Hankekoodi: S20650
Hankkeen nimi: Arktista pedagogiikkaa
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2016 ja päättyy 30.6.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Saamelaisalueen koulutuskeskus
Organisaatiotyyppi: Valtion viranomainen
Y-tunnus: 0244767-4
Jakeluosoite: Menesjärventie 4
Puhelinnumero: 0407237309
Postinumero: 99870
Postitoimipaikka: Inari
WWW-osoite: http://www.sogsakk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Unni Länsman
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: unni.lansman(at)sogsakk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505021357
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Saamelaisalueen koulutuskeskus on kehittänyt tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttöä (TVT) ja etenkin etäopetusta hanketyönä jo edellisellä EU ohjelmakaudella (2007-2013) sekä esiselvityshankkeessa Askel arktiseen pedagogiikkaan saamelaisalueella (1.1.2015-29.2.2016). Oppilaitoksen virtuaalikoulun tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön osaaminen on vankalla pohjalla, mutta opetushenkilöstön osaaminen ja osaamistarpeet ovat vaihtelevia koko saamelaisalueella. Tämän hankkeen myötä saamelaisalueen koulutuskeskuksen virtuaalikoulu ottaa tehtäväkseen toimia alueen TVT:n opetuskäytön tukipalveluorganisaationa ja kouluttajana. Hankkeessa pyritään uudenlaisiin koulutusinnovaatioihin, joita testataan ja kehitetään yhteistyössä alueen lukioiden, SAKK:n ja yliopiston kanssa.
Hankkeen tavoitteena on 1)lisätä hankkeen kohderyhmään kuuluvan opetushenkilöstön TVT:n opetuskäytön osaamista sekä tukea opetushenkilöstöä uudenlaisen pedagogiikan omaksumisessa, 2) lisätä työelämän TVT:n käytön osaamista kouluttamalla alueen työvoimaa, 3) suunnitella ja toteuttaa opetuksellisia teknologiapohjaisia kokeiluja/pilotteja arktiseen luontoon ja saamelaiskulttuuriin liittyen, 4) kehittää erilaisia TVT-pohjaisia ohjaustoimenpiteitä, joiden avulla lisätään koulutuksen saatavuutta asuinpaikasta riippumatta sekä tehostetaan opintojen läpäisyä, 5) lisätä opiskelijoiden TVT:n monimuotoista käyttöä, 6)arktisen luonnon, saamelaiselinkeinojen ja saamelaiskulttuurin huomioiminen koulutuksen kehittämisessä sekä 7) hankkia tietoa ja ymmärrystä pelillisestä oppimisesta. Hankkeessa selvitetään sitä, mitä pelillisyys tarjoaa oppimiseen ja miten oppimispelejä voitaisiin tuottaa yhdessä opiskelijoiden kanssa osana opintoja.
Perinteisille saamelaiselinkeinoille muuttuva maailma ja ympäristöt ovat sekä haaste että mahdollisuus. Hankkeessa etsitään vastauksia mm. siihen miten yhdistetään informaali ja formaali oppiminen. Ja millaisia mahdollisuuksia digitalisaatio tuo perinteisten elinkeinojen oppimiseen, opettamiseen ja perinteen säilyttämiseen. Hankkeessa kehitetään joustavia koulutuksen toteutusmalleja saamelaisalueelle, jotta perinteiset elinkeinot saadaan pidettyä kilpailukykyisinä muun koulutustarjonnan rinnalla. Hankkeessa luodaan iältään, koulutustaustaltaan ja -tavoitteiltaan erilaisille opiskelijoille uusia tasa-arvoisempia mahdollisuuksia ja taitoja hankkia koulutusta asuinpaikasta riippumatta.
Hankkeen tuloksena on uudenlainen tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntävä pedagogiikka, jossa oppiminen on keskiössä. Tähän liittyy joustavat koulutus-/opetusjärjestelyt, opiskelijoiden uudenlaiset työskentelytavat ja pelilliset oppimisympäristöt. Hankkeessa tuotetaan lisäksi uutta tutkimustietoa TVT:n opetuskäytöstä saamelaisalueella sekä vahvistetaan yliopistoyhteistyötä.”
Saamelaisalueen koulutuskeskuksen ja saamelaisalueen lukioiden opiskelijat, opinto-ohjauksesta vastaavat henkilöt ml. opettajat, TVT:n opetuskäytön kehittäjät ja tätä työtä ohjaavat tahot (esim. oppilaitosjohto/hallinto) sekä yrittäjät ja työelämän edustajat (työssäoppimispaikat).
Työelämän edustajat, esimerkiksi saamelaiselinkeinojen harjoittajat (esimerkiksi informantin roolissa olevat).
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 245 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 238 785
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 305 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 306 565
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Pohjois-Lapin, Tunturi-Lapin
Kunnat: Inari, Enontekiö, Utsjoki
Jakeluosoite: PL 50
Postinumero: 99871
Postitoimipaikka: INARI
Suunniteltu: 4
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 24
Suunniteltu: 75
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 2 |
Hankkeessa tuetaan saamelaiselinkeinoja, jotka itsessään perustuvat kestävän kehityksen periaatteelle. Elinkeinojen jatkuvuus on tärkeä taata. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 2 |
Hankkeessa kehitetään koulutusta, joka vahvistaa paikallistaloutta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 9 | 2 |
Etämenetelmien kehittäminen vähentää matkustustarvetta, joka suuremmassa mittakaavassa lisää vähähiilisyyttä alueella, jossa yksityisautoilu on tavanomaisin matkustusmuoto pitkistä välimatkoista johtuen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Koulutuksen kautta hanke lisää tiedonsaatavuutta ja osallistumismahdollisuuksia. Välittömät ja välilliset vaikutukset kohdistuvat työllisyyteen, osallisuuteen, terveyteen ja hyvinvointiin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Hankkeen tuloksena molemmilla sukupuolilla on tasa-arvoinen mahdollisuus saada koulutusta ja ammatillista pätevyyttä. Koulutus edistää sosiaalista tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 6 |
Hanke parantaa saamelaisten kulttuurisia oikeuksia ja vähentää ihmisten eriarvoisuutta. Hankkeessa kehitettävä koulutus takaa paremmat mahdollisuudet elättää itseään perinteisillä elinkeinoilla ja asua kotiseutualueellaan. Välillinen vaikutus kohdistuu kulttuuri-identiteetiin. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 3 |
Hankkeen toimenpiteet koulutuksen saavutettavuudessa tukevat paikalliskulttuurin säilymistä hyvinvoivana, osallisena ja asuttuna. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta |
Hankkeessa kehitettiin saamelaiselinkeinoja tukevaa koulutusta ja parannettiin sen saavutettavuutta. Koulutuksiin on tuotu digitaalisia välineitä ja uusia opiskelutapoja, jotka mahdollistavat muun muassa oppimistilanteiden dokumentoinnin, palautteen annon ja yhteydenpidon perinteisten elinkeinojen töissä. Hankkeessa lisättiin tieto- ja viestintäteknologian (TVT) opetuskäytön osaamista ja tuettiin opetushenkilöstöä uuteen opettajuuteen. Lisäksi koulutettiin käyttämään digitaalisia laitteita, sovelluksia ja ohjelmistoja ja kehitettiin TVT-ratkaisujen sujuvaa käyttöä kuten pilvipalveluiden hyödyntämistä kohderyhmien työskentelytavoissa. Opiskelijoiden TVT:n käyttötaidot paranivat työelämään siirtymistä ja jatko-opintovalmiuksia ajatellen. Hankkeessa lisättiin sekä opettajien ohjauskäytäntöjä ja -välineitä että opiskelijoiden aktiivista osallistamista tukevaa toimintaa onnistuneesti.
Pelillisyydellä tuotiin opetukseen uusia oppimistilanteita uudenlaisten oppimisympäristöjen avulla. Pelillisyyden kautta opittiin digitaalisia välineitä hyödyntäen ja samalla omaa digiosaamista kehittäen. Hanke tiivisti Saamelaisalueen koulutuskeskuksen yhteistyötä saamelaisalueen muihin oppilaitoksiin, yliopistoon, elinkeinoelämään sekä muihin saamelaisorganisaatioihin.