Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S20896

Hankkeen nimi: POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2017 ja päättyy 28.2.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 0600598-8

Jakeluosoite: Sammonkatu 12

Puhelinnumero: 015 361 600

Postinumero: 50130

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.mikseimikkeli.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: KUMPUSALO JUKKA

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: ohjelmakoordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jukka.kumpusalo(at)mikseimikkeli.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 794 5694

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Etelä-Savo on jäänyt jälkeen kansainvälisessä verkkokaupan kehityksessä. Kun euroopanlaajuisesti keskimäärin 16% yrityksistä myi tuotteitaan verkossa vuonna 2015, Suomessa vastaava luku on 15% (Eurostat) ja Etelä-Savossa 9,5% (Digipuntari 2015/Eurostat/Vainu io). Myös kansainvälistymiskehitys on jäänyt jälkeen; kun ruotsalaisten verkkokauppojen ostajat tulevat keskimäärin 18 maasta, on Suomessa vastaava luku 4 maata. Ero markkina-alueiden kattavuudessa on täten 4,5-kertainen.

Vuosi 2015 oli eteläsavolaisille erikoiskaupan toimijoille haastava. Verkkokaupan kasvu ajaa perinteisen erikoiskaupan alaa entistä ahtaammalle ja vaatii kivijalkakauppiailta merkittävää uudistumista. Vuonna 2015 jokainen suomalainen käytti verkko-ostoksiin keskimäärin 1930 euroa vuodessa. Merkittävintä on kuitenkin kasvunopeus: loka-joulukuussa 2015 Matkahuolto kuljetti 30% enemmän verkkokaupan paketteja vuoteen 2014 verrattuna. Pakettienvälityksen kasvutrendi on Euroopanlaajuinen.

Yhtenä syynä muutokseen on myös kuluttajakäyttäytymisen muutos: tuoreimman Eurooppalaisen verkkokauppatilaston mukaan (syyskuu 2016) 79% suomalaisista ostajista ei enää tee eroa siihen, onko myyvä verkkokauppa kotimainen vai ulkomainen. Tuotteen ominaisuudet, hinta ja ostamisen helppous ovat nousseet kotimaisuutta tärkeämmiksi kriteereiksi.

Kaupan muutossignaalit ovat näkyvät, mutta toistaiseksi kansainväliset toimijat ovat reagoineet suomalaisia nopeammin muutokseen. Tällä hankkeella pyritään kehittämään eteläsavolaisten mikro- ja PK-yritysten kykyä reagoida muutokseen kehittämällä nopeutettu valmennusohjelma, joka tähtää verkkokauppatoiminnan aloittamiseen ja viennin osuuden kasvattamiseen.

Hankkeen tavoitteena on luoda Suomen paras verkkokaupan valmennusohjelma. Ohjelma suunnitellaan ja toteutetaan Mikkelissä. Hankkeen päättymiseen mennessä (31.12.2018) verkkokaupan valmennusohjelma on toteutettu neljä kertaa. Ohjelman kautta 32 yritystä ja 10 asiantuntijaa on kouluttautunut verkkokaupan ammattilaiseksi ja aloittanut tai merkittävästi laajentanut verkkokauppatoimintaansa. Tavoitteena on, että kaikki osallistujat aloittavat kansainvälisen viennin tai tuplaavat vientinsä nykytason.

Valmennusohjelma koostuu kolmen tason valmennuksesta: omatuotannosta, ostetuista asiantuntijapalveluista sekä mentoripalveluista. Omatuotantopalvelut toteutetaan Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun omana tuotantona. Asiantuntijapalvelut kilpailutetaan valtakunnallisen avoimen kilpailutuksen kautta pohjanaan ennalta muotoiltu valmennusohjelman runko. Mentoritoiminnasta vastaavat kokeneet, verkkokaupan alueella tuloksellisuutensa osoittaneet yrittäjät, jotka valitaan mentorin tehtävään valtakunnallisesti avoimen kilpailutuksen perusteella. Ohjelman alustava kesto on 4 kuukautta intensiiviopetusta sekä 6 kuukautta mentorointia per valmennusryhmä. Hankkeen aikana viedään läpi neljä valmennuskokonaisuutta ajalla kevät 2017, syksy 2017, kevät 2018 ja syksy 2018. Yritysten lisäksi ohjelmassa on koulutettu myös asiantuntijoita alueella.

Hankkeen tavoitteena on luoda riittävä verkkokaupan osaaminen Mikkelin seudulle, jotta tätä voidaan myös jatkossa hyödyntää mm. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa. Hankkeella pyritään vaikuttamaan alueen mahdollisuuksiin saada verkkokaupan koulutuskokonaisuus pysyvästi maakuntaan.

Hankkeen päättyessä tavoitteena on, että osallistuneiden yritysten vuotuinen liikevaihto on kasvanut 2,3 miljoonaa euroa. Lisäksi tavoitteena on, että osallistuneet yritykset ovat tuplanneet vientinsä. Valmennusohjelmaan on osallistunut 32 yritystä tai yritystoiminnan aloittaavaa yksityishenkilöä sekä 10 asiantuntijaa. Valmennuksen tuloksena alueelle on syntynyt merkittävää verkkokaupan osaamista niin yritys- kuin koulutussektorillekin.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat Etelä-Savon alueella toimivat mikro- ja PK-yritykset sekä verkkokauppaliiketoiminnan aloittamista harkitsevat yksityishenkilöt. Lisäksi varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat valmennusohjelman pohjalta verkkokaupan erikoisalakoulutusta suunnittelevat ja tähän kouluttautuvat lehtorit.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat alueen koulutustoimimijat sekä avoimesta koulutustiedosta kiinnostuneet itseopiskelijat ja yrittäjät. Hankkeen tuottama tieto palvelee aluekehittäjiä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 269 997

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 245 683

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 360 105

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 333 215

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen

Kunnat: Pieksämäki, Puumala, Kangasniemi, Sulkava, Pertunmaa, Rantasalmi, Mikkeli, Hirvensalmi, Mäntyharju, Enonkoski, Joroinen, Heinävesi, Juva, Savonlinna

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 43

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 30

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 44

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeessa ei ole tehty erillistä toimintaympäristön analyysiä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen suunnitteluvaiheessa. Näkökulma arvioidaan myös kilpailutusten kokonaisuuden, mentorointitoimintojen sekä koulutusohjelman suunnittelussa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeella pyritään kansainvälisen verkkokauppaosaamisen lisäämiseen Etelä-Savon alueella.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 2
Hankkeella edistetään välillisesti nykyisen yhdyskuntarakenteen pysyvyyttä (muuttoliikkeen ehkäisy).
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta Natura 2000 ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 2
Hankkeen logistiikkavalmennuksessa keskitytään tehokkaisiin pakkaustapoihin sekä kestävään logistiikkaan.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta uusiutuviin energialähteisiin.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Kansainvälinen verkkokauppa antaa paikalliselle elinkeinorakenteelle kehitysmahdollisuuksia sekä laajentaa myyntialuetta tuoden euroja alueen ulkopuolelta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Hankkeen kautta yritykset kehittävät omia jakelukanaviaan ja tuotteitaan.
Liikkuminen ja logistiikka 6 6
Hankkeen kautta toimijat perehtyvät ja kehittävät logistiikkaansa verkkokaupan tarpeita vastaavasti.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 3
Hanke luo hyvinvointia kehittäen kestävää liiketoimintaa alueella.
Tasa-arvon edistäminen 4 0
Hanke luo yhdenvertaisia mahdollisuuksia, jotka eivät ole sidottu maantieteelliseen alueeseen tai aikaan.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 0
Hanke luo yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta tasoittaen mahdollisuuksia yrittää ja luoda työtä sijainnista ja kulttuurista riippumatta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei merkittävää vaikutusta kulttuuriympäristöön.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei merkittävää vaikutusta ympäristöosaamiseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Verkkokauppa ja ylipäätään vienti Etelä-Savossa laahaavat valtakunnan keskitasoa jäljessä. Maakuntamme yrityskannasta 9,5% tekee verkkokauppaa valtakunnallisen keskiarvon ollessa 17%. Edelleen maakuntamme viennin arvo vuonna 2018 oli 0,6% koko maan arvosta, vaikka maakuntamme väestö kattaa 2,7 % koko maasta. Aluekehityksen kannalta myynnin ja viennin positiivisella kehittymisellä olisi merkittävä vaikutus.

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy on toteuttanut yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kanssa POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi-hankkeen ajalla 1.1.2017-28.2.2019. Hankkeen tavoitteena oli nostaa alueellista verkkokaupan osaamisen tasoa ja auttaa osallistuvia yrityksiä aloittamaan kansainvälinen vienti verkkokaupan avulla. Tarkoitusta varten suunniteltiin uusi verkkokaupan valmennusohjelma sekä toteutettiin tämä neljä kertaa Mikkelissä vuosien 2017-2019 aikana.

Hankkeen resursseina olivat osa-aikaisesti kaksi henkilöä Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:stä sekä osa-aikaisesti kaksi henkilöä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta. Lisäksi valmennusohjelmassa varsinaisista valmennusosioista ovat vastanneet kullakin osaamisalueella kilpailutuksella valittu asiantuntija.

Hankkeella suunniteltiin 12 lähivalmennuskertaa kestävä verkkokaupan valmennusohjelma, joka sisälsi lisäksi yrityskohtaisia tapaamisosioita. Yhteensä yhden osallistujan tarvittava kurssiaika oli keskimäärin noin 50 tuntia, joista 36 tuntia käytettiin lähiopetuksessa ja 14 tuntia yrityskohtaisessa valmennuksessa. Osallistujien oppimista tukemaan perustettiin myös sähköinen valmennusympäristö.

Hankkeella toteutettiin hankesuunnitelman mukaisesti neljä verkkokaupan valmennusohjelmaa, kaksi vuonna 2017 sekä kaksi vuosina 2018-2019. Lisäksi hankkeessa kehitettiin alueellinen verkkokaupan mittaristo ja toteutettiin tämä Digipuntari-tutkimuksena vuosina 2016 (datan jalostus tutkimuskelpoiseksi hankkeessa) ja 2017 (toteutus kokonaan hankkeessa). Lisäksi hankkeessa kehitettiin 2 opintopisteen suuruinen Verkkokaupan Perusteet -opintojakso Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouluun.

Hankkeen tavoitteita mitattiin sekä osallistujamäärällä että euromääräisin tavoittein. Hankkeen päättyessä valmennusohjelmissa oli koulutettu 38 henkilöä. Osallistuneiden organisaatioiden vuotuinen verkkokaupan liikevaihto kasvoi +2,7 miljoonaa euroa. Osallistuneista organisaatioista kolmanneksella rekisteröitiin merkittävää (yli 40%) verkkokaupan kasvua kurssin aloitusta seuraavan vuoden aikana. Ohjelmaa kiitettiin palautteissa erityisesti konkreettisesta lähestymistavasta verkkokauppaan.