Hankekoodi: S20310
Hankkeen nimi: STILL = Smart Technology Innovation Learning Lessons
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 3.8.2015 ja päättyy 30.6.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Keski-Pohjanmaan Koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0208916-8
Jakeluosoite: Keski-Pohjanmaan aikuiskoulutus, Talonpojankatu 6
Puhelinnumero: +358447250832
Postinumero: 67100
Postitoimipaikka: Kokkola
WWW-osoite: http://www.kpedu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Marjala Heli
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: heli.marjala(at)kpedu.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358447250847
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on ottaa käyttöön verkkopedagogisia malleja ja mobiiliratkaisuja oppimisprosessin eri vaiheissa,
sekä kehittää opettajien ja ohjaajien osaamista mallien ja ratkaisujen toteuttamisessa. Hankkeen tavoitteena on myös mallintaa ja mahdollistaa opiskelijalähtöinen työelämäosaamisen prosessi koulutuksessa,verkkopedagogisten toimintojen ja työvälineiden avulla. Osaamisen dokumentointi, osaamismatriisin rakentaminen ja täydentäminen opinnoilla, sekä monimediainen julkaisu tukevat koulutuksen lisäksi opiskelijan työllistymispolkua. Tavoitteena on pilotoida valituilla aloilla kehitettyjä ratkaisuja ja toimintamalleja.
Hankkeessa kartoitetaan olemassa olevat hyvät käytänteet ja uuden teknologian mahdollistama verkkopedagoginen toteutus interaktiivisesti. Hankkeessa haetaan malleja aikuiskoulutuksen tehokkaan oppimisprosessin, ympäristöjen ja tekniikan hyväksikäyttöön bencmarkingilla. Hankkeessa tullaan käymään alan kehityksen tärkeimmissä tapahtumissa, koti- ja ulkomailla tutustumassa uusiin opetusteknologiaa hyödyntäviin pedagogisiin ratkaisuihin ja toimintamalleihin. Ratkaisujen perusteella tulemme tekemään toimintatapojen ja mahdollisuuksien arviointia, toimintatapojen määrittelyä ja priorisointia. Hankkeessa laaditaan verkko-oppimisen tasomääritykset ja luodaan interaktiiviset mallipohjat, koulutuksen laadun varmistamiseksi. Hankkeessa mallinnetaan konkreettiset käyttötilanteet, testataan palvelujen käyttöä tilanteissa ja pilotoidaan mobiiliratkaisuja ohjauksessa yhdessä työelämän kanssa.
Monipuolisessa toiminnassa perehdytään myös mobiiliteknologioiden hyväksikäyttöön oppimisprosessin ohjaamisessa ja otetaan käyttöön tarkoituksenmukaisia ratkaisuja, jotka tukevat henkilökohtaista oppimisprosessia. Tuloksina saadaan aikaan elinikäistä oppimista tukevat toimintamallit.
Aikuisopiskelijat jotka suorittavat tutkintoa näyttöperusteisesti. Palvelu tukee myös muuta ammatillista lisäkoulutusta ja mahdollistaa työelämäosaamisen tehokkaan muotoutumisen oppijalle. Toteuttamismallia voidaan soveltaa kaikkeen aikuiskoulutukseen, tutkintotasosta riippumatta. Aikuiskoulutuksen kouluttajat ovat kohderyhmänä ratkaisujen käyttöönottoon ja osaamisen kehittämiseen liittyen.
Aikuisopiskelusta kiinnostuneet ja työelämässä toimivat, jotka haluavat kehittää omaa osaamistaan.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 272 159
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 272 159
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 383 760
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 367 229
Maakunnat: Keski-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kokkolan, Kaustisen
Kunnat: Kannus, Lestijärvi, Kaustinen, Halsua, Toholampi, Veteli, Perho, Kokkola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 8
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 8
Suunniteltu: 57
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 7 |
Mahdollisuus kouluttautua joustavammin ja ajasta tai paikasta riippumatta. Opettajien osaamisen kehittyminen uusien teknologioiden hallinnassa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
STILL-hankkeessa on kehitetty tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä opetuksen ja oppimisen tukena. Hankkeessa on toteutettu interaktiivisia oppimispaketteja erialoille. Lisäksi oppimispaketteihin on tehty hyödyntämisesimerkkejä muille aloille. Verkko-opettamiseen kehitettiin malliratkaisuja. Mobiililaitteiden käyttöön opetuksen ja oppimisen tukena kartutettiin osaamista, ja laitteita kokeiltiin eri ympäristöissä mm. prosessilaboratoriossa ja metallihallissa.
Opettajien tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämisen tehostamiseksi opetuksesta kehitettiin ja mallinnettiin eTutor-toiminta. Hankehenkilöt toimivat eTutoreina ja olivat opettajien tukena heidän kehittäessään tieto- ja viestintätekniikan (tvt) hyödyntämistä opetuksessaan, tutustuessaan uusiin sovelluksiin ja hankkiessaan tvt:n osaamista. Tutortoiminnan lisäksi hankkeessa kehitettiin STILL race -konsepti, jonka tarkoituksena on havainnollistaa tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksia opetuksessa inspiroivasti. Hankkeessa pilotointiin myös webinaarien pitämistä ajankohtaisista ja hyödyllisistä digitaalisuuteen liittyvistä aiheista.