Hankekoodi: S20219
Hankkeen nimi: Vapaaehtoisena oppimassa - kokeiluhanke (Vapaa)
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2015 ja päättyy 30.5.2016
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Nuorten Akatemia ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 0995462-8
Jakeluosoite: Hämeentie 29, 4.kerros
Puhelinnumero: 0400 413833
Postinumero: 00500
Postitoimipaikka: Helsinki
WWW-osoite: http://www.nuortenakatemia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kirsi Airaksinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: operatiivinen johtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kirsi.airaksinen(at)nuortenakatemia.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 3269783
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeessa kokeillaan nuorten projektimaista vapaaehtoistoimintaa vailla toisen asteen koulutusta olevien nuorten sosiaalisen vahvistamisen ja vastuunoton, osallisuuden ja opiskelumotivaation vahvistamisen sekä koulutukseen ja työelämään hakeutumisen välineenä. Vapaaehtoisprojekteissa nuoret itse päättävät ketä auttavat ja miten. Vapaaehtoisprojekteissa nuoret kokevat tekevänsä merkityksellistä työtä ja löytävät omia vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteita, joita voidaan hyödyntää koulutusalavalinnoissa.
Hankkeessa kokeillaan suomalaisessa ammatillisessa valmentavassa koulutuksessa Irlantilaisen Localise-organisaation kehittämää Localise Programme -mallia. Malli tukee kouluyhteistyön kautta nuorten kasvua aktiivisiksi kansalaisiksi ja välittäviksi ammattilaisiksi, jotka panostavat yhteisöjensä kehittämiseen läpi elämänsä.
Kokeilu on suunnattu ammatillisessa valmentavassa koulutuksessa oleville nuorille, jotka etsivät suuntaa omalle elämälleen ja joilla ei ole vielä selkeitä tulevaisuuden suunnitelmia. Hanke tukee Nuorisotakuuta varmistaen syrjäytymisvaarassa olevien nuorten mahdollisuutta osallistua yhteiskunnan toimintaan, löytää mielekäs opiskelupaikka ja varmista opintojen saattaminen loppuun. Lisäksi kokeiluhanke tarjoaa nuorten parissa toimiville opettajille ja ohjaajille mahdollisuuden kehittää valmentavaa ammatillista opetusta.
Kokeiluhankkeessa 2-4 nuorten ryhmää (yhteensä 60 nuorta) suunnittelee ja toteuttaa vapaaehtoisprojektin yhdessä opettajan tai ohjaajan kanssa. Nuorten ryhmien, opettajien sekä ohjaajien työtä tukee hankkeen ohjaaja.
Kokeilussa keskitytään selvittämään mallin toimivuutta suomalaisessa järjestelmässä, projektimaisen vapaaehtoistoiminnan soveltuvuutta oppilaitosten ja järjestöjen välisenä yhteistyömallina. Lisäksi hankkeessa selvitetään millaista tukea opettajat tarvitsevat projektimaisen toiminnan tukemiseen. Hankkeessa etsitään myös ratkaisumalleja ammatillisten oppilaitosten sekä vapaaehtoispaikkojen yhteistyö mahdollistamiseen.
Nuoret, joilla ei ole selkeitä tulevaisuuden suunnitelmia pilottioppilaitoksissa
- nuoret VALMA- ja TELMA-ryhmissä (Ammatilliseen koulutukseen valmentavat ryhmät tai työelämään tai itsenäiseen elämään valmentavat ryhmät)
VALMA- ja TELMA -ryhmien opettajat ja ohjaajat pilottioppilaitoksissa.
- henkilöt, jotka toimivat organisaatioissa, jotka tarjoavat vapaaehtoistoimintaa
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 38 621
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 38 621
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 38 621
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 38 621
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 64
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 1 | 7 |
Nuorten vapaaehtoisprojektit kannustavat nuoria sisäiseen yrittäjyyteen. Tällä on suoria vaikutuksia elinkeinoranteeseen ja vielä enemmän välillisiä vaikutuksia: työnantajat saavat motivoituneempia ja koulutetumpia työntekijöitä. Paikallinen yhteistyö rakentaa kestävästi elinkeinorannetta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 7 |
Nuorten vapaaehtoisprojektit kannustavat nuoria sisäiseen yrittäjyyteen. Tällä on suoria vaikutuksia elinkeinoranteeseen ja vielä enemmän välillisiä vaikutuksia: työnantajat saavat motivoituneempia ja koulutetumpia työntekijöitä. Paikallinen yhteistyö rakentaa kestävästi elinkeinorannetta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 10 |
Hanke tähtää erityisesti kohderyhmänä olevien nuorten hyvinvoinnin edistämiseen. Vaikutukset ovat suorat. Erityisesti vaikutusten odotetaan olevan erittäin merkittävät mukana oleville nuorille opiskelupaikan löytymisen sekä opintojen loppuun saamisen takia. Hankkeen kautta nuoret pääsevät kehittämään luovuuttaan, kokeilemaan erilaisia tapoja toimia ja he voivat löytää vapaaehtoistoiminnan kautta harrastuksen. Toisten auttaminen on todettu vahvistavan mielen hyvinvointia ja terveyttä. Vapaaehtoisprojektien kautta myös lähiyhteisön jäsenten hyvinvointi paranee esim. nuorten ulkoiluttaessa vanhuksia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 9 |
Hanke tukee suoraan mukana olevien nuorten yhteiskunnallista ja kultuurillista yhdenvertaisuutta. Välillisesti vapaaehtoisprojekteissa toiminen, opintojen käynnistyminen tai opintojen saaminen loppuun vaikuttaa yksilön yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen merkittävästi. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Vapaaehtoisena oppimassa -kokeiluhankkeessa kokeiltiin nuorten projektimaisen vapaaehtoistoiminnan soveltuvuutta Suomessa ja oppilaitoksissa sekä selvitettiin millaista tukea opettajat tarvitsevat toiminnan ohjaamiseksi. Hankkeessa kokeiltiin Irlannista lähtöisin olevaa Localise Programia Espoon koulutuskuntayhtymä Omniassa ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudassa osana Valma-opintoja.
Hankkeen aikana toteutettiin seitsemän Action-projektia, joihin osallistui 72 Valma-opiskelijaa. Actioneja eli vapaaehtoisprojekteja toteutettiin palvelutaloissa, lasten iltapäiväkerhoissa sekä nuorten turvapaikanhakijoiden kanssa. Projektin toteuttamisen tukena opiskelijat osallistuivat Action-kurssille, jonka aikana he valitsivat vapaaehtoistyön kohteen ja suunnittelivat tapahtuman. Nuorten Akatemia muokkasi alkuperäistä irlantilaista mallia tiiviimmäksi, osallistavammaksi ja paremmin suomalaiseen oppilaitosmaailmaan soveltuvaksi.
Action-projektit soveltuvat hyvin Valma-opointoihin tukien opiskelijoiden työelämävalmiuksia, ryhmäytymistä, yksilöllisiä opintopolkuja kuin yhteisten asioiden hoitamista. Action-toimintaa tullaan hankkeen jälkeen jatkamaan molemmissa oppilaitoksissa ja se pyritään vakiinnuttamaan osaksi oppilaitosten toimintaa. Nuorille Actionit tarjosivat merkityksellisen kokemuksen auttamisesta, uusia taitoja, itsetuntemusta ja tietoa vapaaehtoistyön tarjoamista mahdollisuuksista.