Hankekoodi: S20038
Hankkeen nimi: NAKS - Nuorten aktiivisuuden kulttuurin rakentaminen Pohjoisessa Keski-Suomessa
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2014 ja päättyy 31.3.2016
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: YOUNG LEADERS ACADEMY OY
Organisaatiotyyppi: Mikroyritys
Y-tunnus: 2124625-3
Jakeluosoite: Lutakonaukio 7
Puhelinnumero: 0408672623
Postinumero: 40100
Postitoimipaikka: Jyväskylä
WWW-osoite: http://www.zestmark.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: MANNER ANU
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anu.manner(at)zestmark.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408672623
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
NAKS-hankkeen tavoite on viedä nuorten toimintakulttuuri uudelle tasolle, organisaatiokeskeisyydestä nuori-keskeisyyteen. Hankkeessa testataan mallia, jossa nuoria rohkaistaan toimintaan ja aikuisia autetaan johtamaan nuorten verkostoa sekä löytämään uusia tapoja aktivoida nuoria. Hankkeen pääosassa ovat nuoriin kohdistuvat toimenpiteet, mutta tavoitteena on järjestää myös kuntien nuorten kanssa toimiville tahoille materiaalia, jota he voivat hyödyntää nuorten ohjaamisessa ja aktivoinnnissa. Hankkeen aikana jokaiseen kuntaan rakentuu oma nuorten aktiivisuuden johtamisen malli, joka edesauttaa nuorten toimimasta alueella myös hankkeen jälkeen.
Hankkeen toimenpiteisiin kuuluvat Oman osaamisen tunnistamisen-leiri ja Projektitoiminnan valmennusprosessi. Nuorille suunnattujen toimintamallien lisäksi kehitetään aikuisverkoston kykyä johtaa aktiivisten nuorten verkostoa. Lisäksi hankkeessa toteutetaan nuorten tulevaisuuden suunnittelun avuksi ”Työkaluja oman unelmatulevaisuuden rakentamiseen”- ekirja.
Hankkeessa testataan hypoteesia, jossa ensin nuoria innostetaan pohtimaan omaa tulevaisuuttaan, sen jälkeen tunnistamaan & tekemään suuntaviivoja oman itsensä kehittämiseen ja lopulta testaamaan ideoita käytännössä. Parhaista ideoista syntyy nuoria työllistäviä kesäprojekteja ja parhaimmat tyypit jatkavat sanan levittämistä uusille nuorille. Kolmion kokonaan läpikäyneet nuoret putkahtavat erinomaisilla taidoilla varustettuna valmentajiksi taas seuraaville nuorille. Näin luodaan jatkumo, jossa nuoret ovat pääosassa ja homma saa polttoainetta aina uusista osallistujista.
Hankkeen lopputuloksena rakentuu käytännön toimintamalli, joiden kautta nuorten aktiivisuutta ja osallisuuden kulttuuria voidaan edistää myös hankekauden jälkeen.
Pääasiallinen kohderyhmä on:
peruskoulun 9-luokkalaiset ja
2.asteella opiskelevat nuoret
Yhteistyötä tehdään yhteistyössä yläkoulujen, ammattiopiston ja lukion kanssa, jolloin aito oppilaitosyhteistyö ja toiminnan pitkäjänteinen kehittäminen mahdollistuvat. Merkittäviä yhteistyötahoja ovat myös olemassa olevat erilaiset yrityspalvelut sekä yrittäjyyttä muutoin edistävät toimijat.
Nuorten kanssa toimivat tahot (esim. nuorisotoimi, 4H)
Paikalliset yritykset
Kohdeoppilaitosten opettajat
Kohdekuntien päättäjät
Nuorten vanhemmat
Nuorten harrastusten, työllisyyden hoidon ja opiskelun kehittämisen kanssa tekemisessä olevat asiantuntijat.
Hankkeessa on pääosassa nuoriin kohdistuvat toimenpiteet, mutta tavoitteena on järjestää myös kuntien nuorten kanssa toimiville tahoille esim. oppilaan ohjaajille, nuorisotyöntekijöille ja kuntapäättäjille materiaalia, jota he voivat hyödyntää nuorten ohjaamisessa ja aktivoinnnissa. Hankkeen aikana jokaiseen kuntaan rakentuu oma nuorten aktiivisuuden johtamisen malli, joka edesauttaa nuorten toimimasta alueella myös hankkeen jälkeen.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 65 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 65 000
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 85 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 85 000
Maakunnat: Keski-Suomi
Seutukunnat: Saarijärven-Viitasaaren, Äänekosken
Kunnat: Pihtipudas, Karstula, Kinnula, Äänekoski, Kyyjärvi, Kannonkoski, Viitasaari, Saarijärvi, Kivijärvi, Konnevesi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 10
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 150
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Nuorten aktiivisuuden kulttuurin rakentamisen (NAKS)-hankkeen tavoite ja tulos oli testata mallia, jossa nuoria rohkaistiin etsimään tulevaisuuden suuntaa ja toteuttamaan käytännön projekteja, sekä auttaa aikuisia johtamaan nuorten verkostoa ja löytämään uusia tapoja aktivoida nuoria.
Hankkeen pääosassa olivat nuoriin kohdistuvat toimenpiteet, mutta hankkeessa tuotettiin materiaalia myös nuorten ohjaustyötä tekeville.
Hankkeen toimenpiteisiin kuuluivat neljä nuorille suunnattua Oman osaamisen tunnistamisen-leiriä (MinäPäivä), kaksi Projektitoiminnan valmennuprosessia (Makers), tuotettiin e-kirja ja paikallisten yrittäjien tarinavideoita. Nuorille suunnattujen toimintamallien lisäksi kehitettiin aikuisverkoston kykyä johtaa aktiivisten nuorten verkostoa. Aikuisverkoston kohtaamisia järjestettiin neljä kappaletta.
Hankkeessa testattiin hypoteesia, jossa ensin nuorille markkinoitiin mahdollisuutta osallistua hankkeen valmennuksiin (markkinointi), innostettiin nuoria pohtimaan omaa tulevaisuuttaan, tunnistamaan & tekemään suuntaviivoja oman itsensä kehittämiseen (MinäPäivä) ja lopulta testaamaan ideoita käytännössä (Makers-projektitoiminnan valmennus). Nuorten ideoista syntyi paikallisia tapahtumaprojekteja, joita osa nuorista jatkaa omatoimisesti hankkeen jälkeen, sekä valtava kiinnostus ja "pöhinä" samankaltaisen toiminnan jatkolle.
Hankkeen lopputuloksena rakentui käytännön toimintamalli (kolmiomalli), jonka kautta nuorten aktiivisuutta ja osallisuuden kulttuuria voidaan edistää myös hankekauden jälkeen.