![]() |
![]() |
Project code: S20511
Project name: OI! - Competence-based learning projects - innovative and skilled professionals
Policy: 4. Education, professional skills and lifelong learning
Specific objective: 9.1. Improving services supporting transition stages and educational equality
Planned completion time: Start 1.1.2016 and end 30.6.2018
Operational status: Ended
Responsible authority: Centre for Economic Development, Transport and the Environment Central Finland
Official name of the applicant: Länsirannikon Koulutus Oy
Organisation type: Vocational institute
Business ID: 2245018-4
Street: Satamakatu 19, PL 197
Telephone number: 02 623 7100
Postal code: 26101
City/town: RAUMA
Website: http://www.winnova.fi
Project contact person's name: VAAHTIO ANNE MAARIT ELISABET
Contact person's position in the organisation: hanke- ja kansainvälisen toiminnan päällikkö
Contact person’s email address: anne.vaahtio(at)winnova.fi
Contact person's phone number: 044 455 8279
Number of applicants or subsidy transfer:
OI! - Competence-based learning projects - innovative and skilled professionals - the project aims to promote flexible and individualized pathways in the Vocational Training and Education in Satakunta region. The project will increase co-operation between Vocational Education and Training and the working life, especially with companies. It will also network students with working life already during the studies.
The project's main measure is project workshop working with real cases. This encourages and motivates young students to actively explore and experiment new economical, efficient and sustainable solutions. Learning projects provide an opportunity to create a truly competence-based learning modules. Learning project model is based on the Innovation Project Pedagogy and it strengthens the key lifelong learning skills as well.
Regional Innovation in Pedagogy Forums bring the region's employers, teachers, school management and students together to exchange experiences of actual learning projects, as well as evaluate the institutions the role of professional excellence innovation environment.
OI! - Competence-based learning -project is being undertaken by the Network of Vocational Education Organizations in Satakunta Region: WinNova, Sataedu and Kankaanpää College. Coordinator of the project is the West Coast Training Ltd WinNova.
Varsinaisena kohderyhmänä ovat ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijat Winnovassa, Sataedussa ja Kankaanpään opistossa sekä opettajat, jotka eivät ole hankkeessa varsinaisia toimijoita eli projektipajaohjaajia.
Välillisesti hankkeesta hyötyvät kaikki ammatillisen II asteen toimijat, sillä malli on sovellettavissa kaikkeen osaamisperusteiseen ammatilliseen koulutukseen.
EU and State funding granted: 438 024
EU and State funding used: 325 617
Planned public funding (total): 532 396
Planned public funding used (total): 395 771
Regions: Satakunta
Subregions: Rauma, Northern Satakunta, Pori
Municipalities: Kokemäki, Harjavalta, Nakkila, Pori, Rauma, Kankaanpää, Ulvila
Street:
Postal code:
City/town:
Planned: 30
Completed according to monitoring information: 21
Planned: 234
Direct | Indirect | |
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 6 | 7 |
Ympäristö ja luonto sekä näiden kunnioittaminen ovat monille nuorille tärkeitä arvoja. Hankkeessa toteutettavissa projekteissa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet ja projektit suunnitellaan luonnonvaroja säästäen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 8 | 8 |
Ympäristö ja luonto sekä näiden kunnioittaminen ovat monille nuorille tärkeitä arvoja. Hankkeessa toteutettavissa projekteissa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet ja projektit suunnitellaan ja toteutetaan ilmastonmuutoksen aiheuttamat riskit huomioiden. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 1 | 1 |
Ympäristö ja luonto sekä näiden kunnioittaminen ovat monille nuorille tärkeitä arvoja. Hankkeessa toteutettavissa projekteissa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet ja projektit suunnitellaan kasvillisuutta, eliöitä ja luonnon monimuotoisuutta kunnioittaen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ympäristö ja luonto sekä näiden kunnioittaminen ovat monille nuorille tärkeitä arvoja. Hankkeessa toteutettavissa projekteissa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet ja projektit suunnitellaan luonnonvaroja säästäen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 3 | 2 |
Ympäristö ja luonto sekä näiden kunnioittaminen ovat monille nuorille tärkeitä arvoja. Hankkeessa toteutettavissa projekteissa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet ja projektit suunnitellaan luonnonvaroja säästäen. | ||
Materiaalit ja jätteet | 8 | 7 |
Kestävä kehitys, ympäristö ja luonto sekä näiden kunnioittaminen ovat monille nuorille tärkeitä arvoja. Hankkeessa toteutettavissa projekteissa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet ja projektit suunnitellaan ja toteutetaan siten, että syntyvän materiaalin ja jätteen määrä minimoidaan. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 1 |
Kestävä kehitys, ympäristö ja luonto sekä näiden kunnioittaminen ovat monille nuorille tärkeitä arvoja. Hankkeessa toteutettavissa projekteissa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet ja projektit suunnitellaan ja toteutetaan uusiutuvien energialähteiden käyttö huomioiden, jos vain mahdollista. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeen tavoitteena on alueellisen ammatillisen innovaatioympäristön kehittäminen ja ammatillisen työvoiman tuottavuuden kehittäminen aluekehitystä ja paikallista elinkeinorakennetta tukien. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Opiskelijoiden toteuttamat projektit ovat pääsääntöisesti aineettomia tuotteita ja palveluita. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 7 |
Projektipajat toteutetaan ns. lähipalveluperiaatteella eli projektin tilaaja ja toteuttajat löytyvät pääsääntöisesti lähietäisyydeltä toisiinsa. Muussa tapauksessa käytetään ns. etätyöskentely ja -kokousvälineitä ja vältetään maantieliikennettä. | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 8 |
Osallisuus lisää hyvinvointia. Opiskelijat pääsevät osallistumaan projektien suunnitteluun ja toteutukseen sekä arvioimaan saavuttamaansa lopputulosta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Projektipajojen toteutuksessa on mukana tasapuolisesta sekä tyttöjä/naisia että poi-kia/miehiä perustuen heidän kiinnostuksensa, opiskeltavaan tutkintoon ja projektin teemaan. Hanke itsessään on sukupuolineutraali, mutta saattaa kannustaa tekemään perinteisistä sukupuolisidonnaisuuksista poikkeavia uravalinnoista. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 8 |
Hankkeeseen on mahdollista osallistua kaikissa Satakunnan II asteen oppilaitoksissa. | ||
Kulttuuriympäristö | 8 | 8 |
Hankkeella on välillistä vaikutusta satakuntalaiseen kulttuuriin, koska projekteissa hyödynnetään alueen omaleimaisuutta ja nostetaan esiin alueen elinkeinoelämän ja kulttuurin erityispiirteitä. | ||
Ympäristöosaaminen | 8 | 8 |
Projektipajatyöskentely lisää osallistujien ympäristöosaamista, sillä projektien suunnittelussa ja toteutuksessa on otettava ympärsitönäkökulma ja kestävä kehitys laajasti huomioon. |
The aim of the project was to implement innovation pedagogy to vocational level in Satakunta and this succeeded. During the project was carried out 36 project based on working life cases. Teachers and students presented their projects in three different forums and every project generated own poster, which was a description of the content and idea of the case. the involved teachers built up a network from the beginning of the project to the final forum. After this project they can act as tutors for new teachers who are starting to develope their innovation pedagogical projects. Example of the projects: business students learned by selling real fan products to real customers. Social and healhtcare students learned comminacation skills by organizing a full day program with local assisted living facility for elderly people Short summary of the content of each project is found in every poster. Also 10 minimum forums were organized in sectoral fields and more than 15 students were briefed to be student tutors for future learning projects.Miniforum idea was to tell about this projects results and experience to other teachers and students in same field and encourage the to here more about new way of teaching. One result was also summary poster of evaluating innovation competences. This was made together with involved students and teachers.The result was positive, improved innovation competences in several fields.