäksi yrityksille annetaan valmennusta kohdemaan markkinasta. Valittujen yritysten kanssa toteutetaan myös benchmark-käynti. Sekä benchmark-vierailulla, että kansainvälisille matkanjärjestäjien vierailuilla pystytään vaikuttamaan alueemme yritysten palveluiden laadun parantamiseen. Hankkeella vahvistetaan myös alueen yrityksien välistä yhteistyötä ja vertaistukea sekä luodaan yhä vahvempaa myyntikokonaisuutta, jotta Kymenlaakson alueesta saadaan entistä tunnetumpi matkailijoiden matkakohteena.

Kasvu ja kansainvälistyminen tukee olemassa olevien työpaikkojen säilymistä toimintaympäristön muutoksista huolimatta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Etelä-Kymenlaakson matkailusegmentin kasvua tavoittelevat mikro- ja pk-yritysten yrittäjät sekä niissä
työskentelevät, myynnistä vastaavat työntekijät sekä myös yksinyrittäjät. Erityisesti kohderyhmänä on ne yritykset, joilla on valmiudet ottaa vastaan kansainvälisiä asiakkaita. Potentiaalinen kohderyhmä on myös yritykset, jotka osallistuivat Matkailu- ja palveluyritysten kasvuohjelman valmennuksiin.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Koulutuspalveluja tuottavat tahot, muu matkailuelinkeino, matkailuelinkeinosta hyötyvät sidosryhmät ja muut toimialat (mm. kauppa, liikenne ja huoltopalvelut).

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 23 403

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 20 968

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 33 433

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 29 955

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Kymenlaakso

Seutukunnat: Kotkan-Haminan

Kunnat: Hamina, Miehikkälä, Pyhtää, Virolahti, Kotka

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Kyminlinnantie 6

Postinumero: 48600

Postitoimipaikka: Kotka

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.50, joihin työllistyvät naiset 0.50

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Yrityskentästä on valittu matkailu- ja palvelualan yrityksiä, jotka ovat osoittaneet kasvuhalukkuutta sekä kiinnostusta laajentaa palveluitaan uusille kotimaan- ja ulkomaan markkinoille. Sukupuolinäkökulma on otettu huomioon yritysvalinnassa, niiden henkilökunnan edustuksessa, sekä kohderyhmäajattelussa valmennusohjelmaa suunniteltaessa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke tukee sekä nais- että miesyrittäjien tasapuolisia mahdollisuuksia osallistua kasvupalveluihin.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta sukupuolten tasa-arvoisuus on kuitenkin huomioitu jo hankkeen suunnittelussa. Lisäksi valmennuksien osaksi otetaan teemana naisten ja miesten välinen tasa-arvo toimialalla. Miten voidaan uudessa normaalissa toimia parhaiten lain täyttämiseksi. Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta estää sukupuoleen perustuvan syrjinnän ja edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa sekä tässä tarkoituksessa parantaa naisten asemaa erityisesti matkailualalla. Lain tarkoituksena on myös estää sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuva syrjintä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 10
Kasvuhankkeella pyritään tukemaan yritysten tavoitteita vähähiilisyyden saavuttamisessa ja edistämään uusien ratkaisujen löytämistä palveluidensa kehittämisessä, niiden markkinoinnissa ja myynnissä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 8 9
Kasvuhankkeella pyritään edistämään yritysten vähähiilisyystavoitteita palveluiden kehittämisen myötä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 6 6
Ei merkittäviä välillisiä tai välittömiä negatiivisia vaikutuksia kasvillisuuteen, eliöihin tai luonnon monimuotoisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei merkittäviä välillisiä tai välittömiä negatiivisia vaikutuksia pinta- ja pohjavesiin tai maaperään.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei merkittäviä välillisiä tai välittömiä negatiivisia vaikutuksia Natura 2000 -alueisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 6 8
Palvelujen kehittämisessä huomioidaan kiertotalouden trendit.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 8 8
Hankkeen kasvuohjelma pyrkii edistämään kestävää kasvua, joka tulee tulevaisuudessa perustumaan mm. erilaisiin uusiin teknologioihin
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 8
Kasvuohjelmalla vauhditetaan yritysten ja toimialojen kestävää uudistumista sekä uusien ja korvaavien markkinoiden löytymistä, mm. uusien älykkäiden digiratkaisujen avulla. Välillisesti hankkeen toiminnan on tarkoitus vahvistaa Kymenlaakson maakunnan elinvoimaa ja yrittäjyyttä sekä tukea yrityksissä jo olemassa olevien työpaikkojen säilymistä. Kasvun käyntiin saaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa takaa yrityksille kestävän ja kannattavan liiketoiminnan kehityksen myös tulevaisuudessa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 10
Kasvuohjelma luo turvallisen ja ohjatun ympäristön yritysten nopeille ja ketterille kasvukokeiluille. Kasvun käyntiin saaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa takaa yrityksille kestävän ja kannattavan liiketoiminnan kehityksen myös tulevaisuudessa.
Liikkuminen ja logistiikka 6 7
Uusien teknologioiden kehittäminen edistää kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista myös liikkumisen ja logistiikan osalta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 7
Hanke tukee yrittäjän omien henkisten voimavarojen riittävyyttä ja kasvua. Hankkeen toiminnan on tarkoitus vahvistaa Kymenlaakson elinvoimaa ja yrittäjyyttä, yritysten verkostoitumista sekä tukea yrityksissä jo olemassa olevien työpaikkojen säilymistä. Välillisesti hanke tukee myös seudun asukkaisen uskoa tulevaan ja kannustaa heitä käyttämään paikallisia palveluita.
Tasa-arvon edistäminen 6 7
Hanke on tasa-arvon edistämisen kannalta neutraali, vaikka sillä ei ole suoraan tasa-arvon edistämiseen liittyviä toimenpiteitä. Toimenpiteissä huomioidaan kuitenkin toimenpiteiden vaikutus tasa-arvon näkökulmasta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 9
Hanke tukee yrittäjän omien henkisten voimavarojen riittävyyttä ja kasvua. Hankkeen toiminnan on tarkoitus vahvistaa Kymenlaakson elinvoimaa ja yrittäjyyttä sekä tukea yrityksissä jo olemassa olevien työpaikkojen säilymistä. Välillisesti hanke tukee myös seudun asukkaisen uskoa tulevaan ja kannustaa heitä käyttämään paikallisia palveluita.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei välittömiä eikä negatiivisia vaikutuksia kulttuuriympäristöön.
Ympäristöosaaminen 0 0
Resurssiviisauden tavoitteisiin vastaaminen edellyttää osaamisen laajaa ja tehokasta hyödyntämistä, johon hanke vastaa niin kasvuohjelmalla kuin kaikille alueen yrityksille tarjottavilla monipuolisilla koulutuksilla. Nopeutetaan vihreään siirtymään pääsemistä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen keskeisenä tavoitteena oli parantaa Etelä-Kymenlaakson matkailu- ja palvelualan mikro-, pien- ja keskisuurten yritysten kyvykkyyttä tavoittaa Viron lähimarkkinan matkustajaryhmät. Hankkeen kohderyhmämaana oli Viro ja erityisesti virolaiset kuluttajat ja vapaa-ajan ryhmämatkat. Tiedon saamiseksi kohderyhmämaasta toteutettiin selvitys Viron matkailumarkkinasta nimellä ”Markkina-analyysi Viro” https://issuu.com/visitkotkahamina/docs/visit_kotka-hamina_-_markkina-analyysi_viro_2023_?fr=xKAE9_zU1NQ, selvityksen toteutti ToolBox Consulting Ltd. Toolbox Consulting Oy:n asiantuntija Kari Halonen kertoi Viron matkailumarkkinasta ja esitteli selvitystä helmikuussa 2023 järjestetyssä webinaarissa ”Viron matkailumarkkinat”. Webinaariin osallistui 15 henkilöä. Webinaarissa käsiteltiin mm. Viron taloudelliset tekijät nyt ja tulevaisuudessa, kulutustrendit ko. markkina-alueilla, matkailutilastot ja keskeiset mittarit, markkinointi Viroon ja keskeiset markkinointikanavat mm. Viron sosiaalisessa mediassa, matkailun jakelutiet; miten paikalliset kuluttajat ostavat matkansa ja Suomen kannalta merkittävät online- ja offline-myyjät.

Hankkeen konkreettisiin toimenpiteisiin kuului osallistuminen messutapahtumaan, jossa tavoitettiin virolaisia kuluttajia ja matkanjärjestäjiä. Hankkeen toimenpiteisiin kuului myös messutapahtumaan valmistautumista ja valmennusta. Ennen messuja hankkeen projektipäällikkö sekä Visit Kotka-Haminan kansainvälisestä myynnistä vastaava henkilö järjestivät messutapahtumasta infotilaisuuden yrittäjille. Tilaisuudessa käytiin läpi messujen kohderyhmä, osastokäytännöt, messuilla tapahtuviin kohtaamisiin valmistautumista sekä messumateriaalin tarpeita. Helmikuussa osallistuttiin Tallinnassa järjestettyyn Tourest -matkailumessutapahtumaan. Kyseessä oli Baltian suurimmat matkailualan messut. Suomi oli esillä yhteisosastolla, ja mukana olivat hankkeen toimenpiteisiin osallistuneet yritykset: Strömfors Bed & Bistro, Seven Group Oy (Vanha Merivartioasema) sekä Vimpa Islands. Messumatkan aikana toteutettiin benchmark-vierailu Virossa.

Benchmark-kohteina olivat Iglu Park Tallinnassa ja Hara Sadam Harjumaalla. Iglu Parkissa tutustuttiin alueen toimintaan, sekä yrityksen valmistamiin monikäyttöisiin majoitus-, kokous- ja saunaigluihin. Hara Sadam on luontopalvelukeskus Harjumaalla, jossa luonnonpuistoalueen yhteyteen on rakennettu elämysmajoitusmökkejä sekä vierailukeskus vanhan sukellussatama-alueelle.

Messutapahtuman jälkeen järjestettiin palautepalaveri messuilla olevien yrittäjien kanssa ja kerättiin sekä messuosastoon liittyvät huomiot ja palautteet messuosaston järjestäjälle, mutta samalla kerättiin myös huomiot ja opit messukävijöistä ja siitä, minkälaisista palveluista ja kohteista virolaiset matkustajat ja matkanjärjestäjät olivat kiinnostuneita. Näitä olivat mm. kalastus, pyöräilyreitit, lapsiperheille soveltuvat kohteet ja palvelut. Lisäksi tunnistettavissa oli myös talvimatkailun potentiaali, vaikka virolaisten kesälomakausi (elokuu), on todennäköisesti pääsesonki. Etelä-Kymenlaakso kiinnosti erityisesti niitä virolaisia matkailijoita, jotka olivat jo käyneet useamman kerran Suomessa tai olivat suunnanneet Helsingistä Etelä-Savoon sekä Etelä-Karjalaan. Luokka- ja kouluryhmät osoittautuivat myös potentiaaliseksi segmentiksi. Matkakohteista kysyttiin valmiita matkaohjelmia ja markkinointimateriaalia toivottiin messuilla niin englanniksi kuin viron- ja venäjänkielisenä.

Messuosallistuminen ja benchmark -vierailu olivat osallistujille de minimis -tuen alaista toimintaa. Messujen jälkeen Cursor Oy, Visit Kotka-Haminan edustajat lähettivät lisätietoa alueen palveluista ja tarjonnasta messuilla tavatuille noin kahdelletoista (12) virolaiselle matkanjärjestäjälle.

Hankkeen toimenpiteisiin kuului kesäkuussa seudulla virolaisten mediaryhmän vierailu seudulla sekä Tallinnasta Tallink Siljan edustajan tutustumispäivä alueelle. Vierailuiden jälkeen Etelä-Kymeenlaakson alueen matkakohteita nostettiin esille Tallink.ee -sivustolle ja mediavierailun jälkeen matkakohteista kirjoitettiin seitsemän artikkelia eri Viron medioihin.

• https://turist.delfi.ee/statja/120201132/foto-vse-vashe-telo-budet-bolet-no-zato-kakie-vpechatleniya-kak-aktivno-otdohnut-na-yugo-vostoke-finlyandii
• https://maaleht.delfi.ee/artikkel/120203498/idee-puhkuseks-veetlev-soome-idakallas-vaarib-kulastamist
• https://www.ohtuleht.ee/rahatarkus/1087455/kaeulatuses-ule-mere-saareromantika-ja-seiklused-kotka-kandis
• https://reisijuht.delfi.ee/artikkel/120204580/fotod-selle-suve-hitt-kulluslik-ja-lopmatult-loogastav-puhkus-ida-soomes
• https://reisijuht.delfi.ee/artikkel/120204778/fotod-ja-videod-seda-sa-eestis-kogeda-ei-saa-aeronautica-arenal-soomes-lendad-uuele-tasandile
• https://turist.delfi.ee/statja/120215200/rusdelfi-v-kotka-skazochnyy-otdyh-na-vostochnom-poberezhe-finlyandii-krasota-prirody-i-nemnogo-adrenalina
• Lisäksi MK-Estonia julkaisi paperilehdessä artikkelin.

Touko-elokuun aikana toteutettiin digitaalisen markkinointikampanjan pilotointi viron markkinalle. Digitaalisessa markkinointikampanjassa tuotiin esille mm. retkeily ja ulkoiluaktiviteetteja, tapahtumia, kaupunki- ja kyläkohteita sekä puistoja ja museoita. Lisäksi elokuussa on työstetty vironkielinen seudun matkailuesite Turistide brošüür by visitkotkahamina - Issuu.