Hankekoodi: S20280
Hankkeen nimi: Uutta avointa energiaa
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2015 ja päättyy 31.10.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Tampereen ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 1015428-1
Jakeluosoite: Kuntokatu 3
Puhelinnumero: (03) 245 2111
Postinumero: 33520
Postitoimipaikka: TAMPERE
WWW-osoite: http://www.tamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hanna Ilola
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimus- ja kehittämispäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hanna.ilola(at)tamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400263675
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Ammattikorkeakoulujen tutkintoon johtava koulutus ja täydennyskoulutus koetaan usein liian hitaaksi ja suunnitteluprosessiltaan raskaaksi, jotta kasvu- ja rakennemuutosalojen tarpeisiin voitaisiin vastata nopeasti. Energia-ala, erityisesti kestävät energiaratkaisut ja lähes nollaenergiarakentaminen, vaativat laajaa ja monialaista osaamista kaikilta alan toimijoilta (kuten kuntien rakennusvalvojat, arkkitehdit, suunnittelijat, työnjohtajat).
Hankkeessa kehitetään tutkinto-opetuksen osien räätälöintiin perustuva uudentyyppinen ketterä täydennyskoulutusmuoto (AgileAMK-malli), jossa tutkintokoulutuksen osia jalostetaan ja täydennetään tarjottavaksi avoimesti kaikille opiskeltavaksi. Tällöin pystytään nopeasti ja joustavasti vastaamaan yhteiskunnan osaamistarpeisiin. Mallin avulla yhdistetään ammattikorkeakoulujen ja yritysten osaaminen sekä saadaan selville mm. paikkakuntakohtaiset osaamistarpeet.
Ammattikorkeakouluilla on energia-alan asiantuntemusta, jota halutaan ja voidaan jakaa kansallisesti, avoimesti suuremmille kohdejoukoille. Näin tuetaan työllistymistä ja henkilöiden osaamista syvennetään energia- ja rakentamisalalla.
Jotta ammattikorkeakoulujen osaamista saadaan levitettyä kustannustehokkaasti ja avoimesti, kehitetään hankkeessa joustava, nopeasti muutettavissa oleva täydennyskoulutusmuoto. Tutkinto-opetuksen osien räätälöintiin perustuvaa ketterää täydennyskoulutusmuotoa – AgileAMK-mallia – kehitetään ja mallinnetaan toteuttamalla neljä MOOC-pilottikurssia (MOOC, Massive Open Online Course).
AgileAMK-malli sisältää seuraavat elementit:
1. Ketterä sisältöjen tuottamisen ja räätälöinnin menetelmä (vrt. Scrum), jossa hyödynnetään olemassa olevia aineistoja ja tutkinnon osien sisältöjä.
2. Koulutuksen järjestämisen prosessi ammattikorkeakoulun sisällä (miten malliin liittyvät mm. tietohallinto, täydennyskoulutusyksikkö, opetusteknologinen tukiyksikkö, opiskelijahallinto jne.)
3. Syntyvien MOOC-pilottikurssien keskitetty jakelu, markkinointi, hallinnointi ja opiskeluympäristö.
4. Laadun varmistaminen ja laatukriteeristö, joilla varmistetaan tutkinnon osista räätälöityjen sekä uusien sisältöjen laatu MOOC-kursseissa. Hankkeeseen sisältyy myös itse ketterän mallin prosessin laadunhallinta.
5. MOOC-pilottikurssit, joiden avulla mallia rakennetaan ja toimivuutta testataan.
6. Verkosto, hankkeen partnerit, joiden työnjaosta ja hankkeen jälkeisistä vastuista on sovittu.
7. Tarjontaväylät - ja tavat
8. Energia-alan toimijat ja hankkeet, joihin kytkeytymällä ja yhteistyötä tekemällä syntyneet tuotokset ja energia-alan osaaminen levitetään (tässä hankkeessa Tampereen INKA-ohjelma, Teknologiateollisuus, FInZEB-hanke, VirtuaaliAMK-verkosto)
Hankkeessa hyödynnetään VirtuaaliAMK-verkostossa koko toiminnan aikana koeteltua ja monipuolista verkosto-osaamista sekä hankkeeseen osallistuvien organisaatioiden vahvaa substanssi- ja pedagogista osaamista. Hankkeen tavoite on mallintaa tutkinto-opetuksen osien räätälöintiin perustuva uudentyyppinen ketterä täydennyskoulutusmuoto.
AgileAMK-mallin testaamiseksi ja toteuttamiseksi tuotetaan ja tarjotaan seuraavat maksuttomat ja kaikille avoimet MOOC-pilottikurssit, joilla vastataan koulutus- ja osaamistarpeiden muutoksiin hankkeessa tunnistetuilla aloilla:
1. Lähes nollaenergiarakentaminen
Kehitetään MOOC-pilottikurssi aloille, joilla on uusien teknologioiden, kestävien energiaratkaisujen ja uusien energiamääräysten mukanaan tuomat osaamisvajeet (esim. rakennusvalvojat, suunnittelijat, arkkitehdit). MOOC-pilottikurssin sisältö on EU-direktiivin määrittelemä. Lähes nollaenergia rakentamisen tavoite eli nZEB (Nearly Zero Energy Building) tuo paineita kouluttaa uusia osaajia koko Suomen laajuisesti. Rakennusten energiatehokkuusdirektiivi (EPBD) edellyttää, että 31.12.2018 jälkeen uudet rakennukset, jotka ovat viranomaisten käytössä ja omistuksessa, ovat lähes nollaenergiarakennuksia sekä 31.12.2020 jälkeen kaikki uudet rakennukset (http://lvi-talotekniikka.teknologiateollisuus.fi/sites/lvi-talotekniikka/files/file_attachments/FInZEB_esittelykalvot141028.pdf).
Lähes nollaenergia rakentamisen MOOC-pilottikurssista kehitetään suomen- sekä ruotsinkielinen versio.
2. Kestävät energiaratkaisut
MOOC-pilottikurssin sisällöillä edistetään tavoitteita, jotka liittyvät vähähiiliseen talouteen, uusiutuvan energian tuotantoon, jakeluun ja käyttöön sekä energia- ja materiaalitehokkuuteen. Kurssin sisällöissä hyödynnetään ammattikorkeakoulujen olemassa olevia tutkinnon osia ja alan opettajien uusinta tietoa ja osaamista. Ammattikorkeakoulujen energiaosaaminen saadaan tehokkaasti hyödynnettyä suurelle kohdejoukolle.
MOOC-pilottikurssit tuotetaan AgileAMK-mallin avulla kustannustehokkaasti hankkeen tuotanto- ja asiantuntijatiimeissä, jotka koostuvat hankkeeseen osallistuvien korkeakoulujen lehtoreista, yliopettajista ja verkkopedagogiikan sekä opetusteknologian asiantuntijoista. Pilotteihin osallistuvat täydennyskoulutettavat osallistuvat AMK-mallin kehittämiseen antamalla palautetta ja tuomalla tärkeää tietoa hankkeelle osaamistarpeista sekä mallin toimivuudesta.
AgileAMK-malliin sisältyvissä tuotantotiimeissä toteuttajat ja tekijät työskentelevät pääosin yhteisöllisesti verkon työvälineitä hyödyntäen. Malliin sisältyy myös projektinhallinta.
AgileAMK-malli julkaistaan avoimesti ja ilmaiseksi julkisessa internetissä kaikkien saataville. VirtuaaliAMK-verkostotoiminnan kautta AgileAMK-malli tullaan levittämään ammattikorkeakouluihin, jotka voivat integroida sen osaksi normaalia koulutustoimintaa.
AgileAMK-malliin kuuluu myös laadunvarmistus. Hankkeessa kehitetään laatukriteeristö hyödyntäen alan kansainvälistä tutkimustietoa ja räätälöiden VirtuaaliAMK-verkostossa kehitettyjä laatukriteereitä.
Hankkeen tuotokset: tutkinto-opetuksen osien räätälöintiin perustuva uudentyyppinen ketterä täydennyskoulutusmuoto ja sen sisältöjen tuottamisen ketterä menetelmä (AgileAMK-malli), neljän energia-alan MOOC-pilottikurssin materiaalit ja laatukriteeristö julkaistaan avoimesti maksutta kaikkien saataville internetissä Creative Commons -lisenssein CC0, CC BY tai CC BY-SA, jotka ovat ESR-hankkeissa hyväksyttäviä lisenssejä. (Lähde: http://creativecommons.fi/2012/02/avoimet-sisallot-esr-hankkeissa/).
Hankkeessa syntynyt verkosto säilytetään ja AgileAMK-malli integroidaan hankkeen aikana osaksi ammattikorkeakoulujen normaalia toimintaa. Hankkeessa toteutettavat MOOC-pilottikurssit tulevat avoimesti keskitetyn jakelualustan, VirtuaaliAMK-verkoston moodle.amk.fi –palvelun (tunnetaan myös nimellä DIGMA-palvelu) kautta opiskeltaviksi.
Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) ja hallinnollisesti TAMKin alainen VirtuaaliAMK-verkoston kehittämisyksikkö (amk.fi) vastaavat jatkossa AgileAMK-mallin jakelusta ja syntyneiden tuotosten ylläpidosta. Kukin osatoteuttaja voi hyödyntää hankkeessa syntyviä tuotoksia samoin ehdoin kuin muu maailma, eli yllä mainittujen Creative Commons -lisenssien rajoissa.
Hankkeen kohderyhmiä ovat
* Eri organisaatioiden henkilökunta ja rakentamisen ja energia-alan asiantuntijat
* Kuntien ja muun julkishallinnon arkkitehdit, suunnittelijat, rakennusvalvojat, LVI-, sähköalan asiantuntijat
* Uudet sekä alalla toimivat yrittäjät
* Oppilaitokset ja organisaatiot, jotka voivat hyödyntää AgileAMK-mallia
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat
* Kansalaiset, jotka tarvitsevat energiatietoutta, suunnittelevat nollaenergiarakentamista
* Elinikäiset oppijat, jotka ovat kiinnostuneita suorittamaan kotimaisia MOOCeja (joilla ei esimerkiksi riitä kielitaito osallistumaan englanninkielellä tarjottaviin MOOC-kursseihin)
* Energia- rakentamisalan työttömyysuhan alaiset ja työttömät
* Aikuisopiskelijat, joilla ei usein ole tutkinnon suoritusoikeutta
* Opiskelijat ja vasta valmistuneet
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 506 887
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 500 026
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 646 392
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 639 465
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1
Suunniteltu: 500
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 10 | 0 |
Kehitettävät MOOC-pilottikurssien sisällöt vastaavat suoraan luonnonvarojen käytön kestävyyteen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 4 | 0 |
MOOC-pilottikurssi uusiutuvista energiamuodoista on luonnon monimuotoisuuden hyödyntämistä | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 6 | 0 |
Hankkeen sisällöt ovat ohjelman kohteita. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 10 | 0 |
kehitettävän MOOC-pilottikurssin sisältö on uusiutuvista energiamuodoista | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 0 |
MOOC-pilottikurssien sisällöillä palvellaan myös paikallisista elinkeinoelämää. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 0 |
MOOC-pilottikurssit, kehitettävä AgileAMK-malli ja hankkeen tuotokset ovat aineettomia palveluita. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 10 | 0 |
Hankkeessa kehitettävät MOOC-pilottikurssit opiskellaan verkossa ja kuka tahansa voi osallistua tasavertaisesti kursseille opiskelijana. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 0 |
Hankkeessa kehitettävät MOOC-pilottikursseille voi kuka tahansa osallistua kulttuuritaustasta tai yhteiskunnallisesta asemasta riippumatta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 7 | 0 |
Hankkeessa kehitettävissä MOOC-pilottikursseissa lisätään myös tietoutta ympäristöstä. |
Uutta avointa energiaa -hankkeessa kehitettiin AgileAMK-malli verkkokurssien ketterän tuottamisen tueksi. Malli kehitettiin, jotta kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutustarpeisiin voitaisiin vastata aiempaa nopeammin ja ketterämmin. Hankkeen aikana tuotantotiimien lisäksi mallia koulutettiin työpajoissa eri ammattikorkeakouluissa ja lopuksi opetusmateriaali koottiin avoimeksi verkkokurssiksi.
AgileAMK -mallin kehittämiseksi ja testaamiseksi toteutettiin kaksi pilotti MOOCia (Massive Open Online Course) teemoista Kestävät energiaratkaisut sekä lähes 0-energia rakentaminen. Nähtiin, että energia-ala ja erityisesti valitut teemat: kestävät energiaratkaisut ja lähes nollaenergiarakentaminen vaativat laajaa ja monialaista osaamista kaikilta alan toimijoilta, kuten kuntien rakennusvalvojilta, arkkitehdeiltä, suunnittelijoilta, työnjohtajilta ja rakentajilta.
AgileAMK-malli sisältää seuraavat elementit:
1 Ketterä sisältöjen tuottamisen ja räätälöinnin menetelmä, jossa hyödynnetään olemassa olevia aineistoja ja tutkinnon osien sisältöjä.
2 Koulutuksen järjestämisen prosessi ammattikorkeakoulun sisällä (miten malliin liittyvät mm. tietohallinto, täydennyskoulutusyksikkö, opetusteknologinen tukiyksikkö, opiskelijahallinto jne.)
3 Syntyvien MOOC-pilottikurssien keskitetty jakelu, markkinointi, hallinnointi ja opiskeluympäristö Digma-ympäristön kautta.
4 Laadun varmistaminen ja laatukriteeristö, joilla varmistetaan tutkinnon osista räätälöityjen sekä uusien sisältöjen laatu MOOC-kursseissa. Hankkeeseen sisältyy myös itse ketterän mallin prosessin laadunhallinta.
5 MOOC-pilottikurssit, joiden avulla mallia rakennetaan ja toimivuutta testataan.
6 Verkosto, hankkeen partnerit, joiden työnjaosta ja hankkeen jälkeisistä vastuista on sovittu.
7 Tarjontaväylät ja -tavat.
8 Energia-alan toimijat ja hankkeet, joihin kytkeytymällä ja yhteistyötä tekemällä syntyneet tuotokset ja energia-alan osaaminen levitetään.
Pilottiverkkokurssit tuotettiin eri ammattikorkeakoulun tutkintokoulutuksen osia jalostamalla ja täydentämällä. Verkkokurssit tarjottiin avoimesti kaikille opiskeltavaksi heti niiden valmistuttua, tavoitteen oli, että pystymme vastaamaan nopeasti ja joustavasti erilaisiin osaamistarpeisiin. Mallin avulla yhdistettiin myös ammattikorkeakoulujen ja yritysten osaaminen.
MOOC-pilottikurssit tuotettiin tuotanto- ja asiantuntijatiimeissä, jotka koostuivat hankkeeseen osallistuvien korkeakoulujen lehtoreista, yliopettajista ja verkkopedagogiikan sekä opetusteknologian asiantuntijoista. Pilotteihin osallistuvat täydennyskoulutettavat antoivat palautetta verkkokursseista ja toivat samalla tärkeää tietoa hankkeelle osaamistarpeista sekä mallin toimivuudesta. AgileAMK-mallin toimivuutta puolestaan arvioitiin sprintin katselmoinneissa, joita pidettiin kuusitoista hankkeen aikana. AgileAMK-malliin sisältyvissä tuotantotiimeissä toteuttajat ja tekijät työskentelivät pääosin yhteisöllisesti verkon työvälineitä hyödyntäen. AgileAMK-malli julkaistiin avoimesti ja ilmaiseksi julkisessa internetissä kaikkien saataville. Myös AgileAMK-mallin kehitysprosessista kertovia blogiartikkeleita on luettavissa hankkeen verkkosivuilta.
1 LÄHES NOLLAENERGIARAKENTAMINEN
Kehitetään MOOC-pilottikurssi aloille, joilla on uusien teknologioiden, kestävien energiaratkaisujen ja uusien energiamääräysten mukanaan tuomat osaamisvajeet (esim. rakennusvalvojat, suunnittelijat, arkkitehdit). MOOC-pilottikurssin sisällöissä huomioidaan Rakennusten energiatehokkuusdirektiivi (EPBD), joka edellyttää, että 31.12.2018 jälkeen uudet rakennukset, jotka ovat viranomaisten käytössä ja omistuksessa, ovat lähes nollaenergiarakennuksia sekä 31.12.2020 jälkeen kaikki uudet rakennukset. Lähes nollaenergia rakentamisen MOOC-pilottikurssista kehitetään suomen- sekä ruotsinkielinen versio.
2 KESTÄVÄT ENERGIARATKAISUT
MOOC-pilottikurssin sisällöillä edistetään tavoitteita, jotka liittyvät vähähiiliseen talouteen, uusiutuvan energian tuotantoon, jakeluun ja käyttöön sekä energia- ja materiaalitehokkuuteen. Kurssin sisällöissä hyödynnetään ammattikorkeakoulujen olemassa olevia tutkinnon osia ja alan opettajien uusinta tietoa ja osaamista.
Hankkeen tuotokset: tutkinto-opetuksen osien räätälöintiin perustuva uudentyyppinen ketterä täydennyskoulutusmuoto ja sen sisältöjen tuottamisen ketterä menetelmä (AgileAMK-malli), neljän energia-alan MOOC-pilottikurssin materiaalit ja Laadukkaat verkkokurssit -laatukriteeristö julkaistaan avoimesti maksutta kaikkien saataville internetissä Creative Commons -lisenssein CC0, CC BY tai CC BY-SA, jotka ovat ESR-hankkeissa hyväksyttäviä lisenssejä. (Lähde: http://creativecommons.fi/2012/02/avoimet-sisallot-esr-hankkeissa/). Hankkeessa toteutettavat MOOC-pilottikurssit tulevat avoimesti keskitetyn jakelualustan, VirtuaaliAMK-verkoston moodle.amk.fi –palvelun (tunnetaan myös nimellä DIGMA-palvelu) kautta opiskeltaviksi.
Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) vastaa hankkeen jälkeen AgileAMK-mallin jakelusta ja syntyneiden tuotosten ylläpidosta ja jakelusta. Kukin osatoteuttaja ja suuriyleisö voi hyödyntää hankkeessa syntyviä tuotoksia Creative Commons - lisenssien rajoissa.