Hankekoodi: S20632
Hankkeen nimi: Huippuosaamisen kasvupolku -malli
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2016 ja päättyy 31.5.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lahden ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: PL 214
Puhelinnumero: 03 828 18
Postinumero: 15141
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://www.lamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: JÄRVINEN TIINA LIISA
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tiina.jarvinen(at)lamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 708 1039
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on saada aikaan Huippuosaamisen kasvupolku -malli ja Opintojen nivelvaiheen ohjaushenkilöstön koulutus- ja perehdytys.
Huippuosaajat työelämässä ovat henkilöitä, jotka ovat idearikkaita ja innovatiivisia, käytännönläheisiä ja monitaitoisia. Opiskelijoiden siirtymistä koulutuksesta työelämään tulee nopeuttaa ja ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyyttä lisätä. Tämä edellyttää peruskoulun, toisen asteen ja korkeakoulujen välistä tiiviimpää yhteistyötä. Samalla liikkuvuutta työmarkkinoiden ja koulutuksen välillä on lisättävä. Hankkeen tavoitteena on luoda Huippuosaamisen kasvupolku - malli, jossa opiskelija pystyy sujuvasti etenemään peruskoulusta toiselle asteelle, toiselta asteelta korkea-asteelle ja korkea-asteelta työelämään putoamatta koulutusjärjestelmän ulkopuolelle ja viettämättä ns. välivuosia kouluasteiden välillä. Huippuosaamisen kasvupolku –mallissa opiskelija voi suorittaa ammatillisen perustutkinnon ja ammattikorkeakoulututkinnon sujuvasti edeten 5-6 vuodessa. Nykytila-analyysin kautta koulutuspolulta poistetaan päällekkäisyydet ja varmistutaan opintojen limittäisyydestä.
Hankkeen aikana suunnitellaan yhteistä oppimisympäristöä, jossa eri tahojen ristiinopiskelu on mahdollista. Alan yrityksiä haetaan koulutuskumppanuusyrityksiksi. Peruskoulun oppilaille tarjotaan uudenlaisia TET-päiviä.
Pilottikohteena hankkeessa on biotalousalaan kuuluva puutuoteale. Tavoitteena on, että Huippuosaamisen kasvupolku –malli on dokumentoitu siten, että se on monistettavissa muillekin koulutusaloille ja organisaatioille.
Opintojen nivelvaiheiden ohjaushenkilöstön valmennuksen ja verkottumisen tuloksena oppilaitosten ja yritysten yhteistyö lisääntyy ja tiivistyy. Nykyiset ohjauskäytännöt eivät tue riittävästi sujuvaa siirtymistä opintopolulla. Sujuvalla opintopolulla on ongelmana mm. toisen asteen koulutuksen keskeyttäneiden ja koulupudokkaiden suuri määrä ja epäselvät ohjausvastuut. Valmennuksen tavoitteena on lisätä ohjaushenkilöstön ohjaus- ja substanssiosaamista. Hankkeessa muotoillaan ja pilotoidaan nivelvaiheissa toimivien opettajien, ohjaajien ja asiantuntijoiden valmennusta biotalousalalla. Ohjaushenkilöstön tietoisuus ohjauskäytänteistä täydentyy ja vuorovaikutus mahdollistuu ja verkostoituminen lisääntyy.
1. Peruskoulun/yläkoulun opettajat ja ohjaajat
2. Toisen asteen puutuotealan opettajat, ohjaajat ja kehittäjät
3. Ammattikorkeakoulun opettajat, ohjaajat ja kehittämisasiantuntijat
1. Työmarkkinoilla toimivat puutuotealan työntekijät (puusepät, insinöörit)
2. Työmarkkinoiden ulkopuolella olevat tutkinnon osien mahdolliset suorittajat
3. Päijäthämäläiset puutuotealan yritykset
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 251 250
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 246 866
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 356 037
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 329 162
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Sysmä, Padasjoki, Lahti, Hollola, Kärkölä, Asikkala, Orimattila, Hartola, Heinola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 9
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5
Suunniteltu: 30
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei merkitystä tässä hankkeessa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei merkitystä tässä hankkeessa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeen toiminnoille ei ole asetettu varsinaisia tavoitteita tämän kohdan osalta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeelle ei ole määritelty tavoitteita liittyen pinta- ja pohjavesiin, maaperään sekä ilmaan. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeessa ei ole varsinaisia tavoitteita Natura2000 -ohjelman kohteisiin liittyen. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei merkitystä tässä hankkeessa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeessa ei ole varsinaisia tavoitteita Uusiutuvien energialähteiden käyttöön liittyen. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Ei merkitystä tässä hankkeessa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Ei merkitystä tässä hankkeessa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei merkitystä tässä hankkeessa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 5 |
Hankkeen yksi keskeisimmistä tavoitteista on hyvinvoinnin ja nuorisotakuun tukeminen kehittämällä opintojen nopeaa ja mielekästä suorittamista. Opintojen keskeyttäminen vähenee ja työllistyminen nopeutuu. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 5 |
Hankkeen tavoitteissa ei varsinaisesti ole tasaarvon edistämiseen tähtääviä toimenpiteitä. Kuitenkin tulee ottaa huomioon, että eri sukupuolilla on yhtäläiset mahdollisuudet osallistua palveluihin, jotka edistävät heidän työllistymistään, osaamistaan ja osallisuuttaan. Toiminnan eri vaihtoehtoja tarkastellaan ja vaikutuksia analysoidaan eri sukupuolten osalta erikseen ja tulokset hyödynnetään toimintasuunnitelmissa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 4 |
Toiminnan kohderyhmä tavoitetaan laajasti ja yhdenmukaisesti. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeelle ei ole asetettu tavoitteita tämän tavoitteen osalta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeelle ei ole asetettu tavoitteita tämän tavoitteen osalta. |
Hankkeessa toteutettiin pilotoitavan puualan opetussuunnitelmien vertailu, poistettiin mahdolliset päällekkäisyydet toisen asteen ja ammattikorkeakoulun opintosuunnitelmista ja uudistettiin opetussuunnitelmat vastaamaan nykypäivän vaatimuksia mm. digitalisaatiota lisäämällä opetuksessa. Lisäksi hankkeessa luotiin sujuvien nivelvaiheiden toimintamalli eli Huippuosaamisen kasvupolku -malli, jossa opiskelija pystyy sujuvasti etenemään peruskoulun nivelvaiheessa toiselle asteelle, toiselta asteelta sujuvasti korkea-asteelle ja korkea-asteelta sujuvasti työelämään ja toteutettiin ohjaushenkilöstön koulutus.
Pilotoinnin jälkeen kasvupolku – malli otetaan käyttöön Motari-nimellä useilla eri aloilla Lamk:n ja Salpauksen välisen yhteistyösopimuksen mukaan. Syntynyt kasvupolkumalli on vapaasti hyödynnettävissä ympäri Suomea eri oppilaitoksissa. Lisäksi hankkeessa toteutettiin kattava julkaisu kasvupolusta, road-show-kiertue oppilaitoksiin, jonka avulla lisättiin ohjaushenkilöstön tietämystä ammatillisen väylän mahdollisuuksista jatkaa sujuvilla siirtymillä ammattikorkeakouluun ja sitä kautta työelämään tai maisteriopintoihin. Hankkeen toimenpiteiden jälkeen ohjaushenkilöstöllä on hyvät mahdollisuudet ohjata yläkoulun opiskelijoita myös ammatillisen koulutuksen kautta korkeakouluun pelkän lukioväylän sijaan.
Kasvupolun kautta opiskelijoiden opinnot nopeutuvat ja mahdollistavat yritysyhteistyön kautta paremmat harjoittelu, opinnäytetyö ja uramahdollisuudet. Samalla myös mahdollisuudet opiskella eri väyläopintoja paranevat Lamk:n puukaupallisen väylän ja kiertotalousväylien käyttöön oton jälkeen. Hankkeen aikana puualan vetovoima on parantunut Lamk:ssa ja Salpauksessa.
Parantanut yritysyhteistyö luo hyvät edellytykset jatkaa puualan vetovoiman kasvua ja auttaa samalla yrityksiä saamaan motivoituneita tulevaisuuden osaajia. Samalla puualan ja siihen liittyvän biotalouden imago on parantunut Suomalaisessa yhteiskunnassa.