Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S20249

Hankkeen nimi: Työpaikalla tapahtuu

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2015 ja päättyy 31.7.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Savon koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 1852679-9

Jakeluosoite: PL 87

Puhelinnumero: 017 214 3000

Postinumero: 70101

Postitoimipaikka: Kuopio

WWW-osoite: http://www.sakky.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Maija Savolainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: maija.savolainen(at)sakky.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 785 3545

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Työpaikalla tapahtuu -hanke etsii ratkaisua Pohjois-Savon osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseen kehittämällä yhteistyössä elinkeinoelämän, opiskelijoiden ja ammatillisen koulutuksen kanssa kokonaisvaltaista työpaikalla tapahtuvan oppimisen toimintamallia. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen toteutus edellyttää käsitteistön määrittelyä, uudenlaisten roolien, toimintojen ja menetelmien kehittämistä ja niiden omaksumista, yhteisten pelisääntöjen luomista ja jatkuvaa toimintamallin rakentamista hankkeen aikana ja sen jälkeen. Toimintamalli rakennetaan yhdessä maakunnan työelämän ja sen järjestöjen, ammatillisen koulutuksen järjestäjien sekä opiskelijoiden kanssa. Toiminnan kautta luodaan maakunnan laajuinen käsitys siitä, mitä työpaikalla tapahtuva oppiminen on ja miten ja millä pelisäännöillä sitä toteutetaan. Työpaikalla oppimista voidaan toteuttaa seudullisesti.

Hankkeella edistetään pohjoissavolaisten yritysten osaavan työvoiman saatavuutta ja ammattitaitoa kehittämällä ja tiivistämällä ammatillisen koulutuksen ja elinkeinoelämän välistä yhteistyötä työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa.

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen toimintamalli lisää yritysten osaamista ja työntekijöiden ammattitaitoa ja pätevyyttä tuottamalla yrityksiin työelämän tarpeita vastaavia työntekijöitä. Ammatillisen koulutuksen tiivis yhteistyö yritysten kanssa mahdollistaa yritysten osaamistarpeita paremmin vastaavien työelämälähtöisten koulutusten ja koulutustuotteiden kehittämisen, suunnittelun ja toteutuksen sekä yhteisten oppimisympäristöjen kehittämisen. Erityisesti hankkeessa rakennettava palautejärjestelmä tukee ennakointia, toimialojen osaamistarpeiden muutoksien tunnistamista ja niihin reagointia.

Toiminnan tuloksena ammatillinen koulutus tuottaa alueen elinkeinoelämälle osaavampaa työvoimaa ja rekrytointi helpottuu. Tiivistynyt yritysyhteistyö nostaa koulutuksen tasoa.Oppimisen laatu ja tutkintojen työelämävastaavuus tarkentuvat ja koulutuksen keskeyttämiset vähenevät sekä tutkintojen suorittaminen nopeutuu. Työpaikalla tapahtuva oppiminen edistää maakunnan ja seutukuntien hyvinvointia ja toiminta tukee huolenpitopedagogiikan toteutumista.

Hankkeen tuloksena valmistuu työpaikalla tapahtuvan oppimisen toimintamalli, joka rakennetaan yhdistämällä hankkeen tulokset. Toimintamallia rakennetaan koko hankkeen ajan kaikissa toiminnoissa ja se on hankkeen tulosten yhdistymä.

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen toimintamalli:

1. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen määritelmä
2. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen pedagoginen malli
3. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen pelisäännöt
4. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen toteutusmalli
5. Rekisteri ja palautejärjestelmä

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinainen kohderyhmä koostuu ammatillisten oppilaitosten opetuksellisesta ja muusta henkilöstöstä sekä opiskelijoista. Kohderyhmään kuuluvat myös pohjoissavolaiset yritykset, yhteisöt ja niiden henkilöstö.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen toiminta elinkeinoelämän kanssa tuottaa tietoa uudenlaisten työvoimakoulutusten (mukaan lukien mm. rekry- ja yhteishankintakoulutukset) tarpeista, jolloin hanke tuottaa tietoa alueen TE-toimistolle sekä ELY-keskukselle. Työ- ja elinkeinoviranomaiset hyötyvät hankkeesta, koska hanke tehostaa erityisesti nuorten työllistymistä ja tukee osaavan työvoiman saatavuutta. Koska hanke tuottaa/kerää myös uudenlaisia elinkeinoelämään liittyviä kehittämistarpeita, myös alueen muut kehittämistoimijat ja -järjestöt hyötyvät hankkeen tuloksista. Pohjois-Savon kunnat hyötyvät myös hankkeen tuloksista paremman koulutuksen ja osaavan työvoiman ja elinkeinoelämän kehittymisen kautta. Välillisiä kohderyhmiä ovat myös työmarkkina- ja elinkeinoelämän järjestöt.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 382 265

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 1 320 635

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 974 665

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 886 623

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Koillis-Savon, Varkauden, Kuopion, Sisä-Savon, Ylä-Savon

Kunnat: Kiuruvesi, Sonkajärvi, Kaavi, Kuopio, Keitele, Lapinlahti, Tervo, Rautalampi, Suonenjoki, Tuusniemi, Siilinjärvi, Vesanto, Rautavaara, Leppävirta, Vieremä, Pielavesi, Varkaus, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 200

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 215

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 1000

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen kohderyhmä yrityksissä ja yhteisöissä sukupuolijakauma on lähes tasan. Savon koulutuskuntayhtymässä henkilöstöstä n. 65 % on naisia. Opiskelijoiden sukupuolijakauma on lähes tasan.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Toimenpiteiden sisältö suunnitellaan ja toteutetaan niin, ettei se rajoita tasa-arvoista osallistumista.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on uudenlaisen oppimismallin kehittäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 2
Hanke pyrkii siirtämään opetuksen työpaikoille, jolloin opintomateriaaleina voidaan toiminnan kehittyessä käyttää yritysten materiaaleja ja opintojen tuotoksena syntyy yrityksen omia tuotteita.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 2
Hanke etsii ratkaisuja opiskelijoiden työpaikalle siirtymiseen sekä etäopiskelun toteutukseen. Toiminta tuottaa myös paljon kehittämisideoita mm. liikkuvien luokkien kehittämiseen. Näin ollen hanke voi vaikuttaa liikkumiseen ja logistiikkaan liittyvien päästöjen vähenemiseen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 4
Uusi toimintamalli edistää elinkeinoelämän osaavan työvoiman saatavuutta ja yritysten kilpailukyvyn paranemista.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 3
Hankkeella tuotetaan osaavaa työvoimaa aineettomia palveluja tarjoaville yrityksille ja yhteisöille. Samalla varmistetaan niiden toiminnan jatkuvuutta.
Liikkuminen ja logistiikka 4 4
Hanke etsii ratkaisuja opiskelijoiden työpaikalle siirtymiseen, sekä etäopiskelun toteutukseen. Toiminta tuottaa myös paljon kehittämisideoita mm. liikkuvien luokkien kehittämiseen. Näin ollen hanke voi vaikuttaa liikkumiseen ja logistiikkaan liittyvien päästöjen vähenemiseen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 9
Yritysten ja opiskelijoiden mahdollisuudet vaikuttaa opetukseen ja tutkintoihin lisääntyvät ja opetus on paljon työelämälähtöisempää. Opiskelijat ymmärtävät jo opintojen alkuvaiheessa, mitä opiskelevat ja voivat kehitettyjen ohjauspalveluiden avustamina paremmin kehittää yksilöllistä oppimispolkuaan ja hyödyntää aiemmin opitun tunnistamisen tarjoamia mahdollisuuksia.
Tasa-arvon edistäminen 5 6
Työpaikalla tapahtuva oppiminen mahdollistaa ja edistää opiskelijoiden työelämätaitoja ja kehittää ammatillista osaamista paremmin työelämälähtöiseksi. Kehitettyjen ohjauspalveluiden kautta opintojen suorittaminen nopeutuu ja opintojen keskeytyminen vähenee.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Hankkeella mahdollistetaan ammatillinen oppiminen koko toiminta-alueella.
Kulttuuriympäristö 8 4
Ammatillisen koulutuksen toteutustapa muuttuu radikaalisti, joka vaikuttaa sekä opetukseen että oppimiseen. Muuttaa perinteisen ammatillisen koulutuksen toimintakulttuurin.
Ympäristöosaaminen 2 2
Kohderyhmän ympäristöosaaminen ja -tuntemus kehittyy hankkeen toimenpiteiden ansiosta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen lähtökohtana on ollut tarve tiivistää koulutuksen ja elinkeinoelämän yhteistyötä työpaikalla tapahtuvaa oppimista kehittäen. Laajemmin hankkeen tavoitteiden taustalla ovat vaikuttaneet
-pohjoissavolaisten yritysten osaavan työvoiman saatavuuden haasteet
-tutkintojen työelämävastaavuuden kehittämistarve, käytännön ammattitaitovaatimuksiin vastaaminen
-oppimisen laadun, tutkintojen suorittamisen ja työllistymisen nopeutumisen edistäminen
-Savon koulutuskuntayhtymän strateginen tavoite: v. 2017 alkavissa ammatillisissa perustutkinnoissa puolet opiskelijan oppimisesta on työpaikalla tapahtuvaa oppimista

Hanke valmisteltiin ja on toteutettu kiinteässä yhteistyössä Pohjois-Savon alueen elinkeinoelämän toimijoiden kanssa (järjestökenttä, yritykset, julkiset ja kolmannen sektorin toimijat). Hankkeen päivittäisestä käytännön toteutuksesta vastasi Savon koulutuskuntayhtymässä projektipäällikön johdolla työskennellyt hankehenkilöstö, joka muodostettiin eri koulutusalojen asiantuntijaopettajista sekä muista tarvittavista erityisasiantuntijoista mm. järjestelmien kehittämistyötä ajatellen.

Hankkeessa kehitettiin toimijoiden yhteistyönä kokonaisvaltainen työpaikalla tapahtuvan oppimisen toimintamalli, joka pitää sisällään työpaikalla tapahtuvan oppimisen määritelmän, pedagogisen viitekehyksen, toteutusmallin ja osapuolten vastuiden määrittelyn sekä oppimisen laadunhallintaa ja ennakointia tukevan rekisteri- ja palautejärjestelmän.
Hankkeen toimenpiteinä ja tuloksina voi tiivistäen nostaa esille seuraavat:
-työpaikalla tapahtuvan oppimisen pilottitoteutukset yhteistyössä yritysten kanssa: oppimisen erilaisten vaihtoehtojen määrittely ja tuotteistaminen, uusia malleja ryhmä- ja yksilömuotoiseen työpaikalla oppimiseen
-tutkintojen tavoitteet + yrityksissä tarjolla olevat tehtävät eli opinnollistaminen: koonti Savon koulutuskuntayhtymän yritysrekisteriin, joka kehitettiin uuteen muotoon
-yritysten/työpaikkojen henkilöstön ohjausvalmiuksien edistäminen: työpaikkaohjaajien koulutus (1400 koulutettua ohjaajaa hankkeen aikana) ja koulutuksen erilaisten vaihtoehtojen kehittäminen (tilauskoulutukset työpaikoilla, 8 tunnin lähikoulutusryhmät oppilaitoksella, verkkokoulutusmateriaali)
-opetushenkilöstön koulutus (400 koulutukseen osallistunutta opettajaa) ja työn tuki koulutuksen uudistumisen suunnassa
-työpaikalla tapahtuvan oppimisen palautejärjestelmän luominen ja palautteen käyttöönotto kaikilla yksilöllisillä oppimisjaksoilla -> laadun seurannan ja arvioinnin väline, joka mahdollistaa palautteen tarkastelun jopa yksittäisen yrityksen tasolla, koulutusaloittain jne.

Hankkeen toimenpiteiden suuntaamisessa, toteutuksessa ja arvioinnissa merkittävässä osassa oli näkyvä, kohdennettu tiedotus ja jatkuva aktiivinen neuvottelu eri toimijoiden kanssa. Hankkeen aikana järjestettiin lukuisia yritystoimijoille suunnattuja tiedotus- ja keskustelutilaisuuksia sekä panostettiin erityisesti työpaikoille jalkautuvaan tiedotukseen ja tarpeiden kartoittamiseen. Kaiken kaikkiaan Työpaikalla tapahtuu-hankkeella on ollut merkittävä vaikutus ammatillisen koulutuksen reformin ennakointiin erityisesti Pohjois-Savossa. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen otettiin alueella Savon koulutuskuntayhtymän strategian myötä koulutuksen kehittämisen kärjeksi valtakunnallisessa etulinjassa, ja hankkeen tuloksia ja kokemuksia on aktiivisesti seurattu myös muissa ammatillisissa oppilaitoksissa.