Hankekoodi: S20230
Hankkeen nimi: EKKU - Ennakoinnista koulutukseen ja kumppanuuteen
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2015 ja päättyy 31.5.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 2109309-0
Jakeluosoite: Urheilukatu 6
Puhelinnumero: 010 383 30
Postinumero: 95400
Postitoimipaikka: TORNIO
WWW-osoite: http://www.kkylappia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: LINNA MEERI
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektikoordinaattori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: meeri.linna(at)lappia.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 314 6448
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
EKKU - Ennakoinnista koulutukseen ja kumppanuuteen -hankkeen
Tavoitteena on
• kerätä ja viedä käytäntöön signaaleja ja trendejä yritysasiakkaiden yritystoiminnan/liiketoiminnan ja yhteisöasiakkaiden toiminnan kehittämiseen ja menestymiseen sekä tukea innovointia ja kasvuedellytyksiä.
• kerätä ja viedä käytäntöön ennakointitietoja koulutusratkaisuihin opetussuunnitelmiin ja koulutusohjelmiin sekä työpaikkojen räätälöityihin toteutussuunnitelmiin tulevaisuuden työelämän osaamistarpeisiin.
• kehittää hanketoimijoille kysyntälähtöiset HRD-kumppanuus- ja CRM-mallit eri asiakkuuksien johtamiseksi asiakkuustasojen edellyttämällä tavalla.
• kehittää koulutustasojen ja –alojen välinen verkostomainen yhteistyö- ja ennakointimalli tukemaan Lapin maakunnan työelämän kehittymistä ja menestymistä.
Samalla kehitetään opetushenkilöstön HRD-kumppanuuden osaamista ja muotoillaan sparrausmalli kummitoimintoineen tähän.
Toimenpiteinä on
• kerätä osaamistarvekartoituksin ja ennakointityökaluin
• signaaleja ja trendejä yritysasiakkaiden yritystoiminnan/liiketoiminnan ja yhteisöjen toiminnan kehittämiseen ja menestymiseen sekä innovaatoiden ja kasvumahdollisuuksien löytämiseen.
• ennakointitietoja koulutusratkaisuihin; nuorten ja aikuisten opetussuunnitelmiin ja koulutusohjelmiin sekä työpaikkojen räätälöityihin toteutussuunnitelmiin; tulevaisuuden työelämän osaamistarpeisiin.
sekä
kehittää
• hanketoimijoille kysyntälähtöiset HRD-kumppanuus- ja CRM-mallit eri asiakkuuksien johtamiseksi asiakkuustasojen edellyttämällä tavalla.
• koulutustasojen ja –alojen välinen verkostomainen yhteistyömalli tukemaan Lapin maakunnan työelämän kehittämistä, kehittymistä ja menestymistä.
Tuloksina ovat
• osaamistarvekartoitukset
• asiakasorganisaatioiden kehittämis- ja innovaatio-ohjelmat
• koulutusratkaisut
• HRD-kumppanuus- ja CRM-mallit sekä sparrausmalli kummitoimintoineen
• koulutustasojen ja -alojen yhteistyömalli
Varsinaiset kohderyhmät
• Hanketoimijoiden ennakoinnissa ja HRD-kumppanuuksissa sekä TKI-toiminnassa työskentelevä henkilöstö
• Opetushenkilöstö ja kummiryhmä
• Työ- ja elinkeinoelämän toimijat: asiakasorganisaatiot ja niiden henkilöstö
Välilliset kohderyhmät
• Eri koulutustasojen nuoret ja aikuiset opiskelijat
• Koko Lapin maakunnan työ- ja elinkeinoelämä, kun ennakointitietoa voidaan hyödyntää eri yrityksiin ja yhteisöihin yleiselläkin tasolla alakohtaisina signaaleina, trendeinä ja osaamisen kehittämistarpeina.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 360 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 351 289
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 450 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 439 111
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Kemi-Tornion, Rovaniemen, Itä-Lapin, Pohjois-Lapin, Tunturi-Lapin, Torniolaakson
Kunnat: Simo, Sodankylä, Kolari, Savukoski, Rovaniemi, Inari, Pello, Muonio, Posio, Kittilä, Ranua, Ylitornio, Tornio, Enontekiö, Pelkosenniemi, Keminmaa, Salla, Tervola, Kemijärvi, Utsjoki, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 60
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 45
Suunniteltu: 78
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 0 |
Hanketoiminnassa hyödynnetään etätyövälineitä, pilvipalveluita ja sähköisiä materiaalipankkeja. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 0 |
Hanketoiminnassa hyödynnetään etätyövälineitä, pilvipalveluita ja sähköisiä materiaalipankkeja. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 1 |
Hankkeessa tehtävien osaamistarvekartoitusten kautta materiaalien ja jätteiden käyttöön liittyvä osaamisen kehittäminen voi tulla kyseeseen. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 1 |
Hankkeessa tehtävien ennakointien ja osaamistarvekartoitusten kautta uusiutumisen energialähteiden käyttöön liittyvä osaamisen kehittäminen tai innovointi voi tulla kyseeseen. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 0 |
Hankkeessa tehtävien ennakointien ja osaamistarvekartoitusten kautta elinkeinorakenteen kehittäminen tai innovointi voi tulla kyseeseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 1 |
Hankkeessa kehitetään aineettomia palveluja; HRD-kumppanuutta. Hankkeessa toteutetaan osaamistarvekartoituksia, kehittämis- ja innovointiohjelmia. Hankkeessa tehtävien ennakointien ja osaamistarvekartoitusten kautta aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen voi tulla kyseeseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 1 |
Hanketoiminnassa hyödynnetään etätyövälineitä, pilvipalveluita ja sähköisiä materiaalipankkeja. Hankkeessa tehtävien ennakointien ja osaamistarvekartoitusten kautta logistiikkaosaamisen kehittäminen voi tulla kyseeseen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 1 |
Hankkeessa tehtävien ennakointien ja osaamistarvekartoitusten kautta työhyvinvoinnin kehittäminen voi tulla kyseeseen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 0 |
Hankkeessa huomioidaan tasa-arvoasiat luontaisena osana lappilaista työelämää ja pyritään edistämään tasa-arvoa koulutukseen, innovointiin ja kehittämiseen osallistumisessa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 0 |
Hankkeessa huomioidaan eri työpaikkojen henkilöstöryhmien yhdenvertaisuus mm. osaamistarvekartoitusten työstössä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 1 |
Hankkeessa tehtävien ennakointien ja osaamistarvekartoitusten kautta kulttuuriympäristön kehittäminen voi tulla kyseeseen. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeessa tehtävien ennakointien ja osaamistarvekartoitusten kautta ympäristöosaamisen kehittäminen voi tulla kyseeseen. |
Ekku-hankkeen tavoitteena oli kerätä ennakointitietoa yritysasiakkaiden
ja yhteisöasiakkaiden toiminnan kehittämiseen ja menestymiseen, tukea innovointia
ja kasvuedellytyksiä sekä vahvistaa oppilaitosten työelämäyhteyksiä ja parantaa niiden kykyä vastata oikea-aikaisesti työelämän tarpeisiin. Verkostojen luominen ja työelämälähtöisyys ovat edellytyksenä tämän päivän korkeatasoiselle ammatilliselle koulutukselle, jotta oppilaitokset pystyvät kouluttamaan osaajia muuttuvaan työelämään. Ennakointitietoa on haettu mm. palvelualalta,kuntataloudesta, sosiaali- ja terveysalalta sekä teollisuudesta. Ennakointitiedon pohjalta on saatu uutta tietoa koulutusratkaisuihin ja koulutusohjelmiin. Hankkeessa on myös aktiivisesti kehitetty kartoitusten ja muun ennakointitiedon pohjalta koulutustasojen ja -alojen välistä yhteistyötä. Ennakointitiedon pohjalta on tehty yrityksille myös räätälöityjä koulutusratkaisuja. Hanketoimijoille on kehitetty kysyntälähtöiset HRD-kumppanuus-ja CRM-mallit eri asiakkuuksien hallintaan ja johtamiseen. Samalla on lisätty opetushenkilöstön HRD-kumppanuuden osaamista ja muotoiltu sparrausmalli kummitoimintoineen.
Kohderyhmä:
Kohderyhmänä ovat olleet eri koulutustasojen nuoret ja aikuiset opiskelijat, Lapin maakunnan työ- ja elinkeinoelämän toimijat sekä organisaatioiden opetus- ja TKI-henkilöstö.
Toimenpiteet:
1. Osaamiskartoitukset
2. Kehittämis- ja innovaatio-ohjelmat
3. Koulutusratkaisut ja koulutussuunnitelmat
4. HRD-kumppanuus ja CRM-mallit
5. Koulutustasojen ja -alojen yhteistyö-, ja ennakointimalli sekä opetushenkilöstön HRD-kumppanuusosaamisen sparrausmalli ja kummitoiminnan kehittäminen