Hankekoodi: S20496
Hankkeen nimi: PUHTI - ohjauksen tahto ja taito
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2015 ja päättyy 31.3.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kouvolan aikuiskoulutuskeskus
Organisaatiotyyppi: Säätiö
Y-tunnus: 0161067-9
Jakeluosoite: Taitajantie 2
Puhelinnumero: 0207879200
Postinumero: 45100
Postitoimipaikka: Kouvola
WWW-osoite: http://www.kvlakk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Liena Silen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: asiakkuus- ja hankepäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: liena.silen(at)kvlakk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0404826770
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
PUHTI – ohjauksen tahto ja taito
Tavoitteet. Hankkeen tavoitteena on löytää ratkaisuja aikuisväestön työelämässä ja koulutuksessa tarvitseman luku- ja numerotaitojen, tietotekniikan taitojen sekä opiskelun ja arjenhallinnantaitojen parantamiseksi. Kouluttajien ohjausosaamisen vahvistetaan ja ratkaisukeskeinen ohjausmalli otetaan käyttöön aikuiskoulutuksessa. Uskomme, että entistä useammat opiskelijat voivat uusien, opiskeluvalmiuksia parantavien opintojen, kouluttajien ohjauksellisin taidoin sekä henkilökohtaistamisen menetelmin innovatiivisissa oppimisympäristöissä saavuttaa tutkinnonosien tai koko tutkinnon suorittamiseen tarvittava ammatillinen osaaminen ja sitä kautta pääsy työelämään. Laajempana tavoitteena on aikuiskoulutuksen toimijoiden valtakunnallinen laadullinen yhteistyö sekä aikuiskoulutuksen läpäisyn tehostaminen.
Toteutus. Opiskeluvalmiuksia parantavien opintojen sisältö sekä toimintamalli kehitetään, pilotoidaan ja jalkautetaan hankkeen toimin hankeverkoston ammatillisen koulutuksen arkeen. Toimintamallin kehittelyssä lähtökohtina ovat hakeutumisvaiheessa toteutettavan henkilökohtaistamisen syventäminen ja ohjaustarpeen havainnointi. Havaittuun ohjaustarpeeseen kehitetään ja pilotoidaan toimiva, ratkaisu- ja voimavarakeskeinen pedagoginen työkalu, opiskeluvalmiuksia parantavat opinnot. Hankkeessa tutkitaan pilottien avulla sitä, miten hakeutumisvaiheessa toimitaan, mitkä ovat tehokkaita opiskeluvalmiuksia parantavia sisältöjä, toteutuvatko opinnot erillisinä opintoina ennen näyttötutkintoon valmistavia opintoja vai valmistavan koulutuksen lomassa ja miten työelämä tukee ja jatkaa yksilön ohjausta omassa arjessaan.
Ohjaustarpeeseen vastaamiseksi vahvistamme verkostomme kouluttajien omaa ohjausosaamista sekä monialaisen verkostoyhteistyön luomista kouluttajien viranomaisverkoston sekä kolmannen sektorin toimijoiden kesken. Verkoston oppilaitosten kouluttajille järjestämme asiantuntijavetoisia kehittämistehtäviä sekä verkostokoulutuksia ohjaukseen liittyvistä aiheista, mm. ratkaisukeskeiset menetelmät ohjauksessa.
Perustaitojen hallinta sekä yksilöllinen opintojen ohjaus ovat pohja yksilön ammatillisen koulutuksen onnistumiselle.
Tulokset.Hankkeen tuloksena kaikkein heikommassa asemassa olevien opiskelijoiden perustaitoja on kehitetty ja kehittämisen malli on vakiinnutettu oppilaitosten normaaliin toimintaan. Uutta koulutusmallia on pilotoitu hankeverkostossa ja edelleen kehitetty toimivaksi. Kouluttajien ohjausosaamista on kehitetty koulutusten ja kehittämistehtävien avulla ja uusi ohjausosaaminen ja kouluttajien uudenlainen rooli on otettu käyttöön.
Yhteistyökumppanit. Aikuiskoulutuskeskus Kouvola, Länsi-Uudenmaan Koulutuskuntayhtymä, Salon Seudun Koulutuskuntayhtymä, Aikuisopisto, Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sekä Etelä-Kymenlaakson Ammattiopisto, Aikuiskoulutus.
Toimimme hankkeessa kiinteänä verkostona sekä kiinteässä yhteistyössä koordinoivan hankkeen kanssa. Hankkeessa teemme näkyväksi jo olemassa olevan osaamisemme ja jalostamme sitä lisää yhdessä.
"Together we achieve more" TEAM.
Varsinaiset kohderyhmät ovat puutteelliset perus- ja oppimaan oppimisen taidot omaavat opiskelijat sekä ammatillisen aikuiskoulutuksen kouluttajat, opiskelijahuollon henkilöstö ja työpaikkaohjaajat.
Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat työpaikat, uraohjaajat sekä oppilaitosten johto.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 691 306
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 691 306
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 781 428
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 781 428
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 20
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 755
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hankkeessa toteutettavan ohjauksen ja opintojen seurauksena kohderyhmä kouluttautuu ammatillisiin tutkintoihin. Tutkintoon vamistavassa koulutuksessa kohderyhmän jäsenet tulevat entistä enemmän tietoisiksi kestävästä luonnonvarojen käytöstä ja levittävät tietoa eteenpäin. Hankesuunnitelman mukainen, tietoteknisten välineiden avustaman ohjauksen laajentaminen ja opettelu edistää omalta osaltaan luonnonvarojen käytön kestävyyttä. Yhteistyöryhmässä kehitetään opetuksen sisältöjä siten, että kestävä kehitys sisältyy eri oppiaineet läpäisevänä aihekokonaisuutena koulutukseen. Kestävän kehityksen tavoitteena on ekologinen kestävyys (esim. oppilaitoksen ympäristövaikutusten vähentäminen ja toimipisteiden ympäristövastuullisuuden edistäminen). Kestävä kehitys sisältää myös sosiaalisia (esim. henkilöstön ja opiskelijoiden hyvinvointi, terveys, jaksaminen ja tasa-arvoinen kohtelu), taloudellisia (esim. taloudellisuus, ekotehokkuus ja elinkaariajattelu) ja kulttuurisia tavoitteita (esim. paikallisten tapojen ja kulttuurien noudattaminen, monikulttuurisuus oppilaitoksen arjessa). | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankesuunitelman mukaisessa ohjauksessa ja opetuksessa tiedostetaan erilaiset vaihtoehdot siirtymiin ja tarjotaan kohderyhmälle tietoa tehokkaista tavoista hallita omaa liikkumistaan (mm. pendelöinti, kimppakyydit). Ammatillisen kouluttautumisen ja sen mahdollistaman työllistymisen myötä saamme uusia ammattilaisia kohdentamaan kiinnostuksensa ja osaamisensa ilmastonmuutoksen torjuntaan. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Työpaikkoja ja opiskelijoita ohjataan kestävään kehitykseen käsittelemällä heille konkreettisia ja merkityksellisiä asioita sekä opetus-, muun henkilöstön ja työpaikkaohjaajien esimerkin avulla. Näitä konkreettisia ja merkityksellisiä asioita ovat esimerkiksi koulumatkat, jätteiden käsittely, paikalliset tapahtumat, teemaviikot sekä luonnonmukainen lähiruoka. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Kaakkois-Suomen alueella Kouvolassa on innovatiivista Bioenergiaan liittyvää tutkimus-, kehitys- sekä vahtoehtoisen energian käyttö- sekä tuottamistoimintaa. Hankkeessa toteutettavissa verkostokoulutuksissa käytetään hyväksi paikkakunnalla olevaa teorian ja käytännön asiantuntemusta.https://www.facebook.com/biosampo | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Monimuotoisiin ohjauskeskusteluihin ja toimintatapahtumiin otetaan huomioon luontoalueet joko käyntikohteina, oman asuin- ja oppimisympäristöön syvällisenä tutustumisena ja virkistysretkikohteina. PUHTI -hankkeessa mukana olevien oppilaitosten toiminta-alueilla on useita Natura 2000 -ohjelman kohteita, joihin on mahdollisuus tutustua. file:///C:/Users/sla/Downloads/Manner-Suomen_Natura2000_-alueet_07102009.pdf. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
PUHTI -hankkeen hankesuunnitelman mukaisesti kehitetään oppimis- ja ohjausmenetelmiä, joita voidaan toteuttaa tieto- ja viestintätekniikan avulla. Tällöin vähennetään tuntuvasti syntyvän materiaalin ja jätteen määrää ja kannustetaan kohderyhmää laajentamaan tvt -osaamistaan. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 5 |
PUHTI -hankkeessa tiivistetään yhteistyötä Kouvolan kaupungin bioenergiaa tuottavien yritysten kanssa työelämäyhteistyön näkökulmasta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
PUHTI -hankkeen tuloksena yhä useampi kohderyhmän edustaja pääsee opiskelemaan ammatillisessa koulutuksessa. Hankkeessa mukana olevien oppilaitosten vastuulla on paikallisesti tuottaa sellaista osaamista ja tutkintoja,joille on työelämässä tilausta. PUHTI hankkeen vahvistaessa kohderyhmän puutteelisia perustaitoja on koulutuksen helpompi ketterästi seurata työelämän tarpeita, koska koulutuksen hakijoiden perustaidot yulevat mahdollistamaan moninaisempaa tutkintovalikoimaa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 5 |
Hankkeen kohderyhmän perustaitojen kehityttyä sekä kouluttajien ohjaustaitojen laajennuttua on mahdollista, että ammatiin kouluttautuvat kohderyhmän edustajat valitsevat palvelualoja ja kiinnostuvat yritystoiminnasta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 5 |
Asiakastyön, mentoroinnin, sparrauksen ja ohjauksen yksi iso merkitys on yritysten ja opiskelijoiden ohjaaminen myös alueellisesti heille soveltuviin ympäristöihin. Usein ohjattavat löytävät oman opinahjonsa tai työpaikkansa paljon lähempää kuin olivat kuvitelleet. Ohjauksella voimme tasapainottaa tai vähentää kauemmas suuntautuvaa työmatkaliikennöintiä, mikä vähentää teiden kulutusta, ruuhkaa ja päästöjä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 7 |
Yhteistyöverkoston hyvinvoivan oppimisympäristön laatutyössä hyödynnetään hyvinvoivan oppimisympäristön mallia. Sen avulla myös suunnataan ja ohjeistetaan kaikkia työskentelemään hyvinvointia edistävällä tavalla. Hyvinvoivan työ- ja oppimisympäristön rakentamisessa ja ylläpidossa korostuu ennaltaehkäisevä työskentelytapa. Monipuoliseen varhaiseen tukeen ja puuttumiseen ohjataan yhteistyöryhmän sisäisillä ohjeilla ja varhaisen puuttumisen mallilla.Elämässä eteneminen, koulutus ja työllistyminen edistävät kohderyhmän hyvinvointia sekä välillisesti koko heidän vaikutuspiirissään olevien henkilöiden hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 7 | 7 |
Hankeyhteistyössä olevien oppilaitosten asiakkuusvastaavat ja ohjaajat pyrkivät ottamaan työssään huomioon perinteisten sukupuolikäsitysten purkamisen mm. hakijalle merkityksellisen urapolun hahmottamisena sukupuolesta riippumatta. Tarpeen mukaan miehiä rohkaistaan hoiva-aloille ja naisia autoalalle, jos kiinnostus ja alueen tarpeet niin osoittavat. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 7 |
Hankkeen toimijat toimivat lähellä järjestöjä kuten maahanmuuttaja-, romani-, vammais- ja työttömien yhdistykset, siis hyvin erilaisia yhteiskuntaryhmiä joiden yhdenvertaisuus on ohjauksen ja kehitettävien työmenetelmien tavoitteena. | ||
Kulttuuriympäristö | 4 | 4 |
Hankkeella on vaikutusta maisemaan, virkistysalueisiin ja kulttuuriperinnön kohteisiin välillisesti sidosryhmien tietoisuutta ja osallistumista lisäämällä. Kohderyhmän mahdollinen monikultturisuus omalta osaltaan laajentaa tietämystä ja avartaa näkemystä eri kulttureista. | ||
Ympäristöosaaminen | 8 | 8 |
Tietoisuus vahvistuu, kun opiskelijamme ovat alan yrityksissä toimivia ammattilaisia, työhöntutustumassa, työssäoppimassa ja töissä. Hyötypaperi Oy toimii kiinteässä yhteistyössä Aikuiskoulutus Kouvolan kanssa ja käy pitämässä ympäristöosaamisen koulutuksia. |
Hankkeen tavoitteena oli löytää ratkaisuja aikuisväestön työelämässä ja koulutuksessa tarvitsemien luku- ja numerotaitojen, tietotekniikan taitojen sekä opiskelun ja arjenhallinnantaitojen parantamiseksi. Kouluttajien ohjausosaamisen vahvistaminen ja ratkaisukeskeisen ohjausmallin ottaminen käyttöön aikuiskoulutuksessa oli myös tavoitteena. Laajempana tavoitteena oli aikuiskoulutuksen toimijoiden valtakunnallinen laadullinen yhteistyö, hyvien käytäntöjen jakaminen sekä aikuiskoulutuksen läpäisyn tehostaminen.
Toteutuksena suunnittelimme opiskeluvalmiuksia parantavien opintojen sisällön sekä toimintamallin, joka jalkautettiin hankkeen toimin hankeverkoston ammatillisen koulutuksen arkeen. Havaittuun ohjaustarpeeseen kehitettiin ja pilotoitiin toimiva, ratkaisu- ja voimavarakeskeinen pedagoginen työkalu, opiskeluvalmiuksia parantavat opinnot. Opiskeluvalmiuksia parantaviin opintoihin osallistui yhteensä yli 850 opiskelijaa hankkeen aikana.
Hankkeen tuloksena kaikkein heikommassa asemassa olevien opiskelijoiden perustaitoja kehitettiin ja kehittämisen malli vakiinnutettiin oppilaitosten normaaliin toimintaan. Kouluttajien ohjausosaamista vahvistettiin koulutusten avulla. Ohjaustarpeeseen vastaamiseksi vahvistimme verkostomme kouluttajien ohjausosaamista sekä monialaisen verkostoyhteistyön luomista kouluttajien, verkoston ja eri toimijoiden kesken. Kouluttajien ohjausosaamista kehitettiin työpajoissa, oppilaitoskohtaisia kehitystehtäviä tekemällä sekä tarjoamalla asiantuntijaluentoja ja seminaareja.
Hankkeen toiminnat, erityisesti opiskeluvalmiuksia parantavat opinnot, jatkuvat osatoteuttajien oppilaitoksissa. Sitä kautta opiskelijat saavat tukea ja ohjausta perustaitoihinsa ja voivat edetä opinnoissaan, suorittaa tutkintoja ja työllistyä.
Kouluttajien ja opettajien ohjausosaamisen lisääntyminen auttaa oppilaitosten arjessa toimimista ja parantaa koulutuksen edistämistä ja kehittämistä.
Opiskelijoille tuki ja ohjaus lisää yhdenvertaisuutta, kaikille, joilla on tarve ja kiinnostus parantaa perustaitojaan, on siihen mahdollisuus. Perustaitojen parantuessa heillä on tasa-arvoisemmat ja yhdenvertaisemmat mahdollisuudet opiskella ja suorittaa tutkintoja. Myös kouluttajien ja opettajien ohjausosaamisen lisääminen edistää yhdenvertaisuutta.