Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S20652

Hankkeen nimi: Digiosalliseksi

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2016 ja päättyy 31.12.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 1015428-1

Jakeluosoite: Kuntokatu 3

Puhelinnumero: (03) 245 2111

Postinumero: 33520

Postitoimipaikka: Tampere

WWW-osoite: http://www.tamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Minna Seppälä

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Opettaja, projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: minna.seppala(at)tamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358406351582

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Digiosalliseksi-hankkeessa kartoitetaan digitaalisen ohjauksen menetelmiä ja kehitetään uusia innovatiivisia ohjausmenetelmiä ja pedagogisia ratkaisuja erityistä tukea tarvitsevien alle 30-vuotiaiden nuorten perusopetuksen jälkeiseen koulutukseen ja työpajatoimintaan. Hankkeessa keskitytään digitaalisten oppimisympäristöjen kehittämiseen ja erityistä tukea tarvitsevien nuorten digiosallisuuden lisäämiseen niin, että kaikilla kohderyhmään kuuluvilla olisi paremmat valmiudet sekä mahdollisuudet opiskella, työskennellä ja toimia yhä enemmän digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Hankkeella lisätään digiosallisuutta, inkluusiota ja yhdenvertaisuutta. Innovatiivisten digitaalisten oppimisympäristöjen kehittämisellä lisätään nuorten osaamista työelämän ja yhteiskunnan tarpeita vastaavaksi, varmistetaan sujuvia siirtymiä ammatilliseen koulutukseen ja ennaltaehkäistään koulutuksen keskeyttämisiä. Hankkeessa osallistetaan eritystä tukea tarvitsevat nuoret kokeilemaan ja kannustetaan heitä toimimaan digitaalisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä. Hankkeessa vahvistetaan opetus- ja ohjaushenkilöstön valmiuksia kohdata ja ohjata erityistä tukea tarvitsevia nuoria digitaalisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä. Hankkeella tuetaan opettajan roolin muuttumista ohjauksellisempaan ja valmentavampaan suuntaan. Hankkeen aikana tiivistetään maakunnallista koulutuksenjärjestäjien ja muiden toimijoiden välistä yhteistyötä erityistä tukea tarvitsevien nuorten ohjauksessa. Hankkeessa kootaan digitaalisen ohjauksen osaajien verkosto.

Hankkeen tuloksena syntyy 1) osaamista digitaalisissa ympäristöissä tapahtuvaan kohtaamiseen ja ohjaamiseen, 2) digitaalisen ohjauksen tukimateriaali verkkoon, 3) hyvien ohjauskäytäntöjen ja digitaalisen ohjauksen menetelmien koonti Pirkanmaan ammatillisen erityisopetuksen koordinaatiokeskuksen sivustolle, 4) opetus- ja ohjaushenkilöstölle suunnattu koulutuskokonaisuus digitaalisissa ympäristöissä tapahtuvaan kohtaamiseen ja ohjaukseen, 5) digitaalisen ohjauksen osaaja- ja kehittämisverkosto Pirkanmaalla, 6) opettajan roolin muutosta kohti ohjauksellista ja valmentavaa opettajuutta sekä 7) osallisuuden kokemuksia.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

- Pirkanmaalaiset erityistä tukea tarvitsevat, alle 30-vuotiaat VALMA-koulutuksessa sekä ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat nuoret
- Silta-Valmennusyhdistyksen työpajojen valmentautujat, joiden tavoitteena on siirtyä ammatilliseen koulutukseen
- Silta-Valmennusyhdistyksen työpajoilla koulutusta suorittavat nuoret
- hankkeessa mukana olevien koulutuksenjärjestäjien opetus- ja ohjaushenkilöstö, työpajojen henkilöstö
- TAMKin ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan- ja erityisopettajankoulutuksen opiskelijat

4.2 Välilliset kohderyhmät

- TAMKin ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan- ja erityisopettajankoulutuksessa mukana olevien opiskelijoiden oppilaitosten sekä työpajojen henkilöstö sekä siellä olevat opiskelijat
- eri vammaisjärjestöjen ohjaushenkilöstö
- kaikki pirkanmaalaiset erityistä tukea tarvitsevia nuoria ohjaavat tahot
- työssäoppimispaikkojen henkilöstö

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 339 355

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 337 609

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 421 115

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 411 601

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen, Etelä-Pirkanmaan, Lounais-Pirkanmaan, Ylä-Pirkanmaan, Luoteis-Pirkanmaan

Kunnat: Mänttä-Vilppula, Punkalaidun, Nokia, Vesilahti, Ruovesi, Valkeakoski, Urjala, Orivesi, Lempäälä, Tampere, Pirkkala, Virrat, Kangasala, Hämeenkyrö, Parkano, Ikaalinen, Ylöjärvi, Sastamala, Pälkäne, Akaa, Juupajoki, Kihniö

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 674

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien naisten ja miesten määrä on suurinpiirein yhtä suuri, mutta erityisen tuen piirissä on miehiä suhteellisesti enemmän. Vuonna 2014 opiskelijoista 38 % opiskeli tekniikan ja liikenteen koulutusalalla, joista noin 75 % oli miehiä ja 25 % naisia. Tekniikan ja liikentaan alan oppimisympäristöt mahdollistavat digitaalisten valmiuksien kehittymisen paremmin kuin naisvaltaisten alojen oppimisympäristöt, kuten esim. sosiaali-, terveys- ja liikunta-aloilla. Osaamisen yhdenvertaisuuden edistämiseksi hankkeella pyritään lisäämään sekä naisten että miesten osaamista digitaalisissa ympäristöissä toimimisessa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toiminnassa ja toimenpiteissä otetaan huomioon eri osallistujaryhmien erilaiset taustat ja toimintaympäristöt (esim. koulutusalakohtaiset erot sukupuolten näkökulmasta).
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke ei ole varsinainen sukupuolten tasa-arvoa edistävä hanke. Välillisiä vaikutuksia on em. tekijöistä johtuen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 1
Hankkeen aikana käytetään ekologisesti kestäviä materiaaleja aina, kun siihen on mahdollisuus (esim. kahvitustilaisuuksissa oikeat astiat). Tarpeetonta paperitulostusta vältetään ja suositaan sähköisiä materiaaleja
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 2
Alueellisessa hankkeessa suositaan verkkoneuvotteluvälineitä kokouksissa ja näin vältetään turhaa matkustamista. Matkustettaessa suositaan julkisia kulkuneuvoja.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Huomioidaan osana kestävää kehitystä ja ekologisesti kestävää toimintaa ja ajattelua, mutta ei suoraa yhtetttä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Huomioidaan osana kestävää kehitystä ja ekologisesti kestävää toimintaa ja ajattelua, mutta ei suoraa yhteyttä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei suoraa yhteyttä.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 4
Huomiota kiinnitetään erilaisten tapahtumien ja tilaisuuksien järjestelyjen yhteydessä, toteutuu välillisesti hyvin.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Tulee välillisesti esille hankkeen tapahtumissa ja toiminnassa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 5
Hankkeessa toimitaan työelämäläheisesti. Mukana olevat osatoteuttajat huolehtivat omalta osaltaan alueellisen elinkeinorakenteen kestävän kehityksen tukemisesta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 5
Hankkeessa keskeisenä tavoitteena on luoda verkossa oleva aineeton palvelu. Hankkeen aikana luodaan uusia toimintamalleja koulutusorganisaatioiden käyttöön.
Liikkuminen ja logistiikka 0 1
Hankkeen palvelu on verkossa, joka vähentää liikkumisen tarvetta. Hanketyöskentelyssä on luontevaa käyttää mahdollisimman paljon erilaisia verkkoratkaisuja (Some). Tavoitteena on, että tieto ja informaatio liikkuvat.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 5
Hankkeen tavoitteena on edistää erityistä tukea tarvitsevien nuorten osallisuutta digitalisoituvassa yhteiskunnassa sekä koulutuksessa. Osallisuus vähentää osaltaan syrjäytmistä.
Tasa-arvon edistäminen 7 6
Erityistä tukea tarvitsevien nuorten tasa-arvoa edistetään takaamalla heille yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskeluun, työssäoppimiseen ja työllistymiseen, kuten muillakin opiskelijoilla. Hanke edistää yhdenvertaisuutta lisäämällä erityistä tukea tarvitsevien nuorten osallisuutta digitalisoituvassa yhteiskunnassa ja toimintaympäristöissä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankkeella tuetaan osallisuutta poistamalla esteitä koulutuksen, työllistymisen ja osallistumisen näkökulmista.
Kulttuuriympäristö 4 5
Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden osallisuutta ja yhteiskuntaan integroitumista tuetaan ohjauksen kautta. Hankkeessa luodaan uutta digitaalista aineistoa verkkoon, kaikkien käyttöön.
Ympäristöosaaminen 1 2
Kaikessa hankkeen toiminnassa otetaan huomioon kestävän kehityksen edistäminen. Hankkeen digitaalisuus edistää ympäristöä säästävää ajattelua ja toimintaa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Digiosalliseksi-hankkeessa vahvistettiin alle 30-vuotiaiden, erityistä tukea tarvitsevien nuorten tvt-osaamista, tuettiin oppimista sekä osaamisen kehittymistä hyödyntäen digitaalisia oppimisympäristöjä. Harjoitusten sekä ohjauksen kautta erityistä tukea tarvitsevat nuoret kokivat osallisuutta ja inkluusiota digitaalisessa yhteiskunnassa. Osaamisen karttumisen myötä erityistä tukea tarvitsevien nuorten mahdollisuudet yhteiskuntaan osallistumisessa paranivat ja syrjäytyminen väheni. Hankkeen aikana ohjautuminen yksilöllisesti sopivaan koulutukseen parani ja ammatillisen koulutuksen keskeyttämiset vähenivät. Hankkeen aikana opetus- ja ohjaushenkilöstön digitaalisen ohjauksen taitoja kehitettiin teemoitetun workshop-työskentelyn myötä. Samanaikaisesti opettajuus kehittyi kohti valmentavaa ja ohjaavaa opettajuutta. Työpaikoilla ja työpajoilla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta vastaavat henkilöt saivat hankkeen aikana myös ohjausta digitaalisissa oppimisympäristöissä toimimisessa. Ammatillisen koulutuksen näkökulmasta lisättiin koulutuksen houkuttelevuutta, vahvistettiin erityistä tukea tarvitsevan nuoren osallisuuden kokemuksia sekä yhdenvertaisuutta. Hankkeessa koottiin digitaalisissa oppimisympäristöissä tapahtuvan ohjauksen hyviä käytäntöjä, joita jaettiin hankkeen blogissa sekä osahankkeiden omilla verkkosivustoilla. Blogin seuraajista sekä hankeverkostosta syntyi Pirkanmaalle ja myös maantieteellisesti laajemmin digitaalisen ohjauksen osaajaverkosto, joka jatkaa toimintaansa hankkeen jälkeen. Pirkanmaalla otettiin useissa eri oppilaitoksissa käyttöön uusia digitaalisia oppimisympäristöjä sekä uusia menetelmiä ja malleja.