Hankekoodi: S20305
Hankkeen nimi: Rakennustuotantoinsinööri RTI 2015
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.12.2014 ja päättyy 31.5.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2528792-5
Jakeluosoite: Jokiväylä 11 C
Puhelinnumero: +358 20 798 6000
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.lapinamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: VESA JUHA
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Rakennustekniikan opettaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: juha.vesa(at)lapinamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406724241
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tavoitteena on luoda rakennusinsinöörikoulutusmalli, jossa opiskelijat oppivat jo koululutusaikana työelämän
käytänteet tulevassa yrityksessään. Samalla malli palvelee keskuspaikkojen ulkopuolella olevia yrityksiä saamaan
pysyvää henkilökuntaa. Projektissa käytettävä etäopetus- ja oppiminen edistää etätyömenetelmien käyttöä
työtehtävissä.
Koulutuksen järjestävät yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulu ja Centria ammattikorkeakoulu. Tutkintonimike on
insinööri (AMK), osaamisala Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, laajuus 240 op ja tutkinnon antajana on
Lapin ammattikorkeakoulu. Opiskelijamäärä on 25 ja hakijoilla on oltava asetuksen mukainen ammattikorkeakoulun
hakukelpoisuus. Centria vastaa yleisten insinööriopintojen toteuttamisesta ja Lapin amk vastaa rakennusteknisen
osaamisen opettamisesta.
Opiskelijat valitaan siten, että he voivat tehdä omat ammattiopintonsa todellisiin rakennusliikkeiden työkohteisiin. Suuri
osa ammattiopinnoita suoritetaan ongelmaperusteisen projektioppimismenetelmän mukaan. Tuloksena saadaan uusia
innovatiivisia rakennusinsinöörejä alueelle, jossa heitä tarvitaan ja jolle on tulossa suurrakennushanke.
Yhtenä opintojen teemana oleva Lean-konsepti tähtää hukka-ajan poistamiseen rakentamisprosessista, mikä
osaltaan edesauttaa siirtymistä vähähiilisempään rakentamiseen. Lean -menetelmän tarkoituksena on rakentaa
yritykseen toimintakulttuuri, jossa tehdään kerralla riittävän laadukastuote. Tämä johtaa sujuvampaan
rakentamisprosessin läpimenoon sekä työmaan tehokkuuden varmistamiseen sekä asiakaslaadun paranemiseen.
Rakennusalalla työskentelevät ammatillisenasteen tutkinnon suorittaneet henkilöt, joilla on tarve nostaa
koulutustasonsa rakennustuotantoinsinööriksi. Yritysten työnohjaukseen ja projektitöiden järjestämiseen osallistuvat
henkilöt todennäköisesti saavat uusia näkökulmia töiden tekemiseen.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat Rakennusliikkeet ja talotehtaat sekä kunnat Ylivieskan-, Nivala-Haapajärven-, Haapaveden-Siikalatvan, Kokkolan-, Kaustisen ja Raahen-seutukunnissa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 434 739
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 418 753
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 543 426
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 523 441
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kokkolan, Kaustisen, Raahen, Haapavesi-Siikalatvan, Ylivieskan, Nivala-Haapajärven
Kunnat: Perho, Oulainen, Kärsämäki, Kannus, Veteli, Sievi, Raahe, Merijärvi, Siikajoki, Lestijärvi, Alavieska, Pyhäjärvi, Toholampi, Reisjärvi, Siikalatva, Kokkola, Halsua, Kalajoki, Kaustinen, Ylivieska, Haapajärvi, Pyhäjoki, Haapavesi, Nivala, Pyhäntä
Jakeluosoite: Vierimaantie 7
Postinumero: 84100
Postitoimipaikka: Ylivieska
Suunniteltu: 25
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 23
Suunniteltu: 25
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 9 |
Vähähiilisyyden teema rakennetaan osaksi opintokokonaisuuksia ja opetuksessa tullaan käyttämään eri rakentamisen aloilta erityisasiantuntijoita joilla on vahva tutkimuksellinen osaaminen uusista materiaaleista, energiamuodoista ja niiden soveltamisesta uudis- ja korjausrakentamisessa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 6 | 9 |
Rakennusten energiankulutuksen koulutussisällöissä huomioidaan ilmastonmuutoksen tuomat haasteet rakentamiselle ja hiilidioksidi päästöjen syntyminen ja niiden vähentäminen uudis- ja korjausrakentamissa. Lisäksi rakennusmateriaalien hiili- ja energiatase huomioidaan oppisisällöissä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 6 | 8 |
Koulutussisällössä eri oppiaineissa käydään läpi ympäristön maisemakuvaan, valuma-alueen metsien virkistyskäyttöön ja luonnon monimuotoisuuteen liittyvä säännöstö ja niiden huomioiminen uudis- ja korjausrakentamisessa | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 6 | 8 |
Rakennusten energiankulutuksen koulutussisällöissä huomioidaan ilmastonmuutoksen tuomat haasteet rakentamiselle ja hiilidioksidi päästöjen syntyminen ja niiden vähentäminen uudis- ja korjausrakentamissa. Lisäksi rakennusmateriaalien hiili- ja energiatase huomioidaan oppisisällöissä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 6 | 7 |
Oppikokonaisuuksiin sisältyy vaikutusten arviointi luonnon monimuotoisuuden selvitysmenetelmiä ja arviointikriteerejä, sekä Yva-lain mukainen arviointiprosessi | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 8 | 8 |
Rakennusten energiankulutuksen koulutussisällöissä huomioidaan ilmastonmuutoksen tuomat haasteet rakentamiselle ja hiilidioksidi päästöjen syntyminen ja niiden vähentäminen uudis- ja korjausrakentamissa. Lisäksi rakennusmateriaalien hiili- ja energiatase huomioidaan oppisisällöissä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 7 | 9 |
Rakennusten energiankulutuksen koulutussisällöissä huomioidaan ilmastonmuutoksen tuomat haasteet rakentamiselle ja hiilidioksidi päästöjen syntyminen ja niiden vähentäminen uudis- ja korjausrakentamissa. Lisäksi rakennusmateriaalien hiili- ja energiatase huomioidaan oppisisällöissä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 9 |
Hanke nimenomaan kehittää alueen yrityksiä ottamaan kestävän kehityksen ratkaisut käyttöön rakentamisessa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 4 |
Koulutusprojekti edesauttaa opiskelijoita opiskelijoita tuotteiden ja palveluiden kehittämispyrkimyksissä | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 8 |
Logistiikan merkitys rakennusmateriaalien hankinnassa on huomioitu opuiskelijoiden opetussuunnitelmissa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 7 |
Koulutushanke edistää osaamisen- ja vähähiilisyystietouden kautta hyvinvoinnin edistämistä alueella. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 9 | 8 |
Rakennusteollisuus on miesvaltainen ala. Kuitenkin alalla on jo pitkään pyritty nostamaan naisten osuutta, etenkin insinööriosaamisessa. Se on nähty alalle hyväksi. Rakennusalan insinöörikoulutus osaltaan helpottaa naisten etenemistä uralla. Molemmissa oppilaitoksissa on tilastoista havaittavissa, että arviotuntumalla aikuiskoulutuksessa tutkinnon suorittaneissa on naisia enemmän kuin alan työtekijäjakautuma on. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 8 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus huomioidaan kaikessa toiminnassa koulutushankkeessa. | ||
Kulttuuriympäristö | 8 | 8 |
Kulttuuriympäristö ja sen säilyttämiseen liittyvät haasteet ja mahdollisuudet on huomioitu koulutussisällöissä. mm. yhdyskuntarakenteen hajautumisen ja kulttuuriympäristön merkitys viihtyisänä ja houkuttelevana asuinympäristönä | ||
Ympäristöosaaminen | 9 | 9 |
Ympäristöteknologian, ympäristöjärjestelmien käyttöönotto sekä ympäristöosaamisen ja tietoisuuden vahvistuminen sisältyvät koulutuskokonaisuuksiin. |
Hankkeessa luotiin rakennusinsinöörikoulutusmalli, jossa opiskelijat oppivat jo koululutusaikana työelämän käytänteet tulevassa yrityksessään. Keskuspaikkojen ulkopuolella olevat yritykset saivat ammattitaitoista pysyvää henkilökuntaa. Projektissa käytettiin etäopetusta ja etäopetus menetelmien oppiminen kehitti etätyömenetelmien käyttöä työtehtävissä.
Koulutus järjestettiin Lapin ammattikorkeakoulun ja Centria ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Tutkintonimike on insinööri (AMK), osaamisala Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, laajuus 240 op ja tutkinnon antajana on Lapin ammattikorkeakoulu. Opiskelijamäärä oli 28 joista 23 valmistui hankkeen aikana. Centria vastasi yleisten insinööriopintojen toteuttamisesta ja Lapin amk rakennusteknisen osaamisen opettamisesta.
Opiskelijat olivat taustaltaan pääasiassa toisen asteen-tutkinnon omaavia ammattimiehiä ja -naisia. Yhteensä opiskelijoita aloitti 28 henkilöä, joista naisia 3 henkilöä. Aloittaneessa ryhmässä oli myös työttömiä. Opiskelijat ovat saanet koulutusta vastaavaa työtä jo opintojen aikana, pois lukien yksi keskeyttänyt opiskelija.
Opiskelijat valittiin siten, että he voivat tehdä omat ammattiopintonsa todellisiin rakennusliikkeiden työkohteisiin. Ammattiopinnot suorittiin ongelmaperusteisen projektioppimismenetelmän mukaan. Tuloksena on saatu innovatiivisia rakennusinsinöörejä alueelle.
Yhtenä opintojen teemana oli Lean-konsepti joka tähtää hukka-ajan poistamiseen rakentamisprosessista, tämä edesauttaa siirtymistä vähähiilisempään rakentamiseen. Lean -menetelmän tarkoituksena on rakentaa kerralla laadukas lopputuote. Tämä johtaa sujuvaan rakentamisprosessin läpimenoon sekä työmaan tehokkuuteen että laadun paranemiseen.