Hankekoodi: S20332
Hankkeen nimi: Lohiba buttijatta - Kainuun romanihanke
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2015 ja päättyy 31.1.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kajaanin Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2553600-4
Jakeluosoite: PL 52 (Ketunpolku 3)
Puhelinnumero: (08) 618991
Postinumero: 87101
Postitoimipaikka: Kajaani
WWW-osoite: http://www.kamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anu Martikainen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektitalousvastaava
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anu.martikainen(at)kamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044-7101113
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen avulla halutaan parantaa Kainuun romaneille kohdennetun neuvonnan ja koulutuksen saatavuutta ja siten edesauttaa romanien siirtymistä tutkintotavoitteeseen koulutukseen, työelämään tai yrittäjäksi. Romanien koulutustausta on usein heikko, ja erityisesti romaneille suunnattua koulutushanketta ei ole ollut Kainuussa aiemmin tarjolla. Hankkeeseen osallistuvat saavat tukea henkilökohtaisen jatkosuunnitelman laatimiseen, mistä seuraa työllistymismahdollisuuksien selkiytyminen. Aktiivisen uraohjauksen avulla ja käytännönläheisten koulutusjaksojen avulla koulutukseen osallistujilla on mahdollisuus löytää ”oma juttunsa”, jonka avulla suunnitella jatkopolkuaan. Oman jutun löytäminen tarkoittaa siis laajasti oman osaamisen tunnistamista, tiedostamista ja kehittämistä. Osallistujat pääsevät vaikuttamaan hankkeen koulutussisältöihin ja siten osallistujien henkilökohtaiset toiveet sekä suunnitelmat on mahdollista huomioida hankkeen toiminnassa. Hankkeella huomioidaan yhtä yhteiskunnan vähemmistöryhmää, ja siten ehkäistään syrjäytymistä positiivisen diskriminaation periaatetta noudatellen. Hankkeessa romanien heikompia lähtökohtia koulutus- ja työelämään siirtymisessä kompensoidaan antamalla neuvontaa ja koulutusta.
Hankkeella parannetaan osallistujien työelämä- ja urasuunnittelutaitoja sekä edistetään myönteistä suhtautumista yrittäjyyteen. Hankkeeseen osallistuu 12–15 henkilöä. Erityisesti romaneille räätälöity koulutus motivoi osallistujia sitoutumaan hankkeeseen ja suunnittelemaan henkilökohtaisia jatkopolkujaan. Vahvalla osallistamisella sitoutetaan osallistujat sekä koulutusprosessiin että omaan urasuunnitteluun. Perinteinen luokkaopetus korvataan työelämäläheisillä menetelmillä, mm. työssäoppimista ja projektimaisia työtapoja hyödyntämällä. Jokainen opiskelija opiskelee omien kykyjensä ja tavoitteidensa mukaan. Hankkeella on lähiopetuspäiviä 28, joiden sisältöinä ovat liiketalous ja yrittäjyys (5op), vuorovaikutus ja kulttuurit ja niiden kohtaaminen (5op), taide ja kädentaidot (5op), tieto- ja viestintätekniikan taidot (3op) ja sosiaalialan opinnot (5op). Lisäksi on yritysvierailuja, ohjausta ja valmennusta sekä päätösseminaari. Myös hankkeen toimijoille ja kouluttajille on tarkoitus tarjota perehdytystä romanikulttuuriin, jotta yhteistyö hankkeen aikana sujuisi jouhevasti eri kulttuurien välillä.
Projektin tuloksena jokaisella osallistujalla on henkilökohtainen jatkosuunnitelma opintoihin tai työllistymiseen liittyen. Vähemmistökansalaisten koulutuksen saatavuutta lisäämällä vahvistetaan romanien itsetuntoa opiskeluun ja työllistymiseen liittyvissä kysymyksissä. Pidemmän aikavälin vaikutuksena hankkeella edistetään mielikuvien muutosta romanien mahdollisuuksista opiskella tai työllistyä. Tämän seurauksena hankkeella edistetään kaikenikäisten romanien kouluttautumista ja työllistymistä, mistä seuraa taloudellisia hyötyjä yhteiskunnalle. Hankkeen ansiosta romanikulttuuri tulee tutummaksi eri tahoilla, koska koulutus sisältää työelämäläheisiä osioita. Hankkeessa etsitään toimintapoja, joiden avulla romanit motivoituvat oman osaamisensa kehittämiseen.
Kohderyhmänä ovat Kainuun työikäiset romanit. Romanien pohjakoulutus on useimmiten heikko ja peruskoulun päättötodistus puuttuu useilta. Hankkeen avulla romanit saavat tietoa, tukea ja rohkaisua työllistymistä tukevien ratkaisujen tekemiseen. Onnistumisia seuraavasta romanien työllisyystilanteen kohenemisesta seuraa taloudellista hyötyä niin yksilölle kuin ympäröivälle yhteiskunnalle.
Pidemmän aikavälin hyötynä voidaan nähdä myös asenneilmapiirin muutos, kun romanilapset- ja nuoret kuulevat ja näkevät hankkeen osallistujien etenevän koulutus- tai työmaailmassa. Myös osaaminen romanien kanssa työskentelystä koulutusmaailmassa lisääntyy hankkeen myötä.
Koko romaniyhteisö. Asenteiden muuttuminen on hidasta, mutta hankkeen avulla opiskelemaan tai työelämään kannustetut ja ohjatut romanit toimivat tärkeänä roolimallina nuoremmille sukupolville romaniyhteisössä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 80 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 79 324
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 100 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 99 266
Maakunnat: Kainuu
Seutukunnat: Kehys-Kainuun, Kajaanin
Kunnat: Ristijärvi, Paltamo, Suomussalmi, Kajaani, Vaala, Sotkamo, Puolanka, Kuhmo, Hyrynsalmi
Jakeluosoite: -
Postinumero:
Postitoimipaikka: -
Suunniteltu: 10
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 15
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 0 |
Kohderyhmänä olevan romaniväestön hyvinvointia hanke edistää rohkaisemalla heitä tarjolla olevien mahdollisuuksien (työ, opiskelu) äärelle. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 0 |
Tälle ryhmälle tarjotaan kohdennettua koulutusta, jota ei ennen ole ollut saatavilla. Huomioidaan sukupuolinäkökulma hankkeen toiminnassa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 0 |
Tälle ryhmälle tarjotaan kohdennettua koulutusta, jota ei ennen ole ollut saatavilla. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 0 |
Romanikulttuurista kertominen hankkeessa mukana oleville ja toimintaympäristöön kuuluville tahoille. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Lohiba buttijatta - Kainuun romanihanke toteutettiin ajalla 1.8.2015 - 31.1.2017. Hankkeen avulla haluttiin parantaa Kainuun romaneille kohdennetun neuvonnan ja koulutuksen saatavuutta ja siten edesauttaa romanien siirtymistä tutkintotavoitteiseen koulutukseen, työelämään ja yrittäjiksi. Erityisesti romaneille suunnattua koulutushanketta ei oltu Kainuussa aiemmin toteutettu. Hankkeeseen osallistuvat saivat tukea henkilökohtaiseen koulutus- ja työllistymispolun suunnitteluun sekä tähän liittyvän jatkosuunnitelman laatimiseen, mistä seurasi työllistymismahdollisuuksien selkiytyminen. Aktiivisen, henkilökohtaisen uraohjauksen ja käytännönläheisten koulutusjaksojen avulla koulutukseen osallistujilla oli mahdollisuus löytää ”oma juttunsa”. Oman jutun löytämisellä tarkoitettiin siis laajasti oman osaamisen tunnistamista, tiedostamista ja kehittämistä. Osallistujat pääsivät vaikuttamaan hankkeen koulutussisältöihin ja siten osallistujien henkilökohtaiset toiveet sekä suunnitelmat oli mahdollista huomioida hankkeen toiminnassa.
Hankkeen alettua toiminta alkoi muotoutua osallistujien kiinnostuksen ja elämäntilanteiden myötä henkilökohtaiseen ohjaukseen painottuvaksi. Hankkeen aikana järjestettiin kaikille osallistujille yhteisiä koulutuspäiviä, joiden aiheina olivat mm. vuorovaikutus, kulttuurit ja niiden kohtaaminen, työnhaku sekä atk-taidot. Osallistusmisaktiivisuus vaihteli suuresti ja joitain koulutuksia jouduttiin perumaan vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Erityisesti naisten aktivoimiseksi käynnistettiin Kaukametsän opiston kanssa ompelukurssi, joka toteutettiin useampana lukukautena. Hankkeen alkaessa todettiin, että monella osallistujalla elämänhallintaan liittyvät ongelmat olivat esteenä kouluttautumiseen ja työllistymiseen liittyvien asioiden edistämisessä. Jokaista osallistujaa autettiin löytämään taho, joka parhaiten auttaisi osallistujaa eteenpäin.
Ne osallistujista, jotka olivat aidosti motivoituneita ja joiden elämäntilanne sen salli, etenivät jo hankkeen aikana jopa tutkintoon saakka. Hankkeen aikana
6 osallistujaa saivat ammatin. 4 ensimmäisensä, kahdella oli aiemmin jo tutkintoja takana. 3 osallistujaa sai määräaikaisen työsuhteen ja 2 palkkatukityön, 3 aloitti opiskelun, 2 aktivoitui muutoin , 1 haki amk-opintoja suorittamaan. Osallistujille laadittiin jatkosuunnitelmat, jotta hankkeen päättyessä kouluttautumisen ja työllistymisen jatkopolku olisi jokaisella mietittynä.
Kainuun romanihanke on antanut hyvän alustan alueelleisen ja kansainvälisen verkoston rakentamiselle aiheen ympärillä. Tässä asiassa on onnistuttu niin pitkälle, että hanke on edustanut koko Suomen romanityötä tärkeimmässä eurooppalaisessa romaniasiain foorumissa, Brysselissä 29-30.11. 2016. Foorumissa on onnistuttu luomaan kansainvälisiä yhtyksiä, joiden pohjalta alustava kirjeenvaihto on saatu alulle.
Kainuun romanihanke osoitti toimijoille, kuinka oleellista romanien kanssa työskenneltäessä on, että mukana on romanitaustainen henkilö työtä tekemässä. Romanit tarvitsevat paljon tukea ja rohkaisua edetäkseen kouluttautumisen ja työllistymisen tiellä. Kulttuurin tuntemus on avainasemassa ohjaustyössä. Romaniyhteisössä tarvitaan roolimalleja ja Kainuun romanihanke toi paikallisen romaniyhteisöön hyviä esimerkkejä onnistumisista. Myös romanien kanssa asioivien tahojen, mm. viranomaisten, tietous romanikulttuurista lisääntyi hankkeen ansiosta.
Viranomainen on merkinnyt hankkeen esimerkkihankkeeksi