Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S20978

Hankkeen nimi: Kohti työtä 2.0

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2017 ja päättyy 31.12.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Länsirannikon Koulutus Oy

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 2245018-4

Jakeluosoite: Satamakatu 19

Puhelinnumero: 026237100

Postinumero: 26100

Postitoimipaikka: Rauma

WWW-osoite: http://www.winnova.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anne Vaahtio

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hanke- ja kansainvälisen toiminnan päällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anne.vaahtio(at)winnova.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 4558279

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kohti työtä 2.0 -hankkeessa luodaan opiskelijoille positiivinen ja houkutteleva kuva tämänpäivän ja tulevaisuuden työelämän mahdollisuuksista ja laajennetaan näkökulmaa erilaisista mahdollisista tulevaisuuden työympäristöistä ja -tehtävistä.Hankkeessa tuodaan uudenlaisia työkaluja ja elementtejä työelämäyhteistyöhön ja rakennetaan opinnollinen kokonaisuus, jota voi toteuttaa myös osittain ja integroimalla sen opintojen eri vaiheisiin. Kohti työtä 2.0. -hanke hakee näin uusia malleja koulutuksesta työelämään siirtymisen tukemiseksi ja koulutuksen ja työelämän vuorovaikutuksen lisäämiseksi.

Kohti työtä 2.0 -hankkeen perustana verkostopohjaisuus, jossa oppilaitos ja työelämä laajasti kantavat yhteisesti vastuuta nuorten sijoittumisesta työmarkkinoille. Hankkeen markkinointi- ja opintosisältöjen kehittämisessä hyödynnetään myös opiskelijoiden omia opintojen aikaisia tuotoksia ja töitä.
Hankkeen tavoitteena on verkostoida ammattiin valmistuvat nuoret kiinteästi työelämään jo opintojensa aikana. Uudenlaisilla työkaluilla ja rikastetulla työelämäyhteistyöllä parannetaan opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia. Hankkeessa painotetaan ammatillisen toisen asteen, nuoren opiskelijan valmiuksien ja oman osaamisen esiin nostamisen uudenlaisia, työelämän 2.0 vaatimia malleja.

Hanke toteutetaan kolmen Satakunnan alueella toimivan ammatillisen II asteen koulutuksen järjestäjän yhteisenä hankkeena. Näin hanke kattaa koko maakunnan ja tavoittaa sen kaikki ammattiin opiskelevat nuoret ja nuorten työssäoppimispaikkoina toimivat yritykset ja yhteisöt.

Hankkeen toimenpiteinä kokeillaan erilaisia uusia tapoja työelämäyhteistyöhön ja luodaan positiivista kuvaa työelämästä yleensä (kampanjat, pop up -tapahtumat, työelämävierailut, roud table -tilaisuudet, toiminnalliset aktiviteetit, mobiilisovellus työharjoittelupaikkojen löytämiseksi ja työelämäyhteistyöhön).

Hankkeen tuloksena opiskelijoiden työelämätuntemus monipuolistuu ja paranee, työhön sijoittumisvalmiudet paranevat ja opiskelijan oman osaamisen esiintuomiseen saadaan uutta sisältöä ja painotusta. Työelämän kanssa tehtävä yhteistyö monipuolistuu ja uudistuu, työelämä oppii tuntemaan opiskelijoiden maailmaa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Ammatillisen II asteen opiskelijat,työelämän edustajat, opettajat

4.2 Välilliset kohderyhmät

Opiskelijoiden vanhemmat,työnantajat, oppilaitosjohto ja oppilaitoksen muu henkilöstö

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 309 350

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 290 054

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 522 810

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 374 761

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Satakunta

Seutukunnat: Rauman, Pohjois-Satakunnan, Porin

Kunnat: Nakkila, Kankaanpää, Ulvila, Pori, Rauma, Harjavalta, Kokemäki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 21

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 189

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 171

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke kannustaa mukaan tulevia opiskelijoita näkemään mahdollisuuksia ja tekemään perinteisistä sukupuolirooleista poikkeavia urapolkuja. Hankkeeseen osallistuvia koulutusaloja valittaessa pyritään huomioimaan olemassa oleva sukupuolijakauma siten, että osallistujissa olisi tasasuhtainen määrä tyttöjä/naisia ja poikia/miehiä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeeseen osallistuvia koulutusaloja valittaessa pyritään huomioimaan olemassa oleva sukupuolijakauma siten, että osallistujissa olisi tasasuhtainen määrä tyttöjä/naisia ja poikia/miehiä. Hankkeen aikana kannustetaan opiskelijoita näkemään tulevia työtehtävämahdollisuuksia perinteisten sukupuoliroolien kahletsimatta. Työelämän kanssa yhteistyössä tehtävien toimintojen aikana myös työelämän mielikuva tyttö/poika-opiskelijoiden valmiuksista voi muuttua.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke kannustaa tekemään perinteisistä sukupuolirooleista poikkeavia urapolkuja. Hankkeeseen osallistuvia koulutusaloja valittaessa pyritään huomioimaan olemassa oleva sukupuolijakauma siten, että osallistujissa olisi tasasuhtainen määrä tyttöjä/naisia ja poikia/miehiä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 5
Ympäristö ja luonto sekä näiden kunnioittaminen ovat nuorille tärkeitä arvoja. Hankkeen toimenpiteet ja aineistot suunnitellaan siten, että huomioidaan luonnonvarojen kestävä käyttö.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 5
Ympäristö ja luonto sekä näiden kunnioittaminen ovat nuorille tärkeitä arvoja. Hankkeen toimenpiteet ja aineistot suunnitellaan siten, että huomioidaan luonnonvarojen kestävä käyttö. Hankkeen toimintatavoilla ja verkkopohjaisella yhteydenpidolla vähennetään ylimääräistä liikkumista.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 1
Ympäristö ja luonto sekä näiden kunnioittaminen ovat nuorille tärkeitä arvoja. Hankkeen toimenpiteet ja aineistot suunnitellaan luonnon monimuotoisuutta kunnioittaen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ympäristö ja luonto sekä näiden kunnioittaminen ovat nuorille tärkeitä arvoja. Hankkeen toimenpiteet ja aineistot suunnitellaan siten, että huomioidaan luonnonvarojen kestävä käyttö.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 1
Ympäristö ja luonto sekä näiden kunnioittaminen ovat nuorille tärkeitä arvoja. Hankkeen toimenpiteet ja aineistot suunnitellaan siten, että huomioidaan luonnonvarojen kestävä käyttö.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 7 8
Kestävä kehitys sekä kierrätys ovat nuorille tärkeitä arvoja. Hankkeen toimenpiteet ja aineistot suunnitellaan siten, että huomioidaan luonnonvarojen kestävä käyttö. Hankkeen toimintatavoilla ja verkkopohjaisella yhteydenpidolla vähennetään ylimääräistä liikkumista. Sähköisellä aineistolla vähennetään paperin kulutusta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 2
Ympäristö ja luonto sekä näiden kunnioittaminen ovat nuorille tärkeitä arvoja. Hankkeen toimenpiteet ja aineistot suunnitellaan siten, että huomioidaan energialähteiden kestävä käyttö.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 9
Hankkeen tavoitteena on parantaa nuorten sijoittumista alueen elinkeinoelämän tarjoaviin työtehtäviin ja edistää työelämän tarpeiden tuntemista jo opintojen aikana, jolloin voi paremmin suunnata omien valmiuksiensa kehittämistä tarvittavaan suuntaan. Pitkällä tähtäimellä työpaikkojen ja työvoiman tarjonnan kohtaanto paranee.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Pääsääntöisesti hankkeen aikana aikaansaadut tuotokset ovat aineettomia tuotteita ja palveluita ml. APS -proto
Liikkuminen ja logistiikka 7 8
Yhteistyö työelämän ja sidosryhmien kanssa järjestetään hyödyntäen lähialueiden kontakteja tai yhteiskuljetuksia tarvittaessa. Suositaan hanketoimijoiden kesken verkkopohjaista työskentelyä ja etäkokouksia ja etätyöskentelyä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 9
Parempi usko omiin mahdollisuuksiin työllistyä ja sijoittua työelämän tehtäviin lisää omanarvon tuntoa ja hyvinvointia. Omien vahvuuksien tunteminen ja ammatti-identiteetin esiin nostaminen auttaa suoriutumaan opinnoista ja vähentämään osaltaan keskeyttämisuhkaa.
Tasa-arvon edistäminen 8 8
Hankkeeseen osallistuvia koulutusaloja valittaessa pyritään huomioimaan olemassa oleva sukupuolijakauma siten, että osallistujissa olisi tasasuhtainen määrä tyttöjä/naisia ja poikia/miehiä. Hankkeen aikana kannustetaan opiskelijoita näkemään tulevia työtehtävämahdollisuuksia perinteisten sukupuoliroolien kahletsimatta. Työelämän kanssa yhteistyössä tehtävien toimintojen aikana myös työelämän mielikuva tyttö/poika-opiskelijoiden valmiuksista voi muuttua.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Hanke kattaa Satakunnan alueen ja kaikki 2. asteen koulutusta tarjoavat oppilaitokset. Riippumatta opiskelijoiden taustoista luodaan opiskelijoille näkymä työllistymisestä valitsemallaan alalla.
Kulttuuriympäristö 8 8
Hankkeen lähtökohtana on yhteistyö Satakunnan alueen työelämän ja oppilaitosten välillä, jolloin satakuntalainen kulttuuri ja työelämäkulttuurin piirteet tulevat esiin hankkeen toimenpiteissä ja niitä voidaan tarvittaessa myös erityisesti painottaa.
Ympäristöosaaminen 3 3
Ympäristö ja luonto sekä näiden kunnioittaminen ovat nuorille tärkeitä arvoja. Hankkeen toimenpiteet ja aineistot suunnitellaan siten, että huomioidaan ympäristön kestävä käyttö.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen keskiössä oli ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien työelämään siirtymisen tukeminen ja ammatillisen koulutuksen sekä työelämän vuorovaikutuksen lisääminen sekä yhteistyömuotojen kehittäminen. Hankkeen kantavana ajatuksena kaikessa toiminnassa oli opiskelijoiden työllistymisen tukeminen ammatillisten opintojen kaikissa vaiheissa, ei pelkästään esim. 3. opintovuotena. Opintoihin integroituvat elementit esim. työelämälähtöisten casejen toteutus (projektioppiminen työelämässä, työelämälähtöiset tehtäväkokonaisuudet), yritysvierailut, työelämän edustajien vierailut oppilaitoksessa, kaikki opimme yhdessä -toimintamalli lisäsivät oppilaitoksen ja työelämän vuorovaikutusta sekä yhteistyötä, mutta myös helpottivat opiskelijoiden työllistymistä luoden realistisen kuvan työelämästä ja työllistymismahdollisuuksista jo opintojen alkuvaiheessa sekä tarjoten opiskelijoille mahdollisuuksia verkostoitua työelämän toimijoiden kanssa.

Hankkeen kohderyhmät olivat ammatillisen toisen asteen opiskelijat ja opettajat sekä työelämän edustajat. Koska hankkeessa olivat mukana kaikki Satakunnan ammatillisen koulutuksen järjestäjät, varsinaiset kohderyhmät saavutettiin hyvin. Hanke kohdistui 7 koulutusalaan, joissa projektityöntekijäopettajat kehittivät ja pilotoivat toimintamalleja yhdessä opiskelijoiden ja työelämän edustajien kanssa: autoala, hius- ja kauneudenhoitoala, kasvatus- ja ohjausala, liiketoiminta, majoitus- ja ravitsemisala, rakennusala ja teknologia-ala. Hankkeessa oli mukana yhteensä 313 osallistujaa, 189 yritystä ja 30 muuta organisaatiota. Projektityöntekijäopettajia oli mukana 7 eri koulutusalalta yhteensä noin 20 opettajaa.

Hankkeen tavoitteet olivat
1. uusien elementtien / funktioiden kehittäminen työelämäyhteistyöhön
2. opiskelijan osaamisen ja valmiuksien kuvaaminen, markkinointi, työnhakuosaamisen lisääminen
3. työelämäyhteistyön uusien toimintamallien kehittäminen.

Tavoitekokonaisuudessa 1 kehitettiin ammattiin opiskelevien sekä muiden kohderyhmien (esim. ammatilliseen koulutukseen hakeutuvat) käyttöön Amisappi-sovellus, joka toimii nettiversiona (http://www.amisappi.fi) sekä on ladattavissa sovelluskaupoista hakusanalla amisappi. Opiskelijat ja opettajat voivat käyttää sovellusta koulutusalansa työelämätietouden kasvattamiseen; opiskelija voi käyttää sovellusta itsenäisesti tai ohjatusti luokkatilanteessa tai esim. yksilöohjauksessa. Sovelluksen avulla opiskelija voi mm. kartoittaa oman alansa potentiaaliset koulutus- ja oppisopimuspaikat ja tutkia, mitä tutkinnon osia missäkin työpaikassa voi opiskella ja näyttää. Hankkeen aikana projektityöntekijäopettajat tuottivat sovellukseen sisältöä seuraavilta pilottialoilta: majoitus- ja ravitsemisala, liiketoiminta, autoala sekä pienimuotoisemmin hius- ja kauneudenhoitoala. Sovellus on teknisesti toimiva ja siihen voidaan tuottaa sisältöä myös muilta aloilta. Sovellus jää hankkeen jälkeen käyttöön Sataeduun ja WinNovaan. Sovellus on helppokäyttöinen eikä vaadi käyttäjältä rekisteröitymistä, profiilitietoja tms. Sovelluksen avulla ammattiin opiskelevat voivat perehtyä oman koulutusalansa työelämään sekä kartoittaa helposti työllistävät yritykset. Sovellusta voidaan hyödyntää osana YTO-opintoja esim. työelämätietouden ja digitaalisuuden osa-alueilla. Sitä voidaan hyödyntää osana ammattiin opiskelevan uraohjausta. Sovellus on käyttökelpoinen myös ammatilliseen koulutukseen hakeutuville, sillä se tarjoaa tietoa eri ammateista ja uravaihtoehdoista.

Tavoitekokonaisuudessa 2 pilottialojen projektityöntekijäopettajat toteuttivat opiskelijoiden ja opiskelijaryhmien kanssa erilaisia osaamisen dokumentoinnin sekä CV 2.0 -toteutustapoja opiskelijan osaamisen tunnistamiseksi ja näkyväksi tekemiseksi sekä opiskelijan työnhakuosaamisen kasvattamiseksi. Osaamisen dokumentoinnin toteutuksissa käytettiin koulutusalasta riippuen erilaisia digitaalisia työvälineitä ja alustoja osaamisen dokumentointiin mm.: videot, kuvat, kuvankaappaukset, Office 365 (eri ohjelmat sekä pilvikansiot), oma sivusto (esim. Blogger, Wordpress, Wix), Instagram, Kotopro, YouTube, Canva. Väline ei ollut oleellisin osa osaamisen dokumentointia ja esiintuontia, vaan osaamissalkun / portfolion luominen opiskelijan työnhaun tueksi ja oman osaamisen tunnistamiseksi. Osaamisen dokumentoinnissa ja CV 2.0 -toteutuksissa olennaista oli opiskelijoiden ammatillisten opintojen eteneminen sekä ammattitaidon kehityksen seuranta, osaamisen ja toteutettujen projektien dokumentointi, kiinteä yhteys työelämään ja alan todellisiin työtehtäviin, opiskelijoiden vahvuuksien esiintuonti, itsetuntemuksen ja itseluottamuksen kasvattaminen, omaan osaamisen esiintuominen ja markkinointi työelämälle sekä digitaalisten työvälineiden käyttöosaamisen kasvattaminen.

Tavoitekokonaisuudessa 3 kehitettiin ja kokeiltiin työelämäyhteistyön uusia toimintamalleja. Työelämäyhteistyön uusien toimintamallien kehittämiseen liittyviä kokeiluja tehtiin kuudella eri koulutusalalla. Kokeiluja tehtiin yhteensä 30 kappaletta, osaa toimintamalleista kokeiltiin useampaan otteeseen (esim. projektioppiminen työelämässä, yritysvierailut). Toimintamallit tiivistivät työelämän ja oppilaitoksen yhteistyötä, tarjosivat opiskelijoille mahdollisuuden oman alan työelämätuntemuksen lisäämiseen sekä esim. muiden alueiden työnsaantimahdollisuuksien kartoittamiseen sekä tuottivat kaikille osapuolille oppimiskokemuksia. Kaikille aloille yhteiseksi toimintamalliksi muodostui yrityksen edustajan (teemoitettu) vierailu oppilaitoksessa ja/tai opiskelijoiden (teemoitettu) vierailu alan yrityksessä/yrityksissä. Hankkeessa kehitettyjä työelämäyhteistyön toimintamalleja ovat esimerkiksi:
- alumnien avulla työelämään (autoala)
- kaikki opimme yhdessä (autoala, tekniikan alat)
- eri alojen yhteistyöprojektilla yli alojen työelämään (eri koulutusaloja)
- työelämälähtöiset oppimismatriisit ja sähköinen päiväkirjapohja (kasvatus- ja ohjausala)
- yhteisten opintojen integrointi työelämässä oppimiseen (rakennusala)
- työelämässä oppimisen ennakkoperehdytys oppilaitoksen ja työelämän yhteistyönä (rakennusala)
- projektioppiminen työelämässä / aidot työelämäcaset oppimisympäristönä (majoitus- ja ravitsemisala)
Työelämäyhteistyön toimintamallit vahvistavat oppilaitoksen ja työelämän vuorovaikutusta, antavat opiskelijalle realistisemman kuvan oman koulutusalan työelämästä, tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuksia verkostoitua työelämän toimijoiden kanssa, vahvistavat opiskelijoiden työelämätaitoja - kaiken kaikkiaan työelämäyhteistyön toimintamallit edesauttavat opiskelijoiden työllistymistä valmistumisen jälkeen.

Hankkeen toiminta ja kokeilut on dokumentoitu Thinglink-pohjaiseen hankekoosteeseen: https://www.thinglink.com/scene/1250797796991172609 (avautuu parhaiten Chrome-selaimessa). Hankkeen sähköinen loppujulkaisu löytyy osoitteesta: https://issuu.com/winnova/docs/kohtityota2_0_julkaisu112019