Hankekoodi: S20825
Hankkeen nimi: Smidiga övergångar i Svenskfinland
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2016 ja päättyy 30.6.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Svenska Österbottens förbund för utbildning och ku
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0988182-8
Jakeluosoite: Kungsgårdsvägen 30 A
Puhelinnumero: 06-3242000
Postinumero: 65380
Postitoimipaikka: Vasa
WWW-osoite: http://www.yrkesakademin.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kenneth Heimdahl
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: utvecklingschef
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kenneth.heimdahl(at)yrkesakademin.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 5523539
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Projektets mål är att göra upp och pilotera verksamhetsmodeller för övergångsfaser som baserar sig på lokalt, regionalt och nationellt samarbete mellan utbildningsanordnare i Svenskfinland. I utvecklingsarbetet kommer vi att utnyttja och vidareutveckla nationella tjänster inom temat. De centrala åtgärderna består av gemensamma tillvägagångssätt för att informera, handleda och styra personer vidare; elever och studerande i övergången från ett utbildningsstadium till nästa och studerande i val av studieväg. De utvecklade modellerna strävar till att utveckla arbetssättet för att individanpassa utbildningen; identifiering av kompetens som inhämtats tidigare och som en del av flexibla och individuella studier, implementering av tidigare gjorda modeller och tjänster som stödjer sysselsättningen, placeringen och genomförandet av fortsatta studier.
Målgruppen består av medverkande skolors utbildnings-, utvecklings-, studiebyrå-, rådgivnings-, stöd- och handledningspersonal samt experter som främjar livslångt lärande. Eftersom det rör sig om hur vi organiserar jobbet (rutiner, processer, lösningar och dokumentationen av dessa) och att göra överenskommelser mellan samarbetsparter, kommer skolornas ledning och kvalitetspersonal också att vara en målgrupp för projektet.
Eftersom delar av utvecklingsarbetet berör stöd- och handledningspersonalen inom den grundläggande utbildningen och vid andra instanser som handleder unga (ungdomsverkstäder, ungdomsstationer, uppsökande verksamhet, LIV nätverk och Navigatorn, samt andra projekt med liknande mål ex Stora Komet och Zoomi) är de också en målgrupp och samarbetspart för utvecklingsarbetet.
Den indirekta målgruppen består av blivande, nuvarande och tidigare studerande i de medverkade skolorna vilka deltar i piloteringen av utvecklingsverksamheten men fungerar inte som deltagare i projektet.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 529 488
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 529 488
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 559 818
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 559 152
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 90
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 3 |
YA har en miljöledningsmanual för Campus Kungsgården som inkluderar vår miljöpolicy. Vårt miljöledningssystem är certifierat enligt ISO 14001:2004. Inom all vår verksamhet strävar vi till ständig förbättring, förebyggande åtgärder, förebyggande av förorening samt hållbar utveckling. Inom kvalitets- och miljöledningssystemet strävar vi till att, i samarbete med andra parter inom samkommunen, utveckla arbetsgemenskapen och betona trivsel och trygghet i arbetet samt fysisk och psykisk hälsa. Främjande av hållbar utveckling inom YA innebär att studerande och personal känner till den hållbara utvecklingens principer och motiveras att verka för dem i studier och arbete samt som medborgare. De känner till och iakttar miljövänliga arbets- och handlingssätt och kan i synnerhet identifiera de vanligaste problemavfallen och hanteringen av dem. De uppskattar naturens mångformighet, förstår den hållbara utvecklingens ekonomiska, sociala och kulturella dimensioner och kan främja dessa värden i sin verksamhet. Utvecklingen av digitala modeller och tjänster förväntas minska naturresurser eftersom vissa funktioner effektiviseras genom digitalisering. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ingen direkt eller indirekt beröring i projektet | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ingen direkt eller indirekt beröring i projektet | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ingen direkt eller indirekt beröring i projektet | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ingen direkt eller indirekt beröring i projektet | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 3 |
Mycket av det material som skapas är i digital form, vilket inverkar i någon grad på materialanvändning. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ingen direkt eller indirekt beröring i projektet | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Samarbete mellan utbildningsarrangörerna är förutsättningar för att öka utbytet, kompetensen och sysselsättningen. I projektet vill vi stärka ungdomars kompetenser så att de är lämpliga i en krävande arbetsmarknad. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 9 |
Projektets åtgärder leder till utvecklandet av immateriella tjänster och verksamhetsmodeller genom nätverkssamarbete. i projektet eftersträvas bestående verksamheter som förbättrar kvaliteten i utbildningen och studerandes möjlighet till fortsatt utbildning och sysselsättning. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 2 |
I projektet eftersträvas minimering av resurser för förflyttning och logistik. Stor del av både planering och utveckling sker genom digitala webbmöten. Utbildningar sker även via flerform via nätkurser. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 8 |
I projektet utvecklas modeller och tjänster för smidiga övergångar mellan stadier, vilka förbättrar studerandes studieframgång, möjligheter till sysselsättning och därmed främjar det deras välmående. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 8 |
Inkludering och handledning/ vägledning är en av de starkaste principerna i projektet. Detta tänkande skall genomsyra alla åtgärder och vara en av de centrala effekterna i projektet. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 8 |
Inkludering och handledning/ vägledning är en av de starkaste principerna i projektet. Detta tänkande skall genomsyra alla åtgärder och vara en av de centrala effekterna i projektet. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ingen direkt eller indirekt beröring i projektet | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ingen direkt eller indirekt beröring i projektet |
Utvecklingsarbetet har bestått av att göra och pilotera modeller för studievägar över stadiegränser mellan andra och tredje stadiet i Svenskfinland, vilka snabbar upp tiden för genomförande och därigenom sparar resurser. Detta har vi gjort genom att vi planerat och byggt upp individuella och flexibla studievägar som beaktar identifiering och erkännande av kunnande som en viktig del av den kompetensbaserade yrkesutbildningen, väg- och handlett studerande inom dessa samt genomfört pilotverksamhet. Vidare har vi ökat synligheten för möjligheterna till alternativa, individuella och flexibla val inom studierna via olika väglednings- och handledningsmodeller som uppmuntrar till egna val och studievägar i ansökan till och genomförande av yrkesutbildning. Slutligen har vi arrangerat och deltagit i informations-, workshop- och diskussionstillfällen för stöd- och handledningspersonal, studiehandledare och studiebyråpersonal i att handleda till/inom de olika studievägarna samt för att vidareutveckla och implementera uppgjorda modeller. Vi har implementerat och spridit resultat och goda erfarenheter lokalt och nationellt under hela utvecklingsarbetets gång. Information om projektet, utvecklingsarbetet, modeller och erfarenheter finns också samlade på sidan https://sites.google.com/yrkesakademin.fi/smidigaovergangarsvenskfinland.