Hankekoodi: S20601
Hankkeen nimi: HelliTalent
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2016 ja päättyy 31.12.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kouvolan kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0161075-9
Jakeluosoite: Utinkatu 44-48
Puhelinnumero: 020 61 511
Postinumero: 45200
Postitoimipaikka: Kouvola
WWW-osoite: http://www.ksao.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: PARKKO MINNA
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hankevastaava
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: minna.parkko(at)ksao.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0206158711
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
HelliTalent–hanke tukee Kouvolan seudun ammattiopistossa opiskelevien nuorten opintojen läpäisyn tehostamista sekä heidän sujuvaa siirtymistä koulutuksesta työelämään ja jatko-opintoihin. Hankkeen kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveys- ja liikunta-alan sekä yhteiskuntatieteiden- kaupan ja hallinnon alan opiskelijat ja opettajat. Mukana on myös erityistä tukea tarvitsevia- ja maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita. Hankkeessa integroidaan kahden em. tutkinnon opintoja työelämälähtöisiksi kokonaisuuksiksi. Opiskelijoita ohjataan ammattien rajapinnoissa toimimiseen, moniammatilliseen osaamiseen kartuttamiseen ja yrittäjämäiseen tiimitoimintaan yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän kanssa.
Tavoitteet, toimenpiteet ja tulokset on esitetty hankkeen päätavoitteiden mukaisesti
1. Koulutuksen ja työelämän siirtymävaiheita tukevien palvelujen ja toimintatapojen tehostaminen
Tavoitteet
1.1 Työelämäyhteistyö on tehostunut
1.2 Työelämän halukkuus ottaa opiskelijoita työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen on lisääntynyt
1.3 Koulutusalojen yhteistyöllä on ennakoitu yhteisiin tiloihin siirtymistä, parannettu opetuksen työelämälähtöisyyttä ja opiskelun houkuttelevuutta
Toimenpiteet
1.1 Kootaan HelliTalent -toimijatyöryhmä ennalta hankkeeseen sitoutuneista sosiaali ja terveysalan työnantajista ja oppilaitoksen edustajista mallintamaan yhteistyössä uudenlainen
yrittäjyyttä ja moniammatillista oppimista korostava oppimisympäristö, koostamaan opiskelijoiden työelämätaitoja arvioiva työelämätaitotesti ja luomaan vastavalmistuneiden
opiskelijoiden työelämään siirtymistä vahvistava mentorointimalli työelämälle.
1.2 Nimetään yhteistyöhön liittyviä kriittisiä kohtia sekä kartoitetaan työnantajalle koituvia hyötyjä eri ammattialat yhdistävästä työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta.
Markkinoidaan uusia top-malleja työelämälle.
1.3 Integroidaan pilottialojen soveltuvia tutkinnon osia työelämän näkökulmasta järkeviksi kokonaisuuksiksi mallinnuksen pohjalta. Markkinoidaan mallia eri aloille.
Tulokset
1.1 On kuvattu työelämäyhteistyössä yrittäjyyttä korostava ja eri ammattialoja yhdistävä toimintatapa. On tunnistettu työllistymistä indikoivia tekijöitä ja luotu opiskelijoille
siirtymistä koulutussopimukseen sujuvoittava duunitaitopaketti ja valmistuvien mentorointiohjelma työelämälle. Työelämän edustajat ovat saaneet valmiuksia ohjata
vastavalmistunutta työelämään siirtymisen vaiheessa
1.2 On tunnistettu työelämäyhteistyöhön liittyviä kriittisiä kohtia, koottu palautteita eri ammattialat yhdistävästä, työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta.
1.3 On tehostettu Sosiaali-, terveys- ja liikunta- sekä Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alojen yhteistyötä, integroimalla alojen
rajapintaopintoja työ- ja tehtäväkokonaisuuksiksi ja levitetty niitä sisäisen ja ulkoisen viestinnän keinoin.
2. Nuorten koulutuksesta koulutukseen ja työelämään siirtymisen tukeminen ja tehostaminen
Tavoitteet
2.1 On kehitetty työelämän olosuhteita ja tarpeita vastaava oppimisympäristö
2.2 On luotu toimintatapa ammattien rajapinnoissa toimimisen edistämiseksi
2.3 Opiskelumotivaatio ja työllistymisedellytykset ovat parantuneet ja kiinnostus jatko-opintoihin on kasvanut
Toimenpiteet
2.1 Orientoidaan opettajat ja työpaikkaohjaaja rooliinsa. Valmennetaan opiskelijat , omaehtoiseen yrittäjyyteen, toimimaan yhteistyössä ns.
aliedustettuihin ryhmiin kuuluvien kanssa sekä moniammatillisen osaamisen kartuttamiseen oppimisympäristö Hellissä. .
2.2 Luodaan aitoja, pedagogisesti perusteltuja oppimis- ja ohjaustilanteita (palvelutarvekartoitus).
2.3 Kartoitetaan opiskelijoiden uraohjauksen tarvetta. Pidetään soten ja liiketalouden opettajille työpajat esiin tulleiden tarpeiden pohjalta.
Tehdään yrittäjyysasioissa yhteistyötä Business-Akatemia- ja muiden sisältöön liittyvien hankkeiden ja toimijoiden kanssa.
Tulokset
2.1 Moniammatillinen, yrittäjyyttä korostava oppimisympäristö on otettu käyttöön ja sitä on levitetty.
Työelämätaitovalmennukseen on osallistunut yht. 60 opiskelijaa
2.2 Opiskelijat ovat saaneet kokemusta eri ammattien rajapinoissa toimimiseen ja oppineet asiakkuuksien hallintaa.
2.3 Opiskelijat ovat saaneet orientaatiota ja kokemuksia yrittäjyydestä ja sen työllistämisvaikutuksista ja omasta urasuunnittelusta.
Ko. alojen opiskelijoiden hakeutuminen suorittamaan tutkinnon osia Helli-oppimisympäristössä on kasvanut
3. Erityisryhmien ammattitaidon ja erilaisten koulutusvaihtoehtojen lisääminen
Tavoitteet
3.1 On tehostettu ohjausta keskeyttämisuhan alla olevien opiskelijoiden tutkinnon loppuun suorittamiseksi
3.2 On edesautettu erityistä tukea tarvitsevien, edistyvien ja maahanmuuttajaopiskelijoiden osaamisen kartuttamista ja työllistymisen edistymistä
Toimenpiteet
3.1 Hyödynnetään HelliTalent-toimijatyöryhmän tietoutta työelämässä vaadittavista työelämätaidoista ohjauksessa
3.2 Työpaikkaohjaaja, opettajat ja lähihoitajaopiskelijat antavat tehostetusti yksilöllistä ohjausta ja tukea sekä valmentavat heidät
uudenlaiseen oppimisympäristöön
Tulokset
3.1 On tunnistettu aliedustettujen ryhmiin kuuluvien opiskelijoiden ohjaustarpeita
3.2 Aliedustettujen ryhmiin kuuluvat opiskelijat ovat päässeet opinnoissaan eteenpäin ja heidän työmarkkinatilanteensa on parantunut
Hankkeen kohderyhmänä ovat Kouvolan seudun ammattiopiston sosiaali- ja terveys- ja liikunta-alan sekä yhteiskuntatieteiden- kaupan ja hallinnon alan opiskelijat. Mukana on myös erityistä tukea tarvitsevia-, ns. edistyviä- ja maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita. Heitä ohjataan ammattien rajapinnoissa toimimiseen, moniammatilliseen osaamiseen kartuttamiseen ja yrittäjämäiseen tiimitoimintaan.
Toisena kohderyhmäkokonaisuutena ovat ym. alojen opetus-, ohjaus- ja asiantuntijahenkilöstö. He saavat hankkeessa mahdollisuuden ammattien rajapinnoissa toimimiseen ja ohjausosaamisensa kehittämiseen.
Lisäksi hankkeessa luodaan työelämäyhteistyössä toimintamalleja ja -aineistoja sekä annetaan työelämälle koulutusta, jolloin kohderyhmänä tältä osin ovat työelämän edustajat, joista yksi on maahanmuuttajataustainen.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat kohderyhmäopiskelijoiden alat, työssäoppimispaikat, alueen hoivapalveluiden piirissä olevat asiakkaat sekä erityisryhmänä maahanmuuttaja-asiakkaat. Monikulttuurisuusosaamista edistetään, kun opiskelijat toimivat maahanmuuttajien ja maahanmuuttajataustaisen tukihenkilön kanssa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 208 894
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 207 956
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 279 952
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 278 695
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kouvolan
Kunnat: Kouvola
Jakeluosoite: Kouvolan seudun ammattiopisto
Postinumero: 45200
Postitoimipaikka: Kouvola
Suunniteltu: 3
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5
Suunniteltu: 85
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 1 |
Hankkeen yhtenä tuloksena on omaehtoisen yrittäjyyden kasvu. Opiskelija on oppinut ajattelemaan yritystä kuin omanaan, oppii kierrättämään ja myös olemaan mukana kehittämässä toimintoja jotka edistävät yrityksen luonnonvarojen säästämistä. Hankkeessa hyödynnetään sähköistä tiedonsiirtoa ja vähennetään siten paperimonisteiden käyttöä. Mobiilien käyttö ohjauksessa ja opiskelussa säästää sekä opiskelijoiden että opettajien kulkemista. Sähköinen tiedon siirto on käytössä paperimonisteiden sijasta. Oppimisympäristön seinättömyys tai tilojen yhteiskäyttö lisäävät hankkeessa välillisesti ekologista kestävyyttä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei ole vaikutusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei ole vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei ole vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei ole vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 1 |
Hankkeen yhtenä tuloksena on omaehtoisen yrittäjyyden kasvu. Opiskelija on oppinut ajattelemaan yritystä kuin omanaan, oppii kierrättämään ja myös olemaan mukana kehittämässä toimintoja jotka edistävät yrityksen luonnonvarojen säästämistä. Hankkeessa hyödynnetään sähköistä tiedonsiirtoa ja vähennetään siten paperimonisteiden käyttöä. Sähköinen tiedon siirto on käytössä paperimonisteiden sijasta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 1 |
Opiskelija ajattelee yritystä kuin omaansa ja haluaa löytää siitä menestystekijöitä ja edistävää yrityksen luonnonvarojen säästämistä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 1 | 1 |
Opiskelijan omaehtoisen yrittäjyyden kasvu tuottaa valmiutta työllistää itsensä mahdollisesti toimiessaan yrittäjänä, oppii työllistämään muita. Työskennellessään moniammatillisesti ja saaden tuntumaa muiden ammattien rajapintoihin on valmiutta hyödyntää muissa ammateissa olevien osaamista. Hankinnoissa hyödynnetään mahdollisimman paljon nuorten työllistämisen edistämistä. lisäksi hankkeen toimenpiteet tukevat työllistymistä ja siten elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 3 |
Vaiheen 2 pilotoinnissa opiskelijat tekevät osana asiakaspalveluopintojaan palvelukartoituksia maahanmuuttajien hoivapalvelun tarpeisiin. Palvelut tuotteistetaan ja niitä tarjotaan tuotteiden sijaan. Kehitetään lainausta ja palveluja tarjottaessa käytetään yhteisiä tiloja eri vuoroissa. Osana omaehtoista yrittäjyyttä opiskelija on sisäistänyt taloudellisesti kestävän tavan toimia. Kehittämistyön kestävyyttä osoittaa mallien siirtovaikutusmahdollisuus muuhun toimintaan ja yhä suuremmaksi kasvavaan oppilaitoksen erityisryhmien tarpeeseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Mobiilien käyttö ohjauksessa ja opiskelussa säästää sekä opiskelijoiden että opettajien kulkemista. Ei olejuurikaan vaikutusta | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 3 | 3 |
Hyvinvoinnin edistäminen Hanke tukee Kymenlaakso-ohjelmaa (2014-2017) mm. seuraavilta osin: asukkaiden hyvinvointiin liittyvien uusien palveluinnovaatioiden kehittäminen sekä virkistystoiminnan toteuttaminen kestävästi ja helposti saavutettavasti. Tutkinnon läpäiseminen, työllistyminen tai mahdollisuus jatko-opintoihin sekä osallisuuden kokemukset edistävät hyvinvointia ja ehkäisevät syrjäytymistä. Hankkeessa luodaan verkostoa alueen toimijoihin ja mm. välillisenä kohderyhmänä oleviin maahanmuuttajiin sekä vanhusväestöön. Vaiheen 2 pilotoinnissa opiskelijat tekevät osana asiakaspalveluopintojaan palvelukartoituksiavanhusten ja maahanmuuttajien palvelutarpeisiin esim. tutustumalla pakolaiskeskuksiin. Kotouttamisohjelman aikana tarjotaan palveluja maahanmuuttajaperheille oppimis- ja toimintaympärstö Hellissä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 1 |
Ei ole Tasa-arvon edistämiseen tähtäävä hanke | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 1 | 2 |
Kulttuurisesti eri taustoista tulevien ihmisten, kuten maahanmuuttajaopiskelijoiden tietotaitoa hyödynnetään hankkeessa. Pilotoinnissa tarjotaan palveluja maahanmuuttajille heidän yhteiskunnallisen ja kulttuurisen yhdenvertaisuuden parantamiseksi. Opiskelijat tekevät osana asiakaspalveluopintojaan palvelukartoituksia maahanmuuttajien palvelun tarpeisiin esim. tutustumalla pakolaiskeskuksiin ja tarjoamalla heille kotouttamisohjelman aikana palveluja oppimis- ja toimintaympärstö Hellissä. Hanke edistää opiskelijoiden erilaisuuden sietokykyä ja monikulttuurisuusosaamista. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei ole vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 1 |
Ympäristöön kohdistuvien kuormitusten tunnistaminen ja arviointi sekä haittojen vähentäminen on osa Ksaon osaamista. Yrittäjämäisen työotteen näkökulmasta vastuullisuus yritystoiminnassa sisältyy hankkeen kohderyhmän koulutukseen ja mm. ympäristönhoitajan perustutkinnon tutkinnon osia on hyödynnettävissä soveltuvin osin. |
HelliTalent –hankkeen tavoitteena oli tehostaa koulutuksen ja työelämän siirtymävaiheita tukevia palveluja ja toimintatapoja. Hankkeen tuotoksena mallinnettiin ja pilotoitiin monialainen tiimioppimisen malli ja luotiin uudenlainen oppimisympäristö, lisättiin yhteistyötä eri koulutusalojen välillä sekä kehitettiin alustava työelämätaitotesti ja mentorointimalli. Hankkeen toimintamallit jäävät KSAOon käytäntöön opiskelijan henkilökohtaiseksi poluksi sekä työpaikkaohjaajamateriaaliksi.https://peda.net/ksao/hankkeet/hjp/helli-talent