Hankekoodi: S20279
Hankkeen nimi: VERKKOVIRTA – Työn opinnollistamista verkostoyhteistyönä
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2015 ja päättyy 31.12.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2029188-8
Jakeluosoite: Ratapihantie 13
Puhelinnumero: 09 229 611
Postinumero: 00520
Postitoimipaikka: Helsinki
WWW-osoite: http://www.haaga-helia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pirjo Aura
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: T&K Koordinaattori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pirjo.aura(at)haaga-helia.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0404887384
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Suomalainen yhteiskunta ja työelämä ovat murroksessa, jonka seurauksia kukaan ei voi tarkkaan ennustaa. Koulutus työurien eri vaiheissa ja vuoropuhelun tiivistäminen elinkeinoelämän ja koulutuksen välillä ovat entistäkin tärkeämpiä muutosten hallitsemiseksi. Tähän vuoropuheluun tarvitaan uudenlaista ajattelua ja toimintatapoja, joiden avulla voidaan tehostaa koulutuksen ja työelämän siirtymävaiheita ja niitä tukevia palveluja. Verkkovirta-hankkeessa haetaan uudenlaisia ratkaisuja ammattikorkeakouluopintojen ja työssä kertyvän osaamisen integroimiseen. Hankkeessa kehitetään ja levitetään työn opinnollistamisen käytäntöjä ja luodaan perustaa niihin liittyvien tukitoimien valtakunnalliselle uudistamiselle.
Työn opinnollistamisella tarkoitetaan tässä hankkeessa opiskelijan osaamisen tunnistamista ja tunnustamista osaksi korkeakouluopintoja. Osaamisessa huomioidaan myös tutkintomuotoisen koulutuksen ulkopuolella syntyvä osaaminen. Työn opinnollistamisen tavoitteena on koulutuksen ja työn tekemisen saumaton yhdistäminen. Työn ajasta tulee koulun aikaa ja koulun ajasta työn aikaa. Opinnollistaminen pohjautuu lähtökohtaan, jossa työtä tekemällä opitaan ja kehitytään monitasoisesti. Käytännön työstä esiinnousevat, tiedostettavat ja työtä ohjaavat teoriat yhdistyvät korkeakoulun antamaan pohjaan. Korkeakoulu voi opinnollistaa tarjoamiaan opintojaksoja. Opinnollistaminen voi toimia myös jaettuna räätälöintinä yritysten osaamisen kehittämisessä.
Hankkeen tavoitteena on:
1. Tunnistaa ja kehittää uusia toimintamalleja opintojen aikaisen työn opinnollistamiseen, huomioiden yleiset ja koulutusalakohtaiset tarpeet korkeakouluopinnoissa
2. Levittää ja ankkuroida työn opinnollistaminen opiskelumuodoksi korkeakouluissa
3. Edistää joustavien opintoprosessien kehittämistä korkeakouluissa työn opinnollistamisen mahdollistamiseksi
4. Kehittää uudenlaisia työtä ja opiskelua integroivia muotoja työharjoitteluratkaisujen rinnalle
5. Parantaa koulutuksen ja työn siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevia palveluita
6. Syventää ammattikorkeakoulun ja elinkeinoelämän yritysten välistä kumppanuutta, jossa mahdollistuu opiskelijan eteneminen opinnollistamisen kautta vaiheittaisesti opinnoista työllistymiseen
Hankkeen valtakunnalliset tulokset ovat:
1. Hankkeessa mukana olevissa korkeakouluissa on toimivat työkalut ja toimintaympäristöt työn opinnollistamiselle ja joustaville työharjoittelumuodoille.
2. Opinnollistaminen antaa opiskelijoille entistä joustavammat mahdollisuudet kerryttää opintopisteitä (opintopistekertymäseuranta 55 op / vuosi).
3. Opiskelijoiden tyytyväisyys opintoihin ja ohjaukseen on lisääntynyt (AVOP-opiskelijapalaute).
4. Työelämään kiinnittyminen korkeakouluopintojen aikana lisääntyy, mikä nopeuttaa korkeakouluista työelämään siirtymistä.
5. Työmarkkinoille sijoittumisen osuvuus paranee.
Hankkeen alueellisena tuloksena on opiskelijoiden osaamisen kehittymisen entistä parempi limittyminen työuraan ja opiskelijoiden kiinnittyminen ja työllistyminen alueelliseen työelämään.
Osahankekuvauksista käy ilmi, että opinto-ohjaajat, uraohjaajat sekä ohjaushenkilöt ovat avainasemassa työn opinnollistamisen ja sen menetelmien juurruttamisessa ja uusien ratkaisujen eteenpäin viemisessä. Nämä ovat myös hankkeen kannalta ensisijainen ja olennainen kohderyhmä. Kohdeorganisaatiot ovat ensi sijaisesti hankkeen osatoteuttaja ja kumppaniorganisaatiot, mutta syntyneet mallit ja käytänteet ovat levitettävissä myös muihin korkeakouluihin.
Hanke vaikuttaa välillisesti nuoriin opiskelijoihin sekä työssäkäyviin nuoriin ja aikuisiin, jotka hakeutuvat koulutukseen. Hankkeen tulosten kautta heidän opintonsa etenevät sujuvammin ja siirtymät työstä koulutukseen ja koulutuksesta työhön tulee sujuvammaksi.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 997 793
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 997 793
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 228 245
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 228 245
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 15
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 60
Suunniteltu: 900
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 3 |
Viestinnässä käytetään sähköisiä välineitä ja näin pyritään vähentämään paperin - ja muun materiaalin kulutusta hankkeen aikana. Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu ja tämä hanke noudattaa Green Office -periaatteita. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 3 |
Hankkeen välttämättömissä matkoissa pyritään käyttämään julkista liikennettä ja suosimaan junayhteyksiä. Lisäksi osa kokouksista hoidetaan virtuaalisesti acp-yhteyksillä, jolloin ympäristöä rasittava matkustaminen vähenee. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Kasvillisuuden, eliöiden ja luonnon monimuotoisuuten ei ole suoria eikä juurikaan välillisiä vaikutuksia. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei voida osoittaa suoria, tai välillisiä vaikutuksia. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei voida osoittaa suoria, tai välillisiä vaikutuksia. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 5 |
Materiaalin tuotannossa huomioidaan Green Office -periaatteet ja käytetään mahdollisimman paljon sähköistä viestintää. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 1 |
Ei suoria eikä välillisiä vaikutuksia. Green Office –periaatteet käytössä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 0 |
Hankkeen toiminnoilla tuetaan kestävää taloutta ja paikallista elinkeinorakennetta, vastaamaan yhä paremmin alueellisiin osaamistarpeisiin. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 0 |
Koko hanke keskittyy aineettomien tuotteiden ja palvelujen eli koulutuksen ja alueellisen kehittämisen edistämiseen. Lyhemmät koulutusajat ja joustavampi siirtyminen työmarkkinoille tehokkaampaa taloutta ja kehittää myös osaamisen kautta aineettomia palveluita. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 2 |
Videoneuvottelut ja sosiaalinen media. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 0 |
Hankkeessa saadut tulokset edistävät kestävää taloutta ja erityisesti nuorten hyvinvointia ja työmarkkinoille siirtymistä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 5 |
Hankkeessa päätavoite ei ole sukupuolten välisen tasa-arvon lisääminen, mutta huomioidaan sukupuolinäkökulma eri koulutusaloilla. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 0 |
Osaamiskriteeripohjainen ajattelu edistää osaamisen tunnistamista on se syntynyt tai hankittu työssä tai opiskelemalla. Se tarjoaa mahdollisuuden ei-muodollisen osaamisen huomioimiseen. Hankkeessa luodaan mahdollisuuksia erilaisiin uramalleihin ja urapolkuihin työelämän ja koulutuksen välillä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeessa huomioidaan kulttuuriset tekijät ja korkeakoulujen moniarvoisuus lisääntyy. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Lisääntyvä osaaminen tuottaa myös ympäristö-osaamista. |
VERKKOVIRTA – Työn opinnollistamista verkostoyhteistyönä
Hankkeen tavoitteena oli:
1. Tunnistaa ja kehittää uusia toimintamalleja opintojen aikaisen työn opinnollistamiseen
2. Levittää ja ankkuroida työn opinnollistaminen opiskelumuodoksi korkeakouluissa
3. Edistää joustavien opintoprosessien kehittämistä korkeakouluissa työn opinnollistamisen mahdollistamiseksi
4. Kehittää uudenlaisia työtä ja opiskelua integroivia muotoja työharjoitteluratkaisujen rinnalle
5. Parantaa koulutuksen ja työn siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevia palveluita
6. Syventää ammattikorkeakoulun ja elinkeinoelämän yritysten välistä kumppanuutta.
Hankkeessa hyödynnettiin kestävän kehityksen horisontaalisia periaatteita.
Tuloksena syntyi uudenlaisia joustavia malleja ja työkaluja työssä hankitun osaamisen tunnustamiseksi opintopisteiksi.