Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S20079

Hankkeen nimi: K2K Kaveri kaverille - Vapaaehtoiset eläkeläiset tukihenkilöinä keskeyttämisvaarassa oleville opiskelijoille ja uusille opettajille

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun seudun koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0992445-3

Jakeluosoite: Oulun seudun ammattiopisto, Opiskelijapalvelut, Kiviharjuntie 8

Puhelinnumero: +358 40 141 5141

Postinumero: 90220

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: http://www.osao.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anna-Mari Saarela

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektikoordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: Anna-Mari.Saarela(at)osao.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358406618123

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Oulun seudun ammattiopiston (OSAO) kolmivuotisessa K2K Kaveri kaverille -hankkeessa kokeillaan suomalaisessa ammatillisessa koulutuksessa uudenlaista toimintatapaa, jossa kouluyhteisöstä eläkkeelle siirtyneet toimivat keskeyttämisvaarassa olevien opiskelijoiden vapaaehtoisina tukihenkilöinä, ”kavereina”, ja uusien opettajien vapaaehtoisina tukihenkilöinä, ”mentoreina”. Eläkkeelle siirtyneiden pitkä kokemus ja hiljainen tieto saadaan keskeyttämisvaarassa olevien opiskelijoiden hyväksi kahta kautta: itse opiskelijoita tukemalla ja mentoroimalla uusia opettajia uran alussa. Tukemalla opintojen loppuun saattamista tutkintoon asti ehkäistään samalla syrjäytymistä työelämästä ja yhteiskunnasta, ja tuetaan opiskelijoiden yhdenvertaisuutta tutkinnon suorittamisessa.
Hankkeessa vastataan tuen tarpeisiin kolmessa eri siirtymävaiheessa ja edistetään eri ikäryhmien mahdollisuuksia elinikäiseen oppimiseen epävirallisen sekä arkioppimisen puitteissa. Keskeyttämisvaarassa olevat opiskelijat tarvitsevat tukea opintojen loppuun saattamiseen ja työllistymismahdollisuuksiensa parantamiseen. Uudet opettajat tarvitsevat ohjauksellista tukea uran alussa, kun taito huomata tarpeeksi varhain opiskelijoiden tuen tarpeet on vielä kehittymisvaiheessa. Eläkkeelle siirtyminen pitkän uran jälkeen on usein jyrkkä muutos, jonka seurauksena voi olla merkityksettömyyden tunteita ja mielekkään tekemisen puutetta.
Opiskelijalle tuki on kiireetöntä vuorovaikutusta vapaaehtoisen kaverin kanssa oppituntien ulkopuolella opiskelijalle hankalissa asioissa, esimerkiksi rästitehtävien tekeminen, yksinäisyys, alhainen itsetunto, kaverisuhteet, vähäinen tuki kotoa, elämänhallinnan vaikeudet jne. Vapaaehtoisten tukihenkilöiden toiminta ei korvaa kouluyhteisön ohjauksen eikä opiskeluhuollon ammattilaisen työtä, vaan täydentää sitä. Uuden opettajan ja vapaaehtoisen mentorin tapaamisissa vahvistetaan varhaisen tuen tarpeen tunnistamisen ja huolen puheeksi ottamisen taitoja.
Koska naispuoliset opiskelijat hakevat useammin ongelmiinsa apua kuin miehet, naispuoliset opettajat osallistuvat useammin ohjausta käsitteleviin koulutuksiin ja naiset osallistuvat enemmän vapaaehtoistyöhön (urheiluseuratoimintaa lukuun ottamatta) ja miesten osuus on suurempi negatiivisissa eroissa, pyritään K2K-toimintaa tarjoamaan kummallekin sukupuolelle. K2K-toiminta suunnataan myös maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.

K2K Kaveri kaverille –hankkeen tulokset ja pitkän aikavälin vaikutukset ovat:
1) Hankkeeseen osallistuu 60 opiskelijaa. Opiskelijoista 80 % eli 48 opiskelijaa saa tutkinnon valmiiksi. Nuorten tulevaisuuskuva vahvistuu sekä siirtymävaihe ja kiinnittyminen työmarkkinoille nopeutuvat. Samalla nuorten työurat pitenevät alkupäästä.
2) Hankkeeseen osallistuu 30 uutta opettajaa. Uusien opettajien varhaisen tuen tarpeen tunnistamisen taidot vahvistuvat eivätkä opiskelijoiden ongelmat pääse kasautumaan.
3) Hankkeeseen osallistuu yhteensä 60 vapaaehtoista tukihenkilöä: 40 vapaaehtoista eläkkeelle jäänyttä kaveria ja 20 vapaaehtoisia eläkkeelle jäänyttä mentoria. Tukisuhteen päätyttyä vapaaehtoinen voi siirtyä kaveriksi toiselle opiskelija. Eläkkeelle siirtyneiden työntekijöiden hiljainen tieto merkityksellistyy opiskelijoille ja uusille opettajille.
4) 1.8.2014 voimaan astuneen oppilas- ja opiskelijahuoltolain 1287/2013 tavoitteet toteutuvat: matalan kynnyksen tuki ja tuen vastaanottamisen vapaaehtoisuus.
5) Kouluyhteisön toimintakulttuuri rikastuu vapaaehtoisten eläkkeelle siirtyneiden toiminnalla.
6) Hankkeessa kehitetään ammatillisessa koulutuksessa uusi toimintamalli, K2K Kaveri kaverille, joka otetaan OSAOssa käyttöön ja jota levitetään muille koulutuksenjärjestäjille.
7) Hankkeessa laaditaan opiskelijoiden ja vapaaehtoisten eläkeläistukihenkilöiden tarinoista julkaisu, jonka avulla K2K-toimintamallia tehdään tunnetuksi.
8) Pitkän aikavälin yhteiskunnalliseksi vaikutukseksi voidaan lukea, että syrjäytymisestä aiheutuvat kulut jäävät syntymättä, kun opiskelija on saanut otteen elämästä ja opiskelemisesta.
9) Pitkän aikavälin positiivisia vaikutuksia on myös toimintaan osallistuvien nuorten, uusien opettajien ja eläkkeelle siirtyneiden emotionaalisen, sosiaalisen ja kulttuurisen pääoman vahvistuminen eri-ikäisten keskinäisissä vuorovaikutussuhteissa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

K2K Kaveri kaverille -hanke kohdistuu voimassa olevien Pohjois-Pohjanmaan maakuntasuunnitelman 2040 ja maakuntaohjelman 2014 – 17 painopisteeseen ”Erityisenä kohderyhmänä ovat nuoret. Tällä hetkellä liian moni pohjoispohjalainen nuori keskeyttää opintonsa ja jää ilman perusopetuksen jälkeistä tutkintoa.” Oulun seudun ammattiopistossa toiminta kohdennetaan em. painotukset huomioon ottaen keskeyttämisvaarassa oleviin alle 29-vuotiaisiin opiskelijoihin 11 yksikössä (Haukipudas, Kaukovainio/liiketalous, Kaukovainio/tekniikka, Kempele, Kontinkangas, Liminka, Muhos, Myllytulli, Pikisaari, Pudasjärvi, Taivalkoski) Oulun, Oulunkaaren ja Koillismaan seutukunnissa kuuden kunnan alueella (Oulu, Kempele, Liminka, Muhos, Pudasjärvi, Taivalkoski). Mentorointia haluavat uudet opettajat etsitään samoista yksiköistä.
Pohjois-Pohjanmaan kehittämisen painoalueita on myös ”Toimenpiteitä toteutetaan myös eritystä tukea tarvitsevien sekä koulutuksessa aliedustettujen ryhmien (mm. poikien, miesten, etnisten vähemmistöjen) osaamisen kehittämistä ja tutkinnon suorittamista esim. erilaisten koulutuksellisten kokeilujen avulla.” K2K-hankkeessa kiinnitetään huomiota toiminnan vaikutuksiin miehiin ja naisiin, ja opiskelijoista, uusista opettajista ja vapaaehtoisista eläkeläisistä tietoisesti etsitään miespuolisia henkilöitä, koska miehillä on OSAOssa enemmän negatiivisia opintojen keskeyttämisiä kuin naisilla (131/83). Miehet ovat yliedustettuina myös sekä opiskelusta että työstä syrjään jääneissä (Nuoret työmarkkinoiden ja opiskelun ulkopuolella 2011). Naisopiskelijat puolestaan etsivät hankaluuksiinsa useammin apua kuin miehet, naisopettajat osallistuvat useammin ohjausta käsitteleviin koulutuksiin ja naiset tekevät enemmän vapaaehtoistyötä (muuta kuin urheiluun liittyvää), ja vapaaehtoisia tukihenkilöitä etsitään huomioon ottaen tämä tarve.
Ulkomaalaistaustaisten nuorten riski päätyä työvoiman ja opiskelun ulkopuolelle on nelin-viisinkertainen kotimaisiin nuoriin verrattuna. Heille myös kulttuuri, ihmiset, kieli ja ympäristö ovat uusia. Maahan muuttaneista tai Suomessa syntyneistä ulkomaalaistaustaisista nuorista joka viides on ulkopuolinen tai työtön, kotimaisista nuorista korkeintaan joka 20:s. (Nuoret työmarkkinoiden ja opiskelun ulkopuolella 2011.) OSAOssa järjestetään Maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavaa koulutusta. Tällaisille opiskelijoille kiireetön vuorovaikutus vanhemman henkilön kanssa voi kehittää kielellisiä ja kulttuurisia taitoja.
Varsinainen kohderyhmä ovat myös uudet opettajat (30 henkilöä), jotka saavat eläkkeelle jääneiltä mentorointia erilaisten opiskelijoiden kohtaamiseen ja joiden osaaminen kasvaa täten enemmän kuin ilman henkilökohtaista mentorointia. Samoin eläkkeelle jääneet ovat varsinainen kohderyhmä, koska siirtymäveiheessa koulutyöstä eläkkeelle heidän pitkää kokemustaan hyödynnetään tää keskeyttämisvaarassa olevien opiskelijoiden ja uusien opettajien hyväksi.
Vapaaehtoisiksi kavereiksi tavoitellaan OSAOn 11:stä eri yksiköstä ja Oulun seudun koulutuskuntayhtymästä eläkkeelle siirtyneitä työntekijöitä (opettajia ja tukipalveluhenkilöstöä) ja vapaaehtoisiksi mentoreiksi entisiä opettajia. Toimintaa kokeillaan syksyn 2014 aikana neljän hankeideasta kiinnostuneen eläkeläisen (2 miestä ja 2 naista) ja neljän tukea tarvitsevan opiskelijan kanssa, jotta saadaan tärkeitä markkinointi- ja tukisuhteen aloittamiskokemuksia varsinaista hanketta ajatellen. Näillä kokeiluilla taataan jatkossa toiminnan nopea käynnistyminen. Hankkeen valmistelija toimii yhtenä kaverina osa-aikaeläkkeellä. Marraskuun loppupuolella 2014 on muodostettu kolme tukiparia. Vapaaehtoisiksi ryhtyi yksi mies ja kaksi naista yhteensä kuudesta eläkkeelle jääneestä, joille esittelimme kokeilemaan ryhtymistä. Opiskelijoista kaksi on miehiä ja yksi nainen, ja nämä kolme ensimmäistä opiskelijaa saivat tukihenkilön. Pienen otoksen perusteella uskallamme sanoa, että vapaaehtoisia löytyy, kuten myös tukea tarvitsevia opiskelijoita.

Lähteet:
Nuoret työmarkkinoiden ja opiskelun ulkopuolella. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja. Työ ja yrittäjyys 12/2011.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Ne ryhmänohjaajina toimivat opettajat, joiden opiskelijat saavat tukihenkilön, ovat hankkeen välillinen kohderyhmä, sillä lisätuki opiskelijalle auttaa heidän työtään ryhmänohjaajina. Opiskeluhuollon henkilöistä kuraattorit sekä opinto- ja uraohjauksesta opinto-ohjaajat toimivat projektihenkilöiden kanssa tukiparien muodostamisessa: heidän kauttaan tulee tietoon opiskelijoiden tämäntyyppisen tuen tarve. Myös he ovat välillisiä kohderyhmiä, sillä vapaaehtoisen tuen ajatellaan helpottavan heidän työtään jonkin verran, kun osa opiskelijoista ei tarvitse opiskeluhuollon palveluita.
Yleisemminkin opettajat, ryhmänohjaajat, kuraattorit, erityisopettajat, opinto-ohjaajat ja muut ohjauspalveluiden ja opiskeluhuollon asiantuntijat tukevat opiskelijaa omassa työssään, ja vapaaehtoisten eläkeläisten tukitoiminta täydentää ammattilaisten työtä. (Toimintalinjan 4 yksi indikaattori on opinto-ohjaajien, uraneuvojien ja muiden ohjauspalveluiden asiantuntijoiden osallistuminen.) Hankkeen tulosten pohjalta uudenlaista ylisukupolvista toimintakulttuuria levitetään hankkeen väli- ja loppuseminaareissa muille ammatillisen koulutuksen järjestäjille.
Kansainvälistä yhteistyötä hankkeessa tehdään hollantilaisen Landsteden ammatillisen koulutuksen kanssa: Landsteden ammatillisen koulutuksen opiskelijahuollon toimijat saavat omaan jo vakiintuneeseen toimintaansa palautetietoa suomalaisesta sovelluksesta ja voivat käyttää sitä hyväkseen oman toimintansa edelleen kehittämisessä. Uutta tietoa Landstede saa uusien opettajien mentoroinnista, sillä heidän mallissaan vapaaehtoisten eläkkeelle siirtyneiden tuki kohdennetaan ainoastaan opiskelijoihin.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 196 849

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 195 094

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 246 061

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 243 867

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulunkaaren, Oulun, Koillismaan

Kunnat: Taivalkoski, Muhos, Kempele, Oulu, Liminka, Pudasjärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 3

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 180

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Miehet keskeyttävät OSAOssa opintonsa ilman jatkopaikkaa (ns. negatiiviset erot) naisia useammin, ja naispuoliset opiskelijat hakevat itse enemmän ongelmiinsa apua kuin miehet. Naispuoliset opettajat osallistuvat miespuolisia kollegoitaan enemmän toimenpiteisiin/koulutuksiin, joissa käsitellään opiskelijan ohjaamista. Naiset osallistuvat miehiä aktiivisemmin muunlaiseen vapaaehtoistyöhön kuin urheiluseuratoimintaan.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeeseen etsitään miespuolisia vapaaehtoisia, miesopiskelijoita ja miespuolisia uusia opettajia yhtä paljon kuin naisia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Päätavoite on opintojensa keskeyttämisvaarassa olevien opiskelijoiden tukeminen vapaaehtoisten eläkeläisten tuen avulla.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ei merkitystä
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei merkitystä
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei merkitystä
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei merkitystä
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei merkitystä
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 3
Suositaan sähköistä viestintää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei merkitystä
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 8
Opiskelijoiden valmistuminen tukee ammattitaitoisen työvoiman siirtymistä työelämään ja takaa työvoiman riittävyyden Pohjois-Pohjanmaalla
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 9
Hankkeen tuloksena syntyy K2K-toimintamalli, jossa tarjotaan eläkeläisille uutta palvelua, toimintaa vapaaehtoisena, josta he saavat omaan hyvinvointiinsa ja jaksamiseensa eväitä.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei merkitystä
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 10
Toiminnassa mukana olevien opiskelijoiden elämänhallinnan taidot kohenevat ja tulevaisuuskuva avartuu. Vapaaehtoisten eläkeläisten elämänlaatu paranee, heillä on mielekästä tekemistä haluamassaan määrin ja heidän työuransa saa ansaitsemansa arvostuksen. Uusien opettajien hyvinvointi paranee mentoroinnista saadun ammattitaidon lisääntymisen vuoksi.
Tasa-arvon edistäminen 8 9
Negatiiviset erot vähenevät; miesten erot enemmän kuin naisten. Ulkomaalaistaustaiset nuoret saavat tukea suomalaisen kulttuurin tuntemukseen ja kielitaitoon. Opiskelijoiden ajoittaiset heikot opiskelemisen edellytykset paranevat.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 10 10
Tukitoiminnot ulottuvat kouluyhteisön ulkopuolelle yhteiskuntaan, opiskelijoiden ja vapaaehtoisen muodostaessa yhdenvertaiseen molemminpuoliseen vapaaehtoisuuteen perustuvan tukisuhteen. Maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille tukitoimintaa tarjotaan yhdenvertaisesti muihin opiskelijoihin nähden.
Kulttuuriympäristö 5 7
Kulttuuriympäristön tuntemus välittyy maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukisuhteiden tarinoista kootun julkaisun välityksellä. Landsteden ammatillisen koulutuksen kanssa tehtävä yhteistyö ja heidän vaikuttava opiskeluhuoltotyönsä tulevat tunnetummiksi ammatillisen koulutuksen toimijoille Suomessa.
Ympäristöosaaminen 4 5
Ulkopaikkakuntalaisille opiskelijoille tukisuhteen ansiosta uusi opiskelupaikkakunta tulee tutummaksi, mikäli opiskelija tuntee tarvitsevansa tukea ympäristöntuntemuksessaan. Toimintaympäristönä OSAO tulee K2K-toiminnan myötä tutummaksi uusille opettajille.

9 Loppuraportin tiivistelmä

K2K – Kaveri kaverille -hankkeen tavoite oli ehkäistä ennalta opintojen keskeyttämisiä ja tukea opiskelijoita saamaan opinnot päätökseen. Opiskelijoille etsittiin eri ammateista eläkkeelle siirtyneitä ja eri alojen työikäisiä vapaaehtoisia vanhempia kavereita, kiireettömiä luotettavia aikuisia, jotka kuuntelevat ja kannustavat opiskelijaa opinnoissa ja muuten elämässä. K2K-kaveritoiminta on epävirallista toimintaa koulupäivän ulkopuolella.
Opiskelijoita tuettiin myös välillisesti vahvistamalla uusien opettajien taitoja kohdata erilaisia opiskelijoita ja huomata varhain tuen tarpeet. Uusille opettajille etsittiin vapaaehtoisia mentoreita eläköityneistä opettajista.
Määrälliset tulokset:
Opiskelijoita kaveritoiminnassa 50/60
Vapaaehtoisia vanhempia kavereita 37/40
Uusia opettajia 12/30
Vapaaehtoisia K2K-mentoreita 5/20
Laadulliset tulokset:
K2K-kaveritoiminnan myötä saatiin vahvistettua mukana olleiden opiskelijoiden sosiaalista osallisuutta, tunnistettua heidän vahvuuksiaan ja vahvistettua heidän itsetuntoaan sekä tulevaisuudenkuvaansa. Vapaaehtoisten tieto ja osaaminen on saatu hyötykäyttöön ja he ovat saaneet uusia elementtejä elämäänsä. Uudet opettajat ovat saaneet tarvitsemaansa tukea haastavaan työhönsä ja työssäjaksamiseensa. K2K-kaveritoiminta on ollut matalan kynnyksen tukea, toiminta on ollut luonteeltaan tarkoituksellisen epävirallista ja se on ollut muiden olemassa olevien tukitoimien täydentäjä, ei korvaaja.

10 Esimerkkihanke

Viranomainen on merkinnyt hankkeen esimerkkihankkeeksi