Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S20025

Hankkeen nimi: Amisyrityksessä oppiminen -hanke

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2014 ja päättyy 31.10.2016

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitos

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0214958-9

Jakeluosoite: Ketunpolku 1

Puhelinnumero: 08 - 61551

Postinumero: 87100

Postitoimipaikka: Kajaani

WWW-osoite: http://www.kao.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Osmo Hänninen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämissuunnittelija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: osmo.hanninen(at)kao.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 0819951

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteet:
Hankkeen tavoitteena on luoda pedagoginen toimintamalli, joka kehittää työelämävalmiuksia. Amisyritys-pedagogiikka
lisää yhteistyötaitoja, yrittäjämäistä asennetta ja helpottaa työelämään siirtymistä joko toisen palvelukseen tai itsensä
työllistämistä yrittäjänä. Malli mahdollistaa erilaisten oppijoiden yksilölliset tavat oppia ja parantaa sekä opiskelijoiden
että henkilökunnan viihtyvyyttä. Tämä toimintatapa ei korosta oppijoiden kyvyistä, taustasta tai sukupuolesta johtuvia
eroja, vaan antaa jokaiselle mahdollisuuden edetä opinnoissaan tasavertaisena omien valmiuksiensa ja tavoitteidensa
mukaan ja näin toteuttaa Suomen rakennerahaston ohjelman horisontaalisia tasa-arvon, yhdenvertaisuuden,
sukupuolten tasa-arvon ja kestävän kehityksen periaatteita. Opiskelumotivaatio kasvaa ja syrjäytyminen vähenee,
koska myös erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat saavat onnistumisen kokemuksia.

Amisyritys-pedagogiikalla vähennetään opiskelun koulumaisuutta ja lisätään opiskelijoiden innostusta opiskeluun sekä
mahdollistetaan erilaisten opiskelijoiden onnistumisen kokemukset. Jokaisen opiskelijan osaamisvajeet suhteessa
tutkinnon osaamistavoitteisiin löydetään sekä hänen suorituskyvylleen sopivat tehtävät ja mahdollisuudet koetella
rajojaan. Opiskelijat ovat motivoituneita, eivätkä keskeytä opintojaan, vaan valmistuvat ammattiin.

Hankkeessa suunnitellaan verkkokaupan toteuttamistapa.

Pedagogisilla ratkaisuilla edetään tiimimäiseen yrittämällä oppimiseen työelämää vastaavissa oppimisympäristöissä.
Opiskelijatiimit verkottuvat keskenään ja työelämän kanssa. Koulutuksesta toiseen siirtyminen tai tutkinnon osien
ottaminen toisesta tutkinnosta helpottuu. Amisyrityksessä toimiessaan jokainen opiskelija löytää omille kyvyilleen
sopivat tehtävät ja tiimin menestymisestä kunnia tulee kaikille opiskelijoille. Opiskelu tehostuu sekä pedagogisesti että
taloudellisesti.

Amisyrityksessä oppiminen antaa uusia keinoja toiminnan taloudelliseen toteuttamiseen ja samalla laadukkaan
toiminnan turvaamiseen. Se parantaa myös työntekijöiden motivaatiota ja työssä viihtymistä sekä kehittää
osaamisalueen yhteisöllisyyttä. Näin saavutamme myös kilpailuetua verrattuna muihin oppilaitoksiin.

Määrälliset tavoitteet
• Hakijamäärät kasvavat tai säilyvät vähintään ennallaan
• Erityisryhmien ja koulutuksessa aliedustettujen koulutukseen osallistuminen helpottuu
• Opintojen keskeyttäminen vähenee
• Työelämään siirtyminen opintojen jälkeen paranee
• Yrittäjäksi ryhtyminen lisääntyy
• Koulutuksen ja työelämän vuorovaikutus paranee
• Vuosittainen osaamisalueen taloudellinen tulostavoite saavutetaan
• Opiskelijapalaute paranee, mikä vaikuttaa tulosrahoitukseen
• Henkilöstön hyvinvointi paranee, TOB-kyselyn tulokset
• Avoimiin työpaikkoihin saadaan enemmän hakijoita


Hankkeen toimenpiteet:
1. Opiskeluympäristöt tehdään yritysmäisiksi. Lisäksi yhteistyö yritysten ja yhteisöjen kanssa syvenee, kun ulkopuolisia yrityksiä voidaan ottaa vuokralaisiksi ko. tiloihin.
2. Amisyrityksessä oppimisen mallin luominen ja mallin jalkauttaminen
3. Verkko-opetuksen toteuttamisen suunnittelu
4. Opettajasta yritysvalmentajaksi koulutusprosessin toteuttaminen
5. Amisyrityksessä oppiminen – pedagogiikan ja hyvien käytänteiden levittäminen

Hankkeen tulokset:

1. Amisyrityksessä opiskelijan mahdollista edetä tutkinnon perusteiden mukaisesti kiitettävälle tasolle
Suorittaessaan ammatillisia opintoja amisyrityksessä toimimalla opiskelijan on mahdollista saavuttaa omille kyvyilleen
korkein mahdollinen tutkinnon perusteissa määritelty ammattitaito. Aikaa ei mene ”muiden odotteluun ja tyhjäkäyntiin”,
vaan omia kykyjään pääsee käyttämään täysimittaisesti. Vältetään turhaantumisen tuoma häiriökäyttäytyminen.

2. Erityistä tukea tarvitseva saavuttaa omien kykyjensä huipputason tasavertaisena amisyrityksen työntekijänä
Amisyrityksessä opiskelijalle löytyy omia kykyjä vastaavia tehtäviä. Vaikkei yltäisikään tutkinnon perusteiden
kiitettävään tai hyvään tasoon, voi omien kykyjensä mukaan toimimalla päästä parhaaseen mahdolliseen oppimiseen
ja tuntea itsensä tasavertaiseksi ja arvokkaaksi ryhmän jäseneksi. Amisyrityksen menestymisestä kunnia tulee kaikille
yrityksen jäsenille. Motivoiva työskentely muiden kanssa innostaa käyttämään omia kykyjä täysimääräisesti.
Alisuoriutuminen vähenee.

3. Keskeyttämisprosentti pienenee ja läpäisy paranee
Palkitseva työskentely amisyrityksessä lisää opinnoissa viihtymistä, yhteisöllisyyttä, erilaisuuden sietokykyä ja toisista
huolehtimista. Jokaisen edun mukaista on, että kaikki työskentelevät ahkerasti ja siksi opiskelijat tukevat ja auttavat
toisiaan. Keskeyttäminen vähenee ja läpäisy paranee.

4. Suoritettujen tutkintojen ja tutkinnon osien suoritusmäärät nousevat
Opinnoissa viihtyvä ja ahkerasti työskentelevä opiskelija saa tutkinnon osat ja tutkinnot nopeasti suoritetuksi.
Amisyritys-toiminnassa joustavat opintopolut ovat helpommin järjestettävissä.

5. Tuottaa yrittäjähenkistä työvoimaa ja tuo uusia yrittäjiä
Amisyrityksessä tai sen sisällä NY-yrityksessä tai osuuskunnassa toimiessaan opiskelija saa yrittämisen kokemuksia
turvallisessa ympäristössä oppilaitoksen työntekijöiden ja opiskelutovereiden tukemana. Tämä madaltaa yrittäjäksi
ryhtymisen kynnystä. On mahdollista myös liukua opintojen päätyttyä yrittäjän ammattiin NY-yrityksen tai osuuskunnan
kautta. Amisyritys-pedagogiikka tuottaa yrittäjähenkisiä työntekijöitä myös muiden työnantajien palvelukseen ja
nopeuttaa koulutuksesta työelämään siirtymistä.

6. Opiskelijan itsetunto vahvistuu ja syrjäytyminen vähenee
Amisyritystoiminnassa saadut onnistumisen kokemukset kasvattavat itsetuntoa ja johonkin kuulumisen tunnetta.
Opiskelijoita ei vertailla keskenään eikä laiteta paremmuusjärjestykseen koesuoritusten perusteella vaan paiskitaan
töitä, tehdään tulosta yritykselle, opitaan ja kunnia kuuluu kaikille.

7. Haluttu opiskelu- ja työpaikka tulevaisuudessa – valtakunnallisesti haluttu opiskelutapa
Amisyritys-pedagogiikka on motivoiva ja miellyttävä tapa opiskella. Se parantaa tuloksia sekä oppimisessa että
taloudellisessa tuloksellisuudessa. Helpottaa opiskelijarekrytointia. Uusia tapa oppia ja opettaa kiinnostaa
kunnianhimoisia ja kehittämismyönteisiä työntekijöitä ja helpottaa työntekijöiden rekrytointia.

8. Opiskelijamäärät eivät laske
Vetovoimainen, kannustava ja läpäisyä parantava toimintatapa auttaa säilyttämään opiskelijamäärät korkeina.

9. Uuden opettajuuden alku
Teoriassa hyväksi havaittu pedagogiikka tulee täysimittaisesti käyttöön. Opettajista tulee valmentajia.

10. Laadukkaan koulutuksen järjestäminen vähenevillä resursseilla. Osaamisperusteinen, opiskelijoiden
osaamisvajeisiin keskittyvä toimintatapa lyhentää opiskeluaikoja ja päällekkäistä koulutusta ja tehostaa
henkilökohtaistamista. Toiminta sitoo vähemmän tiloja ja työvoimaa. Näin saadaan aikaan säästöjä, vaikka
koulutuksen laatu paranee ja sekä opiskelijoiden että työntekijöiden viihtyvyys lisääntyy.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat Kainuun ammattiopiston liiketalouden, luonnonvara-alan ja kulttuurialan opettajat ja
muu henkilökunta.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä ovat em. koulutusalojen opiskelijat sekä yritykset, joissa opiskelijat toteuttavat työssäoppimista.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 349 704

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 347 137

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 437 131

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 433 923

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Kainuu

Seutukunnat: Kajaanin, Kehys-Kainuun

Kunnat: Kajaani, Kuhmo

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 10

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 18

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 26

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Kainuun ammattiopistolla on pitkän aikavälin tietoa eri sukupuolten hakeutumisesta eri ammatteihin opiskelijaksi ja tätä tietoa hyödynnetään hankkeen toteutuksessa. Pilottialoista naisvaltaisia aloja ovat: puutarha-ala, sisustusala ja liiketalouden ala- Miesvaltainen ala pilottiryhmistä on peliala. Työelämän näkökulmasta olisi hyvä, että näillä aloilla työmarkkinoille tulevassa työvoimassa olisi molempien sukupuolten edustajia. Amisyrittäjyys pedagogiikka tasa-arvoistaa opiskelijoiden mahdollisuuksia suorittaa opintoja omista lähtökohdista ja ominaisuuksista lähtien. Nykyinen koulujärjestelmä suosii tyttöjä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Amisyritys-pedagogiikka vähentää opiskelun koulumaisuutta ja siten lisää poikien mahdollisuuksia naisvaltaisilla aloilla.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on uudenlaisen ammatillisen opetuksen toteuttamistavan synnyttäminen ja sen kokeilu.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Amisyritys-pedagogiikka takaa kaikille valmistuneille yhtäläiset mahdollisuudet työllistymiseen ja työ- tai koulutusuralla etenemiseen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
Amisyritys-pedagogiikka huomioi paremmin opiskelijan yksilönä, hänen ominaispiirteensä huomioiden. Toteutustapa mahdollistaa yksilöllisempia tapoja ja polkuja opiskella sekä sitouttaa opiskelijaa määrätietoisempaan tavoitteisiin sitoutumiseen.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 9
Amisyritys-pedagogiikka lisää opiskelijoiden motivaatiota opinnoissaan ja tiimimäinen toimintatapa lisää yhteenkuuluvaisuuden tunnetta.
Tasa-arvon edistäminen 7 7
Amisyritys-pedagogiikka edesauttaa poikien mahdollisuuksia toimia ja työllistyä muuten niin naisvaltaisella aloilla
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 7
Opiskelijoita kohdellaan yhdenveraisina yksilöinä ja heitä palvellaan heidän omista lähtökohdista ja tarpeista lähtien.
Kulttuuriympäristö 8 8
Hankkeessa toteutettavat uudet oppimisympäristöt tukevat monipuolisen kulttuuriympäristön olemassaoloa ja uudistumista mm. Seppälän alueella.
Ympäristöosaaminen 7 7
Yritysamis toimii kestävän kehityksen sertifioidussa ammatillisessa oppilaitosympäristössä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli luoda ammatilliseen koulutukseen uusi pedagoginen malli, joka kehittää ammattiosaamisen lisäksi työelämävalmiuksia, kuten vastuullisuutta, oma-alotteisuutta sekä yrittäjämäistä asennetta. Tavoitteena oli saada malli, joka ei ole koulumainen, vaan jossa oppiminen tapahtuu yritysympäristöissä työelämän lainalaisuuksia noudattaen.

Tärkeimpinä määrällisinä tavoitteina oli parempi työllistyminen, lyhyemmät opintoajat, yrittäjiksi ryhtyvien suurempi määrä sekä opintonsa keskeyttävien pienempi määrä. Hankesuunnitelmassa asetettiin tavoitteeksi osallistavaa yritysyhteistyötä kymmenen yrityksen kanssa.

Hankkeessa rakennettiin uusi pedagoginen malli ja sille keskeiset toimintatavat, kuten amisyrityksen toimintaperiaate, opiskelijoiden oppimispolun määräytyminen, amisyritystä pyörittävän ohjaajatiimin toimintatavat sekä opiskelijan ohjaamisen ja oppimisen seurannan menetelmät. Nämä menetelmät on saatu vakiintuneeseen käyttöön kaikissa pilottitiimeissä, sekä suurimmassa osassa koko muuta YritysAmista.

Hankkeen toimenpiteinä suunniteltiin jokaiseen pilottiin uudet yritysympäristöt. Niiden toteuttaminen on tehty omarahoitteisesti hankkeen ulkopuolisena toimenpiteenä. Yritysympäristöt ovat kokonaisuudessaan käytössä ja opiskelijat tekevät niissä ohjattuja työvuoroja entisen luokassa istumisen sijaan.

Opetushenkilöstöä on koulutettu uuteen opettajuuteen. Amisyrityksessä oppimisen pedagoginen malli on lähtökohdiltaan niin erilainen aiempaan verrattuna, että se vaatii uudenlaisen näkökulman opettajan työhön. Opettajan rooli on muuttunut valmentavaksi ja ohjaavaksi kannustajaksi, joka hallitsee tiimioppimisen mallin ja –toiminnan. Opettajuuden muutos on saatu hankkeen aikana hyvään vauhtiin. Opettajien työskentelytapa on muuttunut tiimityöskentelyyn, mutta yksilötasolla muutos on vielä osittain kesken.

Opiskelijapalautteen sekä työelämästä tulleen palautteen perusteella hanke on onnistunut hyvin. Opiskelijoita on vastuutettu aikaisempaa paremmin, ja heille on tullut oikeita asiakaskontakteja opintojen aikana säännöllisesti. Itseohjautuvuus on parantunut, kun tietoa haetaan aina silloin kun sille tulee tarve. Opintoajat ovat lyhentyneet selvästi. Osallistuneiden yritysten määrä hankkeen loputtua on 18. Opiskelijat ovat esimerkiksi osallistuneet yrityksen töihin yrittäjän ohjauksessa ja tehneet aliurakka-muotoisesti yhteisiä asiakasprojekteja yrityksen kanssa. Lisäksi uusia yritysasiakkaita YritysAmikseen on hankkeen aikana tullut kymmeniä.

Hanke on herättänyt suurta kiinnostusta valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Hanketta sekä sen toimenpiteitä ja tuloksia on hankkeen aikana esitelty yli kahdelle tuhannelle henkilölle.

10 Esimerkkihanke

Viranomainen on merkinnyt hankkeen esimerkkihankkeeksi