Hankekoodi: S20847
Hankkeen nimi: Parasta palvelua Savonlinnassa
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2016 ja päättyy 31.12.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: ErusWay Oy
Organisaatiotyyppi: Mikroyritys
Y-tunnus: 2607671-6
Jakeluosoite: Satamosalmentie 167
Puhelinnumero: 0407166006
Postinumero: 57810
Postitoimipaikka: Savonlinna
WWW-osoite: http://www.parastasaimaalla.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: BEHM PIA HANNELE
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pia.behm(at)erusway.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407166006
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on rakentaa mukana oleville yritykselle asiakaskokemuksen kehitysohjelma, systemaattinen asiakaskokemuksia parantava ja pitkäjänteinen asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisprosessi. Prosessin tuloksena hankkeeseen osallistuvien yritysten ymmärrys asiakaskokemuksen merkityksestä liiketoiminnan kehittämisessä kasvaa ja erityisesti lisämyynti kehittyy myönteisesti. Tätä kautta myös Savonlinnan seudun matkailutulo kasvaa. Projektin aikana rakennetaan systemaattinen näkemys asiakassegmenteistä, ostopersoonista ja niiden vaikutuksista liiketoimintaan eri kanavien näkökulmasta. Asiakasymmärrys ei ole vain säännöllistä suosittelun mittaamista; se vaatii myös syvällisempää laadullista analyysiä, jossa asiakkaiden ääni tuodaan osaksi yrityksen arkea.
Savonlinnan seudun palveluyritykset.
Alueen muut matkailusta hyötyvät yritykset, alueen seurat, kunnat ja kaupunki.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 45 439
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 34 366
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 50 439
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 39 366
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Savonlinnan
Kunnat: Sulkava, Rantasalmi, Enonkoski, Savonlinna
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 12
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 11
Suunniteltu: 20
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 5 |
Projektin välillisenä tavoitteena on Savonlinnan matkailutulon kasvattaminen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 5 |
Tehokkaamman palveluprosessin kehittäminen | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 6 |
Selkeät työnkuvat ja hyvn määritellyt ja toimivat prosessit parantavat työssäviihtymistä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen tavoitteena oli rakentaa mukana oleville yrityksille systemaattinen ja pitkäjänteinen asiakaskokemuksen kehitysohjelma, joka tukee koko liiketoiminnan kehittämistä. Tässä onnistuttiin hyvin ja hankkeen aikana toteutettu prosessi on suoraan kopioitavissa myös muille alueille. Toisaalta osallistujat totesivat, että työ on vasta alkanut ja nyt pitäisi pitää huoli että hyvin alkanut työ jatkuu yrityksissä.
Hankkeessa haluttiin kehittää yritysten kokonaisvaltaista osaamista ja ymmärrystä asiakaspalvelun kehittämisen vaikutuksista koko liiketoimintaan. Tämä osa toimi erityisen hyvin. Hankkeeseen osallistujat ymmärtävät nyt kuinka asiakaskokemus luodaan ja mistä elementeistä se rakentuu. Koulutuspäivissä käytiin asioita läpi monipuolisesti ja teoria vietiin käytäntöön vierihoitopäivien yhteydessä.
Hankkeen tavoitteena oli saada aikaiseksi yhteinen Savonlinnan palvelulupaus. Tätä työtä aloitettiin, mutta valmista ei tullut. Suurin osa mukana olevista yrityksistä on sitoutunut jatkamaan tätä työtä vielä hankkeen jälkeen. Raportin liitteenä tarkempi loppuraportti.