Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78813

Hankkeen nimi: Oppimisympäristöt vihreää siirtymää tukemassa - Ekoauto

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.12.2022 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Koulutuskuntayhtymä OSAO

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 0992445-3

Jakeluosoite: PL 213, 90101 Oulu

Puhelinnumero: 040 141 5141

Postinumero: 90101

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: http://www.osao.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Leena Törmälehto

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: leena.tormalehto(at)osao.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406359776

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Oppimisympäristöt vihreää siirtymää tukemassa - Ekoauto -hankkeella kehitetään ja vahvistetaan kestävää rakentamista ja liikkumista tukevaa koulutusinfraa Pohjois-Suomessa. Hankkeella haetaan ratkaisuja koulutustarjonnan ajantasaisuudesta huolehtimiseen sekä osaavan työvoiman saatavuuden varmistamiseen. Sähköistyvä liikenne ja hydrauliikkatekniikan kehittyminen sisältävät lukuisia uuden liiketoiminnan mahdollisuuksia, mutta potentiaalin konkretisoituminen edellyttää erityisesti sähkö- ja hybridiajoneuvojen akusto- ja hydrauliikkaosaamisen lisäämistä. Hankkeessa rakennetaan näihin osaamistarpeisiin vastaavat oppimisympäristöt, millä edistetään alueen osaamista ja kilpailukykyä.

Automaalaussimulaattorilla edistetään vihreää siirtymää digitalisaatiota hyödyntämällä sekä ongelmajätemateriaalia ja energiakulutusta vähentämällä.
Simulaattoreita hyödyntävällä koulutuksella pystytään vastaamaan erilaisten opiskelijoiden tarpeisiin muun muassa mahdollistamalla harjoituskertojen toistot ja antamalla yksilöllistä ohjausta turvallisesti.

Maarakennus ja logistiikka ovat aloja, joiden koulutuksessa perinteisesti tarvitaan fossiilisia polttoaineita käyttäviä työkoneita ja ajoneuvoja. Uusilla digitaalisilla ratkaisuilla voidaan kehittää simulaattoriopetusta siten, että oikeiden työkoneiden ja ajoneuvojen tarve opetuksessa vähenee entisestään. Pohjois-Pohjanmaan maakuntaohjelmaa tukien hankkeessa rakennetaan oppimisympäristöissä olemassa olevien simulaattoreiden käyttöä kestävän rakentamisen ja liikkumisen mukaisesti.

Ekoauto-hanke tehostaa alojen työtä ja lisää työturvallisuutta. Työskentelyn tehokkuuden kasvun myötä toiminta on päästöttömämpää. Hanke vahvistaa eri koulutusasteiden koulutuksenjärjestäjien välistä yhteistyötä ja tiedon jakamista sekä sen käytäntöön ottamista opetustarjonnassa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Välittömät kohderyhmät: Oppimisympäristöjä hyödyntävät OSAO, alueen korkeakoulut ja yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välilliset kohderyhmät: Merkittäviä hyötyjäryhmiä ovat eri koulutusasteiden koulutuksen järjestäjät ja heidän opiskelijansa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 88 449

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 88 449

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 126 356

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 126 355

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Koillismaan, Oulun

Kunnat: Oulu, Taivalkoski, Kempele, Muhos

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Kyseessä on investointihanke, mutta hanketta suunniteltaessa on selvitetty hankkeen vaikutukset naisiin ja miehiin. Sukupuolinäkökulma on otettu huomioon projektin suunnittelu- ja toteutusvaiheessa, sillä projektin toteuttamistyössä ja kohderyhmässä on sekä naisia että miehiä. Auto- ja maarakennusalat ovat perinteisesti olleet hyvin miesvaltaisia. OSAOssa autoalalla on viime vuosina opiskelijoista alle 20% on naisia. Vuonna 2022 OSAOn 232 maarakennusalan opiskelijasta naisoletettuja on 49, miesoletettuja 173.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen investoinneilla vaikutetaan opetukseen ja oppimiseen ja projektin toteutuksessa otetaan huomioon uuden oppimisympäristön merkitys naisille ja miehille. Naiset ovat aliedustettuina auto- ja maarakennusaloilla, joten uusien oppimisympäristöjen toivotaan madaltavan kynnystä opintoihin ja työhön hakeutumiselle. Tavoitteena on, että hyvät perustaidot edesauttavat myös alalla pysymistä ja viihtymistä, kun simulaattoreista siirrytään aitoihin fyysisiin oppimisympäristöihin oppilaitoksessa ja työelämässä. Tutkimusten mukaan naiset ovat keskimäärin miehiä kiinnostuneempia tekemään ekologisia valintoja, joten ympäristön huomioivat oppimisympäristöt ja palvelut voivat olla erityisesti naisopiskelijoille tärkeä asia. Oppimisympäristöjen kehittäminen vaikuttaa koko opiskeluprosessiin (rakenteet, pedagogiikka, järjestäminen), jolloin käydään läpi myös sukupuoleen liittyviä esteitä, mahdollisuuksia ja kehittämisen paikkoja, joilla voi olla vaikutusta oppimiseen ja opetukseen. OSAOlla on koko henkilöstöä koskeva tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma, minkä mukaan toimitaan myös hankkeessa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 7 8
Tuotetaan tapoja toteuttaa opetusta vähemmällä materiaalihävikillä. Simulaatio-opetuksessa säästetään mm. polttoaineita, öljyjä, maaleja, hitsauskaasuja- ja materiaaleja ja muuta materiaalia sekä oppimisympäristön lämmitykseen liittyvää energiankulutusta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 8
Simulaattoreiden avulla fossiilisten polttoaineiden käyttö vähenee ja haitalliset CO2-päästöt ilmastoon pienenevät. Automaalauskammioiden lämmitykseen käytettävän kaasun käyttö vähenee, kun osa opiskelusta tehdään simulaattorissa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 4 5
Projektin tuloksena opetuksesta syntyvän ongelmajätteen määrä vähenee ja samalla opetuksen laatu paranee, kun perustaitoja maalauksesta voi harjoitella määrättömästi ilman jätteen syntymistä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 4 6
Säästetään materiaalihävikissä sekä maarakennuksen simulaattoreiden osalta myös vähennetään päästöjä, mikä välillisesti vaikuttaa myös ilmastonmuutokseen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Alue ei kuulu Natura 2000 ohjelmaan. Ei merkittävää tunnistettua vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 6 8
Tuotetaan tapoja toteuttaa opetusta vähemmällä materiaalihävikillä. Simulaatio-opetuksessa säästetään mm. polttoaineita, öljyjä, maaleja, hitsauskaasuja- ja materiaaleja ja muuta materiaalia. Vaikutetaan myös koulutuksen taloudelliseen kestävyyteen, kun materiaalihävikki pienenee.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 4
Simulaatio-opetuksen myötä kaasun käyttö vähenee (automaalauskammion lämmitystarve vähenee).
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Hankkeen avulla luodaan alueelle uutta osaamista. Projekti vahvistaa ekologisia ja turvallisia opetusmenetelmiä ja tapoja. Vaikutetaan myös koulutuksen taloudelliseen kestävyyteen. Opiskelijoita kasvatetaan seuraamaan materiaalin käyttöä ja materiaalihävikkiä, mikä vaikuttaa myös työelämään.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 7
Uusien oppimisympäristöjen avulla voidaan kehittää uusia koulutuksen toteuttamisen toimintatapoja ja koulutustuotteita. Toimitaan esimerkkinä siitä, kuinka opetusta voidaan järjestää ja kehittää ympäristöystävällisesti, mikä voi poikia uusia kehittämisideoita työelämän kanssa.
Liikkuminen ja logistiikka 6 6
Sähköautokorjaamo-osaamisen lisääntymisen myötä sähköautoja (niiden akkuja) ei tarvitse kuljettaa Etelä-Suomeen tai ulkomaille korjattavaksi. Maarakennuksen simulaattorit lisäävät ekologista koneenkäyttöä ja kuljettamista.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Hanke kehittää ja luo uutta osaamista alueelle. Esimerkiksi automaalausimulaattori vähentää harjoitteluvaiheen riskejä, jotka liittyvät esim. höryihin ja maaleihin.
Tasa-arvon edistäminen 5 3
Monipuolisissa oppimisympäristöissä voidaan huomioida erilaiset opiskelijat entistä paremmin.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 2
Naiset ovat aliedustettuina auto- ja maarakennusaloilla, joten uusien oppimisympäristöjen toivotaan madaltavan kynnystä opintoihin ja työhön hakeutumiselle. Sukupuolen mukaisen segregaation väheneminen työelämässä ja koulutuksessa sekä erilaisten oppijoiden opiskelumahdollisuuksien monipuolistaminen edistävät yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa.
Kulttuuriympäristö 1 1
Digitalisaatio muokkaa toimintatapoja ja -ympäristöjä, joten hankkeella nähdään olevan vähäistä vaikutusta myös kulttuuriympäristöön.
Ympäristöosaaminen 5 7
Hanke lisää ympäristötietoisuutta, tarjoaa koulutusympäristömahdollisuuden oppilaitoksille ja sitä kautta edistää ympäristöosaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Oppimisympäristöt vihreää siirtymää tukemassa - Ekoauto -hankkeessa Koulutuskuntayhtymä OSAOlla rakennettiin uusia ja edelleen kehitettiin jo olemassa olevia oppimisympäristöjä. Hankkeen tavoitteena oli hakea ratkaisuja koulutustarjonnan ajankohtaisuudesta huolehtimiseen sekä osaavan työvoiman saatavuuden varmistamiseen.

Hankkeen toiminta-aikana autoalan oppimisympäristojä kehitettiin hankkimalla laadukkaan pedagogisen käytön mahdollistava automaalaussimulaattori ja hankkimalla sähköautokorjaamon laitteisto. Hankkeen aikana rakennettiin liikuteltava hydrauliikkaopetusvaun, jota voi hyödyntää opetuksessa organisaation eri yksiköissä ja aloilla. Hankkeessa kehitettiin myös jo olemassa olevia simulaatio-oppimisympäristöjä kestävän kehityksen mukaisesti päivittämällä laitekantaa ja hankkimalla uusia opetusta edistäviä välineitä.

Hankkeessa kehitetyt ja päivitetyt oppimisympäristöt lisäävät uuden teknologian hyödyntämismahdollisuuksia opetuksessa. Niiden avulla sekä henkilökunnan että opiskelijoiden osaaminen lisääntyy ja myös työturvallisuus paranee. Uusia oppimisympäristöjä rakentaessa on huomioitu kestävän kehityksen näkökulmat. Yhteenvetona voidaan todeta, että Ekoauto-hanke on vastannut tehokkaasti erityisesti autoalan koulutuksen tarpeisiin ja edistänyt alueellista osaamista sekä kilpailukykyä. Hankkeessa on onnistuttu luomaan monipuolisia oppimisympäristöjä, jotka tukevat vihreää siirtymää ja vastaavat nopeasti muuttuviin työelämän vaatimuksiin.