Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78824

Hankkeen nimi: Puustia! - Euroopan kulttuuripääkaupunki tehostaa pk-yritysten kansainvälistymistä

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2023 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun kulttuurisäätiö sr

Organisaatiotyyppi: Säätiö

Y-tunnus: 3246820-6

Jakeluosoite: Torikatu 18

Puhelinnumero: 0447037554

Postinumero: 90100

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: http://www.oulu2026.eu

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Metsäpelto Heli Susanne

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yhteisöpäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: heli.metsapelto(at)oulu2026.eu

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447037554

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Oulun valinta Euroopan vuoden 2026 kulttuuripääkaupungiksi avaa ainutkertaisia mahdollisuuksia Pohjois-Pohjanmaan kansainvälistymiselle, mutta vaatii paljon määrätietoista avaintoimijoiden yhteistyötä. Oulun lisäksi 38 muuta pohjoisen Suomen kuntaa on päättänyt lähteä mukaan tähän pitkäjänteiseen kulttuurivetoiseen aluekehittämisen hankkeeseen. Hakuvaihe käynnistyi 2017 ja toiminta päättyy 2027 toteutuvaan itsearviointiin ja syntyneiden hyvien käytäntöjen juurruttamiseen.

Puustia!-hankkeella rakennetaan perustaa Pohjois-Pohjanmaan kansainväliselle ruoka- ja kulttuurimatkailulle sekä ruoka-alan kansainvälistymiselle. Se lisää myös asukkaiden arvostusta oman alueen gastronomiaa ja raaka-aineita kohtaan ja voi parantaa ruoka-alan vetovoimaa nuorten ammatinvalintavaiheessa. Gastronomian kehittäminen vaatii luovia ja intohimoisia talentteja, asioiden tekeminen oikein ei riitä kansainvälisessä kilpailussa.

Euroopan kulttuuripääkaupunkeja on toteutettu vuodesta 1985 lähtien. Onnistuneet kulttuuripääkaupungit ovat voineet kasvattaa pitkäkestoisesti matkailua alueelleen keskimäärin 20 %. Turku2011 toimintamenot olivat yhteensä 55 miljoonaa euroa, mikä tuotti Turun kauppakorkeakoulun tutkimuksen mukaan 260 miljoonan kasvun aluetalouteen vuonna 2011. Kasvu toteutui luovilla ja palvelualoilla, kulttuuripääkaupunkivuosi merkitsi ravintolamaailman nousua kansainväliselle tasolle.

Oulu2026 Euroopan kulttuuripääkaupungin kilpailuetutekijöitä ovat omaperäinen kulttuuritarjonta, puhdas luonto, turvallisuus, toimivat palvelut sekä hyvä saavutettavuus. Euroopan unionin pidennettyä North Sea-Baltic (NSB) ydinverkkokäytävää pohjoiseen TEN-T-suuntaviiva-asetuksella Helsingistä Oulun ja Tornio-Haaparannan kautta edelleen Luulajaan Ruotsin puolelle yhdistää rautatieverkon Länsi-Eurooppaan. Tämä avaa mahdollisuuksia kasvattaa lännestä Pohjois-Pohjanmaalle tulevien matkailijoiden määrää ja voi korvata venäläisten matkailijoiden poistumista alueen markkinoilta.

Valintavaiheessa kansainvälinen asiantuntijaraati kiitti laaditun kulttuuriohjelman teemoja eurooppalaisittain ajankohtaisiksi ja kiinnostaviksi. Ruokakulttuurin ja gastronomian kehittäminen on olennainen osa Oulu2026 kulttuuriohjelmaa. Alueemme luonnonolot ovat jalostaneet niukkuudesta omaperäistä gastronomiaa, jota tämän päivän ammattitaidolla voidaan jalostaa vientituotteiksi ja matkailijoita houkutteleviksi gastronomisiksi elämyksiksi. Ruokakulttuuria kehitetään kulttuuriohjelmassa Arctic Food Lab -brändin alla. Rekisteröity Arctic Food Lab -tuotemerkki on ollut vuoden 2021 joulukuusta lähtien Oulu2026 -toteutusalueen elintarvikeyritysten, kahviloiden ja ravintoloiden käytössä maksutta.

Ruokakulttuurista on tullut osa Euroopan kulttuuripääkaupunkien toimintaa, kulttuuri- ja ruokamatkailun kehittäminen saumattomaksi kokonaisuudeksi on osoittautunut onnistuneeksi ratkaisuksi sekä matkailun vetovoiman lisäämiseksi että alueen ruokaosaamisen tunnettavuuden kasvattamiseksi kansainvälisillä markkinoilla. Elintarvikeala kokonaisuudessaan on merkittävä Pohjois-Pohjanmaan elinkeinoelämää. Etenkin pienten yritysten kansainvälistymisen esteenä on niiden tuotannon pieni määrä sekä markkinointiviestinnän resurssien ja osaamisen puute. Verkostomainen toiminta, yhteinen markkinointi sekä mahdolliset yritysfuusiot voivat olla keinoja edistää yritysten uskallusta laajentua kansainvälisille markkinoille. Tuotekehittelyllä ei tavoitella laajoille markkinoille, kyse on enemmänkin eksklusiivisten tuotteiden ja palveluiden kehittämisestä tunnistetuille kuluttajasegmenteille.

Alueen ruoka- ja kulttuurimatkailua on nyt mahdollista kehittää yhtenä kokonaisuutena. Oulu2026 kulttuuriohjelmaan käytetään 31 miljoonaa euroa tavanomaisten resurssien lisäksi. Tämän ansiosta on mahdollista antaa matkailijoille palvelulupaus, että Oulussa ja pohjoispohjalaisissa kumppanikunnissa on tasokasta ja kiinnostavaa kulttuuritarjontaa vuoden jokaisena päivänä 2026.

Vuosien 2022–2025 aikana kulttuuriohjelmaa valmistellaan niin, että se laajenee tuhansien yksittäisten tapahtuminen kokonaisuudeksi. Kulttuuriohjelma toteutetaan verkostomaisella yhteistyöllä, johon voivat osallistua kaikki alueen asukkaat, heidän yhteisönsä ja yritykset. Lähes jokaisessa hankkeessa on mukana myös eurooppalaisia yhteistyökumppaneita. Eurooppalaista tunnettuutta rakennetaan yhteistyössä Suomen Euroopassa sijaitsevien suurlähetystöjen ja Suomen tiede- ja kulttuuri-instituuttien kanssa ja paikallisten Team-Finland-tiimien kanssa. Arctic Food Lab tulee olemaan esillä suurlähetystöissä vuosina 2025–2026.

Puustia!-hankkeen tavoitteena on lisätä Pohjois-Pohjanmaan alueen ruoka-alan ja kulttuurimatkailun pk-yritysten kansainvälistymistä ja kansainvälistymisosaamista. Hankkeen aikana tehdään toimenpiteitä, että Arctic Food Lab -brändin kansainvälinen tunnettuus kasvaa ja Arctic Food Lab -tuotemerkin käyttäjiä tulee lisää. Hankkeen tavoitteena on saada kansainvälisiä matkanjärjestäjiä tai vaikuttajavierailuja alueelle ja olla aktiivisesti mukana kansainvälisissä ruoka-alan ja kulttuurimatkailuun liittyvissä verkostoissa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat Pohjois-Pohjanmaan alueen ruoka-alan ja kulttuurimatkailun pk-yritykset. Ruoka-alan pk-yritykset ovat erityisesti niitä, joilla jo on tai voisi olla käytössä Arctic Food Lab -tuotemerkki. Tällä hetkellä Arctic Food Lab -tuotemerkkiä käyttäviä yrityksiä on n. 40 ja tuotteita jo lähes 170.

Kulttuurimatkailualan pk-yritykset ovat esim. kulttuuri- ja taidealan sekä luovien alojen pk-yritykset, matkailuyrittäjät ja -yritykset ja kulttuuriympäristön ja maisemien hoidosta vastaavat toimijat ja elämyspalveluita tuottavat pk-yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä ovat alueen matkailuorganisaatiot, kehitysyhtiöt ja kunnat ja lisäksi muut alueen ruoka-alan pk-yritykset ja muut matkailualan yritykset, jotka hyötyvät hankkeen aikana syntyvistä tuotoksista. Hankkeessa syntyvää tietoa ja materiaalia, esimerkiksi tiedolla johtamiseen liittyen, voivat hyödyntää yritykset ja julkinen sektori koko maakunnan alueella. Matkailijat ja asukkaat ovat myös välillisiä hyötyjiä parantuvien, kestävämpien, turvallisempien ja kiinnostavampien tuotteiden ja palvelujen johdosta. Alueen asukkaat ja kunnat hyötyvät matkailun aluetaloudellisten vaikutusten, työpaikkojen ja verotulojen kasvun myötä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 177 394

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 166 273

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 192 394

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 168 866

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulunkaaren, Raahen, Haapavesi-Siikalatvan, Ylivieskan, Oulun, Koillismaan, Nivala-Haapajärven

Kunnat: Ii, Oulu, Sievi, Muhos, Ylivieska, Hailuoto, Kalajoki, Oulainen, Utajärvi, Alavieska, Pyhäjärvi, Siikalatva, Siikajoki, Taivalkoski, Kärsämäki, Raahe, Kempele, Lumijoki, Tyrnävä, Haapavesi, Pudasjärvi, Nivala, Vaala, Pyhäntä, Kuusamo, Liminka, Haapajärvi, Pyhäjoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Torikatu 18

Postinumero: 90100

Postitoimipaikka: Oulu

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 3.00, joihin työllistyvät naiset 3.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen toimintaympäristöanalyysi sukupuolinäkökulmasta on tehty Terveyden ja hyvinvointilaitoksen tasa-arvotietokeskuksen ja tilastokeskuksen tietojen pohjalta. Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan työllisten naisenemmistöisimmät toimialat vuonna 2021 olivat: terveys- ja sosiaalipalvelut, naisia 85 % muu palvelutoiminta ml. järjestöt, naisia 70 % koulutus, naisia 68 % Miesenemmistöisimmät toimialat vuonna 2021 olivat: rakentaminen, miehiä 90 % kuljetus ja varastointi, miehiä 81 % maa-, metsä- ja kalatalous sekä sähkö-, kaasu-, lämpö-, vesi-, viemäri- ja jätevesihuolto, miehiä 75 %.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke ei ole varsinainen tasa-arvohanke, mutta matkailu- sekä kulttuuriala kuin myös ruoka-ala ovat tilastollisesti naisvaltaista. Hanke voi edistää tietoisuutta matkailu- ja ruoka-alan antamista työskentelymahdollisuuksista ja sitä kautta pyrkiä innostamaan alueen asukkaita entistä laajemmin tulemaan mukaan matkailu- ja ruoka-alan toimijoiksi.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Arctic Food Lab -tuotemerkin käyttäjä sitoutuu kestävän kehityksen kriteeriin (kestävät valinnat tuotanto-, pakkaus- ja jakeluprosessien eri vaiheissa)
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 3
Lähiruuan tunnetuksi tekeminen ja sen käyttö on ilmastoystävällistä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 1
Hankkeen välillisenä vaikutuksena ihmiset oppivat hyödyntämään paremmin luonnosta saatavia raaka-aineita.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 2
Arctic Food Lab -tuotemerkkiyrityksissä hyödynnetään mm. roskakaloja.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole vaikutuksia Natura 2000 -ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 2
Materiaalin käytön vähentäminen ja jätteiden kierrätys sekä kestävä käsittely ovat huomioitavia teemoja.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 1
Energiakriisin aikana on syytä tarkastella kaikessa toiminnassa uusiutuvien energialähteiden käyttöä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 8
Paikallisten yritysten kasvun ja verkostoitumisen vahvistaminen ja kansainvälisen kysynnän lisääminen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 1 4
Hankkeen kohderyhmänä on myös elämyspalveluita tarjoavia pk-yrityksiä, joiden kilpailukykyä parannetaan.
Liikkuminen ja logistiikka 2 2
Kulttuurimatkailussakin tulee huomioida liikkumisen ja logistiikan ympäristöystävällisyys.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 4
Hankkeen tematiikkaan liittyy lähiruoka ja alueen luonnon antimet. Luonnossa liikkuminen ja raaka-aineiden kerääminen lisää hyvinvointia. Myös pk-yritysten kilpailukyvyn lisääminen tuo uusia työpaikkoja, jotka edistävät yksilön hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 1 1
Hankkeessa tarjotaan tasapuolisesti mahdollisuuksia sekä naisille että miehille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 3
Kulttuurimatkailun kehittäminen vahvistaa monikulttuurisuuden tiedostamista. Alueellinen yhdenvertaisuus toteutuu mm. Arctic Food Lab-verkosto kattaa koko Pohjois-Pohjanmaan alueen.
Kulttuuriympäristö 5 3
Kulttuurimatkailun kehittäminen liittyy vahvasti kulttuuriympäristöt ja niiden kestävään käyttämiseen ja kehittämiseen.
Ympäristöosaaminen 1 3
Luonnonvarojen hyödyntäminen tuotteiden kehittämisessä lisää yritysten ympäristötietoisuutta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Oulu yhdessä 39 muun kunnan kanssa on Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. Euroopan kulttuuripääkaupunkivuosi avaa alueen elinkeinoelämälle mahdollisuuksia kansainvälistymiseen. Kansainvälisten vierailijoiden määrä alueella kasvaa voimakkaasti ja yritysten on tärkeää olla valmistautumisessa mukana. Oulun kulttuurisäätiön ja Oulun matkailun yhteishankkeessa rakennettiin perustaa Pohjois-Pohjanmaan kansainväliselle ruoka- ja kulttuurimatkailulle sekä ruoka-alan toimijoiden kansainvälistymiselle kohti Euroopan kulttuuripääkaupunkivuotta. Yhteishankkeella tartuttiin yhteiseen kehittämiseen hyödyntäen molempien organisaatioiden osaamista ja olemassa olevia kontakteja.

Puustia! Euroopan kulttuuripääkaupunki tehostaa pk-yritysten kansainvälistymistä – hankkeessa lisättiin Pohjois-Pohjanmaan alueen ruoka-alan ja kulttuurimatkailun pk-yritysten kansainvälistymistä ja kansainvälistymisosaamista. Hankkeen aikana toteutettujen toimenpiteiden myötä Arctic Food Lab – brändin kansainvälinen tunnettuus kasvoi ja Arctic Food Lab – tuotemerkin käyttäjiä saatiin lisää. Hankkeessa tuotiin kansainvälisiä matkanjärjestäjiä ja vaikuttajia tutustumaan alueeseen ja avattiin kansainvälistä yhteistyötä ruoka- ja kulttuurimatkailuun liittyvissä verkostoissa.

Hankkeen tilaisuuksissa keskityttiin mm. elintarvikeviennin mahdollisuuksiin, Ruotsin markkinoihin, rajat ylittävään yhteistyöhön ja pakkausten merkitykseen elintarvikeviennissä. Mukana oli yritysesimerkkejä ja asiantuntijapuheenvuoroja eri puolelta Suomea ja myös Euroopasta. Yritysten yhteistä tekemistä vahvistettiin huomioimaan tämänhetkiset kansainväliset matkailijat tuotteissa, palveluissa ja erilaisissa tapahtumissa. Tutustuttiin ruoan tuotteistamiseen kansainväliselle matkailijalle, kehitettiin ruoka-alan yritysten pakkauksia ja mietittiin uusia tuotteita kulttuuripääkaupunkivuodeksi.

Hankkeessa avattiin uusia mahdollisuuksia ja verkostoja kansainväliseen yhteistyöhön ruoka-alan ja kulttuurimatkailun pk-yrityksille ja lisättiin Oulun tunnettuutta kulttuuri- ja ruokamatkailukohteena. Hankkeen aikana osallistuttiin yhteensä 20 tapahtumaan maailmalla, joissa lisättiin matkailualan ammattilaisten tietoutta kohteesta, herätettiin mielenkiintoa alueeseen sekä erityisesti Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden tarjontaan. Lisäksi alueelle tuotiin yhdeksän matkanjärjestäjä- ja vaikuttajavierailua, joiden tulokset ja vaikutukset näkyvät alueella lähitulevaisuudessa.

Hankkeessa toteutettiin myös markkinointivideo ja kuvamateriaalia, joita tullaan hyödyntämään kansainvälisessä markkinoinnissa tulevina vuosina kohti Euroopan kulttuuripääkaupunkivuotta.