Hankekoodi: S20337
Hankkeen nimi: Verkko-ohjaaja - verkko- ja etäohjauspalvelut opintojen tukena
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2015 ja päättyy 31.12.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2509747-8
Jakeluosoite: Kotkantie 1
Puhelinnumero: 0206110200
Postinumero: 90250
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.oamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hanna Ylönen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehityspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hanna.ylonen(at)oamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 430 9238
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Verkko-ohjaaja hankkeessa kehitetään monimuotoisia, verkkoviestintävälineitä hyödyntäviä opintoneuvonnan ja opintojen ohjauksen toimintamalleja ja koulutetaan ohjaustoimijoita mallin ja työvälineiden käyttöön Oulun Ammattikorkeakoulussa. Perinteiset opintojen ohjauksen ja neuvonnan menetelmät perustuvat kasvokkain tapahtuvaan vuorovaikutukseen. Oamkin koulutusvastuualue kattaa koko Pohjois-Suomen. Verkko-opintojen avulla oppilaitos tarjoaa mahdollisuuden ajasta ja paikasta riippumattomalle oppimiselle. Lisäksi verkko-opintoja voidaan hyödyntää osana päivä- tai lähiopetusta. Opintojen ohjauksella on opintojen viivästymistä ja keskeyttämistä ennaltaehkäisevä vaikutus. Verkko-opinnoissa tulisi pystyä tarjoamaan ohjausta samassa mitassa kuin lähiopetuksessa jotta opinnot sujuisivat hyvin ja opiskelijat olisivat tasavertaisessa asemassa.
Hankkeen tavoitteena on luoda uusi Oamkin käyttöön räätälöity toimintamalli monimuotoiseen opintojen ohjaukseen ja ottaa se sujuvasti käyttöön. Hankkeessa kokeillaan uusia ryhmä- ja yksilöohjauksen työmenetelmiä, jotka yhdistävät perinteistä neuvontaa uusien työvälineiden kanssa. Pääasialliset toimenpiteet ovat toimintamallien kehittäminen, työkalujen kartoitus, henkilöstön koulutus verkko-ohjauksen menetelmiin ja työkalujen käyttöön. Pääasiallinen kohderyhmä kattaa kaikki opintojen ohjaukseen osallistuvat ammattiryhmät, kuten opintojen ohjaajat, opettajatuutorit, tutkintovastaavat, hakija- ja opiskelijapalveluiden henkilöstö sekä opinnäytetöiden ja harjoitteluiden ohjaavat opettajat. Verkko-ohjauksen erityispiirteisiin vuorovaikutuksen, viestinnän ja tietoturvan osalta kiinnitetään erityistä huomiota. Hankkeessa järjestetään kahden tyyppisiä koulutuksia. Ydinryhmälle pidetään työpaja-tyyppisiä koulutuksia joissa kokeillaan kehitettäviä ohjausmalleja ja arvioitavia työkaluja käytännössä. Ryhmä tukee muita opintojen ohjauksen, hakija- ja opiskelijapalveluiden työntekijöitä toimintamallin käyttöönotossa. Lisäksi pidetään laajemman ryhmän koulutuksia, jotka ovat avoimia kaikille opintojen ohjauksesta kiinnostuneille. Näillä viestitään hankkeen toiminnasta, koulutetaan valittuja toimintamallin osia, osallistetaan henkilöstöä ja kerätään heiltä kokemuksia.
Tuloksena saadaan uusi verkossa tapahtuvan opintojen ohjauksen ja neuvonnan malli ja koulutusmateriaalit mallin käyttöönottoon. Samalla tuodaan uusia käytäntöjä, menetelmiä monimuotoiseen opintojen ohjaukseen eri opintojen vaiheisiin. Opintojen ohjauksen saavutettavuus paranee uusien menetelmien avulla ja henkilöstön eri ammattiryhmien yhteistyön paraneminen nostaa ohjauksen vaikuttavuutta. Oamkille luodaan ja koulutusten avulla otetaan käyttöön uusi verkko-ohjauksen toimintamalli. Malli esitellään loppuseminaarissa ja koulutusmateriaalit tulevat julkisesti saataville muiden korkeakoulujen käyttöön.
Oamkilla opinto-ohjauksen parissa työskentelevät henkilöt: opinto-ohjaajat, opettajatuutorit, vertaistuutorit, opiskelijapalvelujen ja hakijapalveluiden työntekijät, opinnäytetöiden ja harjoitteluiden ohjaavat opettajat sekä tutkintovastaavat.
Opiskelijat ja hakijat, jotka hyötyvät uusista opinto-ohjauksen ja neuvonnan tavoista. Muiden oppilaitosten opintojen ohjauksen parissa työskentelevät.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 264 843
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 249 822
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 331 054
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 312 278
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Ylivieskan, Oulun
Kunnat: Oulainen, Oulu
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 175
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 2 |
Hyvin toimiva verkko-opetus tarvitsee vähemmän paperia | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 2 |
Monimuoto-opetuksen paraneminen auttaa työvoiman koulutusmahdollisuuksia. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 8 |
Opintojen ohjaus on tärkeä osa verkko-oppimisen palvelukokonaisuutta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Opintojen-ohjaukseen saatavuuden helpottaminen parantaa opiskelijahyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 3 |
Alueellinen tasa-arvo paranee verkko-opintojen tarjonnan ja ohjauksen saatavuuden parantuessa | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 3 |
Monimuoto-opinnot ja opintojen-ohjaus antavat koulutusmahdollisuuden myös syrjäseuduille. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta |
Verkko-ohjaaja – Verkko- ja etäohjauspalvelut opintojen tukena –hanke koostui neljästä toisiinsa limittyvästä työpaketista:
1. Verkko-ohjauksen toimintamallit
2. Verkkoviestintävälineet
3. Koulutukset
4. Viestintä ja tulosten julkaiseminen
Hankkeen keskeisimpänä tavoitteena oli rakentaa Oulun ammattikorkeakoululle räätälöity verkko-ohjauksen toimintamalli a) testaamalla erilaisia ohjaukseen ja neuvontaan soveltuvia verkkoviestintävälineitä, b) kokeilemalla erilaisia ryhmä- ja yksilöohjauksen menetelmiä verkossa, c) kouluttamalla ohjaustoimijoita verkkoviestintävälineiden käyttöön sekä d) koostamalla koulutusten, kokeilujen ja osaamisen kehittymisen tuloksena hankkeeseen osallistuneiden yhteistä osaamisen portfoliota verkossa.
Toimintamallia kehittivät yhteistyössä hanketyöryhmän ja ulkopuolisten kouluttajien kanssa Oamkissa koulutettavat verkko-ohjaajat, 18 henkilön ydinryhmä, jossa olivat edustettuina korkeakoulun keskeiset ohjaustahot eli kampusopot, opettajatuutorit ja opiskelijapalvelut (mukaan lukien avoin ammattikorkeakoulu, opintotukipalvelut, kampusten opiskelijapalvelut ja hakijapalvelut). Toimintamallin kehittäminen tapahtui ydinryhmän teemakoulutuspäivissä ja työpajoissa, webinaareissa, teemakohtaisissa ennakko- ja välitehtävissä erityisesti koti- ja monialaisissa ryhmissä sekä itsenäisinä oppimistehtävinä. Tavoitteena oli löytää uudenlaisia ratkaisuja opiskelijan ohjaus- ja neuvontapalveluiden saavutettavuuteen opiskelijan polun eri vaiheissa.
Punaisena lankana verkko-ohjaajien koulutuksessa toimivat kokeilukulttuuri, Learning by doing -ajattelu eli opitun soveltaminen välittömästi omassa työssä, laaja itsearviointi ennen ja jälkeen koulutuksen sekä kokemusten ja osaamisen yhteisöllinen jakaminen.
Hankkeessa toteutettiin myös useita kaikille avoimia koulutuspäiviä, webinaareja sekä loppuseminaari. Hankkeen avoimiin koulutuksiin ilmoittautuneista 85 % oli oman ilmoituksensa mukaan ohjaus- tai neuvontatyön parissa työskenteleviä. Verkon välityksellä avoimiin tilaisuuksiin osallistuneita oli koko hankkeen ajan enemmän kuin paikan päällä osallistuneita. Verkko välineenä mahdollisti kohderyhmän hyvän saavutettavuuden.
Hankkeen tuloksena kehitetty verkko-ohjauksen toimintamalli voidaan kuvata seuraavien osakokonaisuuksien yhdistelmänä:
1) Oamkin eOhjauspalveluiden kokonaisuus verkossa
2) Verkko-ohjauksen opas
3) Verkko-ohjauksen koulutuskokonaisuus ohjaushenkilöstölle
4) Koulutettu ohjaus- ja neuvontahenkilöstö yksilö- ja ryhmäohjaukseen verkossa
Verkko-ohjauksen toimintamallin kehittäminen oli koko hankkeen ajan jatkuva yhteisöllisen oppimisen prosessi. Tuloksena tästä kehittämistyöstä oli yhteinen osaamisen portfolio, josta jatkojalostettiin hankkeen loppuseminaarissa julkaistu Verkko-ohjaaja - Opas ohjaukseen sekä tieto- ja neuvontatyöhön verkossa. Opas on tarkoitettu työvälineeksi kaikille opintojen ohjauksen, tieto- ja neuvontatyön, tuutoroinnin, mentoroinnin ja opiskelijoiden hyvinvoinnin parissa työskenteleville. Opasta voi käyttää myös oppimisen ja opettamisen tukena erityisesti monimuoto- ja verkko-opinnoissa.