Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78831

Hankkeen nimi: PWR ON - Virtaa työkoneisiin

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.12.2022 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2509747-8

Jakeluosoite: PL 222

Puhelinnumero: 0505957951

Postinumero: 90101

Postitoimipaikka: OULU

WWW-osoite: http://www.oamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Niinikoski Timo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: timo.niinikoski(at)oamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504419276

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

PWR ON -hankkeessa NUVE-LABin (https://www.oamk.fi/en/partnership/laboratories/nuvelab) alustadynamometrin automaatiojärjestelmään hankitaan kattava mittausrajapinta testattaviin työkoneisiin. Mittausrajapinnan lisäksi Oulun yliopisto kehittää diagnostiikkajärjestelmän, joka laajentaa NUVE-LAB-ympäristön ominaisuuksia tarjoamalla koneiden kunnossapitoon ja itsediagnostiikkaan liittyviä testausominaisuuksia. Hankittava mittausrajapinta mahdollistaa testattavien ajoneuvojen ja työkoneiden anturoinnin niiden toiminnan valvomiseksi testauksen aikana. Rajapinnan kautta kerättävä anturitieto saadaan samalle aika-akselille NUVE-LABin alustadynamometrin ja simulaatioympäristön tapahtumahistorian kanssa. Järjestelmä mahdollistaa tieteellisen tason täyttävien tutkimusasetelmien rakentamisen ja toteuttamisen nollapäästöisten voimalinjojen sekä näihin liittyvien tekniikoiden tutkimiseksi ja kehittämiseksi. Lisäksi rajapinta tukee autonomisen ajamisen tutkimus- ja kehitystyötä mahdollistamalla anturitietokannan analyysin ja tietokantapohjaisen koneoppimisen kehittämisen.

Oulun yliopiston kehittämä diagnostiikkajärjestelmä lisää NUVE-LAB-ympäristöön kehittyneitä konediagnostiikkaominaisuuksia, joiden avulla testattavien laitteiden toimintatilasta, värähtelytasoista ja rasituksista saadaan mitattua tietoa. Järjestelmän avulla voidaan todentaa ajoneuvojen sisäisten diagnostiikkatoimintojen luotettavuus ja reagointikyky erilaisiin kuormitustilanteisiin. Myös kokonaan uusien diagnostiikkaominaisuuksien lisääminen koneiden järjestelmiin mahdollistuu. Diagnostiikkajärjestelmä toteutetaan laitevalmistajista riippumattomalla tavalla ja laskentamenetelminä käytetään sekä Oulun yliopiston aiempien tutkimusten tuloksia, että standardien mukaisia menetelmiä. Diagnostiikkajärjestelmä yhdistetään NUVE-LABin automaatio- ja tiedonkeruujärjestelmään hankkeessa hankittavan mittausrajapinnan kautta.

Lisäksi PWR ON -hankkeessa hankitaan ja käyttöön otetaan NUVE-LABiin akkuemulaattori, jonka avulla voidaan testata sähköisiä voimansiirtoratkaisuja ja työkoneita todentaa niiden toimivuus ilman varsinaisia ajoakkuja. Ajoakut ovat sähköisen voimalinjan arvokkain osakokonaisuus. Akkuemulaattori mahdollistaa erilaisten työkoneiden voimalinjojen teknisten toteutusratkaisujen tutkimisen ja todentamisen joustavasti jo suunnittelun alkuvaiheessa sekä tarvittavan akkukapasiteetin määrittämisen ilman virheinvestointeja kalliisiin akkupaketteihin, sekä ilman riskiä erittäin vaikeasti sammutettavista akkupaloista. Lisäksi emulaattori parantaa NUVE-LABin ympäristön käyttöturvallisuutta, vähentämällä testaustilassa olevan palomateriaalin määrän minimiin testauksen aikana.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hanke on investointi- ja kehityshanke, jossa välittömänä kohderyhmänä ovat Oulun Linnanmaan kampuksella työskentelevät OAMKin ja OYn opiskelijat, opettajat ja tutkijat sekä henkilöt, jotka työskentelevät ajoneuvojen ja työkoneiden energiatehokkuuden, energian varastoinnin tai ohjelmistoteknologioiden kanssa. OYn Teknillisessä tiedekunnassa toimivat tutkimusryhmät voivat hyödyntää NUVE-LAB ympäristöä jatkossa uusien innovaatioiden ja menetelmien suunnittelussa ja kehittämisessä (mm. auto- ja ajoneuvotekniikassa, konetekniikassa, ympäristötekniikassa, automaatiotekniikassa sekä teknillisessä mekaniikassa ja ICT-aloilla). OAMKin opiskelijat ja opetus- ja tki-henkilöstö voivat hyödyntää hankkeessa rakennettua infrastruktuuria yrityslähtöisessä opetuksessa ja tki-toiminnassa.

Toisena tärkeänä kohderyhmänä ovat myös ajoneuvojen/työkoneiden osien tai niiden osajärjestelmien valmistajat Suomessa ja ulkomailla, joille laboratorio mahdollistaa kehitysyhteistyön toteuttamisen tulevaisuudessa. Tällaisia ovat esimerkiksi sähköisen voimansiirron komponentteja valmistavat Proventia ja Randax, vaihteistotoimittajat Katsa ja DB Santasalo tai työkoneita valmistavat Nordic Tank ja Sisu Auto. Lisäksi yritykset, joiden tuotteisiin kuuluvat ajoneuvoihin tai teollisuusvoimansiirtoihin liittyvät osakokonaisuudet, kuten ohjelmistot, varaosat, vaihteistot, tai mittaustekniset- ja muut tiedonkeruujärjestelmät ovat perustettavan testausympäristön käyttäjäkohderyhmänä.

Hankkeessa toteutettavan viestinnän kohderyhmänä on myös suuri yleisö, joka on kiinnostunut ympäristöystävällisemmästä ja autonomisen ohjauksen ajoneuvotekniikasta sekä koneiden itsediagnostiikkaominaisuuksista.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä ovat yritykset Oulun ja Pohjois-Suomen alueella, jotka toimivat ajoneuvo- ja työkoneteknologioiden alalla (ajoneuvojen myyjät, korjaamot ja maahantuojat).

Pohjois-Suomessa hanke täydentää valmistuessaan OuluZonen toimintaa (yhteistyö mm. lopputestausten osalta), sekä Muonion ja Ivalon autotestauspaikkojen mahdollisuuksia. Yhteistyön mahdollisia kohteita ovat esimerkiksi kylmän ilmanalan testaukset, vaikkapa yhtäaikaiset testit renkaiden ja voimansiirtojärjestelmien suhteen.

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat myös muiden kuin edellä mainittujen alojen opettajat, tutkijat ja opiskelijat, jotka työskentelevät ja opiskelevat Oulun Linnanmaan kampuksella.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 200 997

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 183 596

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 287 139

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 262 280

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Analyysiin ei ole käytetty asiantuntijoita, koska hankkeen luonteen vuoksi analyysi ei ole erityisen haastava. Hankkeessa tiedostetaan, että tekniikan alat ovat hyvin miesvoittoisia ja pyritään käytettävissä olevin keinoin vähentämään tätä epäsuhdetta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Tässä hankkeessa mikään toiminto tai laitteistohankinta ei sisällä sukupuoliriippuvaisia aspekteja.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite, vaan NUVE LAB -ympäristön kehittäminen. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen huomioidaan hankkeen päätöksenteossa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 10
Hanke tähtää koulutus- ja testausympäristön rakentamiseen, jossa kehitetään ja parannetaan ympäristöystävällisiä ajoneuvotekniikoita. Tällaisia ovat esimerkiksi hybridi- ja sähköenergia voimasiirtona ja energian talteenotto ja kierrätys työkoneissa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 6 10
Sähköisen voimansiirron kehitys- ja tutkimusvalmiudet mahdollistavat yrityksille nolla päästöisen teknologian kehittämisen ajoneuvoihin ja työkoneisiin. Testauksiin päästään jo välittömästi hankkeen aikana ja sen jälkeen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 7 9
Päästöjä voidaan vähentää hyödyntämällä vähäpäästöisempää ajoneuvo- ja työkoneteknologiaa. Päästöjen vaikutus ilmastonmuutokseen on merkittävä ja sitä kautta luonnon monimuotoisuuteen vaikuttava.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 4 9
Päästöjen vähentämisellä on suora yhteys ilmaan, vesistöihin ja maaperään siirtyvien haitta-aineiden määrään.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole vaikutuksia Natura 2000 -ohjelman suhteen.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 9
Hankkeessa kehitettävä ajoneuvojen testausympäristö vähentää normaalissa ajoympäristössä tapahtuvan testauksen tarvetta ja pienentää sitä kautta esim. käyttöenergian kulutusta. Simulaatioilla ja emulaattorilla tehtävä tutkimus- ja kehitystyö vähentää myös merkittävästi prototyyppien yritys-erehdys kierrosten lukumäärää. Samoin voidaan välttää viallisten tai väärin mitoitettujen tuotteiden pääsy aina loppukäyttäjille saakka. Autonominen ajaminen mahdollistaa koko logistiikan toimintamallin muutoksen omistamisesta palvelutuotteeksi. Autonomiset laitteet operoivat 24/7 joka vähentää tarvittavien laitteiden kokonaismäärän murto-osaan.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 8 8
Testausympäristössä voidaan kehittää vähäpäästöisiä ja uusiutuvaa energiaa hyödyntäviä koneita ja laitteita.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 6
Hanke vahvistaa paikallista elinkeinoelämää laajentamalla NUVE-LAB-testausympäristön käyttömahdollisuuksia ja tarjoamalla entistä kattavammat mahdollisuudet koneiden testaamiseen ja kehittämiseen liittyvän liiketoiminen toteuttamiselle hankkeen kohdealueella.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
NUVE-LAB on lähtökohtaisesti testaus- ja kehityspalvelua tarjoava ympäristö, jonka kyvykkyyttä kehitetään hankkeessa. Tämä avaa myös uusia mahdollisuuksia esimerkiksi kunnonvalvontaan liittyvien tuotteiden kehittämiselle.
Liikkuminen ja logistiikka 6 7
NUVE-LAB-ympäristöön integroitavat konediagnostiikkaominaisuudet edesauttavat etädiagnosoitavien ja -huollettavien ajoneuvojen kehitystä. Tämä vähentää liikkumiseen kuluvaa aikaa ja energiaa sekä vähentää päästöjä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 6
Parantaa alueellista kilpailukykyä sekä NUVE LAB:in (palveluntarjoaja) että sitä hyödyntävien yritysten osalta ja sen myötä tuo työtä ja hyvinvointia alueelle ja sen ihmisille.
Tasa-arvon edistäminen 1 1
Naiset ja miehet ovat hankkeen suhteen tasa-arvoisessa asemassa, vaikka hankkeen suoranaisena tavoitteena ei olekaan tasa-arvon edistäminen. Hanke luo yhtäläiset mahdollisuudet sekä naisille ja miehille toimia ja osallistua kehittämistoimintaan.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Hanke vahvistaa alueen yhteiskunnallista roolia luomalla alueelle Suomen mittakaavassa arvokkaan tutkimusympäristön ja näin ollen tasoittaa eri alueiden välisiä eroja tutkimuspalveluiden tarjonnassa.
Kulttuuriympäristö 1 1
Hankkeella ei ole suoranaisesti välitöntä tai välillistä vaikutusta kulttuuriympäristöön. Voidaan kuitenkin nähdä, että hankkeen lopputuloksena ihmisten näkemys Linnanmaan kampusalueen toimimisena tutkimuksen mahdollistajana ja uuden tekniikan käyttöönottajana vahvistuu.
Ympäristöosaaminen 6 7
Pitkäaikaisena vaikutuksena hanke edistää alueellista kestävän kehityksen osaamista sekä siirtymistä energiatehokkaaseen ja vähäpäästöisyyteen pohjautuvaan teknologiaan.

9 Loppuraportin tiivistelmä

PWR ON- hankkeessa toteutettiin NUVE-LAB ympäristön kehitystyö, jossa sinne hankittiin raskaan kaluston sähköiseen voimansiirtoon soveltuva akkuemulaattorilaitteisto. Laitteisto korvaa työkoneen ajoakun, jolloin varsinainen ajoakku voidaan jättää työkoneesta pois mittausten ja kehityksen ajaksi.
Tämä monipuolistaa mittausmahdollisuuksia ja lisää merkittävästi turvallisuutta poistaen vaikeasti sammutettavan akkupalon riskin. Hankkeessa kehitettiin myös mittaus- ja diagnostiikkajärjestelmää palvelemaan autonomista ajamista ja siihen liittyvää anturointia.