Hankekoodi: S20962
Hankkeen nimi: LAMKgreen - Kiertotalousosaamista Päijät-Hämeeseen
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2017 ja päättyy 31.5.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lahden ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: PL 214
Puhelinnumero: 03 82818
Postinumero: 15101
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://www.lamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sirpa Keminen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Palvelukoordinaattori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sirpa.keminen(at)lamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503018167
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tausta
Kiertotalous on tunnistettu yhdeksi merkittävimmäksi kasvualaksi, johon liittyy nopeasti muuttuvia työelämän tarpeita. Perinteiset alat siirtyvät lineaarisesta mallista kohti kiertotalousmallia. Tällä hetkellä kansallisella tasolla ei kuitenkaan ole kehitetty kiertotalouden tarpeisiin vastaavaa koulutusta. Lahden seudun tavoitteena on rakentaa kansainvälisesti kiinnostava ja nopeasti reagoiva kiertotalouden kehitysalue. Kiertotalouteen siirtyminen on keskeisessä osassa Lahden kaupungin huhtikuussa hyväksytyssä uudessa strategiassa, alueen opetuksen ja tutkimuksen painopisteissä sekä Lahden kansallisessa ja kansainvälisessä kaupunkien välisessä yhteistyössä.
Tavoitteet
LAMKgreen –hankkeessa tavoitteena on parantaa aikuiskoulutuksen laatua siten, että hankkeen päättyessä on otettu käyttöön monialaisia alueen tarpeita ja yrityksiä tukevia kiertotalouden opintopolkuja, avoimen ammattikorkeakoulun opintokokonaisuuksia ja täydennyskoulutusta. Lisäksi tavoitteena on, että hankkeessa on kehitetty ja pilotoitu tiimiakatemiamalli sekä testattu uudenlaisia toimintatapoja osana hankkeessa kehitettyä koulutusta.
Toimenpiteet
Hankkeen toimenpiteet jakautuvat kolmeen toimenpiteeseen. Toimenpiteenä 1 tehdään kiertotalouden joustavia opintopolkuja, joita voidaan tarjota muille koulutusasteille sekä muille opintoasteille ja korkeakouluille. Lisäksi kehitetään ja pilotoidaan kiertotalouden koulutuskokonaisuuksia alueen elinkeinoelämän ja julkisen sektorin henkilöstön kehittämistarpeisiin. Toimenpiteenä 2 pilotoidaan tiimiakatemiamallin soveltuvuutta hankeessa kehitettäviin koulutuksiin. Tiimiakatemia on innovatiivinen koulutusmalli, jossa oppiminen tapantuu yrittäjämäisesti tiimeissä työelämälähtöisissä projekteissa. Toimenpiteenä 3 benchmarkataan ja testataan uusia innovatiivisia toimintapoja, kuten Bootcamp, Hackhaton, senioripaja, ja uudenlaisia menetelmiä, kuten webinaarit, simulaatio tai virtuaalisten ympäristöjen käyttö. Kehitettyjä uusia menetelmiä ja toimintatapoja pilotoidaan hankkeessa kehitetyissä koulutuksissa.
Tulokset
Hankkeen tulokset parantavat alueen yritysten ja elinkeinoelämän ympäristöosaamista sekä lyhyellä että pitkällä aikavalillä siten, että näkökulmaa laajennetaan kiertotalouden uusilla mahdollisuuksilla, mikä tukee perinteisen lineaarisen teollisuuden siirtymistä kohti kiertotaloutta. Asiantuntijuus syvenee hankkeen aikana uusilla kiertotalouden opintokokonaisuuksilla. Lisäksi hankkeessa kehittettyjen uusien menetelmien ja toimintapojen ansiosta koulutuksen laatu paranee.
Yritysten henkilökunta, Lahden kaupungin kehittämispalvelut, Lahden ammattikorkeakoulun opettajat
Muut alueen yritykset, Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijat ja opintojen ohjaajat, lukioiden opintojen ohjaajat
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 145 680
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 142 704
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 194 240
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 190 272
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Sysmä, Padasjoki, Lahti, Hollola, Kärkölä, Asikkala, Orimattila, Hartola, Heinola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 14
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 29
Suunniteltu: 203
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 6 |
Hankkeessa lisääntyvä kiertotalousosaaminen tukee luonnonvarojen kestävää käyttöä keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 6 |
Kiertotalous on keskeinen osa ilmastonmuutoksen hillintää sekä sen aiheuttamiin muutoksiin vastaamista. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 1 |
Lisääntyvä kiertotalousosaaminen voi välillisesti vaikuttaa monimuotoisuuteen esim. ravinnekierron kautta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 5 |
Kasvihuonekaasujen vähentämisessä kiertotaloudella on tärkeä rooli. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 7 |
Hanke edistää Päijät-Hämeen alueen kiertotalousosaamista. Lisääntyvän osaamisen kautta syntyvä ymmärrys ja esim. uudet toimintatavat tai palvelut voivat vähentää syntyvän jätteen määrää sekä lisätä tuotteiden kiertoa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 5 |
Lisääntyvän kiertotalousosaamisen johdosta uusiutuvien energialähteiden käyttö voi kasvaa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 8 |
Hanke edistää Päijät-Hämeen alueen kiertotalousosaamista eli paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 7 |
Lisääntyneen kiertotalousosaamisen seurauksena voi kehittyä uusia käyttäjälähtöisiä kiertotalouden palveluita | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 6 |
Lisääntyvän kiertotalousosaamisen johdosta logistiikkaan ja liikkumiseen liittyviin haasteisiin voidaan löytää uusia kestävämpiä ratkaisuja. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 8 |
Kiertotalouden taloudelliset ja ympäristölliset hyödyt ovat merkittävät, joten kiertotalouteen liittyvä osaaminen voi lisätä hyvinvointia mm. uusien työpaikkojen ja palveluiden kautta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 1 |
Kiertotaloudessa yhdistyvät tekniikka sekä pehmeämmät arvot ja uudet palvelut, mikä voi lisätä tasa-arvoa. Asian pohtiminen hankkeen aikana voi myös lisätä tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 2 |
Täydennyskoulutuksen kehittäminen ja joustavien opintopolkujen lisääminen tukevat yhteiskunnallisen ja kulttuurisen yhdenvertaisuuden toteutumista. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Toiminta ei vaikuta kulttuuriympäristöihin. | ||
Ympäristöosaaminen | 10 | 10 |
Kiertotalousosaaminen on ympäristöosaamista. |
LAMKgreen-hankkeen tavoitteena oli lisätä Päijät-Hämeen alueen kiertotalousosaamista uusien aikuiskoulutusten ja innovatiivisten menetelmien avulla. Lisäksi tavoitteena oli löytää työelämälle sopivin tiimiakatemiamalli.
Hankkeen aikana kehitettiin ja toteutettiin työelämälle kahdeksan kiertotalouskoulutusta, julkaistiin muille koulutusorganisaatioille kiertotalousopintoihin kannustava video ja tehtiin Kiertotalouden ABC yrityksille –niminen podcast. Koulutuksissa testattiin kuutta innovatiivista menetelmää: webinaaria, senioripajaa, törmäytystä, Mentimeter-sovellusta, bootcampiä ja tiimiakatemiamallia. Lisäksi hankkeen aikana toteutettiin selvitys siitä, kuinka kiertotalous otetaan huomioon tuotantoyrityksien tuotesuunnittelussa.
Erilaisia menetelmiä käytettiin opetuksen ja vuorovaikutuksen tukena. Webinaarilla, joka myös tallennettiin, pyrittiin tavoittamaan osallistujia ajasta ja paikasta riippumatta. Senioripajassa tuotiin yhteen yrityksien edustajat, seniorit ja opiskelijat pohtimaan käyttötarkoituksia yrityksien ylijäämämateriaaleille. Koulutuksessa löydettiin 42 uutta ideaa sivuvirtojen hyödyntämiseen. Törmäytys-menetelmässä kohdattiin ja haastettiin mahdollisimman monta yhteistyökumppania tai uutta toimijaa eri organisaatiosta ja eri tasolta pallotelemaan tuoreita näkökulmia ja yhteistä oppimista EU:n näkökulmasta MEP Sirpa Pietikäisen johdolla. Mentimeter-sovelluksella lisättiin aktiivista keskustelua asiantuntijoiden ja osallistujien välillä. Tietokoneeseen tai älypuhelimeen ladattavan sovelluksella tehtiin anonyyminä kysymyksiä asiantuntijalle, äänestettiin tai kommentoitiin aihetta koulutuksien aikana. Lisäksi kysymykset ja vastaukset näkyivät reaaliaikaisesti huoneen seinällä ja tämä taasen aktivoi vuorovaikutusta edelleen. Webinaarin lisäksi MEP Sirpa Pietikäisen ja Mentimeter-koulutuksista tehtiin tallenteet, jotka ovat saatavilla myös hankkeen päättymisen jälkeen.
Bootcamp- ja tiimiakatemiamallia sovellettiin Hollolan Hälvälän yrittäjille ja maanviljelijöille suunnatussa koulutuksessa, jossa selvitettiin biokaasulaitoksen perustamisen kannattavuutta alueelle. Tiimiakatemiamallin todettiin lähentyvän bootcampin toimintamallia, jossa osallistujilla oli jo omaa tietoa ja osaamista pohjana, ja sitä jaettiin yhteisesti tiiviissä työryhmässä. Asiantuntijan johdolla prosessiin tuotiin myös uutta tietoa kiertotaloudesta, liiketoiminnan kannattavuudesta, biokaasulaitoksesta ja mahdollisista syöttömassoista. Uudet ideat kirkastettiin ja selkeytettiin vuorovaikutuksen avulla.
Hankkeen tulokset ovat lisänneet alueen yritysten ja elinkeinoelämän ympäristöosaamista sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä siten, että näkökulmaa laajennettiin kiertotalouden uusilla mahdollisuuksilla luoda kestävän kehityksen mukaista kysyntää ja sitä kautta uudenlaista liiketoimintaa. Työelämän asiantuntijuus on syventynyt hankkeen aikana toteutetuilla uusilla kiertotalouskoulutuksilla. Lisäksi hankkeessa kehitettyjen uusien menetelmien ja toimintatapojen ansiosta kiertotalouskoulutuksien laatu on parantunut.
Avainsanat: kiertotalous, aikuiskoulutus, täydennyskoulutus, koulutus, työelämä, innovatiivisuus, menetelmä, toimintatapa