Hankekoodi: S20086
Hankkeen nimi: Sosiaalinen kampus - yksilöllisiä polkuja kohti yhteisöllistä oppimista
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2015 ja päättyy 31.1.2017
Toiminnan tila: Peruuntunut
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2388924-4
Jakeluosoite: Tiedepuisto 3
Puhelinnumero: (02) 620 3000
Postinumero: 28600
Postitoimipaikka: Pori
WWW-osoite: http://www.samk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kuusimäki Tomi
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tomi.kuusimaki(at)samk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 710 6113
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Yhteiskunnan panostukset opetuksessa sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa keskittyvät yhä enemmän kasvu- ja maakuntakeskuksiin. Maaseutumaiset seutukunnat ja niiden keskukset ovat viime vuosina eniten kärsineet muutoksesta. Erityisesti Pohjois- ja Kaakkois-Satakunnassa on korkea-asteen koulutusta siirretty maakuntakeskukseen. Trendi opetuksen ja TKI-toiminnan painopisteen muutoksista on siirtynyt nyt myös 2.asteelle. Yhdenvertaisuuden periaate voi olla vaarassa, koska palvelut siirtyvät yhä kauemmas ja isompiin kokonaisuuksiin. Kuntien ja valtionhallinnon heikkenevät resurssit näkyvät myös koulutuksesta työelämään nivelvaiheissa muun muassa TE-hallinnon palvelujen vähenemisenä maaseutumaisilla seutukunnilla.
Sosiaalisen kampuksen tavoitteena on koulutuksesta työelämään siirtymisen nopeuttaminen kehittämällä uudenlainen palvelumanagerointiverkosto toimijoiden välillä. Palvelumanageroinnin näkökulma on oppilaitostasosta ja organisaatiorajoista riippumaton. Manageroinnin pääperiaatteena on asiakas- ja tarvelähtöisyyden huomioiminen niin yksittäisen henkilön kuin yritysten näkökulmasta. Tavoitteena on, että projektin päätyttyä palvelumanagerointiosaaminen jää osaksi organisaatioiden normaalia toimintaa. Palvelumanagerien tehtävänä on tunnistaa opiskelijoiden yksilöllisiä tarpeita erityisesti koulutukseen tai työelämään siirtymisessä. Lähtökohtana on elinikäisen oppimisen polkujen yksilöllisempi tunnistaminen.
Sosiaalisen kampuksen tavoitteena on koulutuksen ja kehittämistoiminnan työelämälähtöisyyden parantaminen. Työelämälähtöisyyden kehittämistä toteutetaan erityisesti verkoston toimijoiden, yritysten ja 3. sektorin yhteisillä projektioppimisympäristöillä. Projektioppimisympäristöjen avulla käytännön tieto siirtyy suoraan yritysten, 3.sektorin ja oppilaitosten välillä. Monialaisia oppimisympäristöjä toteutetaan hankkeen aikana vähintään viisitoista.
Sosiaalinen kampus hankkeen tulokset ovat seuraavat:
- Laaja-alainen ja moniammatillinen palvelumanagerointiverkosto, joka toimii Pohjois- ja Kaakkois-Satakunnassa. Malli on monistettavissa myös muille samankaltaisista ongelmista kärsiville alueille.
- Alueen oppilaitosten tarjonnan tarvevastaavuus on parantunut ja yritysten/3.sektorin koulutukseen osallistujien määrä on noussut vuoden 2014 tasosta.
- Projektiin osallistuneiden opiskelijoiden, yrittäjien/3.sektorin toimijoiden ja verkoston jäsenten osaaminen on lisääntynyt
Pitkän aikavälin tuloksena on alueen koulutus- ja kehittämispalveluiden säilyminen ja edelleen kehittyminen. Alueen asukkaiden elinikäisen oppimisen mahdollisuuksien edistäminen ja sitä kautta uusien henkilöiden aktivoiminen itsensä ja alueen kehittämiseen.
Sosiaalisen kampuksen varsinaisena kohderyhmänä ovat opiskelijat; erityisesti vastavalmistuneet ja työelämään juuri siirtymässä olevat opiskelijat. Erityisenä kohderyhmänä ovat naiset, jotka ovat koulutuksen, työ- ja perhe-elämän nivelvaiheessa.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat alueen yrittäjät, yritysten ja 3.sektorin edustajat, alueen oppilaitokset ja kehittäjäorganisaatiot.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 0
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 0
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 256 540
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 0
Maakunnat: Satakunta
Seutukunnat: Porin, Pohjois-Satakunnan
Kunnat: Nakkila, Kokemäki, Kankaanpää, Harjavalta, Siikainen, Pori, Huittinen, Jämijärvi, Karvia
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 30
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 148
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 5 |
Alueen henkilöiden aktivoiminen. Osaamisen lisääminen alueella ja sitä kautta uuden yritystoiminnan kehittäminen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 5 |
Sosiaalinen kampus on itsessään uusi aineeton palvelu, palvelumanagerointimalli. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 3 |
Palvelujen saavutettavuuden edistäminen lähellä asuinpaikkaa, mikä vähentää paikkakunnalta liikkumisen tarvetta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 7 |
Alueen ihmisten hyvinvoinnin edistäminen osaamisen lisäämisellä, itsetunnon parantuminen, alueen olemassa olevien toimijoiden vertaismentorointi ja -tuki. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 9 | 3 |
Alueellisen tasa-arvon huomioiminen, osallistujien sukupuolijakauma painottuu naisiin. Toiminnan yksi pääkohderyhmistä ovat koulutuksen, työ- ja perhe-elämän nivelvaiheessa olevat naiset. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 2 |
Sosiaalinen kampus kehittää seutukunnallista toimintaa verrattuna kasvukeskus/maakuntakeskuksiin. | ||
Kulttuuriympäristö | 8 | 2 |
Alueen henkilöiden aktivoiminen oman kulttuuriympäristönsä kehittämiseen. Verkostossa on erittäin vahvoja paikallisen kulttuurin kehittäjiä (Kankaanpään Opisto ja Kankaanpään Taidekoulu) joiden toiminnan kehittäminen tukee myös kulttuuriympäristön kehittämistä. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
-