Hankekoodi: S20450
Hankkeen nimi: TAIKOJA
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2015 ja päättyy 31.10.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Tampereen Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0155668-4
Jakeluosoite: Kanslerinrinne 1
Puhelinnumero: +358 3 355 111
Postinumero: 33014
Postitoimipaikka: Tampereen yliopisto
WWW-osoite: http://www.uta.fi/sis/trim/index.html
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: SIHVONEN MIKA PETTERI
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Erikoistutkija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mika.sihvonen(at)uta.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 318 5898
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Taito-ohjelman koordinaatiohanketta (TAIKOJA) toteuttaa Hämeen Ammattikorkeakoulu (HAMK), Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, OK-opintokeskus sekä Tampereen yliopisto (Tay). Koordinaatiohanke verkottaa ja aktivoi toimijoita sekä kokoaa, mallintaa ja levittää hyviä käytäntöjä ohjelmaan kuuluvia toimijoita OKM:n ja rahoittavan viranomaisen tuella. Lisäksi hanke tekee selvityksiä ja arvioi ohjelman toteutumista ja tukee hankkeiden vertaisoppimista.
Kohderyhmänä ovat toimenpidekokonaisuuksista rahoitusta saaneet hankkeet ja niiden läheisimmät sidosryhmät sekä toimenpideohjelman rahoittaja ja hallintoviranomaiset. Välillisiä kohderyhmiä ovat hankkeiden kohderyhmät, työelämä, oppilaitokset, kolmas sektori sekä päättäjät.
Koordinaatiohanke:
-Vie ohjelmasanomaa eteenpäin ja aktivoi toimijakenttää, erityisesti ohjelman alkuvaiheessa.
-Verkostoi alueellisia ja valtakunnallisia hankkeita hyödyntämällä erilaisia digitaalisia menetelmiä ja järjestämällä järjestämällä tapaamisia, koulutuksia ja työpajoja.
-Mahdollistaa kehittämishankkeiden toimijoiden vertaisoppimista ja kehittää vertaisoppimisen muotoja.
-Törmäyttää hanketoimijoita ja levittää tietoa hankkeille ja hankkeiden sidosryhmille.
-Kerää tietoa tulevaisuuden osaamistarpeista ja auttaa hankkeita soveltamaan ennakointitietoa toiminnassaan
-Kerää analysoitua tietoa sisällöllisistä teemoista, hyvistä käytännöistä, tunnistaa hankkeiden eri kehittämistarpeita ja mallintaa käytäntöjä ja levittää niitä edelleen.
-Tekee vaikuttavuusarviontia hankkeiden toiminnasta yhteistyössä OKM:n ja rahoittajan kanssa.
-Tukee hankkeiden tuotteistamisprosessia
-Tuottaa selvityksiä kansallisille ja kv. foorumeille hankkeiden kanssa
-Viestittää hankkeiden toiminnasta monikanavaisesti päättäjille, hankkeille ja sidosryhmille
-Toteuttaa laaja-alaisesti koulutus- ja vaikuttajatilaisuuksia
-Rakentaa oppilaitosverkoston, kirjastojen ja kolmannen sektorin kanssa toimijaverkoston, jonka kautta tieto leviää opetukseen ja ja eri toimijatahoille ja opiskelijoille.
Koordinaatiokonsortio edustaa monipuolisesti eri toimialueita. Laajojen yhteyksiemme avulla käymme aktiivisesti keskustelua eri toimijoiden kanssa ja levitämme tietoa hankkeista ja samalla tuemme hankkeiden tulosten ja kokemusten levittämistä.
Hankkeessa vaalitaan kestävän kehityksen arvoja hyödyntämällä sähköisiä välineitä ja materiaaleja sekä suosimalla virtuaalisia neuvottelu- ja koulutusmenetelmiä.
Taito-ohjelmasta rahoitusta saaneet hankkeet ja heidän läheisimmät sidosryhmänsä
Taito-ohjelman teemojen piiriin kuuluvat aikuisväestöryhmien toimijat
Toimenpideohjelman rahoittaja ja hallintoviranomaiset
Taito-ohjelmasta rahoitusta saaneiden hankkeiden kohderyhmät
Hankkeen sidosryhmät: työelämä, oppilaitokset, kirjastot, kolmas sektori sekä päättäjät.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 530 736
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 509 071
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 668 899
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 641 592
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 10
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 30
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 4 |
Virtuaalisten toimintatapojen käyttäminen mahdollisuuksien mukaan vähentää matkustustarvetta ja tätä kautta säästetään luontoa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
Virtuaalisten toimintatapojen käyttäminen mahdollisuuksien mukaan vähentää matkustustarvetta ja tätä kautta säästetään luontoa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hanke ei kuormita luonnon monimuotoisuutta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hanke ei kuormita maaperää tai ilmaa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hanke ei vaikuta Natura-kohteisiin | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hanke ei aiheiuta merkittävää määrää jätteitä, materiaaleista huolehditaan ympäristösertifikaattien mukaisesti | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Uusiutuvia energialähteitä pyritään käyttämään mahdollisimman runsaasti. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Osaaminen ja tarvittavat tiedot ja taidot on lähtökohta kehittämiselle. Tuottamalla oikeanlaista osaamista ja jatkuva uuden oppimisen intohimo vaikutetaan siihen, että on saatavilla osaavaa henkilökuntaa. Osaavilla ihmisillä on myös kyky päivittää jatkuvasti osaamistaan. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 7 |
Osaamisella lisätään aineetonta pääomaa: älyllistä materiaa, kuten tietoa, osaamista, aineetonta omaisuutta, kokemusta, joita voidaan käyttää varallisuuden luomiseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 5 |
Virtuaaliset työtavat / aineettomat tuotteet ja palvelut | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 9 |
Hanke edistää hyvinvointia tarjoamalla työllistymisvaihtoehtoja sekä mahdollisuuksia kehittää omaa osaamista ja lisää työhyvinvointia uusien työmenetelmien myötä. Lisää myös osallistumismahdollisuuksia, tiedon saatavuutta ja erityisesti luovuuden toteutumista eri muodoissa sekä koulutuksessa että työelämässä ja yrittäjyyden eri muodoissa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 10 | 10 |
Osaaminen on yhtä tärkeää miehille kuin naisille ja kaikille ikä-ryhmille ja kaikille sosiaaliluokille | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 8 |
Osaaminen luo yhdenvertaisuutta . Kaikilla on tasavertaiset mahdollisuudet oppia ja päivittää osaamistaan. Kirjoitus-, lasku-, luku- ja tietotekniikan taidot ovat perustaitoja, jotka on jokaiselle kansalaiselle taattava, koska näiden päälle rakentuu kaikki muua osaaminen. | ||
Kulttuuriympäristö | 4 | 5 |
Osaaminen mahdollistaa monipuolisen kulttuuriympäristön hyödyntämisen ja tätä kautta oma osaaminen vahvistuu. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 4 |
Kestävän kehityksen edistäminen on osa perusosaamista |
TAIKOJA -koordinointihankkeen toiminta pohjautui kahteen ydintehtävään. 1) Koodinointihanke piti esillä TAITO(ESR)-kehittämisohjelman keskeistä teemaa, eli aikuisten heikkoja perustaitoja (luku-, numero- ja ICT-taidot) sekä keinoja näiden perustaitojen parantamiseen. Kansainvälisessä PIAAC-tutkimuksessa esiin tulleet taitopuutokset ovat huomattava ongelma maamme työikäisillä ja nämä puutokset heikentävät olennaisesti heikoista taidoista kärsivien opiskelu- ja työelämävalmiuksia. Erilaisia tilaisuuksia järjestämällä ja monipuolisen viestinnän avulla TAIKOJA-hanke aktivoi aiheiseen liityviä sidosryhmiä, kuten aikuisten koulutustahoja osallistumaan Taito-ohjelman hankehakuihin. TAITO-hankeverkostossa oli mukana kaikkiaan 14 kehittämishanketta. Hankkeen laatimaa Perustaitotesti.fi -verkkotestiä (http://perustaitotesti.fi/) käytti hankkeen aikana noin 10 000 käyttäjää. TAITO-kehittämisohjelman eri teemoista syntyi myös runsaasti selvityksiä ja tutkimusesityksiä. 2) Koordinointihanke verkostoi ja tuki monipuolisesti TAITO(ESR) -kehittämisohjelmassa toiminutta hankeverkostoa. Keskeisiä toimintamuotoja olivat hankeverkostolle järjestetyt koulutukset ja verkostoimistilaisuudet sekä hankkeiden itsearvioinnin tuki. Koordinointihanke kiinnitti toiminnassaan huomiota erityisesti hankeverkoston toimijoiden valmiuksiin valmistella hankkeissa kehitetty idea tai malli osaksi pysyviä koulutusrakenteita ja vietäväksi muihin toimintaympäristöihin. Tätä toimintaa tuettiin muun muassa tuotteistamiskoulutusten avulla.