Hankekoodi: S20604
Hankkeen nimi: SCAROIL Simulator training for cargo handling and oil recovery
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2016 ja päättyy 31.3.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 1958694-5
Jakeluosoite: Kymenlaaksonkatu 29
Puhelinnumero: +358 10 395 9000
Postinumero: 48100
Postitoimipaikka: Kotka
WWW-osoite: http://www.ekami.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Simo Knutas
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kouluttaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: simo.knutas(at)ekami.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358400559191
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on luoda uusi merenkulun sekä satama- ja logistiikka-alan koulutuskonsepti, jolla lisätään aikuiskoulutuksen työelämävastaavuutta, laatua ja osuvuutta. Kehitettävän konseptin pilottikoulutusten sisällöksi on valittu kaksi teemaa: satamanosturinkuljettajien koulutus sekä öljyntorjuntakoulutus. Teemat ovat vastuutettu kahden toteuttajan kesken: Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymän Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston (Ekami) sekä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) kesken. Pilottikoulutus toteutetaan simulaatiopohjaisessa oppimisympäristössä noin 1 opintoviikon (1,5 op) laajuisina ja ne ovat suunnattu työelämässä jo oleville.
Uuden koulutuskonseptin luominen edellyttää uusien lastinkäsittely- ja öljynkeräyssimulaattoreiden suunnittelua ja simulaattorien valmistamista. Laitehankintoja varten on haettu ja saatu investointirahoitusta erillisellä EAKR-hankkeella. Tässä ESR -hankkeessa keskitytään koulutusmallin ja -menetelmien kehittämiseen sekä koulutusmateriaalien ja harjoitteiden suunnitteluun ja luomiseen. Koulutuksen kehittämiseen osallistuu työelämäedustajia muun muassa varustamoista ja satamaoperaattoriyrityksistä sekä pelastus- ja ympäristöviranomaisista.
Tarve uudenlaiselle koulutukselle nousi esille työelämäyhteyksissä ja koulutusteemat priorisoitiin työelämältä saadun palautteen perusteella. Satama- ja logistiikka-alan sekä merenkulun työtehtävien, työtapojen ja -välineiden, kuten lastinkäsittelylaitteistojen kehittyminen ja lisääntyvä automatisaatio sekä tiukentuvat ympäristömääräykset luovat tarvetta työntekijöiden osaamisen lisäämiseen ja alalle valmistuvien taitojen osuvuuden varmistamiseen.
Simulaatiokoulutus antaa hyvän mahdollisuuden opetella taitoja, joissa vaaditaan laajempien kokonaisuuksien ymmärrystä ja tietojärjestelmäosaamista yhdistettynä motoristen taitojen hallintaan. Simulaatioympäristössä voidaan turvallisesti harjoitella erilaisten häiriötilanteiden hallintaa vaarantamatta koulutettavan, ympäristön tai liiketoiminnan etua. Simulaatiokoulutus mahdollistaa yksilöllisen opetuksen ja monipuolisten opetusmetodien hyödyntämisen, jolloin myös erilaiset oppijat voidaan huomioida. Uudenlaiseen toimintamalliin ajaa myös ekologiset ja taloudelliset tekijät. Simulaattorien energiankulutus ja käyttökustannukset ovat erittäin pienet verrattuna oikeisiin laitteistoihin. Simulaattoriharjoittelu lisäksi vähentää autenttisesta toiminnasta johtuvia ympäristövaikutuksia, kuten pakokaasupäästöjä, melua ja lastinkäsittelyyn sekä öljyntorjuntatyöhön liittyvää vaarallisen aineen ympäristövahinkoriskiä.
Hankkeen tuloksena syntyy ymmärrys nykyhetken lastinkäsittely- ja öljyntorjuntaosaamisesta, työelämälähtöiset osaamistavoitteet sekä kaksi uutta 1 opintoviikon (1,5 opintopisteen) laajuista koulutuskonseptia, siihen liittyvät koulutusmateriaalit ja simulaatioharjoitteet. Koulutuspilotoinnin kautta kohderyhmän osaaminen on todennetusti noussut. Koulutus on saatettu laajasti yritysten, viranomaisten ja muiden oppilaitosten tietoon.
Koulutusmallin luominen käynnistyy osaamistason lähtötilanteen kuvaamisella ja osaamistavoitteiden tarkentamisella. Mallia ja hyviä käytäntöjä haetaan muualta Euroopasta ja muista simulaatiokeskuksista. Koulutusmallin luomisessa hyödynnetään osallistavaa palveluntuotteistamisprosessia, jossa koulutusmallin kehitystyöhön ja koulutuksen pilotointiin osallistuvat yritysten ja viranomaisorganisaatioiden edustajat. Koulutukset suunnitellaan simulaatioympäristöä tehokkaasti hyödyntäviksi modulaarisiksi kokonaisuuksiksi ja koulutuksessa käytetään ICT-pohjaisia oppimisalustoja ja -menetelmiä. Yritys- ja viranomaiskumppaneiden kanssa tehdyllä kehittämistyöllä testataan ja viimeistellään koulutusmallia. Lopuksi todennetaan pilottikoulutusten avulla saavutettu osaamistason nousu.
Koulutus luo paremmat edellytykset jo työelämässä olevien ammattitaidon päivittämiseen mutta myös nuorisoasteen osaamisen lisäämiseen ja sitä kautta työllistymiseen. Täsmäkoulutus työelämässä vaadittaviin erikoistaitoihin ja osallistava simulaatio-oppiminen aktivoi ja motivoi opiskelijaa ja siten vähentää ammattiopintojen keskeyttäneiden määrää. Oppilaitosten yhteistyönä suunnittelemat koulutuspolut myös luovat sujuvampia siirtymiä toiselta asteelta ammattikorkeakoulutukseen. Hankkeen avulla vahvistetaan yhteistyötä toisen asteen ja ammattikorkeakoulun kesken ja myös vuorovaikutusta oppilaitosten ja työelämän, tässä tapauksessa merenkulku-, satama- ja logistiikka-alan yritysten ja viranomaisten, välillä.
Hankkeella vahvistetaan koulutuksen vaikuttavuutta, osuvuutta ja laatua, työssä olevien ammattitaitoa ja siten merenkulun sekä satama- ja logistiikka-alan kilpailukykyä. Pidemmällä tähtäimellä hanke tukee ympäristöarvojen huomioimista satamatoiminnossa ja meriliikenteessä, tuottaa logistiikka- ja ympäristöosaamista sekä nostamalla öljyntorjuntavalmiutta edistää Itämeren suojelua.
Satamaoperaattorit, varustamot, satamien/teollisuuden nosturinkuljettaja yritykset ja niiden henkilöstö, työntekijät sekä alan työttömät ja työttömyysuhanalaiset henkilöt.
Öljyntorjuntaviranomaiset, pelastuslaitokset,ympäristöviranomaiset, öljyntorjuntaan linkittyvät yritykset ja vapaaehtoisjärjestöt ja niiden henkilöstö.
Koulutusorganisaatiot
Logistiikka- ja merenkulkualan nuorisoaste, ammatillista perustutkintoon valmistava koulutus sekä ammattikorkeakoulututkintoon valmistava koulutus, koulutushenkilöstö.
Välilliseen kohderyhmään kuuluvat meriliikennettä hyödyntävä vientiteollisuus (Suomen viennistä tonneilla mitattuna lähes 90 % ja tuonnista noin 80 % kulkee laivoilla).
Öljyntorjunnan vastuuviranomaiset, pelastuslaitokset ja ympäristöviranomaiset, ympäristöministeriö ja sisäministeriö, Suomen ympäristökeskus.
Merenkulun turvallisuusviranomaiset Liikennevirasto, Trafi, Finnpilot pilotage luotsausliikelaitos, Rajavartiolaitos, puolustusvoimat.
Rannikon asukkaat, joille taataan puhdas ja turvallinen ympäristö ja sujuva logistiikka.
Yhteisen toiminnan kautta vakiinnutetaan ammattiopiston, korkeakoulun ja työelämän yhteistyötä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 185 011
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 179 161
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 227 682
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 226 591
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kotkan-Haminan, Kouvolan
Kunnat: Miehikkälä, Pyhtää, Kouvola, Hamina, Virolahti, Kotka, Iitti
Jakeluosoite: Lehmustie 4
Postinumero: 48130
Postitoimipaikka: Kotka
Suunniteltu: 8
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 8
Suunniteltu: 32
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 10 | 3 |
Simulaattorien käyttö kuluttaa energiaa vain murto-osan oikean nosturin tai öljykeräimen energiatarpeesta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 5 | 3 |
Energiankulutus ja päästöt. Simulaattorissa optimiliikeratojen oppiminen auttaa vähentämään turhia ajoliikkeitä. Näin voi vähentää energian käyttöä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 3 | 3 |
Monimuotoisuuden turvaaminen ympäristövahingon nopealla torjunnalla sekä kohteeseen ja sen lajistoon soveltuvalla keräysmenetelmällä | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 10 | 10 |
Koulutus edesauttaa ympäristövahinkojen nopeaa hallintaa, jolloin öljypäästön vaikutusaika, liukeneminen vesifaasiin, imeytyminen maaperään ja haitallisten yhdisteiden haihtuminen minimoidaan. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 1 | 1 |
Vesialueelle kuuluvien luonnonsuojelualueiden ja lintuvesien huomioiminen ympäristövahinkojen koulutuksessa sekä sataman lähialueen meluhaitoissa | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 3 |
Energian kulutus ja päästöt vähenevät. Öljyntorjuntakoulutuksella varmistetaan öljyjätteen oikeat keräysmenetelmät ja öljyjätteen lajittelu, jolla vähennetään syntyvän jätteen määrää ja jätteen loppukäsittelyn kuormitusta. Vahinkojätteen hyötykäytön suunnittelu. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 3 | 3 |
Energian kulutus ja päästöt vähenevät. Öljyjätteen hyötykäyttö. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 5 |
Alueen elinvoimaisuuden edistäminen, osaamisen säilyminen alueella. Simulaattrorikoulutu hyödyntää alueen satamatoimijoita. Aidossa työympäristössä toteutettu harjoittelu hidastaa lastinkäsittelyä, ja sen aikana sattuneet vahingot tulevat kalliiksi. Simulaattorissa tätä riskiä ei ole. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 2 |
Ympäristöosaaminen. Edesauttaa uuden tiedon ja osaamisen jalkautumista Suomeen | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 3 |
Merenkulun ja satamatoimintojen kilpailukyvyn edistäminen osaavalla työvoimalla. Meriliikenteen riskien minimointi. Lastinkäsittelyn tehostuminen | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Satamaympäristön melun lisääntymisen ehkäisy. Simulaattorikoulutus mahdollistaa vaarojen ja virheellisten toimintatapojen mallintamisen täysin turvallisesti. Öljyntorjuntakoulutuksen kautta turvallisuutta ja toimintaohjeita toksisen, karsinogeenisen ja mahdollisesti syttyvän ja räjähdysvaarallisen vahinkoöljyn torjuntaan ja käsittelyyn sekä päästöstä aiheutuvien terveydelle haitallisten yhdisteiden haihtumisen hallintaan. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 1 |
Uudenlaisten automaatiotekniikoiden edistäminen fyysisesti raskaan työn vähentämisessä | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 1 | 5 |
Poikkeuksellisten tilanteiden hallinta, ympäristöturvallisuus. Hankkeen koulutusmalli lisää osallistuvuutta ja pyrkii vähentämään toisen asteen koulutuksen keskeyttäjiä. Koulutus mahdolistaa yksilöllisen opetuksen ja huomioi erilaiset oppijat. Ei vaikutusta kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 7 |
Aluetta vahvasti leimaavan merenkulku- ja satamakulttuurin perinteiden jatkaminen ja edistäminen. Välillisesti koulutuksen kautta kulttuurihistoriallisesti merkittävien kohteiden huomioiminen ranta-alueen ympäristövahinkojen torjunnassa ja riskikartoituksessa | ||
Ympäristöosaaminen | 10 | 10 |
Ympäristönsuojelun ja kestävän kehityksen periaatteiden liittäminen osaksi toimintatapoja. Tiedotus ja tulosten levittäminen. Uuden tiedon ja osaamisen jalkautuminen Suomeen mahdollistaa uusien ympäristötekniikoiden kehittämisen. Tukee ympäristömonitorointijärjestelmien käyttöönottoa öljyntorjuntatyössä. |
Tavoitteena tässä hankkeessa oli luoda uusi merenkulun sekä satama- ja logistiikka-alan koulutuskonsepti, jolla lisätään aikuiskoulutuksen työelämävastaavuutta, laatua ja osuvuutta. Kehitettävän konseptin pilottikoulutusten sisällöksi on valittu kaksi teemaa: satamanosturinkuljettajien koulutus sekä öljyntorjuntakoulutus.
Teemat ovat vastuutettu kahden toteuttajan kesken: Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymän Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston (Ekami) sekä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) kesken.
Uuden koulutuskonseptin luominen tarkoitti uusien lastinkäsittely- ja öljynkeräyssimulaattoreiden suunnittelua ja valmistamista. Laitehankinnat tehtiin erillisellä EAKR-hankkeella. Tässä ESR -hankkeessa tehtävänä oli koulutusmallin ja -menetelmien kehittäminen sekä koulutusmateriaalien ja harjoitteiden luominen. Koulutuksen kehittämiseen osallistui työelämäedustajia esim. satamaoperaattoreista sekä pelastus- ja ympäristöviranomaisista.
Tarve uudenlaiselle koulutukselle nousi esille työelämäyhteyksissä ja koulutusteemat priorisoitiin työelämältä saadun palautteen perusteella. Satama- ja logistiikka-alan sekä merenkulun työtehtävien, työtapojen ja -välineiden, kuten lastinkäsittelylaitteistojen kehittyminen ja lisääntyvä automatisaatio sekä tiukentuvat ympäristömääräykset luovat tarvetta työntekijöiden osaamisen lisäämiseen ja alalle valmistuvien taitojen osuvuuden varmistamiseen.
Simulaatiokoulutus antaa hyvän mahdollisuuden opetella taitoja, joissa vaaditaan laajempien kokonaisuuksien ymmärrystä ja tietojärjestelmäosaamista yhdistettynä motoristen taitojen hallintaan. Uudenlaiseen toimintamalliin ajaa myös ekologiset ja taloudelliset tekijät. Simulaattorien energiankulutus ja käyttökustannukset ovat erittäin pienet verrattuna oikeisiin laitteistoihin.
Hankkeen tuloksena syntyi kaksi uutta koulutuskonseptia, siihen liittyvät koulutusmateriaalit ja simulaatioharjoitteet. Koulutuspilotoinnin kautta kohderyhmän osaaminen on todennetusti noussut. Koulutus on saatettu laajasti yritysten, viranomaisten ja muiden oppilaitosten tietoon.
Koulutusmallin luomisessa hyödynnettiin osallistavaa palveluntuotteistamisprosessia, jossa koulutusmallin kehitystyöhön ja koulutuksen pilotointiin osallistuivat yritysten ja viranomaisorganisaatioiden edustajat. Koulutusmallit testattiin ja viimeisteltiin yritys- ja viranomaiskumppaneiden kanssa tehdyllä kehittämistyöllä.
Täsmäkoulutus työelämässä vaadittaviin erikoistaitoihin ja osallistava simulaatio-oppiminen aktivoi ja motivoi opiskelijaa ja siten vähentää ammattiopintojen keskeyttäneiden määrää. Hankkeen avulla vahvistettiin yhteistyötä toisen asteen ja ammattikorkeakoulun kesken ja myös vuorovaikutusta oppilaitosten ja työelämän, tässä tapauksessa merenkulku-, satama- ja logistiikka-alan yritysten ja viranomaisten, välillä.
Hankkeessa toteutetuilla simulaattoreilla sekä niillä annettavalla koulutuksella vahvistetaan koulutuksen vaikuttavuutta, osuvuutta ja laatua, työssä olevien ammattitaitoa ja siten merenkulun sekä satama- ja logistiikka-alan kilpailukykyä. Pidemmällä tähtäimellä hanke tukee ympäristöarvojen huomioimista satamatoiminnossa ja meriliikenteessä, tuottaa logistiikka- ja ympäristöosaamista sekä nostamalla öljyntorjuntavalmiutta edistää Itämeren suojelua.
Viranomainen on merkinnyt hankkeen esimerkkihankkeeksi