Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S20158

Hankkeen nimi: Allegro School of Entrepreneurship

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Ab Yrkeshögskolan vid Åbo Akademi

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2059910-2

Jakeluosoite: Köpmansgatan 10

Puhelinnumero: +358447805887

Postinumero: 68600

Postitoimipaikka: Jakobstad

WWW-osoite: http://www.novia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Therese Sunngren-Granlund

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Novia University of Applied Sciences

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: therese.sunngren-granlund(at)novia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358447805887

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Etableringen på arbetsmarknaden bland unga blir allt tuffare. De fasta anställningarna blir färre och arbetsmarknaden projektifieras. Då man förut utbildade sig för att få ett jobb behöver högskolor och universitet i högre grad utbilda studerande så att de kan skapa sig ett jobb. Dagens utbildningar bör integrera ett brett entreprenöriellt tänkande i undervisningen och utveckla utbildningarna så att de bättre svarar på de krav som framtidens arbetsmarknad kan komma att ställa.

Målsättningarna med ”Allegro School of Entrepreneurship” är att förankra en långsiktig satsning på entreprenörskap vid Campus Allegro, att skapa en atmosfär där såväl personal som studerande brinner av iver, att stärka den entreprenöriella kompetensen bland lärare och annan utbildningspersonal vid Campus Allegro samt att göra entreprenörskap till en naturlig del av utbildningarnas strategier, läroplaner och verksamhetskultur.

Projektets primära målgrupp är såväl studerande som lärare och övrig personal vid utbildningarna på Campus Allegro. Då en majoritet av studerande på Campus Allegro är unga kvinnor har projektet jämlikhetsfrämjande effekter i form av att stärka unga kvinnors tro på sin egen kompetens och förmåga.

Projektet arbetar med två parallella utvecklingsprocesser samtidigt; utveckling av kursutbud och entreprenöriella aktiviteter under namnet ”Allegro School of Entrepreneurship” samt pedagogisk utveckling på enskilda utbildningsprogram, kompetensutveckling och stöd för utbildningspersonal.

Då projektet avslutats har projektet resulterat i att utbildningarna på Campus Allegro har utvecklats så att de förutom utbildningens specifika kompetenser även innefattar breda entreprenöriella kompetenser. Dessutom har även ett fördjupat kursutbud utvecklats och marknadsförts för alla studerande i Campuset men även utomstående under namnet ”Allegro School of Entrepreneurship”. Erfarenheterna och de nya utbildningskoncepten är tillgängliga för andra utbildningar att ta del av. Lärarnas kompetens kring entreprenöriell utveckling har stärkts och de har fått stöd att utveckla sina utbildningars entreprenöriella inslag. 

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Projektets målgrupp är såväl studeranden som personal inom Campus Allegro. För att få ett långsiktigt resultat är lärare och övrig personal inom utbildningsorganisationerna i Campus Allegro en viktig målgrupp. Genom att stärka deras kompetens och entreprenöriella arbetssätt kan vi förhoppningsvis skapa resultat bland studerande i lång tid framöver. Därtill är givetvis studeranden en viktig målgrupp eftersom projektet handlar om dem och deras framtid och även de studerande som skall ta del av utbildningen långt efter att dagens studerande fått sin examen.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Även övriga invånare i regionen kan komma att dra nytta av projektet till exempel i fråga om öppna kurser inom "Allegro School of Entrepreneurship".

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 285 002

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 283 911

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 361 748

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 360 587

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjanmaa

Seutukunnat: Jakobstadsregionen

Kunnat: Uusikaarlepyy, Kruunupyy, Pietarsaari, Pedersören kunta, Luoto

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Köpmansgatan 10

Postinumero: 68600

Postitoimipaikka: Jakobstad

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 66

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Inom såväl kulturfältet som bland barnträdgårdslärare är majoriteten kvinnor. Bägge branscher, men speciellt kulturbranschen, genomsyras av dåliga arbetsförhållanden dvs. låg lönenivå och låg status. Många i projektets målgrupp är kvinnor och genom att stärka deras entreprenöriella förmågor och inre drivkrafter stärker vi också på sikt deras ställning i arbetslivet.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Projektet handlar om att skapa en utbildningsmiljö där vi stärker och stödjer unga människor. Utbildningsmiljön i Campus Allegro består av en majoritet av unga kvinnor. Ett könsperspektiv kommer att användas i projektet då t ex inställningen till entreprenörskap skiljer sig mellan män och kvinnor (GEM-report 2013). I fall där såväl unga män som unga kvinnor har motsvarande kompetens uppger ändå männen i betydligt större utsträckning att de upplever sig ha kompetens att driva ett företag, medan kvinnor ofta undervärderar sin egen kompetens och förmåga. I projektets attitydundersökningar (i anslutning till kursutvärderingar mm.) ser projektet även på dessa aspekter och testar olika koncept i utbildningen där unga kvinnors självkänsla och självförtroende stärks.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Huvudmålet med projektet är att anpassa utbildningarna i enlighet med de krav som dagens och framtidens arbetsliv kräver. Då en majoritet av studerande inom Campus Allegro är unga kvinnor främjar projektet samtidigt jämställdheten då dessa unga kvinnor får förbättrade förmågor att ta sig fram i arbetslivet och större tilltro till sin egen kompetens och förmåga.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 5
Precis som Campus Allegro i allmänhet, har projektet i synnerhet, en målsättning om att minska på konsumtionen av papper. Projektet kommer att publicera så mycket som möjligt av material och verktyg digitalt och spridning av erfarenheter görs hellre i artikelform i befintliga tidsskrifter och kanaler än upptryckning av särskild slutrapport.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 0
Då projektet utvecklar nya entreprenöriella metoder kring nätbaserat lärande och distansstudier skapar projektet samtidigt förbättrade möjligheter att studera med färre resor.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Projektet har ingen negativ effekt på växtlighet, organismer och naturens mångfald. Dock har inte heller projektet någon större postiv effekt.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 5
Då projektet utvecklar nya entreprenöriella metoder kring nätbaserat lärande och distansstudier skapar projektet samtidigt förbättrade möjligheter att studera med färre resor.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Projektet har ingen negativ effekt på Natura 2000-objekt. Dock har inte heller projektet någon större postiv effekt.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 1
Precis som Campus Allegro i allmänhet, har projektet i synnerhet, en målsättning om att minska på konsumtionen av papper. Projektet kommer att publicera så mycket som möjligt av material och verktyg digitalt och spridning av erfarenheter görs hellre i artikelform i befintliga tidsskrifter och kanaler än upptryckning av särskild slutrapport.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 5
Projektet är uppbyggd för att uppmuntra koldioxidsnål verksamhet, såsom minskat resande tack vare nya metoder och verktyg för nätbaserat lärande.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 10
Genom att förbättra utbildningsfältet och stärka deras entreprenöriella delar, skapar projektet ett underlag av drivna proffessionella som äntrar arbetslivet efter examen och med en förmåga att se affärspotential där ingen gjort det tidigare. Särskilt inom kulturella och kreativa näringarna har konstaterats en enorm utvecklingspotential som inte ännu utnyttjas.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 4
Projektet utvecklar metoder, koncept och material kring entreprenöriell utbildning på andra och tredje stadiet. Dessa metoder, koncept och material publiceras i första hand genom digitala kanaler vilket minskar på resandet till och från skolan, därmed är projektet med och skapar framtidens koldioxidsnåla utbildningar.
Liikkuminen ja logistiikka 4 6
Tack vare att projektet även innefattar utveckling av nätbaserat lärande minskas rörlighetsbehovet bland såväl studerande som personal och därmed minskas andelen personbilstrafik.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 7
Förekomsten av oro och en hög stressnivå är vanligt förekommande bland studerande idag. Inte minst på Campus Allegro där många utbildas till yrken som inte har trygga arbetsförhållanden.Då studeranden formulerar för sig själva varför de studerar just det som de studerar, vad de drömmer om och tydliggör för sig själva hur de vill organisera sitt arbetsliv i framtiden förstärks samtidigt deras inre drivkrafter och oron minskar. Entreprenöriell utveckling handlar också om individens förmåga att omvandla idéer till handling. Det är nyckelkompetenser för alla unga att bli mera kreativa och självsäkra i vad de än företar sig.
Tasa-arvon edistäminen 3 6
Eftersom en majoritet av studerande på Campus Allegro är unga kvinnor har projektet även jämlikhetsfrämjande effekter. Genom att stärka målgruppens entreprenöriella förmågor och tro på sin egen kompetens och förmåga stärker vi samtidigt framtidens yrkeskvinnors ekonomiska och sociala ställning i arbetslivet.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 2
Projektet lyfter fram, stärker och förtydligar varje individs unika kompetens, förmågor, personlighet och bakgrund.
Kulttuuriympäristö 1 1
Campus Allegro är en unik miljö i Finland. Ett Campus som är ett ihopbyggt kvarter av byggnader från fyra olika sekel (1700-tal, 1800-tal, 1900-tal och 2000-tal) något som är unikt i Finland. Allegro School of Entrepreneurship är ett samarbetsprojekt av aktörerna i Campus Allegro och stärker Campusets synlighet och status i regionen.
Ympäristöosaaminen 1 2
Projektet stärker målgruppens miljömedvetenhet genom att arbeta med minskning av resor till och från skolan samt aktivt arbetar för minskning av papperskonsumtionen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Planen

Enligt projektplanen har följande resultat skapats då projektet avslutats:
- Utbildningarna på Campus Allegro har utvecklats så att de förutom utbildningens specifika kompetenser även innefattar breda entreprenöriella kompetenser. Dessutom har även ett fördjupat kursutbud utvecklats och marknadsförs för alla studerande under varumärket ”Allegro School of Entrepreneurship”. Dessa lärdomar, erfarenheter och nya utbildningskoncept är tillgängliggjorda så att även andra utbildningsorganisationer kan ta del av dem.
- Lärarnas kompetens kring entreprenöriell utveckling har stärkts och de har fått stöd att utveckla sina utbildningars entreprenöriella inslag. 

Genomförandet

Projektet har till sin natur varit ett pedagogiskt förändringsprojekt. För att en bestående förändring skulle uppstå så måste kundgruppen, dvs lärare och studerande, involveras starkt i utformningen av projektets aktiviteter. Strategin för förändringen har därför bestått av att hitta nyckelpersoner i organisationerna som kan initiera och föra fram utvecklingsprocesser på sina håll. Projektarbetarna har kommit med impulser och nya tankar kring pedagogisk utveckling, som sedan bearbetats och formats i samarbete med lärarna. Dessa impulser har bl.a. varit Tiimiakatemia-pedagogik, UF-verksamhet (UF-Startup och UF-ett år som företagare), flipped classroom samt problembaserat lärande. Dessa pedagogiska strömningar har lett till nya kurser och program, samt att gamla kurser har utvecklats och förnyats.

Förutom nya kurser har lärares kompetens höjts genom resor bl.a. till Jyväskylä och Helsingfors i Finland, Stockholm i Sverige och Arkhangelsk i Ryssland. Flera lärare har deltagit i en 1,5 års utbildning där de bekantat sig med Tiimiakatemia-pedagogiken. Ett lärarforum har startat där lärarna en gång i månaden får diskutera pedagogisk utveckling ur ett entreprenöriellt perspektiv. En insikt från projektet är att den viktigaste kompetenshöjningen har skett hos lärare, när lärarna själva varit med och utvecklat ny pedagogik och kurser.

En viktig del av projektet har också varit att testa olika sätt att digitalisera undervisningen. För detta ändamål har en föreläsningsstudio byggts upp och testningar gjorts.