Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78825

Hankkeen nimi: Energiaomavarainen Kalajoen Marina arktisen rannikon kansainvälisen matkailun vauhdittajana (Kalajoki Marina DMC)

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2023 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kalajoen kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0185924-7

Jakeluosoite: Kalajoentie 5

Puhelinnumero: 08 46911

Postinumero: 85100

Postitoimipaikka: KALAJOKI

WWW-osoite: http://www.kalajoki.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Miia Himanka

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: elinkeinojohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: miia.himanka(at)kalajoki.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044-4691 246

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kalajoen matkailukeskus on kasvanut 2000-luvulla jo ympärivuotiseksi ja monipuoliseksi kotimaan suosikkikohteeksi. Kansainvälisen kasvun käynnistämiseksi Kalajoen johdolla rakennetaan koko rannikon suuralueen merellisen arktisuuden konseptia. Vuoden 2022 loppuun mennessä valmistuu Arctic Coast -Masterplan 2030. Kalajoen matkailun kasvua vauhdittavat investoinnit Kalajoen Marinaan.

Kalajoen Marinan toimintaympäristön kehittyminen luo merkittävää lisäarvoa myös Perämeren ja Merenkurkun rannikon muille matkailukohteille. Matkailun kehityksen tukemiseksi on tärkeää jo investointien käynnistysvaiheessa selvittää vihreän siirtymän, hiilijalanjäljen ja energiaomavaraisuuden mahdollisuudet. Hankkeella on kolme toisiaan tukevaa ydintavoitetta. Hankkeessa luodaan toimintamalli ja konsepti Destination Management Companylle (DMC), Kalajoen ja arktisen rannikon merellisen ekosysteemin ytimelle ja edellä mainittujen toimintaa tukeville Kalajoen Marinan teknisille huolto- ja telakointipalveluille.

Destination Management Companyt tarjoavat palveluita mm. ulkomaisille matkanjärjestäjille vastuullisena kumppanina suunnittelusta toteutukseen. DMC tarjoaa oman paikallisen tuntemuksen kaikilla tarvittavilla osa-alueilla. DMC tuntee jo valmiiksi oman tuotannon palvelut sekä paikalliset alihankkijat, jolloin ulkomaalainen matkanjärjestäjä säästyy tiedon hankinnasta, paikallisten kontaktien rakentamisesta ja tarkemmasta suunnittelusta. DMC hoitaa ohjelman suunnittelun, logistiikan hallinnan, palvelun tason, alihankkijoiden hallinnan ja laskutuksen.

Hankkeessa syntyvä DMC-toimintamalli rakentuu merellisen matkailun mahdollisuuksille ja alueen jo toimivalle matkailun ekosysteemille. DMC-toimintamallin jalkauttaminen hankkeen päätyttyä vauhdittaa merkittävällä tavalla Kalajoen matkailukeskuksen ja sen arktisen rannikon kumppaneiden kansainvälistymistä.

Kalajoen Marinan teknisissä tuki- ja telakointipalveluiden kehittämisessä huomioidaan Perämeren rannikon palvelualue ja asiakastarpeet. Kalajoen Marinan kokonaiskonseptit palvelut on suunniteltu ja tässä hankkeessa tarkennetaan erityisesti tuki- ja telakointipalveluiden toteutusta ja toimintamallia. Hankkeessa myös pilotoidaan laadittavia konsepteja.

Molempia toimintamalleja tukee Kalajoen Marinan alueen vihreän ja digitaalisen siirtymän tiekartta ja hankkeen jälkeen myöhemmässä vaiheessa toteutettava energiaomavaraisuussuunnitelma.

Hankkeen päätoteutus on Kalajoella, mutta matkailuekosysteemi ja hankkeesta hyötyvät toimijat koko Perämerellä ja laajemmin koko rannikkoseudulla, arvioidemme mukaan Merenkurkkuun asti. Oulun ja Kalajoen yhteistyöllä syntynyt risteilymatkailun käynnistyminen on hyvä esimerkki seudullisesta yhteistyöstä. Seudullinen yhteistyö on tärkeää, jotta matkailun kehittämiseen ohjatut resurssit käytettäisiin mahdollisimman tehokkaasti laajassa yhteistyössä.

Toimenpiteet:
Hankkeen toiminta muodostuu neljästä toimenpidekokonaisuudesta, jotka tukevat toisiaan. Kaikki hankkeen toimenpiteet kohdistuvat koko hankealueelle. Toimenpiteissä selvitetään ekosysteemin toimijat ja yhteistyörakenteet. Luodaan ekosysteemin yhteinen arvolupaus ja laaditaan toimintamalli.

Kalajoen matkailukeskuksen ja Kalajoen Marinan vähähiilisyyttä ja energiaomavaraisuutta edistävässä toimenpidekokonaisuudessa luodaan perusta Kalajoen Marinan visiolle: ”Pohjoismaiden energiaomavaraisin veneilyn ja meriluontomatkailun kärkikohde”. Toimenpiteessä laaditaan mm. kestävyysohjelma ja energiaomavaraisuusohjelma sekä selvitetään tarvittavat kumppanit.

Hankkeessa luoduille toimintamalleille luodaan suunnitelmat toiminnan rahoittaminen käynnistysvaiheessa ja ansaintalogiikkamalli jatkuvassa toiminnassa.

Hankkeessa painotetaan yritysten, asiantuntijoiden ja julkisen sektorien kanssa yhdessä tehtävää kehittämistä sekä kansainvälisille markkinoille suuntautuvaa matkailuekosysteemiä.

Hanke on alueellisten ja kansallisten strategioiden mukainen. Hanke vastaa hyvin Kalajoen matkailustrategiaa, laadittua Arctic Coast -toimintamallia ja mm. Pohjois-Pohjanmaan matkailustrategian kehittämistavoitteita tukemalla yritysten kestävää uudistumista sekä uusien markkinoiden etsimistä innovatiivisen kehittämisen panostamalla.

Hanke on myös linjassa alueen älykkään erikoistumisen strategian sekä Merialuesuunnitelman kanssa. Hanke tukee myös Kalajoen kaupunkistrategioita erityisesti matkailun merkityksen osalta sekä kestävyyden edistämisessä. Kalajoen kaupunkistrategian mukaisesti ympäristötietoisuus ja -vastuu näkyvät ilmasto- ja ympäristöystävällisissä energiaratkaisuissa, rakentamisessa ja hankinnoissa. Kalajoki edistää uusiutuvan energian, lähiruoan ja lähipalveluiden käyttöä. Matkailun edistäminen tapahtuu vastuullisella ja kestävällä tavalla. Ympäristövastuullisuudesta ja ilmastoteoista viestitään avoimesti ja se on yksi vetovoimatekijä. Kalajoen tavoitteena on olla ilmastotekojen edelläkävijä kansallisesti ja kansainvälisesti. Lisäksi hanke on TEM:in matkailun tiekartan sekä Visit Finlandin ja sen alaisen Rannikko&Saaristo suuraluestrategian mukainen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat Kalajoen matkailuekosysteemin matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alojen toimijat sekä Kalajoen Marinan toteuttajatahot.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä ovat muiden alueiden matkailutoimijat, jotka hyötyvät mm. DMC-toimintamallista sekä muista hankkeen aikana syntyvästä osaamisesta. Hankkeen aikana järjestettäviin webinaareihin voi osallistua kuka tahansa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 196 601

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 196 009

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 280 859

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 280 014

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Ylivieskan

Kunnat: Kalajoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Kalajoentie 5

Postinumero: 85100

Postitoimipaikka: Kalajoki

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Matkailutoimialat muodostivat 2,7 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta vuonna 2019, jolloin alat työllistivät 154 000 henkilöä ja osuus kaikista työllisistä oli 5,8 prosenttia. Matkailutoimialojen ammateissa työskentelevistä naisten osuus oli 71 prosenttia. Tiedot on julkaistu TEM:n toimialapalveluiden teemaraportissa 2022, matkailutoimialan työllisyys muuttuvassa toimintaympäristössä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa tarjotaan tasapuolinen mahdollisuus osallistumiseen ja hankkeessa huolehditaan sen toteutumisesta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole, päätavoite on muualla.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Hankkeen aikana keskitytään suunnitteluun ja erilaisiin taustaselvityksiin, jotka välillisesti edistävät alueen hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamista sekä huomioivat vihreän siirtymän mahdollisuudet.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Hankkeen aikana keskitytään suunnitteluun ja erilaisiin taustaselvityksiin, jotka välillisesti edistävät hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamista ja ilmastonmuutokseen liittyvien riskien tunnistamista ja vähentämistä. Hankkeessa selvitetään matkailun kehityksen näkökulmasta vihreän siirtymän, hiilijalanjäljen ja energiaomavaraisuuden mahdollisuudet.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 5
Luonnon monimuotoisuuden tietous lisääntyy hankkeen toteutuksen myötä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 5
Hankkeessa tehtävillä toimenpiteillä tavoitellaan vähähiilisyyttä edistäviä toimia alueella ja yrityksissä. Käytännössä nämä konkreettiset toimenpiteet toteutuvat pääosin hankkeen toteutuksen jälkeen eri toimijoiden toiminnan kautta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 8
Hankkeella tavoitellaan tietoisuuden lisäämistä kv-markkinoilla Natura 2000-ohjelmaan kuuluvasta kohteesta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 8
Vaikutukset materiaaleihin ja jätteisiin näkyvät käytännön tasolla ja konkreettisesti viiveellä hankkeen toteutuksen jälkeen. Hankkeessa laadittavissa selvityksissä otetaan huomioon palvelutuotannossa syntyvät materiaalit ja jätteet.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 6
Välilliset vaikutukset näkyvät viiveellä hankkeen toteutuksen jälkeen. Hankkeessa tehtävissä selvityksissä huomioidaan uusiutuvat energialähteet.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 7
Hankkeen toteutus vahvistaa yhteistyötä ja elinkeinorakenteen kestävää kehitystä etenkin hankkeen toteutusalueella. Hankkeessa syntyvä toimintamalli rakentuu merellisen matkailun mahdollisuuksille huomioiden alueella jo toimiva matkailun ekosysteemi.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 8
Hankkeessa rakennetaan uusia konsepteja ja liiketoimintamahdollisuuksia, joita voidaan hyödyntää kansainvälistymisessä ja kasvussa. Hankkeen aikana rakennetaan kansainvälinen tuotemanuaali uuden toimintamallin pilotoimiseksi. Hankkeen tuloksia voivat hyödyntää toimijat koko Perämeren alueella.
Liikkuminen ja logistiikka 0 8
Hanke tukee Kalajoen Marinan vierasvenesataman kehittämistä ja vesireitistöjen kehittymistä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 4
Hanke edistää matkailutoimialaan liittyvien yritysten toimintaa ja lisää siten välillisesti hyvinvointia alueella.
Tasa-arvon edistäminen 0 3
Hanke tukee eri toimijoiden välistä yhteistyötä ja mahdollistaa tasa-arvoisuuden huomioimisen hanketoimenpiteissä ja selvityksissä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 5
Hankkeessa yhteistyössä suunniteltuihin kehittämistoimenpiteisiin voivat osallistua matkailukeskuksen matkailutoimijat laajasti (esimerkiksi työpajatoiminta).
Kulttuuriympäristö 0 5
Rannikon kulttuuriympäristö huomioidaan hankkeen aikana tehtävässä kehittämistyössä.
Ympäristöosaaminen 0 6
Hanke edistää ymmärrystä oman toiminnan vaikutuksista ympäristöön.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen ydintavoite oli vahvistaa Kalajoen matkailuekosysteemin kansainvälisen matkailun kasvua. Tätä varten hankkeessa luotiin DMC-palvelukonsepti ja toimintamalli merellisen matkailun kansainväliselle DMC-toimijalle sekä ekosysteemille.

Hankkeessa laadittiin Kalajoen Marinan teknisen huolto- ja telakointipalvelujen konsepti ja toimintamalli huomioiden Perämeren rannikon palvelualue ja asiakastarpeet sekä huolto- ja telakointipalvelujen mahdollinen rooli osana DMC:n palvelukonseptia. Tehtiin Kalajoen Marinan investointitarpeiden päivitys, esittelyaineisto ja perspektiivikuvat investointien vauhdittamiseksi. Tämä kaikki osaltaan tukee DMC:n palvelukonseptia ja kansainvälisen matkailun kasvumahdollisuuksia. Suunniteltiin ja toteutettiin Kalajoen Marinan visuaalinen identiteetti ja brändi-ilme.

Kestävän ja hiilineutraalin matkailun mahdollisuuksia ja vaateita tarkasteltiin laatimalla Kalajoen Marinan vihreän ja digitaalisen siirtymän yleistasoinen tiekartta ja jatkotoimenpidesuositukset. Näitä huomioimalla Kalajoen matkailuekosysteemi ja kärkihanke Kalajoen Marina voivat tavoitella edelläkävijäasemaa panostamalla vähähiilisyyteen ja energiaomavaraisuuteen investoinneissa ja palveluissa.

Selvitettiin kansainvälisten DMC-toiminnan ja marinatoiminnan kumppaneiden tarpeita Kalajoen ja arktisen rannikon matkailun kansainvälistymisen vahvistamiseksi. Selvitysten pohjalta laadittiin tietomateriaalia matkanjärjestäjiä varten sekä etenemissuunnitelmaa Kalajoki Marina DMC -palvelukokonaisuuden kehittämistä ja toteuttamista varten.

Hankkeen tuloksena herätettiin kiinnostusta ja osallistumishalukkuutta Kalajoen ja arktisen rannikon matkailutoimijoissa konkreettisiin kansainvälistymisen valmiuksiin ja tulevaisuuden kansainvälistymistoimenpiteisiin. Potentiaalisille DMC-toimijoille ja niiden palvelutuottajille saatiin tuloksena selvityksiä olennaisista DMC-toimintaan liittyvistä työkaluista ja toimintaohjeista.

Ulkomaisten matkanjärjestäjien ja purjehdus- ja veneilytoimijoiden tietoisuutta laajennettiin Kalajoen Marinaa, Kalajoen matkailukeskusta ja arktista rannikkoa kohtaan tarjoamalla konkreettista materiaalia, joka auttaa heitä edistämään kohteen tunnettuutta.

Hankkeen tuloksena on myös aloitettu uusi yritystoiminta.