Hankekoodi: S20722
Hankkeen nimi: YES - lukiot työelämään
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2016 ja päättyy 31.3.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Valtakunnallinen YES ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 2340708-1
Jakeluosoite: Kyllikinportti 2
Puhelinnumero: 0453572716
Postinumero: 00240
Postitoimipaikka: Helsinki
WWW-osoite: http://www.yesverkosto.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: LEHTONEN SANNA MARJUKKA
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toiminnanjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sanna(at)yesverkosto.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0453572716
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
YES - Lukiot työelämään -hankkeella lisätään lukioiden työelämälähtöisyyttä, edistetään lukioiden ja nuorten työelämäyhteyksiä sekä vahvistetaan nuorten ja opetushenkilöstön työelämä- ja yrittäjyystietoutta. Tämän lisäksi synnytetään lukioihin yrittäjämäistä toimintakulttuuria ja uudenlaista johtamiskulttuuria ja opettajuutta.
Hankkeen avulla lukiokoulutus linkittyy tiiviimmin osaksi kunnan ja alueen elinkeinopolitiikkaa, joka tukee ammattitaitoisen työvoiman saamista ja uuden yrittäjyyden syntymistä.
Hankkeessa toteutettavat mallinnukset ovat työkaluja lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteiden Aktiivinen kansalaisuus, yrittäjyys ja työelämä -aihekokonaisuuteen. Hanke tukee uuden lukion opetussuunnitelman, hallitusohjelman ja OKM:n KESU:n tavoitteita, joissa koulutuksen työelämäyhteyksiä ja yrittäjyyskasvatusta vahvistetaan.
Uuden lukion tuntijaon pohjalta toteutuu konkreettisia ehdotuksia tulevaan lukion opetussuunnitelmaan siten että, elinikäisen oppimisen avaintaidot, yrittäjämäinen toimintatapa ja -toimintakulttuuri sekä työelämäyhteydet vahvistuvat. Lisäksi vahvistetaan lukioiden yhtenäisopetusta ja aihekokonaisuuksien integroimista opetettavien aineiden sisältöihin ja tavoitteisiin.
Hankkeessa luodaan työelämä- ja yrittäjyyttä tietoutta tukevia kursseja ja malleja lukiokoulutuksen työelämä- ja yrittäjyysjaksojen toteuttamiseen.
Hankkeen tavoitteena on
- lisätä lukiolaisten työelämä- ja yrittäjyystietoutta ja kontakteja työelämään
- lisätä lukioiden työelämälähtöisyyttä ja edistää lukioiden työelämäyhteyksiä
- luoda yrittäjämäistä toimintakulttuuria, pedagogiikkaa ja yrittäjämäisiä oppimisympäristöjä
- luoda uudenlaista johtamiskulttuuria ja opettajuutta
- kehittää NY Vuosi Yrittäjänä –opintokokonaisuudesta lukiokoulutukseen sopiva malli (yhdessä valittujen pilottilukioiden kanssa)
Lukiolaiset sekä lukioiden opetushenkilöstö ja oppilaitosjohto.
Hankkeen kehittämistoiminta toteutetaan yhteistyössä koulutuksen järjestäjien ja opettajien kesken, jolloin heidän rooli hankkeen kehittämistyössä on keskeinen ja lukiolaiset ovat ryhmä, joihin kehitettävä toiminta kohdistuu. Lukiolaiset ovat myös mukana hankkeen kehittämistyössä.
Yrittäjät ja muut elinkeinoelämän toimijat, muut lukioiden toimijat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 664 176
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 604 207
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 777 180
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 707 008
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 40
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 51
Suunniteltu: 4829
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Yrittäjyyskasvatuksen toimenpiteet edistävät hyvin vointia mm. omien mielenkiinnon kohteiden ja uratavoitteiden löytäminen | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
YES – Lukiot työelämään -hankkeen taustalla oli lukion opetussuunnitelmauudistus ja tarve lähteä kehittämään työelämää ja lukiokoulutusta lähentäviä elementtejä yhdessä opetushenkilöstön ja opiskelijoiden kanssa. Lukiokoulutuksessa oli tehty useita yksittäisiä nuorten työelämävalmiuksia tukevia toimenpiteitä, mutta nämä toimenpiteet olivat usein jääneet lyhytkestoisiksi. Hankkeen tavoitteena oli 1) lisätä lukiolaisten työelämä- ja yrittäjyystietoutta ja kontakteja työelämään 2) lisätä lukioiden työelämälähtöisyyttä ja edistää lukioiden työelämäyhteyksiä 3) luoda yrittäjämäistä toimintakulttuuria, pedagogiikkaa ja yrittäjämäisiä oppimisympäristöjä 4) luoda uudenlaista johtamiskulttuuria ja opettajuutta 5) kehittää NY Vuosi yrittäjänä -opintokokonaisuudesta lukiokoulutukseen sopiva malli. Hankkeeseen osallistui 17 pilottilukiota.
Hankkeen yhtenä kohderyhmänä oli lukiolaiset, ja hankkeessa lähdettiinkin kehittämään toimintamalleja, joiden avulla lukiolaisten työelämä- ja yrittäjyystiedot vahvistuvat ja työelämäyhteydet lisääntyvät. Näitä malleja ovat muun muassa YES Lukiotreffit -tilaisuus, YES Urapolkutreffit -tapahtuma ja LukioTET. Lisäksi hankelukiot ovat pilotoineet ja kehittäneet joukon muita malleja tavoitteeseen liittyen. Hankkeen tavoitteena oli myös kehittää hankelukioissa lukiokoulutukseen soveltuva NY Vuosi yrittäjänä -lukiokurssi. Hankkeessa tehdyn mallinnusprosessin tuloksena syntyi pilottikurssi, jota voitiin tarjota lukioille valmiina pakettina. Tätä kurssia lukiot voivat tarjota myös jatkossa opiskelijoilleen.
Hankkeessa kehitettiin ja pilotoitiin useita malleja, jotka lisäävät lukioiden kontakteja työelämään sekä edistävät lukioiden yhteistyötä lukion ulkopuolisten tahojen kanssa. Mallien avulla myös opetushenkilöstö pystyi kehittämään työelämäyhteyksiään ja lisäämään osaamistaan työelämästä ja yrittäjyydestä. Tällaisia konkreettisia malleja ovat esimerkiksi OpeTET, opettajien ja yrittäjien yrittäjäaamukahvit, YES Ope-yrittäjätreffit tai opettajille suunnattu yritysvierailuajelu YES Business Tour.
Lisäksi hankkeessa rakennettiin toimintamalleja, joiden avulla lukioiden toimintakulttuuri kehittyy yrittäjämäisemmäksi. Miltei kaikkiin hankelukioihin perustettiin esimerkiksi lukiokohtaiset yrittäjyyskasvatustiimit, jotka auttoivat lukion yrittäjyyskasvatuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Hankelukioiden opettajat osallistuivat erilaisiin koulutuksiin, josta esimerkkinä kolmen lukukauden mittainen opettajien valmennusprosessi tai toimintakulttuurin kehittämistä käsitellyt koulutus.
Osa hankelukioista hyödynsi toimenpiteiden suunnittelussa yrittäjyyskasvatuksen vuosikelloa. Hankelukioille järjestettiin lisäksi hankkeen aikana kolme YES Lukiofoorumi -tapahtumaa, joissa he pääsivät verkostoitumaan. Hankelukioissa kehitettiin toimintakulttuuria myös järjestämällä koko lukiota tai ikäluokkaa käsittäviä tapahtumia tai teemapäiviä, sisällyttämällä yrittäjyys- ja työelämäteemat eri oppiaineisiin, ylittämällä kursseilla oppiainerajoja, valitsemalla yrittäjämäistä pedagogiikkaa ja tarjoamalla opiskelijoille mahdollisuuksia osallistumiseen koulun arjessa.
Hankelukioilta kysyttiin, mitkä ovat olleet kolme merkittävintä hankkeen aikana syntynyttä muutosta lukion toimintakulttuurissa. Vastauksista käy ilmi, että hankelukioissa opettajien yhteistyö on lisääntynyt ja että hanke on vaikuttanut lukion kurssitarjontaan ja toimintamalleihin esimerkiksi yrittäjämäisen pedagogiikan ja lisääntyneiden lukion ulkopuolisten kontaktien kautta. Lisäksi kolmas vastauksissa esille tuleva muutos lukiossa on opiskelijan rooliin liittyvät muutokset, kuten opiskelijoiden osallisuuden kasvaminen. Nämä vastaukset kuvastavat hankkeen vaikutuksia hankelukioissa ja kertovat myös siitä, että hankelukiot tuottavat tasalaatuisempaa ja johdonmukaisempaa yrittäjyyskasvatusta. Tämä oli myös yksi hankkeen tärkeimmistä tavoitteista.
Konkreettisena tuloksena hankkeessa syntyi Uuden osaamisen lukio -käsikirja, jonka avulla lukiot voivat kehittää toimintakulttuuriaan vastaamaan tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Uuden osaamisen -käsikirja sisältää hankkeessa luotuja malleja sekä työelämälähtöisen lukion mallinnuksen, joka syntyi hankelukioiden kanssa tehdyn palvelumuotoiluprosessin tuloksena. Hankkeessa kehitetyt ja pilotoidut mallit on koottu tralla.fi-palveluun, jota kautta ne ovat Suomen lukioverkoston hyödynnettävissä. Nämä toimintamallit ja käytänteet leviävät myös YES-verkoston kautta Suomen lukioihin.