Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S20235

Hankkeen nimi: Oppimisympäristö-Lärmiljö

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2015 ja päättyy 31.12.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Vaasan kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0209602-6

Jakeluosoite: Ruutikellarintie 2

Puhelinnumero: 063267411

Postinumero: 65100

Postitoimipaikka: Vaasa

WWW-osoite: http://www.vamia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: HIIPPALA HANNELE

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hannele.hiippala(at)vamia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405070604

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Oppimisympäristö-Lärmiljö Tiivistelmä
Hanke on ESR:n rahoittama ja toimintalinjan, koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen, mukainen. Erityistavoitteena on kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen. Tavoitteena on kehittää alueen älykästä erikoistumista sitä tukevien opetusjärjestelyjen (uudet oppimisympäristöt) avulla sekä kehittää erityisryhmien perustaitoja ja koulutusvaihtoehtoja, ottaen huomioon aiemmin rahoitetut toimenpiteet.
Kasvu- rakennemuutokset tuovat ammatilliselle koulutukselle haasteita. Samalla opiskelijoiden erilaiset tarpeet ovat lisääntyneet. Näihin vastataksemme tarvitsemme uusia oppimisympäristöjä ja – menetelmiä. Sekä enemmän tukea


tarvitsevat että opinnoista lyhyemmässä ajassa selviytyvät, tarvitsevat yksilöllisiä opintopolkuja. Niitä pyrimme hankkeen avulla järjestämään. Ammatillisen koulutuksen toimintaympäristö on voimakkaassa muutoksessa lähivuosina. Vuonna 2015 käyttöön otettava OPH:n laatustandardien mukainen laatujärjestelmä ja vuonna 2017 voimaantuleva rahoitusmalli edellyttävät laadukkaampaa ja tehokkaampaa toimintaa.
Tässä haettavassa hankkeessa tuloksellisuutta ja laatua parannetaan lisäämällä oppilaitosten henkilöstön osaamista erilaisten sulautettujen- ja integroitujen oppimisympäristöjen ja -menetelmien hallinnassa. Tavoitteina on kehittää sulautuvaa opetusta liiketalous-,matkailu ja ravitsemis-, sosiaali- ja terveys-, kauneus ja tekniikanalan koulutuksissa sekä näyttömestarikoulutuksessa, huomioon ottaen opiskelijoiden yksilölliset ja joustavat tarpeet. Tavoitteena on kehittää erilaisia avoimia ja joustavia oppimismenetelmiä ja oppimisympäristöjä,jotta sulautuva opetus on mahdollista ja tehokasta. Hankkeen aikana koulutetaan opettajat kehittämään ja käyttämään sulautuvan opetuksen menetelmiä ja ympäristöjä, rakennetaan sulautuvan opetuksen oppimisympäristöjä (verkkoympäristöt mukaan lukien pilvipalvelut, workshop koulun sisällä, opetustilat), rakennetaan ja kehitetään sulautuvan opetuksen toimintamalleja (bring your own device, arkioppiminen, synkroninen ja asynkroninen opetus,projektit, portfolio) ja pilotoidaan sulautuvan opetuksen oppimisympäristöt ja toimintamallit. Tavoitteena on, että opettajat osaavat hyödyntää sulautuvan opetuksen ympäristöjä ja toimintamalleja siten, että opiskelijoiden mahdollisuus tutkinnon ja tutkinnon osien suorittamiseen paranee. Sulautuvan opetuksen myötä alueen työelämä saa tarpeitaan vastaavaa, entistä osaavampaa työvoimaa.
Hanke toteutetaan yhteistyöverkostossa, johon kuuluvat VAMIA (hallinnoija) ja YA! Yrkesakademin i Österbotten (osatoteuttaja). Hanke on valmisteltu yhteistyössä VAMIA:n ja YA! Yrkeakademin i Österbotten:in kanssa, jotka ovat aikaisemminkin tehneet tuloksellista yhteistyötä hanketoiminnassa. Tämän hankkeen tavoitteet on asetettu siten, että otamme hankkeessa huomioon myös aikaisemmin toteutuneiden hankkeiden tulokset ja kehitämme niitä edelleen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Varsinaisia kohderyhmiä ovat:


Opettajat, kouluttajat, tuki- ja ohjaushenkilöstö ja kehittämishenkilöstö:

Edellä mainittu henkilökunta kehittää osaamistaan ja kokemuksiaan koskien sulautuvan opetuksen oppi- misympäristöjä ja menetelmiä.
He osallistuvat kehitystyön kautta menetelmien ja ympäristöjen käyttöönottoon.
Hyvien käytäntöjen jakamisen kautta osallistujat saavat tietoa erilaisista menetelmistä ja malleista, jotta päällekkäisiltä kehittämistoimenpiteiltä vältytään. Tämä toteutuu yhteisten workshoppien, keskustelutilaisuuksien ja inspiraatiotilaisuuksien avulla.

Koulutuksen järjestäjän edustajat:

Jotta oppilaitoksen johto ja hallintohenkilökunta pystyy tukemaan ja mahdollistamaan kehitystä, myös he osallistuvat toimintaan.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä ovat:

Opiskelijat, jotka saavat mahdollisuuden suorittaa opiskelunsa motivoivassa, joustavassa ja nykyaikaisessa oppimisympäristössä, missä yksilölliset tarpeet ja kehittymismahdollisuudet voidaan paremmin ottaa huomioon.

Opiskelijat saavat jo opiskelun aikana konkreettisemman yhteyden työelämään opettajien, kouluttajien ja työelämän edustajien yhteistyön kautta.

Työpaikat:

Jotta työpaikkaohjaajat pystyvät tukemaan opiskelijoita työssäoppimisjakson aikana hankkeen tavoitteiden mukaisesti, myös heidän pitää osallistua sulautuvan opetuksen menetelmien käyttöön.

Yhteiskunta ja elinkeinoelämä:

Saavat pätevää henkilöstöä, joka vaikuttaa positiivisesti koko maan taloudelliseen kehitykseen.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 320 913

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 314 600

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 401 141

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 393 250

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjanmaa

Seutukunnat: Jakobstadsregionen, Sydösterbottens kustregion, Kyrönmaan, Vaasan

Kunnat: Uusikaarlepyy, Mustasaari, Laihia, Kaskinen, Kristiinankaupunki, Vöyri, Pietarsaari, Kruunupyy, Pedersören kunta, Vaasa, Maalahti, Isokyrö, Luoto, Närpiö, Korsnäs

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 54

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Kaikilla on tasavertainen mahdollisuus osallistua sukupuolesta riippumatta
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Oppilaitoksissa on tehty tasa-arvo suunnitelma, jonka mukaan kaikkia opiskelijoita ja henkilöstöä kohdellaan tasa-arvoisesti
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Kaikilla on tasavertainen mahdollisuus osallistua

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 8
Käytämme mahdollisuuksien mukaan sähköisiä välineitä kokouksiin ja yhteydenottoihin, jotta emme rasita ympäristöä turhalla matkustamisella.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 5
Järkevä matkustaminen
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Neutraali
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Neutraali
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Neutraali
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Laadukkaan työvoiman varmistaminen
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Kehitämme toimintamalleja
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Paikallinen hanke, liikkumista vähän
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 9
Opiskelijat saavat laadukkaampaa koulutusta ja työelämä osaavampia työntekijöitä, jolloin kilpailukyky kasvaa ja hyvinvointi lisääntyy
Tasa-arvon edistäminen 8 8
Hanke toteutetaan oppilaitosten tasa-arvostrategioiden mukaisesti
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 10 10
Hankkeen aikana kehitetyillä malleilla ja oppimisympäristöillä tuetaan erityisesti erityistä tukea tarvitsevia ja maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita
Kulttuuriympäristö 9 9
Kaksikielinen hanke edistää alueen kaksikielisen kulttuurin kehittymistä
Ympäristöosaaminen 0 0
Neutraali

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke kuului ESR:n rahoittamaan toimintalinjaan, koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen. Erityistavoitteena oli kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen. Hankkeessa kehitettiin alueen älykästä erikoistumista tukevia opetusjärjestelyjä, uusia oppimisympäristöjä ja -menetelmiä sekä kehitettiin erityisryhmien perustaitoja ja koulutusvaihtoehtoja, ottaen huomioon aiemmin rahoitetut toimenpiteet. Sekä kasvu- ja rakennemuutokset että opiskelijoiden erilaiset tarpeet ovat lisääntyneet ja tarvittiin uusia oppimisympäristöjä ja –menetelmiä vastata niiden tuomiin haasteisiin.
Kehitettiin sulautuvaa opetusta liiketalousalan, sosiaali- ja terveysalan, kauneusalan, matkailu- ja ravitsemis- ja tekniikanalan koulutuksissa sekä näyttötutkintomestarikoulutuksessa, huomioon ottaen opiskelijoiden yksilölliset ja joustavat tarpeet. Hankkeen aikana tehtiin kartoitus oppimisympäristöjen muutostarpeista ja suuri osa muutoksista toteutettiin hankkeen aikana. Jatkoon sovittiin vastuuhenkilöt, jotka jatkavat kehittämistä Leanin jatkuvan parantamisen periaatteen mukaisesti. Valmiit oppimisympäristöt ja -menetelmät otettiin käyttöön hankkeen aikana ja ne jalkautettiin normaaliin opetukseen. Hankkeessa kehitettiin myös monipuolisesti verkkoympäristöjä ja digitaalisia menetelmiä sekä opetukseen että työssäoppimiseen. Opiskelijoita, opettajia ja työssäoppimisen ohjaajia perehdytettiin ja tuettiin niiden käytössä.
Hanke eteni molempien oppilaitosten osalta hankesuunnitelman mukaisesti. Hankkeessa jaettiin toteuttajaoppilaitosten kesken kokemuksia ja hyviä käytänteitä ja malleja koko hankkeen ajan erilaisissa foorumeissa sekä webinaarien, projektikokouksien ja workshoppien kautta. Foorumit kokoontuivat säännöllisesti ja jakoivat tietoa, seurasivat ja arvioivat oppilaitosten kehittämistyötä ja kehittivät yhdessä hankkeen kokonaistavoitteiden mukaista toimintaa. Hankkeen loppuvaiheessa pidettiin oppilaitosten yhteinen seminaari Oppimisympäristöt Eloon! Levande Lärmiljöer! koko henkilöstölle, missä esiteltiin ja jalkautettiin hankkeen tulokset ja jaettiin kokemuksia. Päivän koettiin onnistuneen erittäin hyvin ja hankkeen aikana oppilaitosten yhteistyö tiivistyi entisestään ja henkilöstö sai uusia kumppaneita kehittää omaa opetustaan jatkossakin. Hanketoimijat olivat tyytyväisiä yhteistyöhön ja saavutettuihin tuloksiin, joita yhdessä toteutimme ja arvioimme onnistuneesti. Kaksikielisyys toi hankkeelle oman synergiaetunsa kehittämistyöhön.
Opiskelijoiden palautteen mukaan hankkeen aikana tehdyt muutokset oppimisympäristöihin muuttivat niitä enemmän työelämää vastaaviksi ja auttoivat heitä oppimaan asioita paremmin jo oppilaitoksessa turvallisessa ympäristössä ja sitä kautta oli helpompi siirtyä aitoihin työelämäympäristöihin.