Hankekoodi: S20834
Hankkeen nimi: TAKE- Työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen ja ohjauksen kehittäminen
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2016 ja päättyy 30.4.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Haapaveden-Siikalatvan seudun kuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 1059660-2
Jakeluosoite: Keskustie 29
Puhelinnumero: 044 7692 500
Postinumero: 92620
Postitoimipaikka: Piippola
WWW-osoite: http://www.haapavesi-siikalatva.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hannu Saarinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: seutujohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hannu.saarinen(at)siikalatva.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 384 998
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
TAVOITTEET:
Take-hankkeessa kehitetään työelämälähtöistä ammatillista koulutusta ja ohjausta sekä vahvistetaan koulutukseen tai työelämään siirtymistä tukevia menetelmiä ja palveluita luomalla avoin opisto ja sen yhteyteen avoin työpaja, jossa voi suorittaa myös ammatillisen koulutuksen opintoja ja/tai tutkinnon osia työvaltaisesti. Tavoitteena on luoda työvaltaisia toimintapoja, joista hyötyvät syrjäytymisuhanalaiset henkilöt, maahanmuuttajat mukaan lukien.
Lisäksi Take-hankkeessa
- kehitetään aikaisemman osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen työkaluja, jotka helpottavat opiskelua ja/tai tutkinnon suorittamista työvaltaisesti
- kehitetään yhteisten tutkinnon osien perusteiden mukaisia opintoja työpaikalla, kehittämällä toiminnallisia opiskelutapoja
- vahvistetaan opettajien, opinto-ohjaajien sekä muiden ohjaajien, kuten työpaikka- tai työpajaohjaajien ohjausosaamista seutukunnan alueella
- luodaan seutukunnallinen ohjausmalli, johon kuuluu yhteistyösopimukset ohjauksen ja neuvonnan toteuttamisesta seutukunnan alueella
TOIMENPITEET:
I Perustetaan avoin opisto ja työpaja:
1) Luodaan toiminnallisen ja työssäoppimista hyödyntävän uraohjausmalli "learning cafe" periaatteella
2) Kehitetään toiminnallisia ja työvaltaisia oppimismenetelmiä, jotka mahdollistavat yksilölliset opintopolut muissakin oppimisympäristöissä kuin oppilaitoksessa. Siksi kehitetään myös aikaisemman osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen työkaluja, jotka helpottavat opiskelua ja/tai tutkinnon suorittamista työvaltaisesti.
3) Tehdään erilaisia työelämälähtöistä ammatillista koulutusta tukevia materiaaleja.
4) Kokeillaan ja tehdään työkaluja ohjauksen ja neuvonnan laadun sekä toiminnan kehittämiseen työpajoissa, esim:
- materiaalia motivointitoimenpiteistä, työhön opastuksesta ja/tai koulutusohjelmien opinnollistamisen malleja/työkaluja työpaja- tai työpaikkaympäristöön
- kierrätysmateriaalien hyödyntäminen ja kehittäminen työpajojen tuotteiksi ja palvelemaan toiminnallista ohjausotetta ohjaus- ja neuvontatyössä. Hankkeen tavoitteena on kehittää ja monipuolistaa olemassa olevaa toimintaa toiminnallista ohjaustyötä tukevaksi.
5) Vahvistetaan opettajien, opinto-ohjaajien sekä muiden ohjaajien, kuten työpaikka- tai työpajaohjaajien ohjausosaamista järjestämällä koulutustilaisuuksia
II Luodaan seutukunnallinen ohjausmalli
1) Tehdään osallistuvien organisaatioiden ja yhteistyökumppaneiden yhteistyösopimukset ohjauksen ja neuvonnan toteuttamisesta seutukunnan alueella
2) Perustetaan yhteinen, osittain kiertävän ohjaus- ja neuvontapiste (= "learning cafe"), jolla edistetään aikaisemman toiminta‐ ja palvelukulttuurin muutosta.
3) Tehdään toimenpiteitä, joilla hankkeen kohderyhmiä tuetaan työllistymisessä, työharjoittelupaikan ja/ tai koulutuksen hankkimisessa.
TULOKSET
I Avoin opisto:
-ammatillisen koulutuksen kursseja ja/tai tutkinnon tarjoava kurssitarjotin työpaikka-/ työpajaympäristöön
-työvaltaisia oppimismenetelmiä, jotka sopivat muihinkin oppimisympäristöihin kuin oppilaitoksiin
-henkilökohtaisen opintosuunnitelman lomake erilaisissa oppimisympäristöissä tapahtuvaa oppimista varten
-aikaisemman osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen työkaluja
-työelämälähtöistä ammatillista koulutusta tukevia oppimateriaaleja
-työkalut ohjauksen ja neuvonnan laadun sekä toiminnan kehittämiseen työpajoissa
-koulutustilaisuuksia työelämälähtöiseen ammatilliseen koulutukseen, ohjausosaamisen lisäämiseen ja hankittujen pätevyyksien hyväksymiseen/osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen liittyen
-ohjaus ja neuvontapiste ("learnin cafe") toiminnallisen ja työssäoppimista hyödyntävän uraohjausmallin toteuttamiseksi
II Seutukunnallisen ohjausmalli:
-työtapa, jossa yhdistyy moniammatillinen yhteistyö seutukunnan alueen työttömien tai muutoin syrjäytymisvaarassa olevien henkilöiden (mukaan lukien maahanmuuttajat) tukemiseksi ja jota toteutetaan uudenlaisella palvelukulttuurilla tuomalla ohjaus- ja neuvontapalvelut lähemmäksi asiakasta syrjäseuduilla.
-tehdään osallistuvien organisaatioiden ja yhteistyökumppaneiden yhteistyösopimukset
-kiertävän ohjaus- ja neuvontapisteen (= "Learnin cafe") tomintaa seutukunnan eri kunnissa ja/tai syrjäseuduilla
Kootusti: Hankkeessa kootaan yhteen yhteistyökumppaneiden kanssa kaikki ohjaus- ja neuvontatyö seutukunnan alueella (esim. kuntien omat palvelut, kuten työpajojen ohjaus- ja neuvontatyö, etsivä nuorisotyö, sosiaali- ja terveystoimen ohjaus- ja neuvontatyö, koulujen kuraattoripalvelut sekä ammattiopiston ohjauspalvelut, työvoimatoimiston ohjauspalvelut jne.). Yhteistyön sujuminen varmistetaan yhteistyösopimusten tekemisen avulla. Tavoitteena on parantaa ohjauksen laatua koko seutukunnan alueella ja varmistaa kehittämistyöhön toteuttaminen paikallisesti yhteistyösopimusten kautta. Hankkeen tavoitteena on kehittää ja monipuolistaa olemassa olevaa toimintaa toiminnallista ohjaustyötä tukevaksi.
- Syrjäytymisvaarassa olevat nuoret ja aikuiset, esimerkiksi työpajojen nuoret ja aikuiset tai työttömät henkilöt mukaan lukien maahanmuuttajat (myös turvapaikanhakijat,sitten kun he ovat laillisesti työmarkkinoiden käytettävissä eli joko 3 kk:n tai 6 kk:n kuluttua turvapaikkahakemuksen tekemisestä).
- Nuoret ja aikuiset, joiden opiskeluun hakeutumista, opintojen nivelvaiheiden sujuvuutta tai opintojen jatkumista tuetaan eli henkilöt, joilla on riski jäädä koulutuksen ulkopuolelle tai riski koulutuksen keskeyttämiseen
- Haapaveden-Siikalatvan, Nivala-Haapajärven ja Ylivieskan seutukuntien alueella työskentelevät työntekijät ja mikro- ja pk- yritysten työpaikkaohjaajat sekä opinto-ohjaajat, opettajat sekä muu opetus- ja ohjaushenkilöstö, joilla on tarvetta päivittää ammatillista ja/tai ohjausosaamistaan
- Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymän opetus- ja ohjaushenkilöstö Haapaveden-Siikalatvan, Nivala-Haapajärven ja Ylivieskan seutukuntien alueella sekä ohjaus- ja työpajahenkilöstö näiden seutukuntien alueella.
- Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymän alueella toimivat mikro- tai pk- yritykset ja niiden työpaikkaohjaajat
- Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymän opetus- ja ohjaushenkilöstö muuallakin kuin Haapaveden-Siikalatvan, Nivala-Haapajärven ja Ylivieskan seutukuntien alueella (esim. jedun vankilaopettajat sekä vankiloiden ohjaus- ja työpajahenkilöstö eri puolella Suomea)
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 379 959
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 371 920
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 474 949
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 464 900
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Nivala-Haapajärven, Haapavesi-Siikalatvan, Ylivieskan
Kunnat: Kalajoki, Sievi, Oulainen, Kärsämäki, Reisjärvi, Siikalatva, Alavieska, Merijärvi, Pyhäjärvi, Ylivieska, Pyhäntä, Nivala, Haapajärvi, Haapavesi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 28
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 18
Suunniteltu: 216
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 0 |
Hankkeessa kehitetään ohjaus- ja neuvontatyön toteuttamista osittain myös verkon kautta. Yhdeksi toiminnan kehittämisalueeksi työpajoissa on valittu kierrätysmateriaalien hyödyntäminen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 7 | 0 |
Hankkeessa kehitetään ohjaus- ja neuvontatyön toteuttamista osittain myös verkon kautta. Yhdeksi toiminnan kehittämisalueeksi työpajoissa on valittu kierrätysmateriaalien hyödyntäminen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 8 | 0 |
Yhdeksi toiminnan kehittämisalueeksi työpajoissa on valittu kierrätysmateriaalien hyödyntäminen toiminnassa ja valmistettaviksi tuotteiksi. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 9 | 0 |
Koulutusta tuodaan seutukunnan alueelle ja työpaikoille. Alueen työntekijöiden ammattitaidon lisääntyminen ja ammatillisen koulutuksen ja työpaikkojen yhteistyön lisääminen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 0 |
Hankkeessa kehitetään oppilaitosten ja alueen ohjaushenkilöstön osaamista tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Hanke kehittää myös työelämälähtöistä ammatillista koulutusta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 3 |
Hankkeessa kehitetään osittain kiertävää ohjaus- ja neuvontatyötä, jolloin eri moniammatillinen ohjaus- ja neuvontatyö hoidetaan yhteisillä kuljetuksilla. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 0 |
Hankkeessa kehitetään ohjaus- ja neuvontahenkilöstön osaamista ja ammattitaitoa, joka parantaa työn hallintaa ja työssäjaksamista. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 0 |
Hankkeen tominnalla kehitetään tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia ohjaus-ja neuvontapalveluita asuinpaikasta riippumatta, syrjäseutu erityisesti huomioiden. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 0 |
Hankkeen tominnalla kehitetään tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia ohjaus-ja neuvontapalveluita asuinpaikasta riippumatta, syrjäseutu erityisesti huomioiden. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 7 | 0 |
Kierrätys on yksi teema työpajojen toiminnan kehittämisessä. |
TAKE- työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen ja ohjauksen kehittäminen hankkeessa kehitettiin työelämälähtöistä ammatillista koulutusta ja ohjausta ja vahvistettiin koulutukseen ja työelämään siirtymistä tukevia menetelmiä ja palveluita.
Hanke toimi 1.11.2016-30.4.2020 välisenä aikana Haapaveden-Siikalatvan, Nivala-Haapajärven sekä Ylivieskan seutukunnan alueella. Hankkeen kohderyhmänä olivat alueen opetus- ja ohjaushenkilöstö, mikro- ja pk-yritysten henkilöstö, syrjäytymisvaarassa olevat nuoret, työttömät ja työpajojen asiakkaat ja maahanmuuttajat.
Hankkeen toimintaan osallistui 368 henkilöä. Osallistujista 137 oli työttömiä ja 33 työelämän ulkopuolella olevia. Opetus- ja ohjaushenkilöstöä osallistui koulutuksiin 117 hlöä.
Hankkeessa luotiin avoin opisto/työpaja, jossa suoritettiin ammatillisen koulutuksen opintoja työvaltaisesti sekä kiertävä uraohjausmalli toiminnallisen ohjauksen ympärille. Kiertävässä työpajassa hyödynnettiin ja kehitettiin työpajojen tuotteita ja toimintoja palvelemaan toiminnallista ohjausotetta.
Hankkeessa kehitettiin aikaisemman osaamisen tunnistamisen työkaluja luomalla henkilökohtaisen opintosunnitelman lomake, jonka avulla voi suunnitella osaamisen kartuttamista työelämässä. Lisäksi luotiin lomake, jonka avulla voidaan eri työtehtäviä opinnollistaa osiksi ammatillista tutkintoa. Lomakkeen avulla opinnollistettiin työtehtäviä yrityksissä ja työpajoilla. Hankkeessa valmistui myös video, jonka avulla opinnollistamista ja sen hyötyjä voi esitellä yrityksille ja muille asiasta kiinnostuneille.
Hankkeessa luotiin yhteisten tutkinnon osien ja muita ammatillista tutkintoa tukevaa materiaalia hankkeen nettisivuille yhteiseen käyttöön. Myös kierrätysmateriaalista tehtiin työohjeita nettisivuille ja työpajoille.
Opettajien, opinto-ohjaajien ja ohjaajien ohjausosaamisen vahvistamiseksi järjestettiin koulutustilaisuuksia.
Hankkeessa on perustettu kiertävä ohjaus- ja neuvontapiste. Ohjaus- ja neuvontapiste on kiertänyt koko hankealueella ura- ja toiminnallisen ohjauksen merkeissä, lisäksi hanke oli mukana yhtenä työryhmän jäsenenä perustamassa Kokoomon ohjausmallia.