Hankekoodi: S20348
Hankkeen nimi: Kotokoulutuksen kehittäminen rinnakkaishanke
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 22.6.2015 ja päättyy 31.12.2016
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: ELY-keskusten sekä TE-toimistojen KEHA-keskus
Organisaatiotyyppi: Valtion viranomainen
Y-tunnus: 2296962-1
Jakeluosoite: Kalliokatu 4
Puhelinnumero: 044 5616 522
Postinumero: 87100
Postitoimipaikka: Kajaani
WWW-osoite: http://www.ely-keskus.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pääkkönen Anja
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anja.paakkonen(at)ely-keskus.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 029 502 3581
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tämä hanke sisältää työvoimakoulutuksen hankinnan. Tavoite: Maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksien toteutustavan kehittäminen. Uudella mallilla saavutetaan nykyistä
parempi vaikuttavuus, palvelukyky, opettajan aikaansaannoskyky sekä tuottavuus. Tehostetaan maahamuuttajien
kotoutumisprosessia, jolla parannetaan heidän siirtymistä maahanmuuttajan roolista suomalaisen yhteiskunnan
aktiiviseksi jäseneksi. Uudenlaisella koulutuspalvelulla tuetaan heidän koulutuksellista tasa-arvoa, jotta koulutuksen
jälkeen maahanmuuttajille on nykyistä tasa-arvoisemmat mahdollisuudet suhteessa syntyperäisiin suomalaisiin päästä
työelämään sekä ammatillisiin opintoihin.
Toimenpiteet: Kehittää koko kotoutumiskoulutuksen ajalle toteutusmalli, jossa otettaisiin huomioon nykyistä paremmin
oppijoiden erilaiset oppimistyylit ja kouluttajien työtapa, joka olisi pedagogisesti ja didaktisesti sitouttavampi.
Hankkeessa kehitetään kuhunkin opintojen vaiheeseen soveltuvia oppimisalustoja, jotka tukevat opiskelijoiden
itsenäistä, pienryhmässä sekä koko ryhmässä tapahtuvaa oppimista. Lisäksi hankkeeseen sisältyy pilottikoulutus, joka
toteutetaan kyseisiä oppimisalustoja hyödyntäen. Oppimistulokset ja toteuttamisen kokemukset kerätään
jatkokehittämisen perustaksi.
Tulokset: Uudenlainen pedagogis-didaktinen malli, jolla päästään asetettuihin tavoitteisiin. Pilottikoulutuksen käyneet
opiskelijat ovat valmiimpia työelämäään ja ammatillisiin opintoihin kuin perinteisen kotouttamiskoulutuksen käymisen
jälkeen olisivat.
Aikuiset maahanmuuttajat, jotka osallistuvat kotoutumiskoulutukseen työvoimakoulutuksena.
Kotoutumiskoulutukseen osallistuvien maahanmuuttajien perheenjäsenet sekä ystävät.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 279 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 279 000
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 279 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 279 000
Maakunnat: Kainuu
Seutukunnat: Kehys-Kainuun, Kajaanin
Kunnat: Suomussalmi, Kajaani
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 4 |
Maahanmuuttajat saavat kotoutumiskoulutuksessa käsityksen suomalaisesta tapakulttuurista ja mm. kierrätyksestä, joka ei lähtömaissa ole usein tapana. Kierrätyksen oppiminen ja luonnonvarojen arvostaminen parantaa välittömästi luonnon varojen käytön kestävyyttä. Koulutuksessa opiskelevat aikuiset maahanmuuttajat opettavat kestävän luonnonvarojen käytön periaatteita perheelleen ja lapsilleen, joka tuo välillisiä positiivisia vaikutuksia. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 3 |
Maahanmuuttajat saavat kotoutumiskoulutuksessa käsityksen suomalaisesta tapakulttuurista ja mm. kierrätyksestä, joka ei lähtömaissa ole usein tapana. Kierrätyksen oppiminen ja luonnonvarojen arvostaminen parantaa välittömästi luonnon varojen käytön kestävyyttä. Koulutuksessa opiskelevat aikuiset maahanmuuttajat opettavat kestävän luonnonvarojen käytön periaatteita perheelleen ja lapsilleen, joka tuo välillisiä positiivisia vaikutuksia | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 1 | 1 |
Koulutuksessa saatava ymmärrys suomalaisen luonnon monimuotoisuudesta lisää halua säilyttää sitä edelleen sekä itse että viestittää asiaa edelleen lähipiirissä. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 1 | 1 |
Koulutuksessa saatava ymmärrys suomalaisesta luonnosta lisää halua säilyttää sitä edelleen sekä itse että viestittää asiaa edelleen lähipiirissä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 1 | 1 |
Koulutuksessa saatava ymmärrys suomalaisen luonnon erityisistä suojelukohteista lisää halua säilyttää sitä edelleen sekä itse että viestittää asiaa edelleen lähipiirissä | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 1 |
Koulutuksessa saatava ymmärrys suomalaisen yhteiskunnan jätteiden lajittelusta ja materiaalien hyötykäytöstä lisää halua toimia yhteiskunnan normien mukaisesti sekä itse että viestittää asiaa edelleen lähipiirissä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 1 |
Koulutuksessa saatava ymmärrys suomalaisen uusiutuvien energialähteiden käytöstä lisää halua toimia yhteiskunnan normien mukaisesti sekä itse että viestittää asiaa edelleen lähipiirissä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 1 |
Maahanmuuttajat voivat monipuolistaa paikallista elinkeinorakennetta tuomalla alueelle uutta osaamista tai toimia työntekijöinä aloilla, joilla on työvoimapula esim. puhtaanapito tai terveydenhoitoala. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 5 |
Hankkeessa kehitetään uusi palvelutuote, jonka ainakin Arffman Consulting Oy tulee ottamaan omaan palveluvalikoimaansa. Lisäksi tuotteella on merkittävä kansainvälinen vientipotentiaali esim. Norjaa, jonne on jo tehty alustava selvitys. Alihankkijoina toimivien asiantuntijayrityksien osaaminen kasvaa toimeksiannon suorittamisessa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 1 |
Etäopetusmahdollisuus vähentää tarvetta liikkumiseen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 5 |
Uudenlaisella koulutuspalvelulla tuetaan maahanmuuttajien koulutuksellista tasa-arvoa, jotta koulutuksen jälkeen maahanmuuttajille on nykyistä tasa-arvoisemmat mahdollisuudet suhteessa syntyperäisiin suomalaisiin päästä työelämään sekä ammatillisiin opintoihin. Vaikutus heijastuu myös lähipiiriin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 9 | 5 |
Uudenlaisella koulutuspalvelulla tuetaan maahanmuuttajien koulutuksellista tasa-arvoa, jotta koulutuksen jälkeen maahanmuuttajille on nykyistä tasa-arvoisemmat mahdollisuudet suhteessa syntyperäisiin suomalaisiin päästä työelämään sekä ammatillisiin opintoihin. Vaikutus heijastuu myös lähipiiriin. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 5 |
Uudenlaisella koulutuspalvelulla tuetaan maahanmuuttajien koulutuksellista tasa-arvoa, jotta koulutuksen jälkeen maahanmuuttajille on nykyistä tasa-arvoisemmat mahdollisuudet suhteessa syntyperäisiin suomalaisiin päästä työelämään sekä ammatillisiin opintoihin. Vaikutus heijastuu myös lähipiiriin. | ||
Kulttuuriympäristö | 10 | 6 |
Uudenlaisella koulutuspalvelulla tuetaan maahanmuuttajien koulutuksellista tasa-arvoa, jotta koulutuksen jälkeen maahanmuuttajille on nykyistä tasa-arvoisemmat mahdollisuudet suhteessa syntyperäisiin suomalaisiin päästä työelämään sekä ammatillisiin opintoihin. Vaikutus heijastuu myös lähipiiriin. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 1 |
Koulutuksessa saatava ymmärrys suomalaisen ympäristöosaamisen hyödyntämisestä arjessa lisää halua toimia yhteiskunnan normien mukaisesti sekä itse että viestittää asiaa edelleen lähipiirissä. |
-