Hankekoodi: S20881
Hankkeen nimi: KAVIO Kansainvälisen palveluliiketoiminnan innostava oppimisympäristö
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2017 ja päättyy 31.5.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Cursor Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 0727178-6
Jakeluosoite: Kyminlinnantie 6, PL 14
Puhelinnumero: 040 1902500
Postinumero: 48601
Postitoimipaikka: Kotka
WWW-osoite: http://www.cursor.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Salme Rajala
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektiassistentti
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: salme.rajala(at)cursor.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 1902532
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan toimintamalli tehtävän kv-palveluliiketoiminnan työvoimatarpeen kartoituksen pohjalta ottaen huomioon yrittäjät ja yritysten henkilökunta sekä työttömät, pitkäaikaistyöttömät ja vaikeasti työllistettävät. Kartoituksen apuna käytetään muodostettavaa työryhmää, jossa ovat mukana mm. TE-toimiston, Ekamin ja Cursorin sekä yrittäjien edustaja ja mahdollisesti työllisyyden seurantaryhmien edustajat. Toimintamalli mahdollistaa seudulle etabloituvien kansainvälistä palveluliiketoimintaa harjoittavien yritysten koulutustarpeiden kokonaisvaltaisen kehittämisen. Hankkeessa kehitettävä digitaalinen oppimisympäristö mahdollistaa koulutukseen liittyvän palveluliiketoiminnan skaalaamisen ja siihen perustuvan kansainvälisen liiketoiminnan kehittämisen myös hankkeen jälkeen.
Hankkeella varmistetaan seudullisesti kasvavan palveluliiketoiminnan työvoiman kohdanto osaamisen ja saatavuuden osalta. Lisäksi hankkeessa kehitettävällä digitaalisella oppimisalustalla varmistetaan kustannustehokas ja nykyaikainen oppimisympäristö toimijoiden yhteistyön perustaksi.
Hankkeen vaikutuksena seudun palveluliiketoiminnan koulutus vastaa tulevaisuudessa entistä paremmin nopeasti kehittyvän kv-palveluliiketoiminnan työvoimatarpeen vaatimuksia.
Tuloksena syntyy kokonaisvaltainen yritysten ja niiden työvoiman kehittämissuunnitelma, joka on skaalautuva myös tuleviin tarpeisiin. Digitaalisen oppimisalustan kehittäminen ja käyttöönotto lisää kaikissa hankkeeseen osallistuvissa organisaatioissa digitalisaation osaamista ja hyödyntämistä. Pidemmällä aikajänteellä alusta mahdollistaa oppilaitoksen koulutuksen edelleen kehittämisen ja vetovoimaisen koulutuksen tarjoamisen seudun yritysten työvoimatarpeiden varmistamiseksi.
Yleissivistävässä/ammatillisessa koulutuksessa olevat (170/30):
Kohderyhmänä työttömät, vaikeasti työllistettävät, maahanmuuttajat, yrittäjät
Laajennetaan alueellisesti varsinaista kohderyhmää koskemaan yritysten henkilökuntaa Kotkan-Haminan seudulla. Koskee kaikkia niitä yrityksiä jotka haluavat kehittää kv-palveluliiketoimintaansa. Toimialoina hankesuunnitelmassa jo mainitut toimialat: Ravintola- ja kahvilapalvelut, elokuva-, hyvin-vointi-, aktiviteetti- ja elämyspalvelut, tapahtumatuotanto, liikenne, kaupan ala, vaatetus- ja muut alan designliikkeet, museot, käsityöläis- ja matkamuistomyymälät sekä lähiruokamyynti, hotellit, kotimajoitus, bed&breakfast, mökki- ja leirintäaluemajoitus, kongressipalvelut, siivous-, pesula-, jätehuolto-, turvallisuus-, kiinteistönhoitopalvelut, kirjanpito- ja muut toimistopalvelut, tulkki- ja käännöspalvelut, mainostoimisto- ja markkinointipalvelut.
Hankkeen aikana seurataan, miltä alalta ja alueelta on osallistunut mukaan hankkeen toimenpiteisiin, Kotkan Kantasataman ja Zsar Outlet Villagen alueella toimivat yritykset ja niiden synnyttämään kv-palveluliiketoimintaan liittyvät yritykset sekä niiden henkilöstö. Hankkeen aikana syntyvät yritykset v. 2017-2019 aikana. Mukaan lähtevät yritykset tarkentuvat hankkeen aikana.
Moni pitkäaikaistyötön tai muuten vaikeasti työllistettävä esim. maahanmuuttaja saa töitä koulutuksen jälkeen.
Toimintalinjan tavoitteiden mukaisesti edistetään kasvu- ja rakennemuutosalojen tarpeisiin vastaavaa koulutustarjontaa ja sen laatua. Kohderyhmänä työssä olevat ja työttömät, joiden ammattitaitoa, osaamista ja työllistymistä parannetaan. Kehitetään joustavia ja yksilöllisiä opinto- ja tutkintopolkuja vastaamaan nopeasti muuttuviin työelämän osaamistarpeisiin.
Välillisesti alueella tulee merkittävästi työllistymään liikenteen, ravintoloiden ja hotellien, valmistavan teollisuuden, kaupan ja muiden palvelualojen toimijoiden parissa. (Ks. kohderyhmäerittely kohdassa 5.1.4.). Kotkan-Haminan seudun yritykset pystyvät koulutuksen seurauksena työllistämään osaavaa työvoimaa alueen työttömistä sekä vaikeasti työllistyvistä. Uudenlaisia työllistyviä/työllistäviä hyötyjiä voisivat olla myös ns. kevytyrittäjät ja yhdistykset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 313 955
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 299 887
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 467 507
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 428 410
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kotkan-Haminan
Kunnat: Miehikkälä, Pyhtää, Hamina, Virolahti, Kotka
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 35
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 35
Suunniteltu: 170
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Sähköisten järjestelmien käytön lisääntyminen vähentää luonnonvarojen käyttöä | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Hankkeessa tuodaan esiin ympäristötietoisuutta ja prosessien tehostamista | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 4 |
Hankkeeseen mukaan tulevat yritykset tunnistavat laatu-, ympäristö- sekä toimintaprosessiensa kautta mahdolliset säästökohteet, mikä vähentää energian- ja materiaalin tuotannon tarvetta, mikä ylläpitää ja myötävaikuttaa eliöstön vapaan elintilan pysyvyyteen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 3 |
Hankkeessa edistetään ympäristötietoisuuden ja prosessien tehostamista. Tietoisuuden lisääntyminen voi vaikuttaa yritysten ja heidän asiakkaidensa tuottamien päästöjen ja energiankulutuksen vähenemiseen, täten myös kasvihuonekaasupäästöjen vähenemiseen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeen toiminta ei tapahdu näillä alueilla. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 5 |
Opintosuunnitelmassa otetaan huomioon materiaalit ja jätteet taloudellisen kestävyyden kannalta. Mukaan tulevien yrittäjien kannustaminen taloudellisesti kestävään toimintaan ja siitä riittävä viestiminen. Ympäristötietoisuutta ja prosessien tehostamista kehitetään hankkeessa toimintaprosessien parantamisella. Tietoisuuden lisääntyminen vaikuttaa yritysten tuottamien päästöjen ja energiankulutuksen vähenemiseen sekä materiaali-, resurssi- ja energiatehokkuuden lisääntymiseen. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hanke on näiltä osin neutraali. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 7 |
Luo edellytykset elinkeinorakenteen kehittymiselle koulutuksen kautta. Luodaan uudenlaista kilpailukykyä, joka perustuu hyvinvoinnin luomiseen ja tarjoaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 7 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen koulutusmateriaalina. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 4 |
Huomioidaan koulutusten järjestämisessä. Saavutettavuus otetaan huomioon. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 8 |
Hanke painottuu välittömien vaikutusten osalta; työttömät työllistyvät ja henkilöiden mahdollisuudet toimia työmarkkinoilla parantuvat | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 3 |
Hankkeessa otetaan huomioon yhtäläisten mahdollisuuksien edistäminen ja syrjinnän torjunta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 5 |
Hankkeessa otetaan huomioon yhteiskunnallinen ja kulttuurillinen yhdenvertaisuus toimintaympäristön liiketoiminnallisessa kehittämisessä. Maahanmuuttajat ja heidän vahvuuksien hyödyntäminen koulutuksessa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hanke on näiltä osin neutraali. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 2 |
Hanke pitää esillä ympäristötietoisuutta ja sitä kautta lisää yritysten ympäristöosaamista. Yritykset voivat vaikuttaa myös vaikutuspiirissään olevien muiden yritysten ympäristötietoisuuteen |
Hankkeessa kehitettiin ja pilotoitiin toimintamalli, jossa muodostettiin koulutusalusta yhdessä Ekamin, seudullisten palveluyritysten ja TE-toimiston kanssa. Kysyntä oli markkinalähtöinen ja tuli seudulle mahdollisesti sijoittuvien sekä seudulla jo toimivien palveluyritysten tarpeista. Työ aloitettiin työvoiman kartoituksen pohjalta, sillä markkinoilla oli nähtävissä kansainvälisen palveluliiketoimintahenkilöstön tarpeen kasvua seudulla. Otettiin huomioon Kotkan-Haminan seudun palveluliiketoiminnan yrittäjät ja yritysten henkilökunta sekä työttömät, pitkäaikaistyöttömät ja vaikeasti työllistettävät sekä maahanmuuttajat. Kehitetty toimintamalli mahdollistaa seudulle sijoittuvien ja siellä toimivien kansainvälistä palveluliiketoimintaa harjoittavien yritysten koulutustarpeiden palvelun kehittämisen. Toimintamallin perustana oli kansainvälisen palveluliiketoiminnan seudullisen kehittämisen tarpeet.
Hankkeessa on kehitetty monikielinen digitaalinen oppimisympäristö, joka mahdollistaa koulutukseen liittyvän palveluliiketoiminnan skaalaamisen ja siihen perustuvan kehittämisen myös hankkeen jälkeen sekä kansalliselle että kansainväliselle tasolle. Digitaalisen mobiilipedagogisen alustan tueksi on käytetty myös vierihoito-opetusta. Toimintamallista on vakiinnuttamissuunnitelman jälkeen hyötyä Ekamin koulutuskehittämiselle sekä nykyisellään seudun yrityksille ja yritysten henkilökunnalle sekä TE-toimistolle työkaluna työnhakijan tukemisessa.
Hankkeella on varmistettu seudullisesti kasvavan palveluliiketoiminnan työvoiman kohdanto osaamisen ja saatavuuden osalta. Hankkeessa kehitetyllä digitaalisella oppimisalustalla on varmistettu, että oppimisympäristö on kustannustehokas ja nykyaikainen sekä muovailtavissa markkinatarpeen mukaan.
Tuloksena on syntynyt kokonaisvaltainen seudullisten yritysten ja niiden työvoiman kehittämissuunnitelma, jonka pystyy skaalaamaan tuleviin tarpeisiin. Digitaalisen mobiilipedagogisen alustan kehittäminen ja käyttöönotto on lisännyt kaikissa hankkeeseen osallistuvissa organisaatioissa digitaalisaation osaamista ja hyödyntämistä.