Hankekoodi: S20794
Hankkeen nimi: Tarinoista voimaa – verkkopalvelu vammaisen opiskelijan työelämään siirtymisen tukena
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2016 ja päättyy 28.2.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: HY+ Oy
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 2764406-8
Jakeluosoite: PL 53
Puhelinnumero: 02941 911
Postinumero: 00014
Postitoimipaikka: Helsingin yliopisto
WWW-osoite: http://hyplus.helsinki.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Minna-Maija Salomaa
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Asiakkuuspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: minna-maija.salomaa(at)helsinki.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 3880684
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tarinoista voimaa-hankkeen tavoitteena on parantaa vammaisten korkeakouluopiskelijoiden mahdollisuuksia siirtyä työelämään siten, että lähtökohtana ovat yksilöiden omat intressit ja osaaminen. Tavoitellaan tilannetta, jossa vammaiset korkeakouluopiskelijat ja heidän kanssaan toimivat saavat vammaisten henkilöiden työhön siirtymistä tukevaa tietoa valtakunnallisesti ja saavutettavasti. Hankkeessa syntyy voimaannuttava verkkopalvelu vammaisten korkeakouluopiskelijoiden työelämään siirtymisen tueksi
Tavoitteena on
- luoda vammaisten työllistymistä tukevan tiedon uusi esitystapa ja uudenlainen verkkopalvelu
- nostaa esiin vammaisten korkeakouluopiskelijoiden työllistymiseen vaikuttavia avainkohtia
- laaja-alaistaa vammaisten ohjausvalmennuksessa käytettävää tietoa
- parantaa vammaisjärjestöjen työllistämispalvelujen toimintaa ja korkeakoulujen opinto-ohjausta
- rakentaa vammaisjärjestöjen verkosto ja yhteistyön toimintamalli
- tuoda vammainen ihminen esiin toimijana eikä kohteena
- osallistaa alan toimijoita ja kohderyhmiä
Tavoitteisiin pyritään
- tuottamalla vertaistarinoita ja helposti ymmärrettävää asiatietoa työhön siirtymisen avainkohtiin
- suunnittelemalla ja toteuttamalla ohjausalan voimaannuttavia valmennuksia
- tekemällä esiselvitykset opiskelijoiden, ohjaajien ja työelämän kannalta
- verkkopalvelun yhteissuunnittelulla ja tuotannolla hanketoteuttajien kesken
- osallistamalla vammaisia opiskelijoita
- hyödyntämällä kehittämisryhmää arvioijana, kommentoijana, testaajana, eri näkökulmien tuojana
- hanketoimijoiden selkeällä työnjaolla ja tehokkaalla viestinnällä hankkeen eri vaiheissa
Hankkeessa syntyy
- verkkosivusto, jota eri toimijat voivat hyödyntää riippumatta asiakkaan vamman luonteesta
- raportit vammaisten ihmisten työllistymiseen vaikuttavista seikoista ja ohjausalan ammattilaisten tiedontarpeista vammaisten opiskelijoiden ohjauksessa
- vammaisia opiskelijoita voimaannuttava ohjaustieto, valmennukset ja ohjausosaaminen
- verkkopalvelun hajautetun päivittämisen toimintamalli, jonka avulla toimijat voivat täydentää hankkeessa tuotettua palvelua ja kehittää keskinäistä yhteistyötään asiakaspalvelun ja viestinnän alueilla
Pitkällä aikavälillä
- vammaiset ihmiset kouluttautuvat ja työllistyvät yksilön kannalta osuvammin
- ohjauksen laatu paranee korkeakouluissa, perus- ja toisella asteella, vammaisjärjestöissä ja muiden ohjausalan ammattilaisten parissa
- työantajien ja työntekijöiden ymmärrys vammaisesta ihmisestä työntekijänä monipuolistuu
Yhdenvertaisuuden ja sukupuolten tasa-arvon ja edistäminen kulkevat luontevasti läpi koko hankeprosessin. Tiedon jakaminen verkossa tukee kestävää kehitystä.
Hankkeesta vastaa Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut. Osatoteuttajina ovat Kynnys ry, Invalidiliitto ry ja Hämeen ammattikorkeakoulu. Hankeyhteistyössä ovat vahvalla asiantuntijuudella mukana Turun yliopisto sekä Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö VAMLAS.
- Vammaiset ja erityistä tukea tarvitsevat koulutus- ja uravalintoja pohtivat opiskelijat perus- ja toisen asteen koulutuksessa sekä korkeakoulussa
- Perus- ja toisen asteen sekä korkeakoulujen opinto-ohjaajat
- Vammaisten ja erityistä tukea tarvitsevien nuorten vanhemmat
- Alan vaihtoa suunnittelevat vammaiset ihmiset
- Työnantajat
- Vammaisjärjestöjen työllisyysneuvojat ja muut asiantuntijat
"Ärsyttää, että tieto on hajallaan, koska se on työnantajalle tosi hankalaa."
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 289 629
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 266 574
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 308 031
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 285 320
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 150
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 1 |
Hankkeen toiminnassa hyödynnetään sähköisiä palveluita, joiden avulla voidaan minimoida matkustaminen ja painetun materiaalin tuottaminen ja jakaminen: sähköiset aineistot, pilvipalvelut, virtuaaliset työtilat. Hankkeessa tuotettava verkkopalvelu itsessään edustaa kestävää toimintaa, sillä se kuluttaa luonnonvaroja eli sähköä ainoastaan silloin, kun sitä käytetään. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 2 |
Toiminnassa huomioidaan etätyöskentelyn mahdollisuudet, jotka vähentävät uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöä ja edistävät vähähiilisyyttä. Työskentelyssä hyödynnetään digitaalisia materiaaleja sekä verkkokokousympäristöjä, jotka vähentävät kasvihuonepäästöjä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 1 | 1 |
Arvostetaan ja otetaan toiminnassa huomioon ihmisten hyvinvoinnin tukemisen lähtökohtana. Ekologista kestävyyttä tuodaan esiin palvelutuotannossa ja valmennuksissa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 1 | 1 |
Arvostetaan ja otetaan toiminnassa huomioon ihmisten hyvinvoinnin tukemisen lähtökohtana. Ekologista kestävyyttä tuodaan esiin palvelutuotannossa ja valmennuksissa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutuksia. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 3 |
Energia-, ympäristö- ja materiaalitehokkuutta painotetaan toiminnassa, jotta raaka-aineita käytetään taloudellisesti, jätteitä syntyy mahdollisimman vähän ja kierrätys toimii tarkoituksenmukaisesti. Hankkeessa tuotettava palvelu on sähköinen, samoin muut materiaalit. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutuksia. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 1 | 3 |
Tuotettavan verkkopalvelun avulla voidaan edistää oppilaitosten ja yritysten välistä yhteistyötä. Uusi palvelu parantaa työnantajien tiedonsaantia vammaisista työelämässä ja tukee vammaisten opiskelijoiden työllistämistä. Näin autetaan vastaamaan paikallisiin työvoiman tarpeisiin ja työurien pidentämiseen hallitusohjelman mukaisesti. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 9 |
Toiminnassa hyödynnetään digitaalisia välineitä monialaisessa yhteistyössä ja valmennuksissa. Tuotettava palvelu itsessään on aineeton tuote ja palvelu. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 5 |
Hankkeessa työskennellään mahdollisimman paljon verkossa turhan matkustamisen välttämiseksi. Myös kasvokkaiset tapaamiset suunnitellaan saavutettavuus ja taloudellisuus huomioiden. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 8 |
Vammaisia opiskelijoita osallistetaan sekä työntekijöinä että muulla tavoin kehittämistoiminnassa. Heidän hyvinvointiaan ja osallisuuttaan auttaa lisäämään opinto-ohjauksen osuvuus valmennusten avulla. Saavutettavuutta tuetaan tarjoamalla tietoa avoimesti ja kohderyhmän mukaisesti verkossa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 9 |
Edistetään vammaisten ja erityistä tukea tarvitsevien yhdenvertaisia mahdollisuuksia tiedon ja osuvien ohjauspalvelujen saantiin, koulutukseen ja työllistymiseen. Hankkeella tuetaan saavutettavuutta luomalla verkkopalvelu työelämään siirtymisen tueksi. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 9 |
Vammaisten, erityistä tukea tarvitsevien ja aliedustettujen ryhmien kouluttautumista, osallisuutta sekä työelämään ja yhteiskuntaan integroitumista tuetaan uuden verkkopalvelun ja opinto-ohjaajien valmennuksen avulla. Ohjaustoiminta tulee osuvammaksi uuden verkkopalvelun avulla. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutuksia. | ||
Ympäristöosaaminen | 1 | 2 |
Kaikessa toiminnassa otetaan huomioon kestävä kehitys. |
Tarinoista voimaa – verkkopalvelu vammaisen opiskelijan työelämään siirtymiseen tukena -hankkeen tavoitteena oli luoda vammaisten työllistymistä tukevan tiedon uusi esitystapa ja uudenlainen verkkopalvelu, nostaa esiin vammaisten korkeakouluopiskelijoiden työllistymiseen vaikuttavia avainkohtia, laaja-alaistaa vammaisten ohjausvalmennuksessa käytettävää tietoa, parantaa vammaisjärjestöjen työllistämispalvelujen toimintaa ja korkeakoulujen opinto-ohjausta, rakentaa vammaisjärjestöjen verkosto ja yhteistyön toimintamalli, tuoda vammainen esiin toimijana eikä kohteena ja osallistaa alan toimijoita sekä kohderyhmiä.
Hankkeen ylätavoite oli parantaa vammaisten korkeakouluopiskelijoiden mahdollisuuksia siirtyä työelämään siten, että lähtökohtana ovat yksilöiden omat intressit ja osaaminen. Hankkeessa luotavan verkkopalvelun avulla vammaisten korkeakouluopiskelijoiden ja heidän kanssaan toimivien oli tarkoitus saada vammaisten henkilöiden työhön siirtymistä tukevaa tietoa valtakunnallisesti ja saavutettavasti. Tarkoitus oli luoda voimaannuttava verkkopalvelu vammaisten korkeakouluopiskelijoiden työelämään siirtymisen tueksi. Verkkopalvelun sijaan palvelusta käytetään jatkossa termiä verkkosivusto, koska tämä kuvastaa paremmin palvelun luonnetta.
Hankkeessa luotiin vammaisten työllistymistä tukeva Esteettä töihin -verkkosivusto esteettatoihin.fi, jonka tekoon osallistettiin vammaisjärjestöjä sekä sivuston kohderyhmiä: vammaisia opiskelijoita, opinto-ohjaajia ja työnantajia. Verkkosivustolla vammainen on tuotu esiin toimijana eikä kohteena. Verkkosivustolle on koostettu tietoa erityisesti vammaisen näkökulmasta, mutta siellä on osuudet myös työnantajille ja ohjaajille. Verkkosivustolle kuvattiin useita kannustavia videoita vammaisista henkilöistä työntekijöinä. Videot, joita verkkosivustolla on kaikkiaan 18, ovat vertaistuellinen ja voimaannuttava elementti työelämään siirtymisen tueksi. Lisäksi verkkosivustolle nostettu tietosisältö avaa vammaisten korkeakouluopiskelijoiden työllistymiseen vaikuttavia seikkoja ja avainkohtia.
Verkkosivustoa tuotettiin ja kehitettiin prosessimaisesti hanketoimijoiden (Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+, Hämeen ammattikorkeakoulu, Invalidiliitto ry ja Kynnys ry) yhteisissä työpajoissa. Hankkeen aikana sivustoa testattiin kehittämistyöpajoissa, joihin osallistui myös vammaisia korkeakouluopiskelijoita ja vammaisjärjestöjen edustajia. Verkkosivuston käyttöön ja vammaisten korkeakouluopiskelijoiden ohjaukseen valmennettiin opettajia, erityisopettajia, opinto-ohjaajia ja muita opetusalan toimijoita. Näihin Esteettä töihin -valmennuksiin, joissa kerättiin myös palautetta ja kehittämisehdotuksia, osallistui yli 143 henkilöä, joista naisia oli 102. Verkkosivustolle koottu tieto tukee vammaisjärjestöjen työllistämispalvelujen toimintaa ja korkeakoulujen opintojen ohjausta. Verkkosivustoa voivat hyödyntää niin järjestöjen työelämäpalvelut kuin eri oppilaitosten ohjaustehtävissä toimivat henkilöt.
Esteettä töihin -verkkosivuston luomisen lisäksi hankkeessa laadittiin esiselvitysten pohjalta raportit vammaisten korkeakouluopiskelijoiden työelämätarpeista ja -haasteista sekä ohjausalan ammattilaisten tiedontarpeista vammaisten opiskelijoiden ohjauksessa. Raportteja hyödynnettiin verkkosivuston suunnittelussa, ja niiden tietosisältöä myös nostettiin verkkosivustolle.
Hankkeessa tehtiin yhteistyötä korkeakoulujen ja vammaisjärjestöjen välillä, mikä luo pohjaa innovatiiviselle yhteistyölle jatkossakin.