Hankekoodi: S20067
Hankkeen nimi: #ICTknowhow - Nuorten ICT-taidot kohtaamaan yhteiskunnan odotuksia
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2016
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Turun yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0245896-3
Jakeluosoite: Yliopistonmäki
Puhelinnumero: 023336682
Postinumero: 20014
Postitoimipaikka: Turku
WWW-osoite: http://www.utu.fi/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Päivi Kaipainen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Koordinaattori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: paikai(at)utu.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 02 333 6682
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on toisen asteen koulutuspaikkaa vaille jääneiden tai koulutuksen keskeyttäneiden nuorten ICT-taitojen vahvistaminen yksilökohtaisten tarpeiden pohjalta. Tarkoituksena on tuottaa #ICTknowhow-koulutuksen kautta tukitoimia etenkin niille nuorille, joiden ICT-taidot ovat siinä määrin puutteelliset, että ne muodostavat esteen opinnoissa tai työelämässä menestymiselle sekä laajemmin digitaalisten palveluiden hyödyntämiselle ja yhteiskunnalliselle osallistumiselle.
Erityisesti kiinnitetään huomiota sukupuolten välisen taitoeron umpeenkuromiseen, koulutuksesta syrjäytymisen ehkäisyyn sekä aliedustettujen ryhmien kuten maahanmuuttajanuorten tai oppimisvaikeuksista kärsivien osaamispohjan vahvistamiseen. Taustalla on huoli siitä, että suomalaisnuorten ICT-taidot on todettu kotimaisissa tutkimuksissa ja kansainvälisissä vertailuissa varsin yksipuolisiksi ja sukupuolten välinen ero OECD-maiden suurimmaksi. Huolestuttavaa on myös se, että viidennes nuorista jää ilman toisen asteen koulutuspaikkaa tai keskeyttää sen. Vaikka nämä nuoret voivat hankkia myöhemmällä aikuisiällä koulutusta, on syrjäytymisvaara merkittävä.
Hankkeen tarkoituksena on luoda helposti saavutettavien ja käyttöönotettavien ICT-taitojen koulutuspaketteja eri osaamistasoille. Hankkeen lähtökohdat nojaavat RUSEn kehittämään ICT-taitojen osaamistestiin, jonka tulokset ovat olleet huolestuttavia: osalla nuorista taidot ovat hyvin yksipuolisia; sukupuolten välillä on merkittävä ero käyttötavoissa. Tavoitteena on koulutuksen avulla vahvistaa nuorten ICT-osaamispohjaa sekä tukea nuorten koulutukseen tai työelämään kiinnittymistä. Hankkeessa myös vahvennetaan elinikäisen oppimisen taitoja, erityisesti kykyä osallistua ja hyötyä digitalisoituneen yhteiskunnan ja yhteisöjen tarjoamista palveluista. Ajatuksena on, että nykyaikaisessa työelämässä ja yhteiskunnassa kaikki tulevat tarvitsemaan tietotekniikkaa - tämän takia on tärkeä seurata nuorten osaamisen tasoa ja kehittää sitä jatkuvasti eikä vain luottaa ajatukseen, että nuoret ovat syntyneet "diginatiiveiksi" kun taidot voivat olla hyvinkin yksipuolisia ja keskittyneet lähinnä vain kevyisiin älylaitesovelluksiin, kun tason perustason ICT-taidot ovat voineet jäädä vähemmälle ja pintapuolisen osaamisen varaan. #ICTknowhow-koulutuksissa tavoitetaan myös nuoria, jotka eivät välttämättä ole edes pohtineet ICT-alalle suuntautumista. Ajatuksena on, että tulevaisuuden ICT-innovaatiot tarvitsevat runsaasti monipuolisia osaajia taustalle, joten alan on tavoitettava koko potentiaali. Koulutus- ja työelämävalmiuksien lisäksi koulutuksen avulla on tarkoitus tunnistaa ongelmat nuorten ICT-opetuksessa ja ennaltaehkäistä sosiaalista epätasa-arvoisuutta sekä lisätä mahdollisuuksien tasa-arvoa.
#ICTknowhow-koulutuksien kehittäminen lähtee yhteistyöstä, jota varten on tuotu yhteen niin nuorisotyön ammattilaiset, RUSEn tutkijat kuin ammatillisen opetuksen osaajat. Hanke tekee tiivistä yhteistyötä erityisesti pajamaisen nuorisotyön sekä ammatillisiin opintoihin ohjaavan ja valmistavan koulutuksen kanssa. Yhteistyön ansiosta kukin taho pääsee jakamaan hyviä kokemuksiaan erilaisista opiskelu- ja työmuodoista. Hankkeen kahden vuoden aikana kehitetään, testataan ja liikkeellelaitetaan koulutuspaketteja, jotka ovat helposti käyttöönotettavia ja lähestyttäviä – niin nuorten kuin nuorten kanssa toimivien kannalta. Kuntien ja koulujen kautta tavoitetaan myös potentiaalisia tutornuoria – eli nuoria, joilla on kyky tukea muita nuoria ICT-taitojen kehittämisessä sekä samalla kasvattaa omaa osaamistaan alalta; ja mahdollisesti sijoittumista alalle. Ohjausryhmään kutsutaan myös yritysmaailman edustaja, koska tarkoituksena on tukea osaamista, joka on haluttua myös erilaisissa yritysmaailman tehtävissä.
Hankkeen varsinainen kohderyhmä ovat vaille toiseen asteen koulutuspaikkaa jääneet, keskeyttämisalttiit tai koulutuksen keskeyttäneet nuoret; erityisesti aliedustetut ryhmät kuten maahanmuuttajat ja oppimisvaikeuksista kärsivät nuoret. Nämä nuoret tavoitetaan juuri nuorisotoimen ja ammatillisiin opintoihin ohjaavan ja valmentavan koulutuksen eli Valman kautta.
Välillisiä kohderyhmiä ovat kaikkia nuoret, joiden ICT-taidot kaipaavat petraamista ja jotka löydetään yhteistyötahojen kautta.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 240 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 237 519
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 300 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 296 899
Maakunnat: Varsinais-Suomi
Seutukunnat: Vakka-Suomen, Turun
Kunnat: Rusko, Turku, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Laitila, Raisio, Uusikaupunki, Kaarina
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 600
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei kuulu hankkeen päätavoitteisiin. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei kuulu hankkeen päätavoitteisiin. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei kuulu hankkeen päätavoitteisiin. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei kuulu hankkeen päätavoitteisiin. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei kuulu hankkeen päätavoitteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei kuulu hankkeen päätavoitteisiin. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei kuulu hankkeen päätavoitteisiin. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 1 | 3 |
Hankkeessa pyritään vahvistamaan nuorten ICT-osaamista, mikä vahvistaa heidän taitojaan työelämässä. Parantuneet ICT-taidot myös takaavat osaavan työvoiman tulevaisuudessa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Ei kuulu hankkeen päätavoitteisiin. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei kuulu hankkeen päätavoitteisiin. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 10 |
Hankkeen yksi päätavoitteista on koulutuksellisen syrjäytymisen ehkäisy, tasa-arvon edistämiinen, elinikäisen oppimisen taitojen vahvistaminen, osallisuuden lisääminen sekä työllistymis- ja koulutusmahdollisuuksien kasvattaminen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 10 |
Hankkeessa pyritään huomioimaan kumpikin sukupuoli tasa-arvoisesti ja purkamaan ICT-alan sukupuolirooleja koulutuksen avulla sekä ohjaamalla myös tyttöjä enemmän ICT-alan koulutukseen. Tarkoitus on myös lisätä koulutuksellista, taloudellista ja sosiaalista tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 10 |
Hankkeen yksi tavoitteista on ICT-osaamisen aiheuttaman eriarvoisuuden vähentäminen. Tarkoituksena on, että kaikilla on yhtälainen mahdollisuus osallisuuteen ja että heikot ICT-taidot eivät ole esteenä tälle. Myös nuoren osallisuus verkostoituneessa ja sähköisiin palveluihin perustuvassa yhteiskunnassa paranee. | ||
Kulttuuriympäristö | 1 | 2 |
Digitaalisen kulttuuriympäristön ja siinä vaikuttamisen mahdollisuudet laajenevat. | ||
Ympäristöosaaminen | 1 | 2 |
Ympäristöosaaminen vaatii tätänykyä myös ICT-taitoja. |
Hankkeen tarkoituksena oli kehittää koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tieto- ja viestintäteknologian taitoja. Hankkeessa suunniteltiin ja toteutettiin kohderyhmälle soveltuva ICT-taitoja mittaava testi (#ICTtaitomittari) sekä taitojen kehittämiseksi verkko-oppimateriaali (#ICTknowhow-polku). ICT-osaamista kehitetään seuraavilla osa-alueilla: tietokoneen peruskäyttötaidot, työväline-, viestintä- sekä tietotekniikkaosaaminen. #ICTmittarin testituloksiin perustuen nuori voi kehittää niitä taitoja, joissa on kehittämisen tarvetta. #ICTpolulla on kattava määrä erilaisia tehtäviä, joiden avulla hän voi syventyä aiheeseen.
#ICTmittarin tehneistä nuorten taidoista tehtiin tilastollinen analyysi ja tulokset osoittavat, että hankkeen aikana nuorten taidot kehittyivät tilastollisesti merkitsevästi seuraavilla osa-alueilla: tiedostojen hallinta, sähköpostin käyttö, tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ja esitysgrafiikka. Johtopäätelmänä voidaan todeta, että nuorten ICT-taidot ovat kehittyneet hankkeen aikana. Etenkin sellaisten taitojen osalta, joita tarvitaan opinnoissa. Nuorten haastatteluissa on tullut esille, että he ovat oivaltaneet uusia asioita esimerkiksi sähköpostin käytöstä. He voivat hyödyntää oppimiaan taitoja opinnoissa ja työelämään hakeutumisessa. Nuorten taidoissa on edelleen kehitettävää, mutta heille on annettu työvälineet, joiden avulla he voivat jatkaa ICT-asioiden opiskelua. Hankkeessa tuotetut materiaalit (#ICTmittari ja verkko-oppimateriaali #ICTpolku) siirtyvät vuoden vaihteen jälkeen Opetushallituksen Edu.fi -sivustolle.
Hankkeesta tiedotettiin valtakunnallisesti ammatilliseen koulutukseen valmentavan koulutuksen(VALMA)opetusta tarjoaviin ammattioppilaitoksille ja atk- ja mediapajoille. Kaikille kiinnostuneille tarjottiin mahdollisuutta hyödyntää hankkeessa tuotettua testiä ja verkko-oppimateriaalia. Ammattioppilaitoksista kiinnostui 36 ja pajoista 33. #ICTmittarin tehneitä nuoria kertyi kahden vuoden aikana 1615. Muutkin oppilaitokset ovat olleet kiinnostuneita materiaalista, esimerkiksi lukioille ja peruskouluille on annettu mahdollisuus hyödyntää testiä ja oppimateriaalia.