Hankekoodi: S20839
Hankkeen nimi: HYPE - rajat ylittävä hyötypelikoulutus
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2017 ja päättyy 31.12.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2388924-4
Jakeluosoite: Satakunnankatu 23
Puhelinnumero: +358 2 620 3000
Postinumero: 28130
Postitoimipaikka: Pori
WWW-osoite: http://www.samk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Virtanen Peter
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektitutkija, projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: peter.virtanen(at)samk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447103900
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeessa luodaan uusia toimintatapoja ja -malleja koulutusasteet, toimialarajat ja organisaatiorajat ylittävän hyötypelikoulutustarjonnan luomiseksi ja räätälöimiseksi elinkeinoelämän tarpeisiin digitalisaation mahdollistamaa ajasta ja paikasta riippumattomuutta hyödyntäen. Koulutuksen kehittämisessä huomioidaan erityisesti elinikäisen oppimisen ja henkilökohtaisen osaamispääoman kerryttämisen mahdollistaminen. Perimmäisenä tavoitteena on peliteknologian ja yleisemminkin pelillisyyden hyödyntäminen 1) uusien tarveperusteisten innovaatioiden synnyttämiseksi ja jalkauttamiseksi, 2) luovien alojen osaajien työllistymistilanteen parantamiseksi, 3) uuden liiketoiminnan synnyttämiseksi sekä 4) elämänlaadun ja hyvinvoinnin parantamiseksi. Vaikka hyötypelien potentiaali on tunnistettu, aiheeseen liittyvä koulutustarjonta on vielä puutteellinen. Hankkeessa luodaan keinoja yhdistää, täydentää ja järkeistää valtakunnallisesti pirstaloitunutta hyötypelikoulutusta. Päällekkäisen koulutustarjonnan järjestämisen ja "IT buumin" kaltaisen ylikouluttamisen välttämiseksi keskitytään hyödyntämään ja täydentämään valtakunnallisesti jo olemassa olevaa verkkokoulutusta ja koulutusverkostoa, sekä luomaan Satakunnassa toteutettavan koulutusasteet, sektorirajat ja organisaatiorajat ylittävän pilotin avulla toimintamalleja koulutuksen yhteistoteutukseen.
Yritykset ja kunnalliset toimijat
Hankkeen avulla luodaan keinoja vastata työelämän tarpeisiin ja kouluttaa työelämän tarpeita vastaavia osaajia ja innovatiivista työvoimaa työelämän tarpeisiin. Lisäksi elinkeinoelämän mahdollisuudet vaikuttaa koulutuksen sisältöihin paranevat ja vakiintuvat. Monialaisten osaajien kautta odotetaan uudenlaisten innovaatioiden syntyä (tarveperäiset ratkaisut ja resurssien tehokas käyttö). Näitä elinkeinoelämän toimijat voivat muuttaa myös uudeksi ja laajenevaksi liiketoiminnaksi. Erityisesti luovien alojen osaamisen odotetaan integroituvan entistä paremmin muille toimialoille.
Eri alojen opiskelijat ja tulevat osaajat
-mukana olevien organisaatioiden opiskelijat
-uudelleen koulutettavat työttömät osaajat
-täydennyskoulutettavat yritysten työntekijät
Hankkeessa parannetaan erityisesti luovien alojen, ICT-alan ja SOTE -alan osaajien työllistymismahdollisuuksia ja mahdollisuuksia yksilöllisen osaamispääoman kartoittamiseen. Hankkeessa koulutuksen kehittämisessä pyritään erityisesti mahdollistamaan elinikäinen oppiminen eri koulutusasteet ja näkökulmat huomioiden. Koulutuksen kautta eri alojen osaajat (työttömät tai työelämässä olevat, ammatinvaihdon edessä olevat) voivat edelleenkouluttaa ja täydentää osaamistaan ja tätä kautta saada uusia mahdollisuuksia työllistymiseen. llman ammatillista tutkintoa olevat tai eri koulutusasteilla opiskelevat puolestaan saavat koulutuksen kautta mahdollisuuden pitkäänkin koulutuspolkuun koulutusasterajat mahdollisimman saumattomasti ylittäen. Korkeamman asteen opiskelijat puolestaan saavat koulutuksen kautta näkemystä myös käytännönläheisestä työstä. Opiskelijoille tarjotaan koulutuksen kautta hyvät mahdollisuudet ja valmiudet työelämään siirtymiseen ja yrittäjyyteen, sillä koulutussisällöissäkin huomioon otettava monialainen, dynaaminen ja verkostomainen toiminta korostuvat nykypäivän työelämässä. Lisäksi koulutuksen monimuotototeutus madaltaa kynnystä osallistua koulutukseen, joka on aikaan ja paikkaan sitomatonta ja joka sisältää uudenlaisia motivoivia (pelillisiä) opiskelutapoja (työelämässä olevat, liikuntarajoitteiset, perheelliset…).
Suomalaiset oppilaitokset
Hankkeen yhtenä pääkohderyhmänä ovat oppilaitokset, joiden avuksi kehitetään uudenlaisia toimintatapoja yksilöllisten koulutuskokonaisuuksien järjetämiseen, verkkototeutuksiin ja erityisesti yhteistyöhön yli toimialarajojen, koulutusasteiden ja organisaatiorajojen sekä luodaan toimintamalli jatkuvaan vuoropuheluun elinkeinoelämän kanssa koulutuksen työelämävastaavuuden takaamiseksi ja koulutuksen sisältöjen päivittämiseksi. Tiivistyneen yhteistyön kautta oppilaitosten on mahdollisuus kanavoida opetusresursseja järkevästi, saada käyttöön laaja-alaisempaa osaamista ja välttää keskenään kilpailevaa toimintaa.
Erityisryhmät
Hankkeessa kehitetään koulutustarjontaa, jonka odotetaan tuottavan osaajien myötä pelillisiä ratkaisuja erityisryhmien (ikääntyneet, kuntoutujat, kehitysvammaiset, liikuntarajoitteiset, muistisairaat, vammautuneet jne.) arjen sujuvoittamiseen, terveyden edistämiseen sekä elämänlaadun ja osallisuuden parantamiseen. Myös erilaiset muut syrjäytymisvaarassa olevat (esim. maahanmuuttajat) voivat hyötyä pelillisistä ratkaisuista.
Verkkokoulutuksen kautta aukeaa myös uudenlaisia kouluttautumismahdollisuudet esim. asiantuntijatehtäviin, jos esimerkiksi liikuntarajoite muutoin estäisi opiskelun tai fyysisen työn (hoitotyö) tekemisen.
Muut hyötypelien kohteena olevat
Toiminnan ja koulutustarjonnan laajentuessa peleillä voidaan tuottaa ratkaisuja lukemattomille tahoille (kohta 5.1). Näin ollen koulutuksen tuottamat osaajat voisvat vastata laajasti eri alojen tarpeisiin hoitoalasta teollisuuteen ja yritystoimintaan.
Vienti
Hanke tuottaa potentiaalisia sisältöjä myös koulutusvientiin sekä kansainväliseen liiketoimintaan.
Satakunta
Hanke edesauttaa maakunnan kehitystä monella tapaa: synnytetään uusi toimiala sekä hyödytetään elinkeinoelämää ja yrityksiä kouluttamalla osaavaa työvoimaa, parannetaan maakunnan vetovoimaa verkostomaisella toiminnalla, toimivalla oppilaitos- ja elinkeinoelämäyhteistyöllä sekä uniikilla koulutustarjonnalla.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 280 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 270 793
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 400 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 387 818
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 20
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 12
Suunniteltu: 108
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 6 | 6 |
Hanke vähentää turhasta kulkemisesta aiheutuvaa ympäristökuormaa hyödyntämällä informaatioteknologian luomia mahdollisuuksia aikaan ja paikkaan sitomattoman opiskelun (ja myös työn) suorittamisessa. Sähköisten järjestelmien myötä pyritään vähentämään myös turhaa paperin käyttöä ja tulostukseen liittyvää materiaalikulutusta. Hankkeessa luotujen toimintatapojen avulla voidaan hyötypelikoulutusta ja itse hyötypelejä tulevaisuudessa suunnata myös erilaisiin ekologiseen kestävyyteen kannustaviin opetuspeleihin. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Hanke vähentää turhasta kulkemisesta aiheutuvaa ympäristökuormaa edesauttamalla informaatioteknologian luomien mahdollisuuksien käyttöä. Hankkeessa luodaan toimintatapoja resurssien viisaaseen käyttöön ja luodaan koulutuksen kautta syntyvän osaamisen myötä ratkaisuja erilaisten etä(hyvinvointi)palveluiden tueksi. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 3 |
Hanke vähentää turhasta liikennöinnistä aiheutuvaa ympäristökuormaa edesauttamalla informaatioteknologian luomienmahdollisuuksien käyttöä. Sähköistenjärjestelmien myötä pyritään myös vähentämään turhaa paperin käyttöä ja tulostukseen liittyvää materiaalikulutusta. Hankkeessa luodaan toimintatapoja resurssien viisaaseen käyttöön ja luodaan koulutuksen kautta syntyvän osaamisen myötä ratkaisuja erilaisten etä(hyvinvointi)palveluiden tueksi. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 5 |
Verkkokoulutus vähentää liikennöinnistä aiheutuvia päästöjä ja paperia, toimintatavat edistävät resurssien viisasta käyttöä myös jatkossa. On myös huomioitavaa, että koulutustajonnan laajennettua voidaan hyötypeliosaamista suunnata myös mm. uusiutuvan energia- ja materiaalitehokkuuteen, kierrätykseen ja materiaalien hyötykäyttöön liittyvään valistus- ja opetustyöhön. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 1 |
Koulutustajonnan laajennettua voidaan hyötypeliosaamista suunnata myös mm. uusiutuvan energiankäyttöön ja vähähiilisyyteen liittyvään valistus- ja opetustyöhön. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 7 |
Hankkeessa parannetaan koulutuksen työelämävastaavuutta, luodaan uutta liiketoimintaa ja parannetaan erityisesti luovien alojen ja ICT alan työllistymisedellytyksiä, uudet yhteistyömahdollisuudet ja resurssien viisas käyttö (kootaan olemassa olevista ja täydennetään) huomioiden. Hankkeen edesauttamina syntyneiden monialaisten tiimien myötä elinkeinorakenne kehittyy verkostomaisempaan suuntaan. Tämä edesauttaa uusien innovaatioiden ja liiketoimintamahdollisuuksien löytymistä, vähentää keskinäistä kilpailua ja toimintojen päällekkäisyyttä. Osaamisen tunnistaminen ja hyödyntäminen jaettuna pääomana satakuntalaisessa ja valtakunnallisessa elinkeinoelämässä ja koulutustoiminnassa takaa kollektiivisen mielipiteen vaikuttavuuden. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 7 |
Hankkeessa luodaan laadukasta työelämälähtöistä opetustarjontaa, jossa synnytetään monialaisia tiimejä. Monialaisuuden myötä odotetaan syntyvän uudenlaisia innovatioita, joissa erityisesti uudenlaisilla palveluilla ja palvelumuotoilulla on suuri merkitys. Hankkeessa kehitettävässä koulutuksessa palvelumuotoilun ideologia istutetaan opiskelijoihin ja tätä kautta edistetään erityisesti uutta hyvinvointia edistävää pelillistä teknologiasisältöistä/avusteista palveluliiketoimintaa, jonka tarkoituksena on omaehtoinen ja yksilöllinen aktivoituminen (liikunnallinen ja ylipäänsä osallisuutta lisäävä) sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen. Hankkeessa kehitettävien yhteistyötoimintatapojen myötä monialaisen aineettomia ratkaisuja tuottavien koulutuksen odotetaan laajenevan hyvinvoinnin lisäksi muihin hyötysisältöihin. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 6 |
Hanke vähentää kulkemisesta aiheutuvaa ympäristökuormaa edesauttamalla informaatioteknologian luomien mahdollisuuksien käyttöä osana opiskelua ja työntekoa. Hankkeessa kehitettävän koulutuksen kautta syntyvän osaamisen myötä odotetaan syntyvän myös ratkaisuja erilaisten etä(hyvinvointi)palveluiden tueksi, mikä osaltaan vähentää liikkumista. Hankkeessa luotujen toimintatapojen avulla voidaan hyötypelikoulutusta ja itse hyötypelejä tulevaisuudessa suunnata myös esim. logistiikan optimointiin. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 9 |
Hankkeessa luodaan monimuotokoulutusta, joka mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelumahdollisuuden. Tämä lisää koulutuksen saavutettavuutta erilaisista rajoitteista huolimatta (esim. liikuntarajoitteet, infektioalttius, jne.) ja tarjoaa mahdollisuuksia esim. harvaanasuttujen alueiden asukkaille. Hanke edesauttaa monialaista työskentelyä, mikä auttaa tuomaan myös erityisryhmien tarpeet ratkaisuja kehitettäessä sekä luo uusia työllistymismahdollusuuksia erityisesti luovien alojen ammattilaisille sekä ICT-osaajille. Erilaiset asiantuntijatehtävät mahdollistavat myös toimintakykyrajoitteisten työllistymisen alalle, joihin rajoitteet muutoin voisivat olla esteenä. Kehitettävän koulutuksen kautta lisätään monialaista tarvelähtöistä osaamista. Koulutettujen osaajien odotetaan puolestaan luovan ratkaisuja (hyvinvointipelit, etäkuntoutus, jne.) hyvinvoinnin, elämänlaadun, osallisuuden ja terveyden edistämiseen ja toimintakyvyn ylläpitoon. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 7 | 7 |
Hanke edistää sukupuolten välistä vuoropuhelua. Aikaisemmat kokemukset ovat osoittaneet, että teknologian vieminen hyvinvointialoille vaatii merkittäviä panostuksia molemminpuoliseen moniammatilliseen osaamiseen. Vuoropuhelun tarpeellisuuden vuoksi tulevaisuudessa avautuu myös mahdollisuuksia entistä enemmän työllistyä myös vastakkaisen sukupuolen dominoimalle toimialalle. Sukupuolien välisen tasa-arvon lisäksi hanke edistää erityisryhmien ja toimintakykyrajoitteisten osallisuutta ja tasavertaisuutta (ks. edellinen kohta). | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 8 |
Hanke edesauttaa monialaista työskentelyä, mikä auttaa tuomaan myös erityisryhmien tarpeet ratkaisuja kehitettäessä sekä luo uusia työllistymismahdollusuuksia. Erilaiset asiantuntijatehtävät mahdollistavat myös toimintakykyrajoitteisten työllistymisen alalle, joihin rajoitteet muutoin voisivat olla esteenä. Kehitettävän koulutuksen kautta lisätään monialaista tarvelähtöistä osaamista. Koulutettujen osaajien odotetaan puolestaan luovan ratkaisuja (hyvinvointipelit, etäkuntoutus, jne.) hyvinvoinnin, elämänlaadun, osallisuuden ja terveyden edistämiseen ja toimintakyvyn ylläpitoon. Näin ollen kehitettävän koulutuksen myötä hankkeessa edistetään yksilöiden yhdenvertaisuutta kehittämällä osallisuutta mahdollistavia pelillisiä teknologiaratkaisuja (eritoten erityisryhmille). Ikäystävällisen ja moniammatillisen toimintakulttuurin kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin teknologia ja hyvinvointialojen rajapinnoille on hankkeessa kehitettävän koulutuksen perusperiaatteita. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 2 |
Ikäystävällisen ja moniammatillisen toimintakulttuurin kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin teknologia ja hyvinvointialojen rajapinnoille on hankkeessa kehitettävän koulutuksen perusperiaatteita. Hankkeessa luotujen toimintatapojen avulla voidaan hyötypelikoulutusta ja itse hyötypelejä tulevaisuudessa suunnata myös esim. kaupunkirakenteen ja alueiden suunnittelun tueksi. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 1 |
Hankkeessa luotujen toimintatapojen avulla voidaan hyötypelikoulutusta ja itse hyötypelejä tulevaisuudessa suunnata myös esim. ympäristöosaamisen lisäämiseksi. |
Hankkeessa luotiin uusia toimintatapoja ja -malleja, jotka ylittivät koulutusasteet, toimialarajat ja organisaatiorajat. Hanke tuotti elinkeinoelämän tarpeisiin kohdennettua hyötypelikoulusta. Tuotetuilla kursseilla keskityttiin erityisesti peliteknologian ja yleisemminkin pelillisyyden hyödyntämiseen ja tarveperustaisten tilaustöiden toteuttamiseen opiskelijavoimin. Kaikki kursseilla tuotettu materiaali oli hyötypainotteista ja tähtäsi elämänlaadun ja hyvinvoinnin parantamiseen. Hanke tuotti pelialalle osaajia, joilla on alkuymmärrys alasta. Osaajat tuovat luoville aloille lisää tekijöitä, ja paitsi tukevat jo olemassa liiketoimintaa, myös luovat uutta peli- ja sovelluskehityksen saralla.
Hankeessa toteutettiin monta koulutusasteet, sektorirajat ja organisaatiorajat ylittävää pilottia. Hanke toteutti mm. seuraavat kurssit: Johdatus hyötypeleihin, Let's make game, Game On! ja Foundations of Game-based Learning” (verkkokurssi).