Hankekoodi: S20910
Hankkeen nimi: DIMA - Digitaalisen inbound –markkinointiosaamisen pilotointi
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2017 ja päättyy 31.12.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2472908-2
Jakeluosoite: Patteristonkatu 3
Puhelinnumero: 01535561
Postinumero: 50101
Postitoimipaikka: Mikkeli
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: TALSI NOORA MAARIT
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: tutkimusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: noora.talsi(at)mamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 6485020
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Digitaalisen inbound –markkinointiosaamisen pilotointi (DIMA) -hankkeen tavoitteena on lisätä Savonlinnan alueen yritysten digitaalista business-to-business markkinointiosaamista ja liiketoiminnan kasvua. Tavoitteena on kehittää alueen yritysten valmiuksia hyödyntää alueelle vahvistettavaa inbound-markkinointiosaamista. Inbound-markkinointi eli sisältömarkkinointi on digitaalisen markkinoinnin toimintamalli, jossa yritys luo ja jakaa asiakkaalle merkityksellistä sisältöä, jotta saa asiakkaan kiinnostumaan ja aloittamaan vuoropuhelun yrityksen kanssa. Termi inbound viittaa siihen, että asiakas tekee aloitteen.
Hankkeen tuloksena yrityksiin syntyy uutta testattua markkinointisosaamista. Lisäksi tuotetaan pilotointivaiheen kokemukset siitä, onko Savonlinnassa riittävät määrälliset ja laadulliset edellytykset digitaalisen sisältömarkkinoinnin palvelutuotannolle 1-5 vuoden aikavälillä. Projektissa tuotetaan seurannan ja analysoinnin kehittämisehdotukset yritysten digitaaliselle sisältömarkkinoinnille sekä inbound myyntiprosessin kehittämisehdotukset. Nämä tulokset ja havaitut hyvät käytännöt levitetään laajasti alueen yritysten tietoon asiantuntijaseminaarissa pilot-yritysten toimiessa “laboratorioina”, joissa tuotettuja tuloksia hyödynnetään osaamisen ja digitaalisen liiketoiminnan kehittämisessä. Selvitetään inbound-markkinoinnin osaajatarjonta, kootaan paikallista asiantuntijaverkostoa, analysoidaan koulutusvalmiuksia, tehdään inbound-markkinoinnin asiakaskartoitus ja tunnistetaan asiakasvaatimuksia mahdollisen palvelutuotannon perustaksi. Analyysien pohjalta hahmotellaan palvelutuotannon toimintamalli sisältömarkkinoinnin osaajapotentiaalin työllistymismahdollisuuksien parantamiseksi yritysten liiketoiminnan kehittämisen tarpeista. Lopuksi arvioidaan pilotin tulokset ja viimeistellään toimintamalli elinkeino- ja osaamispolitiikan työvälineeksi. Mamk saa uudenlaista yritysyhteistyössä hyödynnettävää osaamista digitaalisen liiketoiminnan sektorilla.
Hankkeen kohderyhmänä ovat alueella jo toimivat sekä alueen inbound-palvelutarjoaman kehittämisestä kiinnostuneet yritykset.
Alueen kaupungit ja elinkeinoyhtiöt, jotka saavat tietoa digitaalisuuteen perustuvien työpaikkojen lisäämismahdollisuuksista ja tämän edellyttämistä osaamisvaateista elinkeinopolitiikan tueksi. Lisäksi vahvistetaan Mamkin osaamista ja yritysyhteistyötä digitaalisen talouden alalla.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 67 729
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 65 736
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 81 756
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 79 425
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Savonlinnan
Kunnat: Sulkava, Rantasalmi, Enonkoski, Heinävesi, Savonlinna
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 8
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 9
Suunniteltu: 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 8 |
Digitaalisuuden hyödyntämisellä voidaan pitkällä aikavälillä vaikuttaa positiivisesti luonnonvarojen kestävään käyttöön. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 7 | 7 |
Inbound-markkinoinnissa asiakas tekee aloitteen, jolloin toimenpiteet ovat yksilöllisempiä ja kohdistuvat potentiaalisempiin asiakkaisiin (vrt. kampanjat ja mainokset laajoille joukoille). Digitaalisen markkinoinnin avulla fyysiset markkinointituotteet korvataan sähköisillä ja sitä kautta myös jakelun aiheuttamat haitat vähenevät. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei suoranaisia vaikutuksia luonnon monimuotoisuuteen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 4 |
Ei suoria vaikutuksia pinta- ja pohjavesiin tai maaperään. Jakelun ja asioinnin siirtyminen verkkoon vaikuttaa positiivisesti kasvihuonekaasujen vähenemiseen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia Natura2000 -ohjelman osalta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 9 |
Hankkeen aikana testataan digitaalista materiaalia ja lisätään sen käyttöä ja hyödyntämistä. Pitkällä aikavälillä yritysten siirtyminen hyödyntämään digitaalista Inbound-markkinointia vaikuttaa positiivisesti materiaalien ja jätteiden muodostumiseen. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 3 | 4 |
Osallistuvia yrityksiä kannustetaan vähähiilisyyden edistämiseen nimenomaan digitaalisuuden hyödyntämisen kautta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 10 |
Digitaalisen Inbound-markkinointiosaamisen lisääntyminen edistää uusien liiketoimintamahdollisuuksien luomista, mikä vaikuttaa positiivisesti aluekehitykseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 10 |
Inbound-markkinointi perustuu vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa. Tällöin yrityksen ymmärrys asiakkaan tarpeesta lisääntyy, jolloin myös uusien asiakaslähtöisten digitaalisten palveluiden kehittäminen mahdollistuu. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 8 |
Digitaalisen Inbound-markkinoinnin käyttö vähentää asiointi- ja jakeluliikennettä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 7 |
Digitaalisen Inbound-markkinoinnin osaamisen lisääntymisellä ja käyttöönotolla vaikutetaan positiivisesti eteläsavolaiseen elinkeinoelämään ja tällä on välittömiä vaikutuksia alueen ihmisten hyvinvointiin mm. työllisyyden ja työn merkityksellisyyden kautta. Pitkällä aikavälillä hyvinvointivaikutusten voidaan odottaa lisääntyvän toimeentulon turvaamisen ja työtehtävien kehittymisen myötä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 7 |
Hankkeen toteutus ja toimenpiteet soveltuvat molemmille sukupuolille. Pitkällä aikavälillä digitaalisuuden hyödyntämisen lisääminen voi mahdollistaa työn tekemisen eri kulttuureista tuleville henkilöille ja edistää tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 8 |
Digitaalisen Inbound-markkinoinnin hyödyntäminen ja yleisemminkin toiminta verkossa voivat pidemmällä aikavälillä vaikuttaa positiivisesti yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 4 |
Perinteisen markkinoinnin muuttuessa asiakaslähtöiseksi digitaaliseksi Inbound-markkinoinniksi voi synnyttää kokonaan uusia liikeideoita, joilla on vaikutuksia kulttuuriympäristöön. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 5 |
Digitaalisen markkinoinnin lisääntymisellä odotetaan olevan positiivisia vaikutuksia ympäristöosaamisen lisääntymiseen. Vaikutukset eivät ehkä ole niin tietoisia ja näkyviä henkilötasolla, vaan enemmänkin yritysten kestävän kehittämisen ymmärryksen lisääntymisessä. |
Digitaalisen inbound –markkinointiosaamisen pilotointi (DIMA) -hankkeessa lisättiin Savonlinnan alueen yritysten digitaalista business-to-business -markkinointiosaamista ja liiketoiminnan kasvua. Hankkeessa kehitettiin alueen yritysten valmiuksia hyödyntää alueelle vahvistettavaa inbound-markkinointiosaamista.
Inbound-markkinointi eli sisältömarkkinointi on digitaalisen markkinoinnin toimintamalli, jossa yritys luo ja jakaa asiakkaalle merkityksellistä sisältöä, jotta saa asiakkaan kiinnostumaan ja aloittamaan vuoropuhelun yrityksen kanssa. Termi inbound viittaa siihen, että asiakas tekee aloitteen. Hankkeen tuloksena yrityksiin syntyi uutta, testattua markkinointisosaamista.
Lisäksi hankkeessa kerättiin ja jaettiin pilotoinnin avulla kokemuksia siitä, onko Savonlinnan alueella määrällisesti ja laadullisesti arvioiden edellytyksiä digitaalisen sisältömarkkinoinnin palvelutuotannolle 1-5 vuoden aikavälillä. Hankkeessa tuotettiin seurannan ja analysoinnin ehdotukset yritysten digitaaliselle sisältömarkkinoinnille sekä inbound-myyntiprosessin kehittämiseksi. Nämä tulokset ja havaitut hyvät käytännöt levitettiin alueen yritysten ja muiden toimijoiden tietoon asiantuntijaseminaarissa pilot-yritysten toimiessa “laboratorioina”, joissa tuotettuja tuloksia hyödynnettiin osaamisen ja digitaalisen liiketoiminnan kehittämisessä.
Hankkeessa selvitettiin inbound-markkinoinnin osaajatarjonta, koottiin paikallista asiantuntijaverkostoa, analysoitiin koulutusvalmiuksia, tehtiin inbound-markkinoinnin asiakaskartoitus ja tunnistettiin asiakasvaatimuksia sisältömarkkinoinnin palvelutuotannon perustaksi. Analyysien pohjalta hahmoteltiin palvelutuotannon toimintamalli sisältömarkkinoinnin osaajapotentiaalin työllistymismahdollisuuksien parantamiseksi yritysten liiketoiminnan kehittämisen tarpeista. Lopuksi arvioitiin pilotin tulokset ja viimeisteltiin toimintamalli elinkeino- ja osaamispolitiikan työvälineeksi. Xamk sai hankkeessa uudenlaista yritysyhteistyössä hyödynnettävää osaamista digitaalisen liiketoiminnan sektorilla.