Hankekoodi: S20812
Hankkeen nimi: Osaamispolkuja tulevaisuuteen (OSATA)
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2016 ja päättyy 31.12.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Turun yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0245896-3
Jakeluosoite: Tulevaisuuden tutkimuskeskus
Puhelinnumero: 02 333 9530
Postinumero: 20014
Postitoimipaikka: Turun yliopisto
WWW-osoite: http://www.ffrc.utu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sari Miettinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sari.miettinen(at)utu.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 367 8392
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Ammatillista peruskoulutuksen reformi tukee tutkintojen osaamisperusteisuutta sekä joustavia ja yksilöllisiä opintopolkuja. Samalla edistetään aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista osaksi tutkintoa. Tulevaisuuden työelämässä uudenlaiset osaamisyhdistelmät korostuvat eikä työ ei sitoudu enää välttämättä tiettyyn ammattiin. Tällöin korostuu yksilön kyky tunnistaa oma osaaminen ja nähdä se osana erilaisia urapolkuja.
Osaamisperusteisuuden ja työelämälähtöisyyden toteutuminen oppilaitoksissa edellyttää sekä ajatuksellista että toiminnallista muutosta. Opinto- ja työpolut eivät ole enää lineaarisia, vaan taitoja ja osaamisia kerrytetään sekä opintojen aikana että työelämässä. Ohjauksen ja opetuksen rooli tuleekin muuttua siten, että se tukee oppijan osaamisidentiteetin kehittymistä ja antaa valmiuksia rakentaa omia yksilöllisiä reittejä tulevaisuuteen.
OSATA-hankkeessa:
1) Tehdään näkyväksi osaamisalojen ja -alueiden uudenlaisia yhdistelmiä sekä osaamisen, koulutuksen ja työn välisiä yhteyksiä
2) Kehitetään opintojen aikaista uraohjausta, osaamisidentiteetin rakentumista sekä jatko-opintoihin ja työelämään siirtymistä koulutusasteiden yhteistyönä
3) Vahvistetaan nuorten itsetuntemusta sekä valmiuksia tunnistaa omaa osaamistaan ja nähdä se osana erilaisia opinto- ja urapolkuja
4) Tuetaan uusien opiskelijalähtöisten ja osaamisidentiteettiä tukevien toimintatapojen ja -kulttuurien vakiintumista oppilaitoksiin
OSATA-hankkeessa opiskelijat ovat mukana kehitystyössä kahdella tasolla: 1) kaikki hankkeen pedagogiset ratkaisut ja työkalut ideoidaan, kehitetään ja testataan yhdessä opiskelijoiden kanssa 2) tuotettavat työkalut lisäävät opiskelijan autonomiaa, hallinnan tunnetta, ura- ja elämänsuunnittelun taitoja.
Opetus- ja ohjaushenkilöstölle tuotetaan hankkeessa sekä systeemistä ymmärrystä että konkreettisia työkaluja ohjauksen tueksi. Lisäksi tuotetaan uudenlaisia toimintamalleja työssä opitun sekä oman aktiivisuuden kautta hankitun osaamisen hyödyntämiseksi jatko-opinnoissa ja työelämässä.
OSATA-hankkeen ensisijaiset kehittäjä- ja kohderyhmät ovat erityisesti 2. asteella opiskelevat nuoret, toisen asteen opettajat, erityisopettajat, opinto-ohjaajat ja muut ohjaustyötä tekevät sekä näihin ammatteihin opiskelevat. Yhteistyötä tehdään muiden teema-alueen hankkeiden kanssa. Hankkeen vahvuutena on 2. ja 3. asteen välinen moniammatillinen yhteistyö jatko-opintoihin siirtymisten tueksi. Ohjausmalli ja työkalut kehitetään soveltuviksi sekä oppilaitoksille että muualle, kuten Ohjaamoihin ja muihin nuorten palveluihin, työpaikoille, työelämäpalveluihin ja järjestötoimintaan.
OSATA-hankkeen tuloksena syntyy:
1) Oppilaitoksille: toimintamalli, jolla osaamisidentiteetin kehittymistä tuetaan opintojen alkuvaiheesta lähtien, jatkokoulutusvalintaan ja työelämään siirtymiseen saakka
2) Opiskelijalle: aktiivisuutta tukevia työkaluja ja valmennusta itseohjautuvaan opinto- ja urapolkujen luomiseen ja osaamisidentiteetin rakentamiseen
3) Opettajille ja ohjaajille: testatut ja arvioidut työkalut ja toimintamallit kansalliseen käyttöön sekä koulutusta toimintakulttuurin muuttamiseen
OSATA-hankkeen toteuttavat Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Hämeen ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu, Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö, Raahen ammattiopisto, Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu ja Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia.
Yhteistyökumppaneina ovat Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI, Suomen Opiskelija-Allianssi OSKU ja Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK.
Hankkeen ensisijaiset kohderyhmät ja kehittäjäkumppanit ovat:
1) erityisesti 2. asteella opiskelevat nuoret
2) toisen asteen opettajat, erityisopettajat, opinto-ohjaajat ja muut ohjaustyöntekijät (mm. Ohjaamojen henkilöstö, työvoimahallinto sekä muu TNO-henkilöstö) sekä näihin ammatteihin opiskelevat
Hankkeessa tehdään kehittämis- ja valmennusyhteistyötä muiden saman teema-alueen hankkeiden sekä ohjauskäytäntöjen kehittäjien kanssa valtakunnallisesti. Tulevaisuusohjauksen välineet kehitetään soveltuviksi sekä oppilaitoksiin että muualle, kuten Ohjaamoille ja muihin nuorten palveluihin, työpaikoille, työelämäpalveluihin ja järjestötoimintaan. Hankkeessa osallistetaan (esim. ohjaajakoulutuksissa) myös ammattikorkeakoulujen ohjaajia ja opettajia, joilla on tärkeä rooli siirtymävaiheen sujuvoittamisen edistäjinä.
Hankkeessa kehitettäviä työkaluja ja ohjauksen malleja voivat hyödyntää myös:
- valmistavien ja valmentavien koulutusten opettajat
- opettajankouluttajat ja opetuksen suunnittelijat
- nuorisotyöntekijät
- opiskelijajärjestöt
- ammattiliitot
- asuntolaohjaajat
- ohjauspalveluiden tarjoajat sekä heidän kauttaan myös oppilaitosten ulkopuolella olevat tai muuten paikkaansa hakevat nuoret
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 596 971
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 560 276
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 729 111
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 684 294
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1
Suunniteltu: 170
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Kaikessa toiminnassa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 0 |
Hankkeessa käytetään mahdollisimman paljon paperitonta arkistointia. Materiaalihankinnoissa pyritään käyttämään kierrätystarvikkeita sekä noudattamaan kestävän kehityksen ajatusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 4 | 0 |
Uusiutuvia energialähteitä käytetään mahdollisuuksien mukaan. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 5 |
Projektissa huomioidaan riittävän ja oikeanlaisen osaamisen merkitys paikallisen ja alueellisen elinkeinorakenteen kehittämisessä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 3 |
Aineettomat tuotteet ja palvelut ovat merkittävässä osassa tulevaisuuden koulutustoimintaa sekä työelämää. Ohjauksen työkalujen avulla pyritään edistämään kestäviä koulutus- ja ammatinvalintoja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 0 |
Projektissa otetaan huomioon kestävän kehityksen mukainen matkustaminen. Käytetään niin paljon etäyhteyksiä/videoneuvotteluita kuin mahdollista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 8 |
Toiminnassa keskitytään opiskelijoiden tulevaisuusorientaation kehittymiseen oman kestävän hyvinvoinnin näkökulmasta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 9 | 9 |
Haastetaan perinteinen sukupuoliajattelu ja edistetään tasa-arvon toteutumista työn ja koulutuksen kentällä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 8 |
Hanke tuottaa ammatinvalintaan ja nuoren oman osaamisen tunnistamisen, kehittämisen ja hyödyntämisen välineitä ja tätä kautta tukee yhteiskunnallisen ja kulttuurisen yhdenvertaisuuden toteutumista. | ||
Kulttuuriympäristö | 2 | 4 |
Alueellinen ja kansallinen kulttuuriympäristö otetaan projektissa ja sen toiminnoissa huomioon. | ||
Ympäristöosaaminen | 4 | 8 |
Yleisesti kannustetaan kohderyhmää yhteiskunnalliseen toimintaan. Ympäristötietoisuus ja kestävyysajattelu ovat osa yleissivistystä ja osana tulevaisuuden työtehtävien sisältöä. |
OSATA – Osaamispolkuja tulevaisuuteen -hankkeen päätavoite on ollut ammatillisen koulutuksen ohjauksen kehittäminen. Ammatillisen peruskoulutuksen uudistuksessa (2018) on painotettu tutkintojen osaamisperusteisuutta sekä joustavia ja yksilöllisiä opintopolkuja. OSATA-hankkeessa ohjaustyön kehittäminen kytkettiin tukemaan näitä uudistuksen tavoitteita.
OSATA-hankkeessa kehitettiin opintojen aikaista uraohjausta, osaamisidentiteetin rakentumista sekä jatko-opintoihin ja työelämään siirtymistä koulutusasteiden yhteistyönä. Samalla vahvistettiin opiskelijoiden itsetuntemusta sekä valmiuksia tunnistaa omaa osaamistaan ja nähdä se osana erilaisia opinto- ja urapolkuja.
Kehittämistyön lähtökohtana on ollut osaamisidentiteetin käsite sekä tulevaisuuden työelämässä tarvittavat osaamiset. Osaamisidentiteetillä tarkoitetaan yksilön käsitystä itsestä osaajana, kykyä tuoda oma osaaminen ilmi ja kehittää sitä sekä nähdä osaaminen erilaisissa konteksteissa. Osaamisidentiteetti on ajassa muuttuva. Se rakentuu suhteessa sosiaaliseen ympäristöön ja kehittyy opiskelijan opintojen aikana.
Lisätietoa osaamisidentiteetistä hankkeessa tuotetuista videoista:
• Tulevaisuuden taidot -video osaamisidentiteetistä opiskelijoille: https://youtu.be/uBj56_0vjDU
• Osaamisen aika -video osaamisidentiteetistä opettajille ja ohjaajille: https://youtu.be/42E3v5ef4s4
Hankkeen kohderyhmään kuuluivat ammatillisella toisella asteella opiskelevat, ammatilliset opettajat, ryhmänohjaajat, erityisopettajat, opinto-ohjaajat ja muut ohjaustyötä tekevät sekä näihin ammatteihin opiskelevat. Hankkeessa kehitettyä ohjausmallia ja työkaluja voivat käyttää oppilaitosten lisäksi myös muut nuorille palveluita tarjoavat tahot kuten Ohjaamot, työnhakupalvelut, valmentavaa koulutusta järjestävät tahot sekä järjestötoimijat.
HANKKEEN TULOKSET
Hankkeessa tuotettiin ammatillisen koulutuksen uudistusta tukeva ohjauksen malli (Osaamismatka) ja noin 30 erilaista tehtävää ja harjoitusta oppilaitosten käyttöön (Sampo-ohjaussivusto). Kaikki kehittämistyö tehtiin yhteistyössä hankkeen osatoteuttajien kesken ja tuotetut materiaalit testattiin erilaisilla opiskelijaryhmillä. Lisäksi hankkeessa tuotettiin julkaisuja opettajien ja opiskelijoiden käsityksistä osaamisperusteisuudesta, osaamisen tunnistamisesta ja opinto- ja uraohjauksesta.
Ohjausmallin ja tehtävien ytimen muodostavat:
• Osaamisperusteisuus ja osaamisidentiteetti-käsite
• Osaamisen tunnistaminen ja esittäminen
• Elinikäisen oppimisen avaintaidot
• Tulevaisuusorientoitunut uraohjaus ja tulevaisuuden työelämätaidot
• Vertaisoppiminen ja prosessimaisuus
Nämä taidot edistävät vahvan osaamisidentiteetin rakentumista ja mahdollistavat yksilöllisten opinto- ja urapolkujen tukemisen.
Hankkeen kaikki tulokset löytyvät kootusti sivulta: https://osata.fi/hankkeen_materiaalit/ sekä myöhemmin Tulevaisuusohjauksen sivustolta: www.tulevaisuusohjaus.fi
Osa materiaaleista viedään myös SAKU ry:n Arjen arkkiin: https://arjenarkki.fi/menetelmapankki
Sekä Opetushallituksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön Avointen oppimateriaalien kirjastoon: https://aoe.fi/
Hankkeen toiminta-aikana 1.9.2016–31.12.2019 hankkeeseen on osallistunut 265 henkilöä (hankkeessa aloittanutta), joista 223 on raportoitavissa. Hankkeen koulutustilaisuuksiin osallistui lisäksi lähes 400 opettajaa ja ohjaajaa yhdeksällä eri paikkakunnalla.
Hankkeen toimintaa ja tuloksia on esitelty yli 60 tilaisuudessa, joiden kautta on tavoitettu reilut 2300 henkilöä.
OSATA-hankkeen toteuttavat Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Hämeen ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu, Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö, Raahen ammattiopisto, Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu ja Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia. Yhteistyökumppaneina ovat Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI, Suomen Opiskelija-Allianssi OSKU ja Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK.