Hankekoodi: S20563
Hankkeen nimi: Digimyrsky - Digitalisaatio osaamisen kehittämisessä
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2016 ja päättyy 31.12.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Tampereen ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 1015428-1
Jakeluosoite: Kuntokatu 3
Puhelinnumero: (03) 245 2111
Postinumero: 33520
Postitoimipaikka: Tampere
WWW-osoite: http://www.tamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Helena Tirronen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: helena.tirronen(at)tamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 336 7708
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Pirkanmaalla tarvitaan kilpailukyvyn varmistamiseksi vahvaa korkea-asteen koulutusta. Pk-yrityksillä on tarve osaamisen kehittämiseen, mutta nykyiset muodot eivät ole sellaisenaan soveltuvia tai riittäviä tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Tarvitaan muun muassa enemmän ajasta ja paikasta riippumatonta verkko-opetusta, keskinäistä sparraamista ja mentorointia sekä erilaisia asiantuntijapalveluja. Digitalisaatio koskee koulutusta siinä missä muitakin toimialoja: tarvetta on tutkinnon jälkeisen koulutuksen digitalisoitumiseen muun muassa kysynnän ja tarjonnan kohtaamisessa, koulutuspalvelujen ostotapahtumassa, koulutuksen toteuttamisessa sekä kansainvälisen koulutuksen tarjoamisessa.
Pirkanmaalla on kolme tunnettua korkeakoulua, mutta tutkinnon jälkeinen osaamisen kehittäminen ei ole profiloitunut Tampereelle, vaikka alueella on siihen kaikki mahdollisuudet. Pirkanmaalla tarvitaan entistä vahvemmin kansainvälisesti relevanttia osaamista, jota korkeakoulut voivat yhdessä yritysten kanssa kasvattaa ja jalostaa. Digimyrsky –digitalisaatio osaamisen kehittämisessä –hanke toteutetaan kolmen oppilaitoksen, TAMKin, TTY:n ja Tampereen yliopiston yhteistyönä. Hankkeessa luodaan helppokäyttöinen oppimiskonsepti, joka on avoin ja helposti saavutettavissa. Konseptissa koulutus on yritysten tarpeista lähtöisin, ja hanke lisää koulutuksen saavutettavuutta ja osuvuutta.
Hankkeessa on viisi tavoitetta. Ensimmäinen tavoite on, että yritykset sitoutuvat korkeakoulujen yhteistyöhön pitkäaikaisina kumppaneina. Tuloksena saadaan toimiva ja aktiivinen yritysyhteistyöverkosto sekä tamperelaisten korkeakoulujen yhteinen asiakasyhteistyömalli. Hankkeen toinen tavoite on, että kasvu- ja rakennemuutoksen vaikutuksen alaiset yritykset ja työntekijät omaksuvat uuden vastuullisemman ja itseohjautuvamman oppimismallin, jossa yhdistetään erilaisia uusia oppimisympäristöjä, kontaktiopetusta ja verkko-opetusta. Tuloksena saadaan yritysten ja yksilöiden muuttuviin tarpeisiin vastaava blended learning -malliin perustuva oppimiskonsepti. Hankkeen kolmas tavoite on, että asiakkaat, yritykset ja yksilöt, kokevat korkeakoulujen täydennyskoulutuspalvelut helposti saavutettaviksi, tarpeellisiksi, houkutteleviksi, helppokäyttöisiksi ja ajasta ja paikasta riippumattomiksi. Hankkeessa luodaan vuorovaikutteinen uudenlainen verkkokauppa, jossa asiakkaan osaamistarpeet tulevat huomioiduksi, sekä toimivat digitaaliset oppimisympäristöt. Hankkeen neljäs tavoite on, että Tampereen kolme korkeakoulua tarjoavat yhteisen täydennyskoulutuksen digitaalisen palvelukonseptin yrityksille. Viidentenä tavoitteena tamperelaisille yrityksille luodaan mahdollisuus hyödyntää kansainvälistä huippuosaamista sekä luoda osaamista, jolla on kysyntää myös Suomen ulkopuolella. Hankkeessa luodaan tähän tarkoitukseen toimivat ja aktiiviset kansainväliset verkostot.
Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat:
- Pirkanmaan pk-yritysten työntekijät ja työnantajat sekä yrittäjät
- Pirkanmaan kuntien ja kuntayhtymien työntekijät
- Talousalueelle sijoittuvien ja sijoittumista harkitsevien yritysten ja niiden uusien yksiköiden työntekijät
Kohdeyritykset/organisaatiot valitaan korkeakoulujen täydennyskoulutuksen aktiiviasiakkaista ja edellisessä kohdassa mainittujen haastattelujen perusteella. Tärkeätä on saada mukaan kasvupotentiaalisia ja/tai rakennemuutoksen piirissä olevia pk-yrityksiä, joilla ei ole ollut kovin hyvin mahdollisuuksia osallistua nykymuotoiseen täydennyskoulutukseen. Näistä esimerkkinä globaaleille markkinoille pyrkivä PK-yritys, joka tarvitsee esimerkiksi kansainvälistymiseen, markkinointiin ja monikulttuurisuuteen liittyvää suomen- tai englanninkielistä koulutusta. Rakennemuutosyritykselle puolestaan saattaa olla erityisen tärkeätä uuden ydinosaamisen rakentaminen.
Kuntasektorilla kohderyhmänä voidaan pitää henkilöstöhallintoa ja koulutuksesta vastaavia henkilöitä sekä kuntien ja kuntayhtymien osaamisen kehittämisen avainhenkilöitä, mm. HR-henkilöstöä, koulutuskoordinaattoreita ja koulutussuunnittelijoita. Hankkeessa edetään myös toimihenkilötasolle, ei vain johtotasolle. Myös kunnalliset palvelut ovat rakenteellisen muutoksen kourissa aluehallinto/soteratkaisun myötä. Palvelujen haasteena on palvelutason säilyttäminen täydenpalvelun yksiköiden vähentyessä. Yhtenä keinona on palvelutuotannon digitalisaatio, johon myös tämä hanke hakee ratkaisua.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat muut koulutuspalvelujen tarjoajat, jota ajan kanssa osallistuvat konseptiin (kauppakamari, toinen aste, kesäyliopistot ja vapaa sivistystyö, pshp, laitetoimittajat, muut yliopistot jne), sekä kaikki valtakunnan yritysten työntekijät ja työnantajat hankkeeseen osallistuvien korkeakoulujen painoaloilta.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 357 397
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 357 397
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 476 530
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 476 530
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Tampereen
Kunnat: Vesilahti, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Nokia, Kangasala, Lempäälä, Hämeenkyrö, Ylöjärvi, Pälkäne
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 18
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 21
Suunniteltu: 98
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 5 |
Hankkeessa digitalisaatiolla pyritään materiaali- ja resurssitehokkuuteen. Hankkeessa huomioidaan kierrätys ja paperiton toimintaympäristö. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei merkittävää vaikutusta | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei merkittävää vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei merkittävää vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hanke ei kohdistu Natura-alueisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Digitaalisuus edesauttaa paperittomuutta, ja vähentää jätteiden määrää. Materiaalihukkaa pyritään välttämään myös hankkeen kaikessa toiminnassa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei merkittävää vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Hanke tukee vahvasti paikallisen elinkeinorakenteen kehittymistä ja osaamisen lisääntymistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 9 |
Hanke lisää merkittävästi paikallisten koulutuspalvelujen uudistumista. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 2 |
Ajasta ja paikasta riippumattomat koulutusmuodot vähentävät liikkumisen tarvetta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 8 |
Osaamisen kasvu alueella lisää hyvinvointia ja työllisyyttä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 4 |
Hankkeessa kohdistetaan kehittämistoimia sekä nais- että miesvaltaisille aloille. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 3 |
TAMK, TTY ja Tampereen yliopisto ovat kansainvälisiä organisaatioita, joissa kulttuurinen yhdenvertaisuus ovat tärkeitä arvoja. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei merkittävää vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 5 |
Tamperelaisissa korkeakouluissa on merkittävää ympäristöosaamista ja ympäristöteknologioiden osaamista. Kumppaniyrityksissä on myös alan osaamista kuten myös osaamisen uudistamistarpeita. |
Digimyrsky – Digitalisaatio osaamisen kehittämisessä -hankkeessa lähtökohtana oli tarve kehittää täydennyskoulutustoiminnan digitalisoitumista Tampereen ammattikorkeakoulussa, Tampereen teknillisessä yliopistossa ja Tampereen yliopistossa. Kehitystyötä tehtiin yhdessä Pirkanmaan alueen yritysten ja kuntien yrittäjien ja työntekijöiden kanssa. Digimyrskyssä rakennettiin tulevaisuuden täydennyskoulutukselle asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden pohjalta digitaalinen palvelukonsepti, mikä tarkoittaa sitä, että koulutuspalvelut ovat helposti saavutettavia, tarpeellisia, houkuttelevia, helppokäyttöisiä sekä mahdollistavat ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun. Modernia, elinkeinoelämän tarpeisiin pohjautuvaa toimintamallia rakennettiin Tampere3:n täydennyskoulutuspalveluille.
Digimyrskyssä mukana olevat yrittäjät ja työntekijät muodostivat yhdessä Digi Fellow -kumppanuusverkoston. Mukaan lähti alkuun 26 Digi Fellow -yritystä. Mukaan lähteneet yrittäjät ja työntekijät olivat innostuneita oppimaan digitalisaatiosta ja halukkaita kehittämään korkeakoulujen täydennyskoulutusta. Heillä oli aito halu tehdä yhteistyötä korkeakoulujen kanssa. Yritykset toivoivat eritoten erilaisia asiantuntijapalveluita ja kansainvälistä yhteistyötä. Yritykset odottivat myös, että yhteistyö korkeakoulujen kanssa samalla hyödyntää heidän omaa liiketoimintaansa. Paikallinen verkostoitumisen mahdollisuus koettiin myös ensiarvoisen tärkeäksi. Hankkeessa täydennyskoulutuksen digitaalista palvelukonseptia lähdettiin kehittämään erilaisissa tilaisuuksissa, joita markkinoitiin Digi Fellow -yrityksille.
Keskeinen osa tulevaisuuden täydennyskoulutusta on kolmen korkeakoulun yksi, yhteinen verkkopalvelu. Hankkeessa konseptoitiin verkkopalvelumalli, jossa pyrittiin toteuttamaan asiakkaiden toiveita verkkopalvelun helppokäyttöisyydestä ja yritysten tarpeisiin soveltuvan sisällön tuottamisesta. Verkkopalvelumalli tarkoittaa nettisivustoa, joka kokoaa kaiken täydennyskoulutuksen ja jossa on käyttäjäprofiloitua sisältöä. Digitaalinen palvelukonsepti sisältää modernin verkkopalvelumallin lisäksi myös modernit oppimis- ja kumppanuusmallit. Oppimiseen kehitettiin asiakkaiden tarpeisiin muovautuvaa Blended Learning -mallia; oppimisen tulee olla ajasta ja paikasta riippumatonta. Kumppanuusmallin rakentamisessa huomioitiin yritysten toiveita sopimusten ja hinnoittelun osalta.
Mallien kehittämistyötä tehtiin kehittäjätapaamisissa, webinaareissa, seminaareissa ja erilaisissa työpajoissa, joissa keskeistä oli vuoropuhelu. Kehittäjätapaamiset olivat suunnatut vain Digi Fellow -yrityksille, ja niissä lähtökohtana oli palvelumuotoilu. Halusimme kuulla, mitä ja miten yrityksissä halutaan opiskella työn ohella. Vastaukset ovat auttaneet meitä miettimään modernia työn ohessa oppimista sekä omia palveluitamme. Webinaarit ja seminaarit olivat kaikille avoimia tilaisuuksia ja niihin osallistui runsas 200 osallistujaa muista yrityksistä ja korkeakouluista. Webinaarien aiheita olivat digitaalisuuden hyödyntäminen työyhteisön kehittämisessä, onnistumisen eväitä digitalisaatioon, sosiaalinen media työvälineenä ja tulevaisuuden oppimisympäristöt. Webinaarien järjestämisestä syntyi Webinaarin abc-opas. Seminaarien aiheina olivat digitalisaation vaikutus johtamiseen ja rikastava yhteistyö. Yritykset pystyivät soveltamaan ja hyödyntämään tilaisuuksien sisältöjä ja menetelmiä myös oman toimintansa kehittämiseen ja digitalisoimiseen. Tilaisuuksissa hyödynnettiin korkeakoulujen kansainvälisiä verkostoja ja korkeakoulujen kansainvälistä huippuosaamista. Tilaisuuksissa esiintyivät asiantuntijoina myös Digi Fellow -verkoston toimijat.
Digimyrsky on kasvattanut osaamista niin hankkeen kohderyhmässä kuin toteuttajissa. Osallistujien palautteiden perusteella hankkeen parasta antia olivat paikallinen yhteistyöverkosto sekä laajemmat yhteydet korkeakoulumaailmaan ja digitalisaation asiantuntijoihin. Digi Fellow -kumppanuusverkostoon ja tilaisuuksiin osallistuminen tarjosi runsaasti vinkkejä digitalisaatioon ja markkinointiin.
Digimyrskyn tulokset löytyvät verkkosivulta digimyrsky.wordpress.tamk.fi. Tuloksia ovat kaikkien tilaisuuksien aineistot, webinaarien tallenteet ja palvelumuotoilukoosteet. Tuloksena syntyivät verkkopalvelumalli, asiakkuus- ja kumppanuusmalli sekä oppimismalli. Mallit on dokumentoitu kuvien ja artikkeleiden kera ja julkaistu verkkosivulla. Webinaariopas ja Vuorovaikutteisen verkkopalvelun konsepti löytyvät myös verkkosivulta.
Hankkeessa järjestettiin yhteensä 15 tapahtumaa: 4 kehittäjätapaamista, 2 seminaaria, 4 webinaaria ja 5 erilaista työpajaa. Koulutuspäiviä toteutui 351, josta etäpäiviä oli 103. Osa tilaisuuksista oli avoimia, joihin osallistui myös muita kuin kohderyhmäyritysten henkilöstöä. Digi Fellow -yrityksistä henkilöiden osallistumispäiviä syntyi 101. Tilaisuuksiin osallistui 194 eri osallistujaa, luku kattaa myös webinaarien osallistujat.
Tampereen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu muodostavat uuden monialaisen korkeakoulujen yhteisön, joka aloittaa toimintansa vuoden 2019 alussa. Sen osaamiskärjet ovat tekniikka, terveys ja yhteiskunta.