Hankekoodi: S20550
Hankkeen nimi: Opintie sujuvaksi - etnisiin ryhmiin kuuluvat oppilaat koulupolun siirtymävaiheessa
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2016 ja päättyy 28.2.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lapin Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0292800-5
Jakeluosoite: Lapin yliopisto, PL 122
Puhelinnumero: 016341341
Postinumero: 96101
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.ulapland.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: PAKSUNIEMI MERJA
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yliopistonlehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: merja.paksuniemi(at)ulapland.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0404844141
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
"Opintie sujuvaksi – etnisiin ryhmiin kuuluvat oppilaat koulupolun siirtymävaiheissa" on Lapin ylipiston kasvatustieteiden tiedekunnan toteuttama selvityshanke. Hanke toteuttaa rakennerahasto-ohjelman TL 4, erityistavoitetta: 9.1 Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen. Hanke toteutetaan ajalla 1.1.2016-28.2.2017.
HANKKEEN TAVOITTEET
Selvityshankeen tavoitteena on tukea Lapin alueella etnisiin vähemmistöryhmiin kuuluvien oppilaiden siirtymää peruskoulusta toisen asteen tutkintoon johtaviin jatko-opintoihin. Hankkeessa etniset ryhmät -termillä tarkoitetaan Lapissa asuvia 9 ja 10 luokkalaisia maahanmuuttaja- että saamelaistaustaisia oppilaita. Hankkeen aikana selvitetään siirtymävaiheeseen liittyviä ongelmakohtia, joihin esitetään hankkeen tuloksena ratkaisumalleja. Ongelmakohtia kartoitetaan kuulemalla oppilaiden kokemuksia ja mielipiteitä.
HANKKEEN TOIMENPITEET
1. Selvityshankkeen aikana hankkeeseen osallistuvat tutkijat keräävät aineistoa haastattelemalla etnisiin vähemmistöryhmiin kuluvia oppilaita. 2.Saadut tulokset julkaistaan laajempana raporttina. 3.Tehdyn selvityksen perusteella tuotetaan käytännönläheinen käsikirja. 4. Selvityshankkeen päättyessä järjestetään loppuseminaari.
HANKKEEEN TULOKSET
Selvityshankeen tuloksena syntyy uutta tietoa tekijöistä, jotka vaikeuttavat siirtymävaihetta sekä esitetään ratkaisumalleja, jotka tukevat oppilaiden siirtymää jatko-opintoihin. Raportti on käsikirjaa seikkaperäisempi ja tieteellisempi esitys hankeen toimenpiteistä ja tuloksista, ja se on tarkoitettu koulutuksen asiantuntijoille. Käytännönläheinen käsikirja tukee suoremmin siirtymävaiheessa työskenteleviä käytännön ammattilaisia (kuten opettajia, opinto-ohjaajia, koulupsykologeja) sekä oppilaita ja vanhempia. Hankkeen päättyessä järjestetään loppuseminaari, jonka yhteydessä pidetään työpaja.
Hankkeen kohderyhmänä ovat Lapin alueella peruskoulun yläkoulua käyvät 9 ja 10 luokkalaiset etnisiin vähemmistöryhmiin (maahanmuuttajiin ja saamelaisiin) kuuluvat oppilaat. Kohderyhmään kuuluvat myös nuorten kanssa työskentelevät henkilöt (kuten opinto-ohjaajat, opettajat, koulupsykologit)sekä opettajaksi opiskelevat henkilöt, jotka kutsutaan loppuseminaarin ja sen yhteydessä järjestettävään työpajaan.
Oppilaiden vanhemmat, kuntapäättäjät, peruskoulun ja toisen asteen opettajat sekä muut oppilaan koulunkäyntiä tukevat henkilöt. Luokanopettajakoulutuksessa opettavat henkilöt sekä luokanopettajaksi, lastentarhanopettajaksi että erityisopettajaksi opiskelevat henkilöt. Välillisenä kohderyhmänä ovat myös etnisiin vähemmistöryhmiin kuuluvat oppilaat ja heidän vanhempansa, jotka tulevat olemaan saman siirtymän edessä tulevaisuudessa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 80 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 80 000
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 100 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 100 000
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Rovaniemen, Pohjois-Lapin, Kemi-Tornion, Tunturi-Lapin
Kunnat: Tornio, Enontekiö, Rovaniemi, Utsjoki, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 85
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
- | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
- | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
- | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
- | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
- | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
- | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
- | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 5 |
Tavoitteena on saada aikaan vaikutusta siihen, että Lapissa asuvat etnisiin vähemmistöryhmiin kuuluvat henkilöt kouluttautuvat ammattiin. Heistä saadaan ammattitaitoista työvoimaa tulevaisuudessa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 7 |
Selvityksen tuottaman tiedon mahdollistamana, tavoitteena on esittää ratkaisumalleja koulusiirtymän helpottamiseksi ja ongelmien poistamiseksi. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 3 |
Hankkeessa tuotettava käsikirja antaa tietoa siitä, millaisia toisen asteen koulutusmahdollisuuksia peruskoulunsa päättäneillä etnisiin ryhmiin kuuluvilla nuorilla on, missä nämä sijaitsevat ja miten opiskelu niissä mahdollistuu. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 7 |
Tavoitteena on osoittaa koulusiirtymiin liittyviä epäkohtia ja esittää niihin ratkaisumalleja. Tällä on välitöntä vaikutusta oppilaiden hyvinvoinnin edistämiseen. Lopputuloksella on myös vaikutusta oppilaiden vanhempiin, nuorten kanssa työskenteleviin henkilöihin ja oppilaitoksiin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 9 | 8 |
Tavoitteena on parantaa etnisiin vähemmistöryhmiin kuuluvien oppilaiden tasa-arvoisuutta valtaväestöön nähden. Tavoitteena on tehdä näkyväksi myös sukupuolten välinen tasa-arvoisuus,johon myös esitetään ratkaisumalleja. Selvityshankkeessa tuodaan esille Lapissa asuvien etnisiin vähemmistöryhmiin kuuluvien oppilaiden näkökulma, tämä on aikaisemmassa tutkimuksessa jäänyt huomioimatta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 9 |
Hankkeen lähtökohtaisena tavoitteena on edistää yhteiskunnallista ja kulttuurillista yhdenvertaisuutta, jossa etnisten vähemmistöryhmien jäsenille taataan samanlaiset koulutukselliset lähtökohdat kuin valtaväestöön kuuluvalle. | ||
Kulttuuriympäristö | 9 | 9 |
Selvityshankkeessa tuodaan näkyväksi se kulttuurillinen tausta, josta kohderyhmän oppilaat ovat lähtöisin sekä tämän mahdollinen vaikutus siirtymään peruskoulusta toisen asteen koulutukseen. Välillinen vaikutus on myös oppilaiden vanhempiin, nuorten kanssa työskenteleviin ja oppilaitoksiin. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
- |
Opintie sujuvaksi -hanke aloitettiin tammikuussa 2016. Hankkeessa haastateltiin fokusryhmä- ja yksilöhaastattelumenetelmillä maahanmuuttaja- ja saamelaisoppilaita, jotka olivat päättämässä peruskoulun ja siirtymässä toisen asteen opintoihin. Haastattelut suoritettiin kevään 2016 aikana. Aineisto jaettiin kolmeen osaan kohdejoukon mukaisesti: saamelaisnuoret, nuoret maahanmuuttajat ja aikuiset maahanmuuttajat ja niistä kirjoitettiin artikkelit, jotka julkaistiin raportissa Opintie sujuvaksi Lapissa. Raporttiin kutsuttiin kirjoittamaan artikkeleita myös alan asiantuntijat: Pigga Keskitalo, Elli Heikkilä, Nafisa Yeasmin ja Tuija Turunen. Asiantuntijoita kutsuttiin myös kirjoittamaan blogikirjoituksia hankkeen kotisivuille. Hankkeen aikana tehtiin Käsikirja: Toimenpide-esityksiä sujuviin koulusiirtymiin Lapissa, joka julkaistiin monikielisenä teoksena (suomeksi, koltansaameksi, pohjoissaameksi, inarinsaameksi, arabiaksi, englanniksi ja venäjäksi. Hankkeen päättyessä pidettiin loppuseminaari 22.2.2017, jossa julkaistiin hankkeen keskeisimmät tulokset ja toimenpide-ehdotukset.