Hankekoodi: S20830
Hankkeen nimi: Kumppanuuskampus
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2016 ja päättyy 30.11.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Haapaveden Opiston Kannatusyhdistys ry
Organisaatiotyyppi: Kansalaisjärjestö
Y-tunnus: 0209770-7
Jakeluosoite: Vanhatie 45
Puhelinnumero: 040 868 2290
Postinumero: 86600
Postitoimipaikka: Haapavesi
WWW-osoite: http://www.haapop.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Elina Hiiva
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: elina.hiiva(at)haapop.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408682596
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kumppanuuskampus on Haapaveden Opisto, Haapaveden lukio, Jokihelmen opisto ja Jokilaaksojen musiikkiopisto yhteistyöhanke. Haapaveden Opisto toimii hankkeen päätoteuttajana ja Oulun yliopisto osatoteuttajana. Hankkeen tavoitteena on luoda yhteistyöoppilaitoksille toimintamalli, Kumppanuuskampus, joka tähtää oppilaitosrajat ylittävän yhteistyön ja kumppanuuden toteuttamiseen digitaalisuuden haasteeseen vastaamiseen sekä yritysyhteistyön tiivistämiseen. Hankkeen aikana kumppanuuskampukseen käynnistetään kaksi toimintaympäristöä, jotka ovat digimajakka ja yrittäjyysmajakka.
Hanke on Oulun eteläisen alueen yliseutukunnallinen hanke (Ylivieskan, Nivala-Haapajärven ja Haapaveden-Siikalatvan seutukunnat), joka toteutetaan Haapaveden, Haapajärven, Kärsämäen, Merijärven, Nivalan, Oulaisten, Pyhännän, Pyhäjärven ja Siikalatvan alueilla.
Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat
- Alueen oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstö ja oppilaitosten hallinto
- Yleissivistävässä, vapaassa sivistystyössä, taiteen perusopetuksessa tai ammatillisessa koulutuksessa olevat yli 15-vuotiaat (ei perusopetustyö)
Digimajakassa työskentelee digiluotsi, jonka päätehtävänä on luoda laatukäsikirja digitaalisen opetusmateriaalin tuottamiseksi ja valmentaa opettajia digitaalisen opetusmateriaalin luonnissa ja digitaalisessa opetuksessa. Lisäksi digiluotsin tavoitteena on tuoda kulttuuri- ja musiikkiopetustarjonta myös syrjäseuduilla asuville digitaalisuuden keinoin. Digimajakka vahvistaa opetushenkilöstön digitaalisen työvälineiden käyttötaitoja ja tätä kautta tehostaa tutkinnon suorittamista, opintojen ohjausta ja opetusjärjestelyjä sekä edesauttaa kehittämään opintoprosesseista sujuvampia.
Yrittäjyysmajakka edistää sekä opetushenkilöstön, että opiskelijoiden yrittäjyysosaamista sekä yrittäjämyönteisyyttä ja tätä kautta vahvistaa työllistymismahdollisuuksia. Tämä lisää työelämätaitoja käytännöntasolla. Yrittäjyysmajakkaan perustetaan hankkeen tuloksena pedagoginen kulttuuriyrittäjyyden osuuskunta joka on oppimista, opetusta ja yrittäjyyttä tukeva työelämälähtöinen oppimisympäristö ja jossa voidaan toteuttaa monialaisesti oppilaitosrajat ylittäviä yhteistyöprojekteja. Yrittäjyysmajakan tavoitteena on myös saada kulttuuritoimijat osaksi yritysmaailman projekteja. Yrittäjyysmajakkaan palkataan yrittäjyysluotsi, jonka tavoitteena on vahvistaa sisäistä yrittäjyyttä, yrittäjyyden opetusta ja oppimista sekä yrittäjyyden käynnistymistä, verkostoitumista ja kumppanuutta yhteistyössä kaikkien oppilaitosten, kuntien kehitysjohtajien ja yrityspalvelujen ja työpajojen kanssa. Osuuskunnan tarkoituksena on toimia opiskelijoiden ja kurssilaisten sekä ammattilaisten yhteistyöverkostona, joka tarjoaa jäsenille puitteita yrittäjyyden oppimiseen ja harjoittamiseen, palvelujen tuotteistamiseen ja kaupallistamiseen sekä markkinointiin ja myyntiin. Osuuskunta on nivelvaihe kohti yrittäjyyttä, jossa voi testata omaa liikeideaansa ja kykyä toteuttaa omia projekteja.
Hankkeen uutuus- ja lisäarvo muodostuu laajan yhteistyöhön perustuvan toiminnan kehittämisestä. Koulutusaloista riippumatta yhteistyö paikallisesti, alueellisesti, valtakunnallisesti ja kansainvälisesti eri toimijoiden kanssa on tärkeimpiä tehokkuuden, taloudellisuuden ja uudenlaisen oppimisen ja oppimiskulttuurin kehittymisessä. Majakat edistävät oppilaitosten, opiskelijoiden, yritys- ja työelämän sekä kulttuuritoimijoiden yhteistyötä. Majakat on suunniteltu siten, että ne tukevat toinen toisiaan suunnittelutyössä, pedagogisessa kehittämisessä, yhteistyön tiivistämisessä sekä kohderyhmien palvelemisessa ja profiloivat oppilaitosten ja yhteistyökumppaneiden alueellista toimintaa kokonaisuudeksi.
Hankkeen sukupuolinäkökulmaa on arvioitu oppilaitosten henkilöstö- ja opiskelijatietojen pohjalta. Taide- ja kulttuurialalle painottuvassa koulutuksessa sukupuolijakauma on 70%:sti naisvaltainen. Hankkeen toimenpiteet on suunniteltu tasapuolisesti molemmille sukupuolille. Hankkeessa kiinnitetään erityishuomioita miesten osallistumisen vahvistamiseen ohjauksen, koulutuksen ja markkinoinnin keinoin. Tällä pyritään siihen, että erityisesti syrjäytymisvaarassa olevat miehet saadaan mukaan aktiiviseen toimintaan.
Hankkeen kestävän kehityksen vaikutuksia on arvioitu ja huomioitu muun muassa siten, että hankeoppilaitokset ovat toteuttamassa yhteistä kestävän kehityksen suunnitelmaa, joka käsittää ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen kestävän kehityksen. Hankkeessa tehostetaan digitaalisten ratkaisujen käyttöä, verkossa tapahtuvaa opetusta ja oppimista ja yhteydenpitoa. Yritysyhteistyön, kulttuuriyhteistyön ja yrittäjyyden kehittäminen tukee elinkeinorakenteen vahvistumista erityisesti luovilla aloilla. Yrittäjyysmajakan kulttuuriyhteistyön kehittämisen tavoitteena on lisätä opiskelun, työelämän ja kulttuuritoiminnan vuorovaikutusta ja lisätä yhteistyötä toimijoiden välillä. Osaamisen ja koulutustason kasvu ja luovuuden tukeminen edesauttavat yhteiskunnallisen ja kulttuurisen tasa-arvon kehittymistä. Hankkeen tavoitteena on rakentaa uusi toimintakulttuuri, jossa elinikäisen oppimisen tukena on alueen yritys- ja kulttuuritoimijat.
Hanke on Oulun eteläisen alueen yliseutukunnallinen hanke (Ylivieskan, Nivala-Haapajärven ja Haapaveden-Siikalatvan seutukunnat), joka toteutetaan Haapaveden, Haapajärven, Kärsämäen, Merijärven, Nivalan, Oulaisten, Pyhännän, Pyhäjärven ja Siikalatvan alueilla.
Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat
- Alueen oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstö ja oppilaitosten hallinto
- Yleissivistävässä, vapaassa sivistyössä, taiteen perusopetuksessa tai ammatillisessa koulutuksessa olevat yli 15-vuotiaat (ei perusopetustyö)
- Oppilaitosten potentiaaliset opiskelijat
- Alueen luovien alojen yrittäjät ja muut yrittäjät
- Alueen yhdistykset, kulttuurityöntekijät ja kulttuuritoimijat
- Kulttuuri- ja työelämähankkeet
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 317 512
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 314 552
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 374 104
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 370 616
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Nivala-Haapajärven, Haapavesi-Siikalatvan, Ylivieskan
Kunnat: Oulainen, Kärsämäki, Siikalatva, Merijärvi, Pyhäjärvi, Pyhäntä, Nivala, Haapajärvi, Haapavesi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 15
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 10
Suunniteltu: 189
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 2 |
Hankkeessa tehostetaan digitaalisten ratkaisujen käyttöä ja tällä tavoin vähennetään ekologista kuormitusta. Tuotettavat materiaalit ja kurssit löytyvät verkosta. Teknologisten laitteiden tuotanto kuormittaa ympäristöä välillisesti. Hankeoppilaitokset ovat toteuttamassa yhteistä kestävän kehityksen suunnitelmaa, joka käsittää ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen kestävän kehityksen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
Hankkeessa kehitetään verkossa tapahtuvaa opetusta ja oppimista ja yhteydenpitoa digitaalisella oppimisympäristöissä. Tämä vähentää matkustamista ja päästöjä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole välitöntä vaikutusta kyseessä olevaan asiaan. Verkko-alustojen kautta tapahtuva yhteistyö toteuttajien ja kohderyhmien välillä säästää välillisesti luontoa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 1 |
Hankkeella ei ole välitöntä vaikutusta kyseessä olevaan asiaan. Verkko-alustojen kautta tapahtuva yhteistyö toteuttajien ja kohderyhmien välillä säästää välillisesti luontoa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta kyseessä olevaan asiaan. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 4 | 4 |
Digitaalinen viestintä, verkkojulkaiseminen ja tiedotus sekä harkiten tehty materiaalien käyttö edesauttavat välittömästi. Hankeoppilaitokset ovat toteuttamassa yhteistä kestävän kehityksen suunnitelmaa, joka käsittää ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen kestävän kehityksen. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole välitöntä vaikutusta asiaan. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 3 |
Yritysyhteistyön, kulttuuriyhteistyön ja yrittäjyyden kehittäminen tukee elinkeinorakenteen vahvistumista erityisesti luovilla aloilla. Pedagoginen kulttuuriosuuskunta vahvistaa opiskelijoiden yrittäjyysvalmiuksia sekä verkostoitumista. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 7 |
Yrittäjyysmajakan tehtävä on tukea luovien alojen yrittäjyyttä erityisesti taide- ja taitoaineiden osalta. Digimajakka luo digitaalisen oppimisympäristön. Nämä asiat edistävät aineettomien palveluiden syntymistä ja kehittämistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 2 |
Aineettomien palveluiden kehittäminen vähentää liikkumisen tarvetta sekä parantaa logistiikkaa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Hanketoiminta toteutetaan sosiaalisen ja kulttuurisen kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 7 | 5 |
Hankkeessa toimitaan yhdenvertaisuusperiaatteiden mukaan. Hanke vahvistaa koulutuksellista ja sivistyksellistä tasa-arvoa digitaalisuuden keinoin sekä kulttuuri- ja harrastustoimintaan muun muassa verkkoympäristöjen avulla. Hanke edistää kohderyhmien verkostoitumista ja sitä kautta mahdollistaa tasa-arvoista osallisuutta. Hankkeen päätoteuttajalla on tasa-arvosuunnitelma, jota toteutetaan myös hanketyössä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 9 |
Hanke edistää monialaista yhteistyötä ja toimii verkostomaisesti eri toimijoiden kanssa. Osaamisen ja koulutustason kasvu ja luovuuden tukeminen edesauttavat yhteiskunnallisen ja kulttuurisen tasa-arvon kehittymistä. | ||
Kulttuuriympäristö | 7 | 5 |
Hankkeen tavoitteena on rakentaa uusi toimintakulttuuri, jossa oppimisen ja hyvinvoinnin tukena on alueen kulttuuritoimijat ja yritykset. Uusi yhteinen toimintakulttuuri hyödyntää vahvaa alueellista kulttuuriperintöä ja vahvistaa paikallisidentiteetin kehittämistä. Toiminnan kehittämisessä tärkeintä on vahva paikallinen ja monialainen yhteistyö. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hanke on ympäristöosaamisen kannalta neutraali. |
Hankkeella haettiin kokonaisvaltaista oppilaitosrajat ylittävää yhteistyötä ja kumppanuutta neljän hyvin erilaisen oppilaitoksen kesken. Kumppanuuskampuksen tehtäväksi määriteltiin:
-kehittää, toteuttaa ja ohjata oppilaitosrajat ylittävää yhteistyötä ja kumppanuutta sekä vahvistaa yhteistyöhön perustuvaa johtajuutta.
-Kouluttaa henkilöstöä vastaamaan uuden opettajuuden haasteisiin.
-Kehittää opiskelijoiden ohjausta, osaamisen hankkimisen väyliä ja osaamisen tunnistamista ja tunnustamista.
-Luoda yli oppilaitosrajojen meneviä yhteisiä käytänteitä opetuksessa ja oppimisessa erityisesti tämän vuosituhannen pärjäämistaitojen hankkimisessa.
-Luoda kestävää, joustavaa ja taloudellista osaamisenkartuttamiskulttuuria elinikäisen oppimisen periaatteella.
Tavoitteet saavutettiin hyvin ja tänä päivänä hankkeen konkreettisena tuloksena on Oulun eteläisellä alueella neljän oppilaitoksen yhteinen toimintamalli, kumppanuuskampus, jossa on kaksi toimintaympäristöä -digimajakka ja yrittäjyysmajakka, jotka jatkavat olemassaoloaan hankkeen jälkeen.