![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20478
Hankkeen nimi: Suunnitelma B
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 3.8.2015 ja päättyy 31.12.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Korpisaaren Säätiö
Organisaatiotyyppi: Säätiö
Y-tunnus: 0536496-2
Jakeluosoite: Opistontie 111
Puhelinnumero: 06-4256000
Postinumero: 60800
Postitoimipaikka: Ilmajoki
WWW-osoite: http://www.epopisto.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: NYYSSÖLÄ KYÖSTI
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: rehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kyosti.nyyssola(at)epopisto.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044-559 4400
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on kehittää opinto-ohjausta lukion, kansanopiston ja avoimen yliopiston yhteistyönä. Toisen asteen koulutuksen ja yliopiston väliin sijoittuu 2-3 vuoden nivelvaihe, jolloin on mahdollisuus tavoitteellisesti opiskella vapaassa sivistystyössä ja avoimessa yliopistossa. Joustavat opiskeluympäristöt jäävät erityisesti lukion opinto-ohjauksessa liian vähälle huomiolle, vaikka valtaosa opiskelijoista ei saa heti tutkinto-opiskelupaikkaa.
TAVOITTEET:
1. Nopeuttaa opiskelijoiden pääsyä toisen asteen koulutuksen jälkeen yliopistoon.
2. Lisätä opiskelijoiden opiskelutaitoja mm. yliopistoa varten.
3. Vähentää toisen asteen ja yliopisto opiskelun nivelvaiheeseen sijoittuvaa työttömyyttä.
4. Lisätä opiskelijoiden tietoa omasta suuntautumisestaan.
5. Korjata lukion ja muun toisen asteen opinto-ohjauksen nykyisiä puutteita.
6. Helpottaa yliopisto-opintojen aloittamista avoimen yliopiston kautta heti toisen asteen opintojen jälkeen.
7. Lisätä lukioiden, vapaan sivistystyön ja avoimen yliopiston yhteistyötä.
8. Parantaa opiskelijoiden valmiuksia yliopistojen pääsykokeisiin.
9. Kohentaa ilman opiskelupaikkaa yliopistossa jääneiden itsetuntoa ja –luottamusta ohjaamalla opiskelijoita vaihtoehtoisille opintopoluille
TOIMENPITEET:
- toisen asteen opinto-ohjauksen kehittäminen luomalla uusia sisältöjä
- opinto-ohjaajien osaamisen parantaminen vaihtoehtoisista väylistä nivelvaiheessa; kokeilut, testit ja koulutus
- lukioiden, kansanopiston ja avoimien yliopistojen pysyvän yhteistyöverkoston luominen; kurkistuskurssit, opintotarjonnan päivitys
TULOKSET:
1. Toisen asteen opinto-ohjaus painottaa jatkossa myös vaihtoehtoisia opintopolkuja
2. Opinto-ohjauksessa nostetaan esille vapaan sivistystyön ja avoimen yliopisto-opintojen merkitys
3. Siirtymä toisen asteen opinnoista jatko-opintoihin tulee sujuvammaksi.
4. Opiskeluajat lyhenevät.
5. Opinto-ohjaukseen tulee uusia sisältöjä ja toimenpiteitä.
6. Nivelvaiheeseen osuva työttömyys vähenee.
7. Ilman opiskelupaikkaa yliopistossa jääneiden itseluottamus paranee, koska tietoisuus ja mahdollisuus vaihtoehtoisiin opintoihin kasvaa.
8. Nuorten syrjäytyminen vähenee, koska nivelvaiheeseen liittyvä toimettomuus ja turhautuminen on yhä harvempien ongelma.
9. Vähentää varusmies- tai siviilipalvelukseen osallistuneiden vaikeuksia opiskelun uudelleen aloittamisessa
Hankkeessa mukana olevien oppilaitosten ja koko Etelä-Pohjanmaan toisen asteen koulutuksessa ohjaustyötä tekevä henkilöstö:
- opinto-ohjaajat
- ryhmänohjaajat
- linjavastaavat
- rehtorit ja koulusihteerit
- avoimen yliopiston ja ammattikorkeakoulun suunnittelijat
- varuskuntien ja siviilipalveluskeskuksen sosiaalikuraattorit.
Alueen TE-toimistojen henkilökunta.
Pohjanmaan opinto-ohjaajat ry.
- hankkeessa mukana olevien ja koko Etelä-Pohjanmaan toisen asteen oppilaitosten opiskelijat, n. 2000
- varusmies- tai siviilipalvelusta suorittavat nuoret
- toisen asteen opintojen jälkeen työttömänä olevat nuoret
- ylipäätään jatko-opintoja yliopistossa suunnittelevat toisen asteen tutkinnon suorittaneet nuoret maakunnassa
- toisen asteen jälkeen opintonsa keskeyttäneet
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 93 823
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 72 009
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 121 203
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 90 661
Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kuusiokuntien, Suupohjan, Järviseudun, Seinäjoen
Kunnat: Kurikka, Ähtäri, Seinäjoki, Teuva, Alajärvi, Vimpeli, Soini, Kauhava, Karijoki, Lappajärvi, Kauhajoki, Lapua, Ilmajoki, Evijärvi, Isojoki, Alavus, Kuortane
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 150
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hankkeessa huomioidaan sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeessa huomioidaan sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeessa huomioidaan sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeessa huomioidaan sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeessa huomioidaan sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeessa huomioidaan sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeessa huomioidaan sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Hankkeessa huomioidaan sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Hankkeessa huomioidaan sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hankkeessa huomioidaan sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Hanke edistää yksilön hyvinvointia: uudet ohjausmenetelmät tukevat yksilön jatko-opintomahdollisuuksia ja avaavat vaihtoehtoisia reittejä. Sosiaalinen pääoma lisääntyy tavoitteiden toteutumisen kautta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 10 | 10 |
Hanke edistää tasa-arvoa luomalla vaihtoehtoisia reittejä jatko-opintoihin. Toimenpiteet ennaltaehkäisevät nivelvaiheessa mahdollisesti tapahtuvaa opinnoista ja yhteiskunnasta syrjäytymistä.Alueellinen tasa-arvo paranee, kun maakunnassa voidaan tarjota joustavia ratkaisuja nivelvaiheeseen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 10 |
Hanke edistää tasa-arvoa luomalla vaihtoehtoisia reittejä jatko-opintoihin. Toimenpiteet ennaltaehkäisevät nivelvaiheessa mahdollisesti tapahtuvaa opinnoista ja yhteiskunnasta syrjäytymistä. Alueellinen tasa-arvo paranee, kun maakunnassa voidaan tarjota joustavia ratkaisuja nivelvaiheeseen. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 5 |
Hankkeen tulokset vahvistavat toiminta-alueen mahdollisuuksia tarjota nuorille eri elämänvaiheissa ratkaisuja jatko-opintoihin sijoittumisessa. Joustavat ratkaisut vaikuttavat nuoren kokemukseen oman maakunnan palveluista ja edesauttavat myös myöhemmissä elämänvaiheissa maakuntaan kiinnittymisessä. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeessa huomioidaan sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus. |
Hankkeen tavoitteena oli kehittää opinto-ohjausta lukion, kansanopiston ja avoimen yliopiston yhteistyönä. Hanke toteutettiin yhteistyössä neljän lukion ja kahden avoimen yliopiston kanssa. Hanke järjesti ohjaustyötä tekeville koulutuspäiviä eri aiheista. Koulutusten ja seminaarien sisällöt pohdittiin yhteistyössä opinto-ohjaajien kanssa, jotta ohjaustyötä tekevien aito koulutustarve tulisi huomioiduksi. Hankkeen koulutukset ja seminaarit tavoittivat hyvin alueen opoja, ohjaajia, opettajia ja rehtoreita. Koulutusten ja materiaalien avulla opinto-ohjaajien tietämystä vaihtoehtoisista väylistä saatiin lisättyä.
Hanke järjesti avoimen yliopiston kursseja yhteensä viidestä eri aineesta ja osallistujia oli hankekauden aikana neljästä lukiosta yhteensä useita kymmeniä opiskelijoita. Kurssit saivat hyvää palautetta opiskelijoilta. Kurssien avulla opiskelijoiden opiskelutaidot, tietämys avoimesta yliopistosta ja yliopisto-opinnoista paranivat.
Hankkeessa kehitettiin nivelvaiheen ohjausmateriaalia, tarjottiin yliopistokursseja toiselle asteella sekä kehitettiin yhteistyötä lukioiden ja vapaan sivistystyön välillä. Hanke sai hyvää palautetta osallistujilta ja yhteistyökumppaneilta. Yliopistokurssien järjestäminen toisella asteella ja yhteistyö oppilaitosten välillä jatkuu myös hankkeen jälkeen.