Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S20023

Hankkeen nimi: Vaikeimmin työllistyvät nuoret palvelujärjestelmässä

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2014 ja päättyy 30.6.2015

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Mikkelin Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2189312-7

Jakeluosoite: Patteristonkatu 3 D

Puhelinnumero: 0153 5561

Postinumero: 50100

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.mamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: HAAPALA ANU MARJA ANNELI

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anu.haapala(at)mamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503125123

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Alueellisella ja paikallisella palvelujärjestelmällä on erityisen keskeinen rooli nuorten syrjäytymiskehityksen katkaisemisessa. Vakiintuneilla ohjaus- ja palvelujärjestelmillä ei toistaiseksi ole ollut riittävästi keinoja vastata nuorten syrjäytymiseen. Palvelujärjestelmän eri osatoimijoiden sinällään ansiokas toiminta ei rakenna ehyttä tukikokonaisuutta yksittäisen nuoren näkökulmasta. Erityisesti tarvetta on lisätä nuorten sosiaalista vahvistamista ja helpottaa oikeiden polkujen löytymistä monen eri toimijan muodostamassa palvelujärjestelmässä.

Hankkeen tavoitteena on alle 25-vuotiaiden nuorten syrjäytymisen ehkäisyn ja jo alkaneen syrjäytymiskierteen katkaiseminen palvelujärjestelmän tarve- ja asiakaslähtöisellä kehittämisellä. Hankkeen kohderyhmänä ovat eteläsavolaiset, alle 25-vuotiaat tilastojen ulkopuolella olevat nuoret ja pelkän perusasteen koulutuksen varassa olevat työttömät työnhakijat. Lisäksi kohderyhmänä ovat nuorten palvelujärjestelmän toimijat työhallinnossa, sosiaali- ja terveystoimessa, opetustoimessa, nuorisotyössä ja kolmannella sektorilla. Hankkeen tavoitteena on tuottaa maakunnallista ja kuntakohtaista tietoa nuorille suunnatusta palvelujärjestelmästä, sen toimivuudesta, mahdollisista puuttuvista palveluista ja kehittämiskohteista sisällöissä ja toteutuksessa.

Hankkeessa kerätään tietoa vaikeimmassa asemassa olevilta nuorilta ja palvelujärjestelmän toimijoilta. Haastatteluaineistosta nousevia teemoja käsitellään monitoimijaisissa työpajoissa. Työskentelyn perusteella laaditaan ”Kehittämisen keihäänkärjet” -yhteenveto, joka on ehdotus palvelujärjestelmän kehittämiseksi, erilaisten palvelukokeilujen aloittamiseksi kunnissa vuosina 2016–2017. Yhteenvedossa nostetaan esille mahdollisuuksia uusiin palvelumalleihin ja -toimintoihin.

Hankkeen tuloksena syntyy tietoa vaikeimmin työllistyvien nuorten palveluiden ulkopuolella olosta, palvelutarpeista, palveluiden toimivuudesta ja kehittämistarpeista sekä kokemus- ja asiantuntijatietoa palvelujärjestelmän ja nuorten tarpeiden kohtaamisesta, palveluiden toimivuudesta ja hyödyistä. Lisäksi saadaan tietoa monialaisesta ja -ammatillisesta yhteistyöstä palveluiden yhteensovittamisessa, koordinoimisessa ja asiakkaiden palveluihin ohjaamisessa. Kehittämistyön pohjaksi syntyy myös konkreettisia kehittämisehdotuksia nuorilta ja palvelujärjestelmässä työskenteleviltä. Hankkeen konkreettiset tuotokset ovat raportti haastattelututkimuksen tuloksista, painettu yhteenveto ”kehittämisen keihäänkärjet” ja kehittämisverkosto, joka hyödyntää tuotettua tietoa ja toteuttaa kehittämiskokeiluja jatkossa.

Hankkeen vaikutuksena nuorten palvelujärjestelmä kehittyy asiakaslähtöisemmäksi ja sosiaalisen vahvistamisen palvelut tunnistetaan ja tunnustetaan palvelujärjestelmässä nykyistä vahvemmin. Tiedon ja osaamisen lisääntyessä kuntien eri ohjauspalvelut tunnistavat paremmin roolinsa ja mahdollisuutensa nuorten ohjaamisessa ja palveluiden kehittämisessä. Pitkän aikavälin vaikutuksena alueen nuorten syrjäytyminen vähenee ja nuorisotakuun toteuttaminen helpottuu. Jatkon kannalta keskeisintä on kuitenkin se, että monien eri toimijoiden yhteisesti tuottamaa tietoa hyödynnetään aluekehittämisessä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

- Eteläsavolaiset alle 25-vuotiaat pelkän perusasteen varassa olevat työttömät työnhakijat sekä tilastojen ulkopuolella olevat nuoret
- Nuorten palvelujärjestelmän toimijat (TE-toimiston nuorten palveluista vastaavat tahot, sosiaali- ja terveyspalvelujen työntekijät, opetustoimen edustajat (erityisesti oppilashuoltohenkilöstö), kuntakohtaiset monialaiset nuorten ohjaus- ja palveluverkostot, etsivän nuorisotyön työntekijät, kolmannen sektorin edustajat

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen hyödynsaajina ovat laajasti nuorten hyvinvoinnin alueellisessa edistämistyössä työskentelevät eri organisaatioiden edustajat samoin kuin aluehallintoviranomaiset.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 34 808

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 34 808

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 49 725

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 49 725

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen

Kunnat: Mikkeli, Pieksämäki, Puumala, Sulkava, Kangasniemi, Pertunmaa, Mäntyharju, Enonkoski, Rantasalmi, Hirvensalmi, Heinävesi, Savonlinna, Joroinen, Juva

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 62

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke perustuu tutkimusaineistoille, jotka osoittavat syrjäytymisen olevan erityisesti nuorten miesten ongelma. Vaikka molemmilla sukupuolilla esiintyy erilaisia hyvinvoinnin vajeita, pojille kasautuu tyttöjä useammin jo varhain elämänkulussaan oppimis- ja kouluongelmia, koulusopeutumattomuutta ja terveyden ongelmia, jotka myöhemmällä iällä johtavat työttömyyteen, elämänhallinnan ongelmiin sekä terveyden ja terveskäyttäytymisen vajeisiin. Nuoret miehet ovat yliedustettuna myös rikollisuus. ja väkivaltatilastoissa. Vuonna 2010 kaksi kolmasosaa syrjäytyneistä nuorista oli miehiä. Pelkän perusasteen koulutuksen varassa oli kaikkiaan 218 932 miestä (15–29). Heistä syrjäytyneitä oli 15 %. Samassa ikähaarukassa kaikista naisista (189 010 henkeä), jotka olivat perusasteen koulutuksen varassa, syrjäytyneitä oli 9,8 %. Erityisessä riskissä ovat maahanmuuttajamiehet, joiden työttömyys- ja ulkopuolisuusriskit ovat lähes kolminkertaisia, kun heitä verrataan kantaväestöön kuuluviin kouluttamattomiin miehiin.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Esiselvityksen haastatteluaineistoon pyritään valikoimaan paitsi syrjäytymisvaarassa olevia naisia, niin myös miehiä ja maahanmuuttajia, joiden kokemukset ulkopuolisuudesta ja palvelutarpeista saattavat olla naisista poikkeavia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeella pyritään vaikeimmin työllistyvien nuorten hyvinvoinnin edistämiseen sukupuolesta riippumatta

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 4
Tiedontuotanto ja menetelmät nuorten palvelujärjestelmän ja siinä käytettävien menetelmien kehittämiseksi
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 10
Esiselvitystyö perustuu nuorten kokemusten esiinnostamiselle ja heidän äänensä esiin tuomiselle, mikä voi osaltaan toimia voimaannuttavana prosessina.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Esiselvitystyö tuottaa konkreettista tietoa, jota voidaan välittömästi hyödyntää niin asiakastyössä kuin palveluiden ja palvelujärjestelmän kehittämisessä, mikä edistää osaltaan yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Alueellisella ja paikallisella palvelujärjestelmällä on erityisen keskeinen rooli nuorten syrjäytymiskehityksen katkaisemisessa. Vakiintuneilla ohjaus- ja palvelujärjestelmillä ei toistaiseksi ole ollut riittävästi keinoja vastata nuorten syrjäytymiseen. Palvelujärjestelmän eri osatoimijoiden sinällään ansiokas toiminta ei rakenna ehyttä tukikokonaisuutta yksittäisen nuoren näkökulmasta. Erityisesti tarvetta on lisätä nuorten osallisuutta palveluprosesseissa ja nuorten sosiaalista vahvistamista osana palveluita sekä helpottaa oikeiden polkujen löytymistä monen eri toimijan muodostamassa palvelujärjestelmässä.

Vaikeimmin työllistyvät nuoret palvelujärjestelmässä -hankkeen tavoitteena oli alle 25-vuotiaiden nuorten syrjäytymisen ehkäisyn ja jo alkaneen syrjäytymiskierteen katkaiseminen palvelujärjestelmän tarve- ja asiakaslähtöisellä kehittämisellä. Hankkeen kohderyhmänä olivat eteläsavolaiset, alle 25-vuotiaat tilastojen ulkopuolella olevat nuoret ja pelkän perusasteen koulutuksen varassa olevat työttömät työnhakijat. Lisäksi kohderyhmänä olivat nuorten palvelujärjestelmän toimijat työhallinnossa, sosiaali- ja terveystoimessa, opetustoimessa, nuorisotyössä ja kolmannella sektorilla.

Hankkeessa on kerätty tietoa vaikeimmassa asemassa olevilta nuorilta ja palvelujärjestelmän toimijoilta. Vainulla Etelä-Savossa – Vaikeimmin työllistyvät nuoret palvelujärjestelmässä -selvitys on tuottanut kokemusasiantuntijuuteen perustuvaa tietoa nuorten palveluiden ulkopuolella olosta, palvelutarpeista, palveluiden toimivuudesta ja kehittämistarpeista sekä kokemus- ja asiantuntijatietoa palvelujärjestelmän ja nuorten tarpeiden kohtaamisesta, palveluiden toimivuudesta ja hyödyistä. Lisäksi selvityksessä on esitetty tietoa monialaisesta ja -ammatillisesta yhteistyöstä palveluiden yhteensovittamisessa, koordinoimisessa ja asiakkaiden palveluihin ohjaamisessa.

Selvityksen tuloksia käsiteltiin nuorten kanssa toimivien ammattilaisten kanssa kolmessa moniammatillisessa työpajassa. Työpajatyöskentelyssä tehtiin konkreettisia kehittämisehdotuksia ja ideoitiin uusia palvelumalleja vaikeimmin työllistyvien nuorten tukemiseksi. Työpajatyöskentelyyn perustuva Kehittämisen kei-häänkärjet: Ehdotuksia vaikeimmin työllistyvien nuorten palvelujärjestelmän kehittämiseksi -julkaisu tarkas-telee nuorten tarvitsemia palveluita ja esittää konkreettisia toimenpiteitä palveluiden monipuolisuuden ja vaikuttavuuden lisäämiseksi.

Hankkeen toimenpiteissä on muodostunut kehittämisverkosto, joka hyödyntää jatkossa hankkeen aikana tuotettua tietoa ja toteuttaa kehittämiskokeiluja palveluissa. Hankkeen vaikutuksena nuorten palvelujärjestelmä kehittyy asiakaslähtöisemmäksi ja monipuolisemmaksi. Pitkällä aikavälillä hankkeen toimenpiteet ja tulokset tukevat Etelä-Savon nuorten syrjäytymisen ehkäisyä ja nuorisotakuun toteuttamista. Hankkeessa tuotettu tieto tarjoaa pohjan jatkossa toteutettavalle aluekehittämiselle.

Julkaisut:
Vainulla Etelä-Savossa -selvitys: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-499-2
Kehittämisen keihäänkärjet -ehdotuskokoelma: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-514-2