Hankekoodi: S20813
Hankkeen nimi: Jatkoväylä - sujuvasti ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2016 ja päättyy 31.12.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2472908-2
Jakeluosoite: Patteristonkatu 3 D, PL 181
Puhelinnumero: 0153 5561
Postinumero: 50101
Postitoimipaikka: Mikkeli
WWW-osoite: http://www.xamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anu Haapala
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anu.haapala(at)xamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050312 5123
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Jatkoväylä-hankkeen tavoitteena on
- Lyhentää kokonaisopiskeluaikaa opintopolulla, joka koostuu ammatillisesta 2. asteen tutkinnosta ja ammattikorkeakoulututkinnosta,
- Luoda, pilotoida/kokeilla ja yhtenäistää valtakunnallisia, alueiden rajat ylittäviä, koulutuksen järjestäjien yhteistyöhön
perustuvia, ammatilliselta toiselta asteelta ammattikorkeakouluun tapahtuvan siirtymävaiheen toimintamalleja ja pedagogisia ratkaisuja
- Lisätä ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuutta potentiaalisten opiskelijoiden näkökulmasta
- Edistää koulutuksen osaamisperusteisuutta
Hanketta toteuttavat 11 ammatillista oppilaitosta ja ammattikorkeakoulua muodostavat hankkeessa valtakunnallisen yhteistyöverkoston. Hanke koostuu kolmesta horisontaalisesta teemasta, joissa työskennellään yli aluerajojen:
1) Opintojen nopeuttaminen siirtymää tukevien toimintamallien avulla
2) Jatko-opinto- ja siirtymävaiheen ohjauksen toimintatapojen yhdenmukaistaminen ja juurruttaminen
3) Yhteisten siirtymävaiheen toimintamallien ja rakenteiden reunaehtojen luominen, kokemusten ja käytäntöjen jakaminen ja valtakunnallisten suositusten laatiminen sekä tietoisuuden lisääminen ammatillisesta väylästä
Työskentelyn ytimen muodostavat aluekohtaiset kokeilut, joista jokainen kehittää horisontaalista teemaa keskittyen jonkin tietyn asian ratkaisemiseen tai uuden toimintatavan kokeilemiseen tavoitellen näin isomman kokonaisuuden osatavoitteita. Jokainen hankkeen toimija kehittää toimintamallejaan, ohjeistuksiaan ja rakenteitaan hankkeen aikana kohti yhteisiä tavoitteita. Hankkeen horisontaalisissa teemoissa työskentely tuottaa jatkuvasti tietoa muiden kokeiluista, hyvistä käytännöistä ja yhdessä kehitetyistä toimintatavoista, joita toimijat ottavat valintansa mukaan heti käyttöön omissa organisaatioissaan ja saavat niistä tukea aluekohtaisten ratkaisujen tekemiseen.
TEEMA 1: OPINTOJEN NOPEUTTAMINEN SIIRTYMÄÄ TUKEVIEN TOIMINTAMALLIEN AVULLA
Keskeiset toimenpiteet ovat:
- Sellaisten toimintatapojen kokoaminen, kokeileminen, mallintaminen ja yhtenäistäminen, joilla siirtymävaiheen opintoja toteutetaan ja niiden tuottama osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan siten, että ammattiopisto- ja ammattikorkeakouluopintojen kokonaisopintoaika lyhenee puolesta vuodesta vuoteen verrattuna tavalliseen opintopolkuun
- Työssä oppimisen ja yhteisten työelämäläheisten oppimisympäristöjen integrointi väyläopintojen toteutukseen
- Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen menetelmien kehittäminen
- Ammattikorkeakoulujen sujuvampien valintamenettelyjen kokeilu ja suunnitteleminen
- Yrittäjyyspolun mallintaminen
- Yhteisten verkko-opintojen integroiminen osaksi väyläopintoja
TEEMA 2: JATKO-OPINTOJEN JA SIIRTYMÄVAIHEEN OHJAUKSEN TOIMINTATAPOJEN YHDENMUKAISTAMINEN JA JUURRUTTAMINEN
Keskeiset toimenpiteet ovat
- Sellaisten toimintatapojen kokoaminen, kokeileminen, mallintaminen ja yhtenäistäminen, joilla jatko-opinto- ja siirtymävaiheen ohjauksesta saadaan kattavaa, järjestelmällistä ja eri alat ja organisaatiot läpileikkaavaa toimintaa.
- Opettajien ja ohjaajien osaamisperusteisuuteen pohjautuvien ohjaus- ja arviointitaitoja kehittäminen
- Oppilaitosten tukeminen ohjauksen kehittämisessä
TEEMA 3: YHTEISTEN SIIRTYMÄVAIHEEN TOIMINTAMALLIEN JA RAKENTEIDEN REUNAEHTOJEN LUOMINEN, KOKEMUSTEN JA KÄYTÄNTÖJEN JAKAMINEN, VALTAKUNNALLISTEN SUOSITUSTEN LAATIMINEN SEKÄ TIETOISUUDEN LISÄÄMINEN AMMATILLISESTA VÄYLÄSTÄ
Keskeiset toimenpiteet ovat
- Yhteisten reunaehtojen määrittäminen hankkeen toteuttajaorganisaatioiden väyläopintojen kehittämiselle
- Yhteisen nimityksen sopiminen siirtymää tukeville ja nopeuttaville opinnoille ja graafisen ilmeen laatiminen markkinointikäyttöön
- Valtakunnallisten suositusten laatiminen siirtymävaiheen toimintamallien ja palveluiden kehittämiseen ja niiden käyttöönottaminen toteuttajaorganisaatioissa
Hankkeen tuloksena on
- Selkeä rakennekuvaus 2.aste-amk opinnoista
- Suositukset ja käytännössä kokeillut toimintatavat siirtymävaiheen opintojen ja palveluiden toteuttamisesta siten, että ammatilliselta toiselta asteelta ammattikorkeakouluun siirtyvän opiskelijan kokonaisopiskeluaika lyhenee puolesta
vuodesta vuoteen, sisältäen mm. suositukset osaamisen tunnistamiselle ja tunnustamiselle väyläopinnoissa, jatko-opintojen ohjaukselle ja ammattikorkeakoulujen hakukäytäntöjen uudistamiselle
- Väyläopinnot, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ja jatko-opintojen ja siirtymävaiheen ohjaus on toteuttajaorganisaatioissa kehittynyt suositusten mukaiseksi
- Yhteinen ilme ammatillisen väylän ja väyläopintojen markkinointiin ja tiedottamiseen
- Ohjausprosessin kuvaus (ammatilliselta 2. asteelta ammattikorkeakouluun)
Ammatillisten oppilaitosten opinto-ohjaajat ja muut ohjauksen asiantuntijat, opettajat ja hakuinfoa antava henkilöstö
Ammattikorkeakoulujen opinto-ohjaajat, opettajat ja hakuinfoa antava henkilöstö (opintotoimisto tms.)
Ammattikorkeakoulujen opiskelijat
Ammatillisten oppilaitosen opiskelijat
Ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen johto
Opetushallituksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön virkamiehet
Ammatillisten oppilaitosten opiskelijat
Ammattikorkeakouluopiskelijat
Peruskoulutuksesta toiselle asteelle siirtyvät
Peruskoulun opinto-ohjaajat
Työelämä/yritykset
Muut kuin oppilaitosten henkilöstö, jotka ohjaavat nuoria, kuten Ohjaamoiden työntekijät
Muut kuin hankekonsortiossa mukana olevat ammatilliset oppilaitokset ja ammattikorkeakoulut
Muut siirtymävaihetta kehittävät hankkeet
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 854 995
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 854 995
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 125 148
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 125 148
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 7
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 3
Suunniteltu: 552
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 5 |
Hanke hyödyntää pienimuotoisesti ostopalveluita, joiden luonne on sellainen, että useassa tapauksessa palveluntuottaja on paikallinen. Välillisenä vaikutuksena hankkeessa alueiden työelämä saa hyviä osaajia ja nopeammin työelämään. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 5 |
Hankkeella sujuvoitetaan opintoja ja niiden välisiä siirtymiä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 8 |
Hankkeeen toiminta parantaa jo välittömästi hankkeen aikana että välillisesti toimintatapojen muutoksen kautta opiskelijoita ja heidän osallisuuttaan, työllistymistään ja tiedon saamistaan. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 4 |
Hankkeen toiminta tasoittaa eri sukupuolten välisiä eroja ohjauspalveluiden saamisessa, esim. mies- ja naisvaltaisten opiskelualojen ohjaustoiminnan yhtenäistäminen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Jatkoväylä-hankkeen tavoitteena oli
- Lyhentää kokonaisopiskeluaikaa opintopolulla, joka koostuu ammatillisesta 2. asteen tutkinnosta ja
ammattikorkeakoulututkinnosta,
- Luoda, pilotoida/kokeilla ja yhtenäistää valtakunnallisia, alueiden rajat ylittäviä, koulutuksen järjestäjien yhteistyöhön perustuvia, ammatilliselta toiselta asteelta ammattikorkeakouluun tapahtuvan siirtymävaiheen toimintamalleja ja pedagogisia ratkaisuja
- Lisätä ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuutta potentiaalisten opiskelijoiden näkökulmasta
- Edistää koulutuksen osaamisperusteisuutta
Hanketta toteuttivat 11 ammatillista oppilaitosta ja ammattikorkeakoulua muodostaen hankkeessa valtakunnallisen yhteistyöverkoston. Hanke koostui kolmesta horisontaalisesta teemasta, joissa työskenneltiin yli aluerajojen:
1) Opintojen nopeuttaminen siirtymää tukevien toimintamallien avulla
2) Jatko-opinto- ja siirtymävaiheen ohjauksen toimintatapojen yhdenmukaistaminen ja juurruttaminen
3) Yhteisten siirtymävaiheen toimintamallien ja rakenteiden reunaehtojen luominen, kokemusten ja käytäntöjen jakaminen ja valtakunnallisten suositusten laatiminen sekä tietoisuuden lisääminen ammatillisesta väylästä
Työskentelyn ytimen muodostivat aluekohtaiset kokeilut, joista jokainen kehittää horisontaalista teemaa keskittyen jonkin tietyn asian ratkaisemiseen tai uuden toimintatavan kokeilemiseen tavoitellen näin isomman kokonaisuuden osatavoitteita. Jokainen hankkeen toimija kehitti toimintamallejaan, ohjeistuksiaan ja rakenteitaan hankkeen aikana kohti yhteisiä tavoitteita. Hankkeen horisontaalisissa teemoissa työskentely tuotti tietoa muiden kokeiluista, hyvistä käytännöistä ja yhdessä kehitetyistä toimintatavoista.
TEEMA 1: OPINTOJEN NOPEUTTAMINEN SIIRTYMÄÄ TUKEVIEN TOIMINTAMALLIEN AVULLAKeskeiset toimenpiteet:
- Sellaisten toimintatapojen kokoaminen, kokeileminen, mallintaminen ja yhtenäistäminen, joilla siirtymävaiheen opintoja toteutetaan ja niiden tuottama osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan siten, että ammattiopisto- ja ammattikorkeakouluopintojen kokonaisopintoaika lyhenee puolesta vuodesta vuoteen verrattuna tavalliseen opintopolkuun
- Työssä oppimisen ja yhteisten työelämäläheisten oppimisympäristöihin liittyvät kokeilut jatkoväyläopintojen toteutukseen
- Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen menetelmien kehittäminen
- Ammattikorkeakoulujen sujuvampien valintamenettelyjen kokeilu ja suunnitteleminen
- Yrittäjyyspolun mallintaminen
- Yhteisten verkko-opintojen integroiminen osaksi väyläopintoja
TEEMA 2: JATKO-OPINTOJEN JA SIIRTYMÄVAIHEEN OHJAUKSEN TOIMINTATAPOJEN
YHDENMUKAISTAMINEN JA JUURRUTTAMINEN
Keskeiset toimenpiteet:
- Sellaisten toimintatapojen kokoaminen, kokeileminen, mallintaminen ja yhtenäistäminen, joilla jatko-opinto- ja siirtymävaiheen ohjauksesta saadaan kattavaa, järjestelmällistä ja eri alat ja organisaatiot läpileikkaavaa toimintaa.
- Opettajien ja ohjaajien osaamisperusteisuuteen pohjautuvien ohjaus- ja arviointitaitoja kehittäminen
- Oppilaitosten tukeminen ohjauksen kehittämisessä
TEEMA 3: YHTEISTEN SIIRTYMÄVAIHEEN TOIMINTAMALLIEN JA RAKENTEIDEN REUNAEHTOJEN LUOMINEN, KOKEMUSTEN JA KÄYTÄNTÖJEN JAKAMINEN, VALTAKUNNALLISTEN SUOSITUSTEN LAATIMINEN SEKÄ TIETOISUUDEN LISÄÄMINEN AMMATILLISESTA VÄYLÄSTÄ
Keskeiset toimenpiteet:
- Yhteisten reunaehtojen määrittäminen hankkeen toteuttajaorganisaatioiden jatkoväyläopintojen kehittämiselle
- Yhteisen nimityksen sopiminen siirtymää tukeville ja nopeuttaville opinnoille ja graafisen ilmeen laatiminen markkinointikäyttöön
- Valtakunnallisten suositusten laatiminen siirtymävaiheen toimintamallien ja palveluiden kehittämiseen
Hankkeen tuloksena oli
- Selkeä kuvaus 2.aste-amk opinnoista osana valtakunnallisia suosituksia
- Valtakunnalliset suositukset jatkoväyläopinnoista ja –ohjauksesta ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyönä. Verkko- ja painettuna julkaisuna. Vertais- ja asiantuntija-arvioitu. Julkaistu: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-110-1
- Yhteinen ilme jatkoväyläopinnoista ja –ohjauksesta otettu käyttöön toteuttajaorganisaatioissa
- Aluellisia ohjausprosessin kuvauksia (ammatilliselta 2. asteelta ammattikorkeakouluun) Jatkoväylällä julkaisussa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-112-5