Hankekoodi: S20949
Hankkeen nimi: Perustaidot haltuun: malli maahanmuuttajien opetus- ja ohjaushenkilöstön koulutukseen
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2017 ja päättyy 29.2.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Jyväskylän yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0245894-7
Jakeluosoite: PL 35
Puhelinnumero: +358408053172
Postinumero: 40014
Postitoimipaikka: Jyväskylän yliopisto
WWW-osoite: http://www.jyu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Saarinen Taina
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Johtaja, Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen johtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: taina.m.saarinen(at)jyu.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 247 970
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Perustaidot haltuun: malli maahanmuuttajien opetus- ja ohjaushenkilöstön koulutukseen
Tavoitteet
Perustaidot haltuun -hankkeen tavoitteena on kehittää ja pilotoida valtakunnallisesti hyödynnettävä koulutusmalli, jossa vahvistetaan maahanmuuttaja-aikuisten perustaitoja (opiskelutaitoja, numerotaitoja, tietotekniikkaa soveltavia ongelmanratkaisutaitoja sekä luku- ja kirjoitustaitoa) ja kehitetään heitä ohjaavien opettajien ja ohjaajien osaamista perustaitoihin painottuvassa toiminnassa. Tärkeä tavoite on maahanmuuttaja-aikuisten jatkokoulutukseen tai työhön pääsemisen edistäminen.
Hankkeessa keskitytään vähäisen koulutustaustan omaavien maahanmuuttajien sekä korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien opetus- ja ohjaushenkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämiseen. Kyseiset maahanmuuttajaryhmät ovat vaarassa syrjäytyä työelämästä ja laajemmin yhteiskunnasta, mikäli heidän koulutuspolkuaan ei tueta riittävästi. Työelämätaitoja korostetaan yhä enemmän läpi koulutusasteiden, ja kielikoulutuksen ja alakohtaisten sisältöjen integroinnin tarve lisääntyykin voimakkaasti. Myös tässä maahanmuuttajia opettavat kaipaavat uutta osaamista. Hankkeessa huomioidaan sekä suomea (S2) että ruotsia (R2) kohdekielenään oppivat maahanmuuttajat ja heidän opettajansa/ohjaajansa.
Hankkeen tavoitteena on myös kehittää opettajankoulutusta valtakunnallisesti, erityisesti aikuisten maahanmuuttajien perustaitojen opetuksen osalta.
Toimenpiteet
Hanke toteutetaan Jyväskylän yliopiston Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen, Kielten ja viestinnän laitoksen, Opettajankoulutuslaitoksen ja Avoimen yliopiston asiantuntijoiden voimin. Hankkeessa luotava ja kehitettävä koulutusmalli perustuu monimuoto-opiskeluun ja koostuu seuraavista moduuleista:
1.Vuorovaikutus monikielisessä oppimisyhteisössä (2 op)
2.Aikuisten maahanmuuttajien perustaitojen opettamisen lähtökohdat ja pedagogiset käytänteet (3 op)
3.Luku- ja kirjoitustaito perustaitoina (3 op)
4.Kielen ja opetussisällön integrointi perustaitojen opetuksessa (3 op)
5.Arviointi pedagogisena toimintana (2 op)
6.Työssäoppiminen (2 op)
Koulutusmallin kehittämisessä hyödynnetään korkeakouluyhteistyötä keskeisten Suomen yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa. Hankkeen aikana koulutukseen osallistuu noin 50 opettajaa tai ohjaajaa sekä heidän opiskelijansa; kaiken kaikkiaan hankkeen aikana tavoitetaan siis vähintään 800 henkilöä
Tulokset
Hankkeessa laaditaan ja kehitetään laajasti opettajankoulutukseen ja täydennyskoulutukseen hyödynnettävissä oleva valtakunnallinen koulutusmalli, joka kuvataan selkeästi seurattavana prosessina. Malliin sisältyvät kaikki koulutuksen aikana kertyneet verkko-oppimateriaalit, videot, diaesitykset, aihepiiriin liittyvä luettava materiaali ja osallistujien tuottama materiaali. Hankkeen toimenpiteillä edistetään välillisesti maahanmuuttajien työelämään tai koulutukseen siirtymistä tukemalla ja kehittämällä täydennyskoulutukseen osallistuvan henkilöstön edellytyksiä ohjata opiskelijoita. Siten hankkeessa edistetään esim. ammatillisessa koulutuksessa tällä hetkellä aliedustettujen ryhmien eli aikuisten maahanmuuttajien osaamista ja työllistymismahdollisuuksia.
Hankkeessa kehitetään uudenlaisia koulutuksellisia sisältöjä ja ratkaisuja, sillä perustaitojen (mm. luku- ja kirjoitustaito, numeeriset taidot) opetus olisi hyvä saada osaksi yliopistojen opettajankoulutuksen kursseja. Myös erityispedagogiikan laitoksella tarjottava koulutus vaatii kohdentamista aikuisten opetukseen. Näin ollen hankkeessa tuotetaan lisäarvoa olemassa oleviin toimenpiteisiin eli luokan- ja aineenopettajankoulutuksiin.
Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat aikuisten maahanmuuttajien kouluttajat ja ohjaajat – sekä opettajan pedagogisen pätevyyden hankkineet että ne, joilla ei ole varsinaista opettajankoulutusta – sekä heidän opetus-/ohjausryhmiinsä osallistuvat maahanmuuttajat. Tarkoitamme tässä yhteydessä aikuisilla maahanmuuttajilla heitä, jotka ovat jo ylittäneet suomalaisen koulutusjärjestelmän mukaisen oppivelvollisuusiän, mutta myös heitä, jotka ovat tulleet maahan ns. nivelvaiheessa tai juuri ennen sitä silloin, kun heidän ikänsä puolesta pitäisi olla yläkoulun ylimmillä luokilla. Myös aikuisten maahanmuuttajien perusopetuksen uuden opetussuunnitelman mukainen kehittäminen on tärkeää ja huomioidaan hankkeen kohderyhmissä.
Kohderyhmään kuuluva opetushenkilöstö työskentelee ympäri Suomea toimivissa koulutusorganisaatioissa (oppilaitokset ja koulutusta tarjoavat yritykset), joissa opiskelee maahanmuuttajaopiskelijoita. Tällaisia koulutusorganisaatioita ovat esim. ammattiopistot, kansanopistot ja aikuiskoulutuskeskukset.
Hankkeen aikana luodaan väyliä uudenlaisen koulutusmallin juurruttamiseksi osaksi opettajiksi opiskelevien pedagogisia opintoja eri yliopistojen opettajankoulutuslaitoksilla. Näin ollen yksi välillinen kohderyhmä on tulevat opettajat, jotka toimivat esim. aikuisten maahanmuuttajien suomi/ruotsi toisena kielenä -kouluttajina.
Toinen välillinen kohderyhmä on ammatinvaihtajat eli henkilöt, jotka ovat muiden vähemmän opetettujen kielten, erityisesti venäjän, opettajia ja jotka haluavat vahvistaa suomi/ruotsi toisena kielenä -osaamistaan.
Kolmas välillinen kohderyhmä on täydennyskoulutukseen osallistuvan opetus- ja ohjaushenkilöstön työyhteisöjen muu henkilöstö, esim. rehtorit ja kollegat, jotka eivät osallistu koulutukseen. Koulutusmallissa koulutukseen osallistuvien toimintatavat muuttuvat ja kehittyvät koulutuksen myötä ja leviävät heidän mukanaan koko työyhteisöön ja hyödyttävät siten myös muita kuin niitä, jotka ovat päässeet osallistumaan koulutukseen.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 346 217
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 331 685
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 432 772
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 414 606
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 30
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5
Suunniteltu: 800
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Emme tuhlaa luonnonvaroja, koska käytämme vain sähköisiä materiaaleja. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 8 |
Osallistujien matkustaminen on rajattu minimiin, sen sijaan kouluttajat, joita on huomattavasti vähemmän, hoitavat matkustamisen. Matkustaminen tapahtuu junalla ja muilla julkisilla kulkuvälineillä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei koske erityisesti hankettamme, vaikka luonnon kunnioittaminen on jokaisen velvollisuus. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei koske erityisesti hankettamme, vaikka luonnon huomioiminen on jokaisen velvollisuus. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei koske erityisesti hankettamme, vaikka luonnon huomioiminen on jokaisen velvollisuus. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 0 |
Hankkeessa tuotetaan pääasiassa sähköistä materiaalia. Jätteiden lajittelu on hoidettu kussakin hankkeeseen liittyvässä paikassa erillisten ohjeitten mukaan, joihin tässä hankkeessa ei voida vaikuttaa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeessa ei pystytä vaikuttamaan tähän. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 2 |
Toiminnan kohderyhmänä olevat maahanmuuttajat voivat toivottavasti tulevaisuudessa työllistyä niin, että siitä on hyötyä paikalliselle elinkeinorakenteelle. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Hankkeessa ei pystytä vaikuttamaan tähän. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 10 | 10 |
Hyödynnämme julkista liikennettä ja verkkoyhteyksiä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Hankkeessa edistetään maahanmuuttaja-aikuisten perustaitojen kehittämistä, joka puolestaan lisää ratkaisevalla tavalla heidän hyvinvointiaan. Myös opettajien/ohjaajien hyvinvointi edistyy, kun heistä tulee varmempia tiimityön tekijöitä ja taitavampia ammattinsa harjoittajia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 7 |
Hanke edistää merkittävällä tavalla tasa-arvoa, kun maahanmuttaja-aikuiset saavat ne perustaidot, joilla he voivat osallistua tasa-arvoisina suomalaisen yhteiskunnan jäseninä yhteiskunnan toimintaan. Opettajat/ohjaajat kehittyvät tasa-arvon edistäjinä. Erityistä huomiota kiinnitetään maahanmuuttajanaisiin, joille luku- ja kirjoitustaidon hankkiminen on erityisen tärkeää. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 9 |
Maahanmuuttaja-aikuisen saavuttavat yhdenvertaisen aseman yhteiskunnassa ja kultturisesti. He oppivat arvostamaan omaa kultturiaan ja toimimaan kultturitulkkeina oman ja suomalaisen kulttuurin välillä. Opettajat/ohjaajat kehittyvät yhdenvertaisuuden edistäjinä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeessa ei pystytä vaikuttamaan tähän. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeessa ei pystytä vaikuttamaan tähän. |
Hankkeen tarkoitus ja tavoitteet
Kolmivuotisen Perustaidot haltuun: malli maahanmuuttajien opetus- ja ohjaushenkilöstön koulutukseen -hankkeen tavoitteena oli suunnitella, laatia ja pilotoida koulutusmalli, jossa kehitetään maahanmuuttaja-aikuisten parissa työskentelevien opettajien ja ohjaajien osaamista heidän opiskelijoidensa perustaitojen tukemisessa. Perustaitojen vahvistuminen tukee maahanmuuttajien pääsyä työelämään tai jatkokoulutukseen. Tässä hankkeessa perustaidoilla tarkoitetaan opiskelutaitoja, luku- ja kirjoitustaitoa, numeerisia taitoja ja tietoteknisiä taitoja.
Hankkeen toteutus
Hanke toteutettiin Jyväskylän yliopiston Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen (FT Heidi Vaarala, FT Taina Tammelin-Laine, KM, FM Minna Bogdanoff, professori Tarja Nikula-Jäntti, FT Katarzyna Kärkkäinen, FT Aija Virtanen, HuK Sanni Törmänen, FM Jenna Savolainen), Kieli- ja viestintätieteiden laitoksen (professori Minna Suni), Opettajankoulutuslaitoksen (professori Mirja Tarnanen, FT Sanna Mustonen) ja Avoimen yliopiston (FT Marja Seilonen, FM Nina Reiman) välisenä yhteistyönä; hankkeen koordinointiin liittyvät tehtävät olivat Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen vastuulla. Hankkeen johtajana toimi Heidi Vaarala, tutkimuskoordinaattorina Taina Tammelin-Laine, projektitutkijana Minna Bogdanoff ja tutkimusavustajana ensin Sanni Törmänen ja myöhemmässä vaiheessa Jenna Savolainen.
Hankkeen koulutuspilotti toteutettiin monimuotokoulutuksena, johon sisältyi kaksi kontaktipäivää Jyväskylässä, työskentelyä Peda.net-oppimisympäristössä, ohjaustapaamisia osallistujien lähialueilla ja etäohjausta.
Hankkeen tulokset
Hankkeessa suunniteltiin ja laadittiin koulutusmalli, joka myös pilotoitiin. Pilotoidussa mallissa oli mukana yhteensä kuusi opintomoduulia, ja sen kesto oli noin 1,5 vuotta. Pilotin moduulit tiivistettiin malliin niin, että temaattisesti yhtenäiset moduulit 1 ja 2 (”Aikuisten maahanmuuttajien perustaitojen opettamisen lähtökohdat” ja ”Aikuisten maahanmuuttajien perustaitojen opettamisen pedagogiset käytänteet”) yhdistettiin uudeksi moduuliksi 1; moduulit 4 ja 5 (”Oppiminen ja arviointi monikielisessä ryhmässä I” ja ”Oppiminen ja arviointi monikielisessä ryhmässä II”) taas yhdistettiin uudeksi moduuliksi 3. Samalla moduulien nimet muutettiin paremmin niiden sisältöä kuvaaviksi. Hankkeessa luotu koulutusmalli koostuu seuraavista opintomoduuleista oppimateriaaleineen:
1. Miten opetan perustaitoja?
2. Miten aikuiset oppivat lukemaan ja kirjoittamaan?
3. Tavoitteista arviointiin – oppiminen ja arviointi monikielisessä ryhmässä
4. Perustaidot työelämässä
Koulutusmalli on luotu Peda.net-ympäristöön, josta se on vapaasti käytettävissä yhden tai useamman moduulin kokonaisuuksina (pysyvä linkki peda.net/oppimateriaalit/perustaidothaltuun). Mallin ensisijaisia käyttäjiä ovat sellaiset organisaatiot, jotka järjestävät opettajien koulutusta tai täydennyskoulutusta; teemoista kiinnostuneiden kouluttajien itseopiskelumateriaaliksi sitä ei siis ole varsinaisesti suunniteltu, vaikka toki sitä voi niinkin hyödyntää.