Hankekoodi: S20565
Hankkeen nimi: DigiHOP - Kotihoidon digitaalinen oppimisympäristö
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2016 ja päättyy 31.12.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Länsirannikon Koulutus Oy
Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos
Y-tunnus: 2245018-4
Jakeluosoite: Satamakatu 19
Puhelinnumero: 02 623 7100
Postinumero: 26100
Postitoimipaikka: Rauma
WWW-osoite: http://www.winnova.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: VAAHTIO ANNE MAARIT ELISABET
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hanke-ja kansainvälisen toiminnan päällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anne.vaahtio(at)winnova.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 455 8279
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
DigiHOP - Kotihoidon digitaalinen oppimisympäristö -hankkeessa luodaan interaktiivinen digitaalinen oppimisympäristö lähihoitajakoulutukseen. Tavoitteena on tarjota autenttisia oppimisen mahdollisuuksia aidoissa kotihoidon asiakastilanteissa. Hankkeen lähtökohtana on nykynuorten tapa oppia ja soveltaa oppimaansa. Digitalisoituminen antaa mahdollisuuden kehittää ja kokeilla uusia oppimismenetelmiä ja – ympäristöjä, joissa oppijoiden erilaisuus ja yksilöllisten tarpeiden on aiempaa helpompaa.
Digitaali -ja mobiiliteknologiaa hyödyntävä oppimisympäristö mahdollistaa ammatillisen tiedon haun, siirron, reflektoinnin ja sosiaaliseen jakamisen. Oppija nähdään mobiilina, joka oppii mobiiliteknologiaa hyödyntäen ammatillisia taitoja aidoissa asiakastilanteissa. Kotona asuvat ikääntyneet ja heidän kotinsa muodostaa oppimisympäristön toisen puolen. Opiskelijat tekevät koteihin oppimiskäyntejä, joissa hyödynnetään digitaalista teknologiaa. Opiskelijat käyttävät ja harjoittelevat opetussuunnitelman mukaisia ammatillisia taitoja mobiiliteknologiaa hyväksikäyttäen.
Keväällä 2015 voimaan astunut uusi Perhehoitolaki on osa valtakunnallista sosiaali- ja terveyspalveluiden uudelleen organisointia. Laitoshoitoa vähennetään ja asiakkaita hoidetaan tulevaisuudessa entistä enemmän omissa kodeissaan. Ikääntyneiden hoidossa, kotona asumisen mahdollistaminen ja tukeminen mahdollisimman kauan on ollut hoitoideologia jo pitkään. Monisairaiden, ikääntyneiden asiakkaiden kotihoito edellyttää hoitohenkilöstöltä vahvaa ammatillista osaamista, itsenäistä päätöksentekotaitoa ja teknologista osaamista. Vanhustyö vaatii tekijältään myös eettisesti vahvaa työskentelyä.
Kotihoidon uudessa oppimisympäristössä – sekä digitaalisessa että kodeissa - opiskelija pääsee tutustumaan ikääntymiseen elämänvaiheena ja normaalin vanhenemisen tuomiin toimintakyvyn muutoksiin ja huolenpitotyön tarpeisiin. Opiskelijoita voidaan oppimiskäynneillä suunnitelmallisesti ja turvallisesti ohjata tarvittavan osaamisen; tietojen, taitojen ja asenteen syventämiseen.
Hankkeen toimenpiteiden arvioidaan lisäävän vanhustyön houkuttelevuutta ja osaavan työvoiman saatavuutta vanhustenhoidossa.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa suorittavat lähihoitajaopiskelijat. Hankkeeseen on mahdollista osallistaa kaikki perustutkintoa suorittavat lähihoitajaopiskelijat opintojensa jossakin vaiheessa. Erityisenä kohderyhmänä ovat vanhustyön osaamisalan syventäviksi opinnoikseen valinneet lähihoitajaopiskelijat. Kotihoidon ympäristössä voidaan harjoitella koulutuksen kaikissa vaiheissa kolmen vuoden aikana kotihoidon aidoissa asiakastilanteissa opetussuunnitelman mukaisia sisältöjä. Koti hoitoympäristönä ei ole sidottu yksittäiseen kurssiin tai opiskelujen vaiheeseen. Digitaalisen oppimisympäristön työkaluja ja työtapoja voidaan hyödyntää kaikessa opetuksessa. Hankkeen kautta on saadaan niihin laatua, käyttökokemusta ja osaamista.
Hankkeen välilliset kohderyhmät, joille hanke tuottaa synergiaetua ovat oppilaitos ja sen opettajat, kotona asuvat ikääntyneet ja heidän läheisensä, hoitotyön ammattilaiset sekä kolmannen sektorin toimijat, järjestöt ja hyvivointiteknologiaa tuottavat yritykset.
Hankkeessa verkostoidutaan niiden kolmannen sektorin toimijoiden kanssa, jotka tällä hetkellä Porin seudulla tuottavat palveluita kotona asuville ikääntyville. Verkostoitumisen kautta myös sidosryhmät saavat uusia mobiityökaluja oman toimintansa toteuttamiseen sekä oppilaitosyhteistyön kautta opiskelijoita toteuttamaan omaan toimintaansa liittyviä palveluja. Jokainen vapaaehtoisasiakkaaksi haluava haastatellaan ja heidän kanssaan tehdään kirjallinen sopimus, jonka pohjalta oppilaitoksesta voi saada erilaisia hankkeessa määriteltyjä, mm. huolenpitotyön palveluita kotiin. Vapaaehtoisasiakkaita voidaan rekrytoida oppilaitoksen asiakaspankkiin myös oppilaitoksen tiloissa tapahtuvien opetustilanteiden toteuttamiseksi, jolloin vapaaehtoisasiakkas toimii kokemuskouluttajan tapaisessa roolissa aidoissa asiakastilanteissa esimerkiksi simulaatio-opetuksen tunneilla.
Hankkeessa yhteistyökumppanina toimiva Länsi-Suomen Diakonialaitos omistaa palveluasuntoja, joiden ikääntyneille hankkeen kautta palveluita tuotetaan. Jatkossa palveluiden tuottamista ja yhteistyön tekemistä on tarkoitus laajentaa koko Porin alueelle eli välillisenä hyötyjiänä ovat porilaiset ikääntyneet ja heidän perheensä. Hankkeen aikana luodaan "vapaaehtoisten asiakaspankki" ja sähköinen rekrytointilomake, jonka kautta ikääntyneillä on mahdollisuus hakeutua vapaaehtoisasiakkaaksi itse tai läheisensä avustamana.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 445 066
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 441 663
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 593 422
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 588 885
Maakunnat: Satakunta
Seutukunnat: Rauman, Porin
Kunnat: Pomarkku, Nakkila, Kokemäki, Harjavalta, Pori, Eurajoki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 462
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 7 | 7 |
Digitaalisen oppimateriaalin käyttäminen vähentää painetun opetusmateriaalin määrää ja säästää siten luonnonvaroja. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 1 |
Ei merkittävä tässä hankkeessa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 1 | 1 |
Ei merkittävä tässä hankkeessa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 1 | 1 |
Ei merkittävä tässä hankkeessa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 1 | 1 |
Ei merkittävä tässä hankkeessa. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Digitaalisen oppimateriaalin käyttäminen vähentää painetun opetusmateriaalin määrää ja säästää siten luonnonvaroja ja väentää syntyvän paperijätteen määrää. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 5 | 5 |
Digitaalisen oppimateriaalin käyttäminen vähentää painetun opetusmateriaalin määrää ja säästää siten luonnonvaroja ja väentää syntyvän paperijätteen määrää. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeessa kehitetään uusi oppimisympäristö vanhushoitoon yleisesti ja vanhusten kotihoitoon erityisesti.Uusi oppimimuoto saattaa lisätä kiinnostusta myös alan yrittäjyyttä kohtaan ja synnyttää uusia kotihoitoon keskittyviä yrityksiä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 8 |
Ikääntyneille ja heidän perheilleen hankkeessa tuotetaan hyvinvointia . He voivat hankkeen kautta saada omaan kotiinsa kuuntelijan ja keskustelijan sekä ajen pienissä ongelmissa auttajan.Hanke edistää heidän terveyttään ennaltaehkäisevien toimien kautta ( varhainen puuttuminen, avun piiriin ohjaaminen, neuvominen ) Hanke tukee ikääntyneiden hyvinvointia, mahdollistaa esim. ulkoilun. Hankkeessa mukana oleminen tuo myös ikääntyneen elämään mielekästä tekemistä eli poistaa alemmuudentuntoa ja yksinäisyyttä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 7 | 7 |
Digitaalinen oppimisympäristö ja mobiilius vähentää liikkumisen tarvetta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 9 |
Ikääntyneille ja heidän perheilleen hankkeessa tuotetaan hyvinvointia . He voivat hankkeen kautta saada omaan kotiinsa kuuntelijan ja keskustelijan sekä ajen pienissä ongelmissa auttajan.Hanke edistää heidän terveyttään ennaltaehkäisevien toimien kautta ( varhainen puuttuminen, avun piiriin ohjaaminen, neuvominen ) Hanke tukee ikääntyneiden hyvinvointia, mahdollistaa esim. ulkoilun. Hankkeessa mukana oleminen tuo myös ikääntyneen elämään mielekästä tekemistä eli poistaa alemmuudentuntoa ja yksinäisyyttä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 9 | 9 |
Hankkeessa luodaan uusi oppimisympäristö, jossa erilaisia oppimistyylejä ja tapoja voidaan hyödyntää yksilöllisesti. Tällä tavoin hanke edistää kaikkien oppijoiden välistä tasa-arvoista mahdollisuutta oppimiseen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 9 |
Hankkeessa kohtaavat kaksi eri ajan sukupolvea; Diginatiivit ja ikääntyneet. Näiden kohtaamisten mahdollistajana hanke luo kulttuurista yhdenvertaisuutta jo olemassaolollaan. Opiskelijoille hanke luo mahdollisuuden tutustua ja oppia normaaliin vanhenemiseen ja toimintakyvyn alentumiseen liittyviä asioita ja ongelmanratkaisua niissä. Opiskelijat oppivat myös eri-ikäisten henkilöiden kohtaamista aidoissa tilanteissa heidän kodeissaan. Yhteiskunnallisesti hanke tuo apua ikääntyneiden hoidon resurssipulaan ja henkilöstövajeeseen. Oppimiskäynneillä opiskelijat voivat tuottaa huolenpitotyön toimenkuvan mukaisia palveluja ikääntyneille. Tämä voi olla joidenkin ikääntyneiden kohdalla ratkaiseva tuki arjessa omatoimisesti selviämiselle. | ||
Kulttuuriympäristö | 1 | 1 |
Ei merkittävä tässä hankkeessa. | ||
Ympäristöosaaminen | 1 | 1 |
Ei merkittävä tässä hankkeessa. |
DigiHOP - Kotihoidon digitaalinen oppimisympäristö -hankkeessa (2016-2018) rakennettiin lähihoitajakoulutukseen digitaalisesti toimiva kotihoidon oppimisympäristö. Lähihoitajaopiskelijat toteuttavat Länsi-Suomen Diakonialaitoksen alueella Porissa asuvien vapaaehtoisten vanhusten koteihin oppimiskäyntejä. Kotikäynneillä ohjaus ja tiedon rakentaminen tapahtui digitaalista teknologiaa hyödyntäen, keskeisinä välineinä iPad-tabletit ja digitaaliseen oppimiseen testausten kautta käyttöönotetut tiedon rakentamiseen, reflektointiin ja opitun arviointiin liittyvät sovellukset. Kotikäyntitoimintaan osallistui hankkeessa 15 opiskelijaryhmää: 403 toista vuottaan opiskelevaa 16–50-vuotiasta lähihoitajaopiskelijaa, suurin osa (87%) osallistuneista oli nuoria 16-18-vuotiaita. Opiskelijat toteuttivat viiden viikon periodeissa yhteensä 658 etäohjattua kotikäyntiä. Kotikäyntien pilotointiin osallistuneiden lähihoitajaopiskelijoiden palautekyselyn perusteella opiskelijat kokivat kotikäyntien toteuttamisen oppimisensa kannalta hyödyllisenä ja uuden oppimisympäristön tarjoavan monipuoliset mahdollisuudet oppimiseen. Kotikäyntien kautta opiskelijat kokivat päässeensä aitoon vuorovaikutukseen ikäihmisten kanssa, ja samalla ammatillisten vuorovaikutus- ja havainnointitaitojen kehittäminen mahdollistui ja mielikuvat vanhuudesta monipuolistuivat. Opiskelijat kokivat myös mielihyvän tunteita ikääntyneen auttamisesta ja onnistumisista yhteisessä toiminnassa. Teknologia mahdollisti osaltaan sukupolvien väliset kohtaamiset kotihoidon oppimisympäristössä. Video-ohjaus tableteilla kotikäyntien aikana lisäsi opiskelijoiden ja opettajien mukaan toiminnan turvallisuutta. DigiHOP –hankkeen aikana vanhustyön koulutuksen vetovoima nousi 220% lähihoitajaopiskelijoita osaamisalojen hakeutumisessa jo ensimmäisen toimintavuoden jälkeen, ja kolmivuotisen hankkeen aikana koulutuksen vetovoima on säilynyt samalla erinomaisella tasolla.
Hankkeessa WinNovassa Porissa DigiHOP - kotihoidon digitaalinen oppimisympäristö –hankkeessa pilotoidun kehittämis- ja kotikäyntitoiminnan pohjalta muodostui tekninen ja pedagoginen malli kotihoidon opetuksen toteuttamiseen, joka on siirrettävissä muihin alan oppilaitoksiin.